Soortelijk gewicht aluminium vs graniet

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Soortelijk gewicht aluminium vs graniet

Bericht door Kjelt »

Ik zit net te kijken hoe zwaar een toolingplate van massief aluminium is als basis voor een frees en wilde dit vergelijken met het goedkopere graniet.
Wat blijkt en dat had ik eigenlijk totaal niet zien aankomen: beiden zijn nagenoeg gelijk, aluminium is zelfs zwaarder :shock:

Aluminium 2755 kg/m³
Graniet 2700 kg/m³

Staal is met zijn 7800 kg/m³ gewoon bijna een factor 3 zwaarder per inhoud. Nee had ik totaal verkeerd geschat.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Soortelijk gewicht aluminium vs graniet

Bericht door Arie Kabaalstra »

nou je't zegt.. gek eigenlijk.. ik had toch verwacht dat Graniet eerder in de buurt van Staal zou zitten.. nee dus.. maar dat het zo licht was?..
de vraag is dan .. wat kost graniet?.. en hoe verbindt je het tot een stevig frame?.. chemische ankers?..aanvullen met epoxy?..
zou wel een mooie machine zijn als je em van zwart graniet maakt..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Soortelijk gewicht aluminium vs graniet

Bericht door serum »

Ik begrijp je verwondering volledig. Ik had exact hetzelfde toen ik dit 'ontdekte' Ik heb de vraag nu een paar keer aan techneuten gesteld en die hadden kennelijk dezelfde verwondering.

Lichtgewicht materiaal, zwaarder dan steen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Soortelijk gewicht aluminium vs graniet

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 07 mar 2021 15:44 Ik begrijp je verwondering volledig. Ik had exact hetzelfde toen ik dit 'ontdekte' Ik heb de vraag nu een paar keer aan techneuten gesteld en die hadden kennelijk dezelfde verwondering.

Lichtgewicht materiaal, zwaarder dan steen.
Maarrrrr... Graniet dempt veel beter.. en het buigt ook minder.. per definitie dus beter geschikt.. alleen.. hoe krijg je het mooi vlak?..dan moet je met diamant lepstenen aan de gang denk ik?.. en hoe ga je dat meten?.. succes!..
desalniettemin.. als ik een manier kan vinden om een plaat graniet mooi vlak te krijgen.. scheelt me dat wel de hele uitzoekerij met EG voor een draaibankje..
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Soortelijk gewicht aluminium vs graniet

Bericht door Zee&Zee »

CNC you later
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Soortelijk gewicht aluminium vs graniet

Bericht door serum »

Je zou niet de eerste zijn die gewoon een granieten vlaktafel koopt en dat als basis gebruikt. Gaten boor je erin met holle diamantboren. Chemisch anker heb je voor 9 euro per 400gr.

Of het beter dempt weet ik zo niet. Was aluminium niet stijver dan graniet? Uitzettingcoefficient scoort aluminium weer hoger dan graniet als ik mij niet vergis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Soortelijk gewicht aluminium vs graniet

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 07 mar 2021 16:07 als ik een manier kan vinden om een plaat graniet mooi vlak te krijgen.. scheelt me dat wel de hele uitzoekerij met EG voor een draaibankje..
Toevallig paar weken terug bij Mytri in Apeldoorn geweest en eens gevraagd wat nou de kosten zijn.
Met uitzondering van het zweedse (ben de naam kwijt) graniet dat wel zeer kostbaar is, komt het tegenwoordig uit India en China en is qua prijs totaal ondergeschikt aan de bewerkingskosten.
Denk dan aan < €1.-/kg Precieze prijzen weet ik niet maar als ik terugreken op de bewerkingskosten per vlak dan komt het daar wel op neer.

Als je kijkt naar een granieten vlakplaat bv Din 876/1 , dat is dus 1 bewerking namelijk bovenkant zeer nauwkeurig vlakken dan praat je grofweg over €1400.-/m² dikte is dan 150mm (en als je buitenlandse bedrijfjes weet te vinden uit voormalig oostblok of china ofzo dan zou het veel goedkoper moeten kunnen)
Als je nauwkeuriger wilt bv Din 876/00 dan ga je meteen richting €1900.- / m² dat is incl BTW en arbeidskosten etc. etc.

Dus stel een Din876/1 vlakplaat van een nederlandse firma van 1x1x0.15 m kost pak m beet €1400.- een zelfde aluminium tooling plate die niet diezelfde nauwkeurigheid heeft vermoed ik zit je al over de €4000.- (€10.-/kg).

Als je bv twee vlakken wilt hebben die 90 graden volgens Din 876 moeten matchen of parallel dan gaat de teller helemaal lopen, dat is niet twee keer zo duur maar meteen 4x zo duur. Dat wil je dan beter zelf doen.

Maar een basis vlakplaat is dus veel goedkoper als aluminium.

Als je wilt weten hoe je het zelf zou kunnen doen (ik ga er niet aan beginnen met al dat silicium stof wat funest is voor je machines en longen) kijk dan eens op de YT filmpjes van Piotr Fox Wysocki. Die heeft het zelf gedaan.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Soortelijk gewicht aluminium vs graniet

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 07 mar 2021 16:17 Was aluminium niet stijver dan graniet?
Uh ja volgens onderstaande tabel 30GPa voor graniet vs 70GPa voor aluminium vs 210GPa voor staal.

