Waar Binnenzeskantbout/Inbusbout Cilinderkop Din912 8.8 staal ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar Binnenzeskantbout/Inbusbout Cilinderkop Din912 8.8 staal ?

Bericht door Kjelt »

JoepS schreef: 12 mar 2021 18:34 indi.nl dan maar?
Ook weer een nieuw adresje voor mij, en leveren per 25 stuks ook interessant. Bedankt.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Waar Binnenzeskantbout/Inbusbout Cilinderkop Din912 8.8 staal ?

Bericht door Bjornski1976 »

Bedoel je zwarte rilsan coating op stale bout?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Waar Binnenzeskantbout/Inbusbout Cilinderkop Din912 8.8 staal ?

Bericht door Kars-cnc »

Kijk anders eens bij Meeuwsen in de webshop https://www.metalservices.nl/producten/ ... -inbusbout. Dan wordt het wel 12.9 maar dat maakt m.i. niet uit. Ik draai ze met een moment sleutel aan tot wat voorgeschreven is voor 8.8, dan belast je de schroefdraad waar het ingaat wat minder.

Je moet wel eerst een account aanmaken voor je de prijzen kunt zien, maar dat loont wel vind ik. B.v. M6 x 25, 5 cent per stuk, M8 x 30, 9 cent per stuk (ex. BTW).
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Waar Binnenzeskantbout/Inbusbout Cilinderkop Din912 8.8 staal ?

Bericht door mjeuring »

Kars-cnc schreef: 12 mar 2021 19:23 Kijk anders eens bij Meeuwsen in de webshop https://www.metalservices.nl/producten/ ... -inbusbout. Dan wordt het wel 12.9 maar dat maakt m.i. niet uit.
12.9 is vrijwel nooit verzinkt.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Waar Binnenzeskantbout/Inbusbout Cilinderkop Din912 8.8 staal ?

Bericht door Kars-cnc »

Nee, zijn zwart. Ik dacht dat Kjelt dat ook zocht?

Goed ze hebben bij Meeuwsen ook wel verzinkt maar vooral met 12.9 vond ik ze er uit springen voor wat betreft de prijs en flexibiliteit in aantallen (tot ze er achter komen dat ze daarmee wel erg soepel zijn waarschijnlijk ;-) ).
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar Binnenzeskantbout/Inbusbout Cilinderkop Din912 8.8 staal ?

Bericht door Kjelt »

Ja zwart of blank maakt mij niet uit ;-)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Waar Binnenzeskantbout/Inbusbout Cilinderkop Din912 8.8 staal ?

Bericht door Kars-cnc »

Een ander vraagje wat denk ik wel een beetje bij dit topic past; hoe veel schroefdraad heb je nodig om een sterke bout zoals 8.8 of 12.9 vol te kunnen aandraaien. En hoe moet je dat zien in relatie tot het materiaal.

Is b.v. een 12.9 bout in aluminium nog vol belastbaar als je genoeg draadlengte gebruikt? of moet je dat helemaal niet willen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar Binnenzeskantbout/Inbusbout Cilinderkop Din912 8.8 staal ?

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 12 mar 2021 19:23 Kijk anders eens bij Meeuwsen in de webshop

Je moet wel eerst een account aanmaken voor je de prijzen kunt zien
Je moet een bedrijf hebben (KvK nummer verplicht) :cry:
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Waar Binnenzeskantbout/Inbusbout Cilinderkop Din912 8.8 staal ?

Bericht door benkr »

Omdat ik bij mij vorige bron niet meer terecht kan wegens mijn grote vakantie ga ik tegenwoordig naar de Fabory shop hier in de buurt. Je kunt daar per stuk of per verpakking kopen en de prijzen zijn redelijk te noemen.
Ze vragen wel om een klantennummer, maar als ik dan mijn huisbaas noem is het goed, lekker makkelijk dus.
Heb er laatst nog één M18 en 2 M20 bouten gehaald, geen enkel probleem.
Ik heb, en ben er nog mee bezig, om mijn schuur op te ruimen, ik blijf bakjes en doosjes met bouten en moeren vinden, voorheen vond ik die totaal onbelangrijk, ik kwam elke dag meerdere keren langs de grote grijpvoorraad, even graaien, zakken vol en weer verder, 's avonds thuis zakken legen en opbergen. Tegenwoordig is dat anders, op is nu ook echt op.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar Binnenzeskantbout/Inbusbout Cilinderkop Din912 8.8 staal ?

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 19 mei 2021 13:22 voorheen vond ik die totaal onbelangrijk, ik kwam elke dag meerdere keren langs de grote grijpvoorraad, even graaien, zakken vol en weer verder, 's avonds thuis zakken legen en opbergen. Tegenwoordig is dat anders, op is nu ook echt op.
Bij bedrijven is dat nu toch ook echt anders.
Eerste bedrijf waar ik kwam hadden ze (tot op zekere hoogte natuurlijk) geen enkel probleem als je wat elktrische componenten uit de lade pakte voor de hobbie. Wat je thuis leerde kon je tenslotte ook goed weer op het werk gebruiken. In de jaten 80 (hoorde ik toen van collegas) was het zelfs vrijdagmiddag knutselmiddag. Hele frequentiegenratoren en labvoedingen werden er toen voor thuis gebouwd.
Momenteel moet je het echt niet in je hoofd halen, ieder wissewasje is al reden voor ontslag. Valt wat voor te zeggen natuurlijk, maar ik mis de good ol' days wel.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar Binnenzeskantbout/Inbusbout Cilinderkop Din912 8.8 staal ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 19 mei 2021 13:35 Momenteel moet je het echt niet in je hoofd halen, ieder wissewasje is al reden voor ontslag. Valt wat voor te zeggen natuurlijk, maar ik mis de good ol' days wel.
Ja, resultaat van teveel oneigenlijk gebruik en lieden die de grens niet kennen.
Betere optie is in mijn ogen de mogelijkheid om het gewoon te 'kopen' van de baas, dan heb je waarschijnlijk het spul tegen een prijs waarvoor je zelf niets kunt vinden, en ook geen scheve gezichten.
Het is natuurlijk ook niet handig als iemand voor het werk een paar onderdelen nodig heeft, en die weer besteld moeten worden omdat ze voor de hobby gebruikt zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar Binnenzeskantbout/Inbusbout Cilinderkop Din912 8.8 staal ?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 19 mei 2021 14:28 Ja, resultaat van teveel oneigenlijk gebruik en lieden die de grens niet kennen.
Je bedoelt Philips jaren 70 waar iemand wat draad had meegenomen om zijn vogelkooitjes te maken.
En na 4 maanden was er bij de telling plots paniek want er was voor een paar duizend gulden platinum draad verdwenen :lol:
Maar dat was een vergissing, wel een dure.
Betere optie is in mijn ogen de mogelijkheid om het gewoon te 'kopen' van de baas, dan heb je waarschijnlijk het spul tegen een prijs waarvoor je zelf niets kunt vinden, en ook geen scheve gezichten.
Daar beginnen bedrijven meestal niet aan want dan heb je weer extra administratie en dat zijn papierwerk, uren en dus kosten.
Het is natuurlijk ook niet handig als iemand voor het werk een paar onderdelen nodig heeft, en die weer besteld moeten worden omdat ze voor de hobby gebruikt zijn.
Ik begrijp het ook wel, behalve dan een Action die iemand ontslaat om een plastick tasje van 3 cent omdat hij het een week later vergeten was, maar daar zijn ze ook voor terug gefloten door de rechter.
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Waar Binnenzeskantbout/Inbusbout Cilinderkop Din912 8.8 staal ?

Bericht door keesfrees »

Ik reageer hier even op omdat ik het niet meer terug kon vinden, omdat ik geen bijdrage schreef, nu dus wel, gevonden met hulp van :
Leverancier bevestigingsmateriaal
viewtopic.php?p=239581#p239581
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Waar Binnenzeskantbout/Inbusbout Cilinderkop Din912 8.8 staal ?

Bericht door Kars-cnc »

Kees, ik herken het probleem van het moeilijk terugvinden hier op het forum, net als de meeste mensen hier denk ik. We posten met z'n allen gewoon teveel waardoor de essentiële dingen ondersneeuwen :lol:

Wat mij een beetje helpt, ik heb in mijn browser een mapje "CNC-forum links" aangemaakt. Als ik maar enigszins denk; dat zou mij later nog wel eens van pas kunnen komen, dan "bookmark" ik het topic daar even, gewoon zonder extra beschrijving of zo. Na een tijdje wordt dat ook wel weer onoverzichtelijk, maar het helpt mij wel.
Plaats reactie