meet statief adapterring ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

meet statief adapterring ?

Bericht door Kjelt »

Hoi allemaal,
even een andere vraag.
Ik heb een meet statief en daarop klem ik een aantal verschillende klokjes/tasters, afhankelijk van wat ik wil meten.
Nou is de opname geen standaard 8mm maar zit er een of andere adapterringetje bij (zie onderste foto).

Weet iemand hoe dit heet en waar ik een nieuwe kan bestellen? Of als alternatief een andere opname ?
Ik merk dat deze vrij strak klempt en zeer lastig te verwijderen (schroevedraaier :oops: )
waardoor ik het statief eigenlijk minder gebruik dan dat ik zou willen (bang voor beschadigingen van de klokjes).

22678
22677
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: meet statief adapterring ?

Bericht door andrefc101 »

Das toch zo gemaakt?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: meet statief adapterring ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies.. Stukkie brons, Draaibank, ijzerzaag, of als je het heel netjes wilt doen, Freesje 1-2 mm?.. 'k zou er meteen een "kraagje" aan maken.. zodat je em er makkelijker uit kan wippen..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: meet statief adapterring ?

Bericht door Kjelt »

:lol: voor jullie misschien wel maar mijn draaibank is niet operationeel afgezien dat ik dat nog moet leren.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: meet statief adapterring ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

't is nu te koud in de werkplaats, en ik heb geen Massief ø15 mm brons in huis.. anders zou ik er zo eentje op maat voor je maken als je even langs zou waaien met 't statiefje.. :lol:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: meet statief adapterring ?

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 14 feb 2021 15:47 't is nu te koud in de werkplaats, en ik heb geen Massief ø15 mm brons in huis.. anders zou ik er zo eentje op maat voor je maken als je even langs zou waaien met 't statiefje.. :lol:
Tuurlijk... lekker dichtbij :lol:
Je mag ook hier langskomen, of misschien wil Ben het wel doen, nog minder ver rijden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: meet statief adapterring ?

Bericht door Kjelt »

Andre en Arie ik houdt het in mijn achterhoofd als backup :P maar misschien is er nog iemand die een adresje weet waar ik dit van de plank kan bestellen ;-)
Surplus
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 mei 2016 17:35
Locatie: Nijverdal

Re: meet statief adapterring ?

Bericht door Surplus »

In kotterkoppen worden deze passtukken ook gebruikt. Bijvoorbeeld rond 10 mm met verschillende diameters voor de beitels. Dus als de buitendiameter 10mm is met een gat van 8 mm zijn ze gewoon te koop. Er zit zelfs nog een mooi kraagje aan.
Váke beij te bangge
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: meet statief adapterring ?

Bericht door hfjbuis »

Ik merk dat deze vrij strak klempt en zeer lastig te verwijderen (schroevedraaier :oops: )
Mijn meters (asje 8 mm) worden geklemd door met de 2 vingers een 12 mm rond gekarteld schroefje vast te draaien. Het gaatje voor de as is geboord (7.8 mm) en daarna geruimd, niets speciaals.
Als ik bij jouw opstelling de grote handel zie om het asje vast te klemmen, ben ik bang dat de meter daar door beschadigd raakt.

Ik zou ook geen pas busje gebruiken, maar een passende houder (as met een 8 mm gaatje, sleufje en schroefje).
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: meet statief adapterring ?

Bericht door Kjelt »

hfjbuis schreef: 14 feb 2021 23:23 Ik zou ook geen pas busje gebruiken, maar een passende houder (as met een 8 mm gaatje, sleufje en schroefje).
Ja dat is misschien wel de mooiste oplossing.
Op mijn magneetstatief zitten dat soort goede snel klemmende houders.
Ik ga vd week eens kijken hoe dit nu bevestigd zit op de as.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: meet statief adapterring ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 14 feb 2021 23:23 Ik zou ook geen pas busje gebruiken, maar een passende houder (as met een 8 mm gaatje, sleufje en schroefje).
Dat kan mooi op het andere einde van die arm, een pasgat 8H7 er in en klaar.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: meet statief adapterring ?

Bericht door motormuis »

je mag ook na het einde van de wereld +25 km komen dan kijken we hoe we het oplossen
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: meet statief adapterring ?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 feb 2021 06:47 Dat kan mooi op het andere einde van die arm, een pasgat 8H7 er in en klaar.
Kijk daar had ik dan weer niet aan gedacht, klinkt goed.
motormuis schreef: 15 feb 2021 07:41 je mag ook na het einde van de wereld +25 km komen dan kijken we hoe we het oplossen
Bedankt Hans, ik wil zeker je nieuwe werkplaats eens bezoeken, even wachten tot het allemaal weer wat "normaler" is in de wereld.
Plaats reactie