Wat wil dat precies zeggen Serum in de praktijk voor een CNC machine ?

https://www.joostdevree.nl/shtmls/elast ... ulus.shtml
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Soortelijk gewicht aluminium vs graniet

Bericht door Sven »

Als je meer alu afneemt daalt de prijs, en je kan er lichter mee construeren.
Ik was eu 1400 kwijt om anderhalve vierkante meter bed te maken.

De vlakheid die dan opgegeven wordt is 0,13 mm per meter.

Voor kleine maten lijkt graniet dan idd voordeliger maar voor mijn maat was het denk ik geen optie geweest.. ;)
Voor een draaibankje is het misschien wel een hele goede optie.

Maar dan heb je vanwege de dikte misschien wel weer een hogere m2 prijs.
Volgens mij kan je graniet frezen, als je machien maar schoongemaakt kan worden van de slurrie die er af komt.

Want het stof moet je idd niet inademen.
Al ga je daar waarschijnlijk niet de eerste keer al aan dood...

Edit:
Met die lage youngs modulus is dat bruggetje van piotr echt te dun....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Soortelijk gewicht aluminium vs graniet

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 07 mar 2021 16:39 Als je meer alu afneemt daalt de prijs, en je kan er lichter mee construeren.
Ik was eu 1400 kwijt om anderhalve vierkante meter bed te maken.
De vlakheid die dan opgegeven wordt is 0,13 mm per meter.
Dat maakt het zeker interessant, hoe dik was die toolingplate Sven oftewel hoeveel kg totaal ?
Nu is 0,13mm per 1000mm dus 130u per meter.
De slechtste DIN876/2 voor vlaktafels heeft als uiterste grens 40u per meter over het gehele bereik.
Dat maakt die bewerking voor DIN876/00 met 4u/m tolerantie ook zo kostbaar want ze leveren een 3D meetrapport over de hele tafel mee met de afwijkingen.

Dus dan zou de prijs als je de tolerantie laat zakken naar 100u/m zeker nog flink omlaag kunnen.
En ja ik weet ook niet of je die nauwkeurigheid perse nodig hebt, dat moet ieder voor zichzelf maar bepalen. :lol:

22949
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Soortelijk gewicht aluminium vs graniet

Bericht door Sven »

Het valt nog iets voordeliger uit, de grote plaat was 1,6 x 1,25 is 2 m2 voor 1400,-- ex btw.
Het bed is 30 dik, en voor die 1400 zaten er ook nog wat 20 mm dikke stroken (voor de ondersteuning van het bed) en 10 mm dikke plaatjes (voor de benen van de brug) bij.

De 0,13 mm is het maximum vanaf 12,7 mm dik, hoe dikker de plaat, hoe zuiverder hij waarschijnlijk wordt.

Ik denk dat als ik nog eens een klein freesje zou willen maken dat ik uit ga van een vlakplaat en verder mijn huidige machine nabouw, de rails op de zuivere kant en dan de andere kant vlak frees.

https://gleich.de/de/wp-content/uploads ... platte.pdf
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Soortelijk gewicht aluminium vs graniet

Bericht door Kjelt »

Maar dan zit je dus toch op 10.-/kg incl BTW wat ik bovenin ook aanhaalde bij de vergelijking met graniet (factor 4 goedkoper) even die extra reststukken daar gelaten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Soortelijk gewicht aluminium vs graniet

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kijk ik dan naar EG.. een Gietijzeren vlakplaat kun je waarschijnlijk voor tarief "kist bier/doos gebak" wel laten slijpen bij een bedrijf die een voldoende grote slijpmachine hebben.. da's een kwestie van die plaat er op mikken, tiende eraf op de automaat, steen even ritsen, en dan nog 2 honderdste eraf.. dan heb je een mooie basis om een plaat EG te gieten..
Als de zijkanten "ongeveer haaks" zijn is dat goed genoeg.. dat stel je toch af als je de machine gaat opbouwen, en dan vul je de kiertjes met epoxymortel.. iets van epoxy en kwartsmeel., meetstatiefje voor haaksheidmeting (laatst uitvoerig hier behandeld), even afstellen op een goede zuivere blokhaak, en je kunt zo zien of het haaks staat, gladde kanten naar binnen.. en klaar is Arie..

moet er nog even over nadeken.. maar de raderen draaien..

voor een draaibankje is het helemaal niet zo spannend.. ik bedenk me net... als je een meetklok op een vlakplaat zet.. met de klok op tafel, mag ie nergens op de tafel een uitslag geven.. zo kun je dus ook de vlakheid van een "tegel" van EG of graniet meten..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Soortelijk gewicht aluminium vs graniet

Bericht door Sven »

Arie Kabaalstra schreef: 07 mar 2021 17:24 als je een meetklok op een vlakplaat zet.. met de klok op tafel, mag ie nergens op de tafel een uitslag geven.. zo kun je dus ook de vlakheid van een "tegel" van EG of graniet meten..
Als ie zuiver bolvormig hol is geeft ie ook geen uitslag ;)
Maar de kans dat ie dat is zal wel nul zijn...
Maar waarschijnlijk geeft ie wel uitslag en dan kan je niet meer checken hoe groot de afwijking is en dus ook niet welke klasse hij heeft.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie