CNCzone website

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: CNCzone website

Bericht door hilberth »

Caesar schreef: 16 apr 2021 23:25 -ik mis de optie om alle 'nieuwste topics' in te zien die op datum. Ja, er is de optie om via snelle links en dan 'nieuwe berichten' de laatste topics te zien die je nog niet gezien hebt, maar een complete lijst van meest recente topics (als je hier veelvuldig komt) ontbreekt.

Ik vind zelf de interactie/GUI van tweakers.net redelijk goed werken:

-Myreact: vergelijkbaar hier met 'je berichten': geen opmerkigen op dit forum
-Active topics: ontbreekt op dit forum, althans, het bestaat maar het algoritme is naar mijn mening wazig en geeft niet het daadwerkelijk laatste topics door, maar een bepaalde selectie waarvan ik niet weet wat de criteria zijn


Mijn frustratie zit het meeste in de search/terug vinden van informatie, oook als ik weet dat het bestaat/gelezen heb. De indeling, het PM/DM systeem is allemaal goed. Maar ordenenen/terug vinden, dat vind ik heel moeilijk. Hoe vaak zie ik mede leden op een CNC meeting eindeloos door de zoekresultaten scrollen om die ene opmerking van een bepaalde user terug te vinden?
Mijn snelkoppeling voor CNCZONE.NL is deze https://cnczone.nl/search.php?search_id=newposts, daar vind ik de voor mij relevante info.
Op https://cnczone.nl/app.php/portal vind je een overzicht met recente forum mededelingen, recent druk gebruikte forums en de recent bijgewerkte forums.
Als je omlaag scrolled zie je een prachtig overzicht met alle details van de laatste op het forum geplaatste berichten, meer dan 1700 pagina's (hoewel dat mogelijk met de ingestelde paginalengte van doen heeft).

Met zoeken op CNCZONE.NL lijken heel veel mensen last te hebben, Google kan hier bij helpen.
Als je iets wil vinden op CNCZONE.NL dan ga je naar Google, en gebruikt "site: cnczone.nl zoekterm". Dit verteld Google dat je enkel op de genoemde website wilt zoeken, zoekterm is waar je naar zoekt (bijv. site: cnczone.nl aggregaat).
Ja, er komen ook resultaten van andere sites (Google moet ook geld verdienen) maar de relevante resultaten staan bovenaan.
Ja, de zoekfunctie van CNCZONE.NL zou dit ook moeten kunnen...

Ikzelf vind https://www.modelenginemaker.com/index. ... ion=unread wel prettig werken, je kan een foto, youtube filmpje, pdf document of andere file als bijlage aan een bericht meegeven zonder allerhande poespas zoals gallery etc. Verder best wel vergelijkbaar met de huidige site hier, ook verschillende ingangen met elk hun eigen overzichten.
Think it, draw it, make it.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNCzone website

Bericht door benkr »

Inmiddels ben ik achter de schermen al in contact met Mcgyver over de knowledge base, hij wil mij daar beheerder van maken.
Nu vind ik zelf dat ik daar niet de aangewezen persoon voor ben, maar ik wil best een poging wagen.

Zoals Create al schreef wil hij graag met een paar mensen die goede ideeën hebben om de tafel om te bepalen hoe dit forum verder de toekomst in kan en moet.

Ik wil jullie daarom vragen om kenbaar te maken of je ideeën hebt, en of je die ook mee vorm wil gaan geven.
Als begin moeten het dan wel redelijk concrete dingen zijn die ook uitvoerbaat zijn, in eerste instantie denk ik zelf dan aan de volgende dingen:
1. moeten we door gaan met de basis die er nu staat (phpBB) of moeten we een andere weg in?
2. als punt 1 het niet moet worden wat zijn dan de opties?
3. wie wil hier tijd in gaan steken, voor de opbouw, maar later ook voor de instandhouding?
4. ........ vullen jullie het maar aan want dit is niet echt mijn dingetje
5. mocht iemand zich geroepen voelen om hierin het voortouw te nemen dan graag wat mij betreft, maar Create en de moderatoren (mosoft en Mcgyver) hebben hier zeker het laatste woord in denk ik
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: CNCzone website

Bericht door Jantje2k »

1. Ligt er een beetje aan. De interface oogt oud, maar anderzijds werkt het wel gewoon natuurlijk. Overzetten kost veel tijd, en ook in andere software zullen weer andere dingen zitten waar je tegenaan loopt, dus dat vind ik wel een lastige.
2. Ik zou in principe kijken naar iets als discourse. Er bestaan natuurlijk meer systemen, maar dat is een inmiddels steeds meer toegepaste, die er relatief nieuw uitziet. Wikibase zou daar echter nog steeds een probleem zijn, maar ik vind eigenlijk sowieso niet echt een wiki en forum in 1. Binnen discourse zou er eventueel de mogelijkheid zijn om gewoon statische pagina's aan te maken, maar dat moet dan wel door een admin gebeuren. Ik denk dat datzelfde trouwens ook geldt voor PHPBb, dus dan is dat geen probleem.
3. Uiteraard ben ik beschikbaar om mee te helpen, maar ik heb ernaast nog wel andere dingen, dus dat komt neer op een paar uur per week ofzo.

Edit: maar ik ga wel heel direct in op de techniek e.d., dus ik weet niet of dat daadwerkelijk het probleem is, of alleen maar een symptoom van het probleem ofzo.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: CNCzone website

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 17 apr 2021 16:31 1. moeten we door gaan met de basis die er nu staat (phpBB) of moeten we een andere weg in?
Mij maakt dat niet zo veel uit al zou het natuurlijk wel jammer zijn als je de huidige berichten dan niet meer kunt inzien. Als er echter een duidelijk beter platvorm is kun je kijken of je iets voor de huidige berichten kunt verzinnen. B.v. dit forum ergens read-only parkeren. Na een aantal jaren kan het dan wel weg lijkt mij.

We zouden denk ik eerst moeten kijken of het phpBB platvorm nog mogelijkheden biedt om op de belangrijkste wensen/eisen te implementeren. Het grootste pijnpunt is waarschijnlijk wel foto's plaatsen. Maar kan dit niet aangepast worden in phpBB, of weten we dat eigenlijk helemaal niet?
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: CNCzone website

Bericht door Jantje2k »

Als je overgaat moeten de berichten natuurlijk mee worden overgezet. De complete historie en kennis (want ik Google regelmatig en kom dan hier terecht in oude topics van 2012 bijvoorbeeld) mag niet zomaar verdwijnen lijkt me
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: CNCzone website

Bericht door Sven »

Ik heb aardig wat ervaring in Drupal.
Ik denk dat de mogelijkheden die daar in de basis al inzitten alles geeft wat je hier kan gebruiken.
Een letterlijke wiki niet maar er zijn aardig wat mogelijkheden om een vergelijkbaar resultaat te geven.

Maar wat denk ik een hele belangrijke is is hoe de continuiteit gewaarborgd is.
En dan vooral de technische.
Inhoudelijk lukt wel maar het onderhoud moet denk ik niet vanzelfsprekend bij een vrijwilliger of een goedkoop betaald iemand terecht komen.

Updates zijn vanzelfsprekend en die moeten net zo vanzelfsprekend en vlot worden uitgevoerd.


Ik heb al flink wat misere voorbij zien komen waar goedebedoelde vrijwilligers aan de basis hebben gestaan van schade aan het systeem of functioneren er van.
Ik ben lid van een bootjesclub die een subforum zaten van het zeilersforum.
Toen het zeilersforum in andere handen kwam zijn we hupsakee in de houten bootjes gepropt en was de specifieke kennis van deze bootjes in de soep gedraaid.
Dat was denk ik 10 jaar geleden en dat is letterlijk nooit meer goed gekomen. We krijgen in het nieuwe forum geen leven meer op gang.

Dat komt denk ik deels doordat het bestuur besluiteloos is omdat ze er geen kaas van hebben gegeten.

Ik heb ook even gekeken wat er mogelijk is om een forum om te zetten naar een ander systeem. Voor phpbb naar drupal zou dat op 300 dollar komen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: CNCzone website

Bericht door Firehunter »

Het lijkt mij ook belangrijk dat alle berichten gewoon bewaard blijven.

M'n beroep is websites maken, maar met forums ben ik al heel lang niet meer bezig geweest. Ik weet dat er allerlei alternatieven zijn voor phpBB zoals vBulletin, SMF, MyBB en Discourse. Ook betaalde varianten zoals Invision. Maar voor phpBB zijn ook heel veel uitbreidingen beschikbaar toch? Met de zoekfunctie hier heb ik eigenlijk nooit problemen. Foto's uploaden ook niet, maar ik kan me voorstellen dat anderen daar (soms) wel problemen mee hebben. Is er geen inline upload mogelijkheid te vinden voor phpBB?

Een aparte wiki is denk ik een zeer goed idee. Heel veel basisvragen voor personen die met cnc machines beginnen kunnen hiermee beantwoord worden. Wiki software is juist bedoeld om op een dergelijke manier informatie te delen met anderen. Daarbij bied het ook de mogelijkheid om met meerdere personen aan de inhoud te werken, iets wat mij ook zeer gewenst lijkt.

Reclame op het forum zou kunnen, maar ik heb sowieso altijd een AdBlocker aan staan. En ik denk vele anderen ook.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: CNCzone website

Bericht door WillyH »

In mijn vorige leven heb ik een vijftal jaren (mede-)beheerder en medewerker geweest aan een groot forum met +60.000 leden en zowat 5.000.000 berichten. Dat was met vBulletin waarvan de technische kant beheerd werd door een IT-er in zijn vrije tijd. Geen gratis software maar wel een goede helpdesk welke enkele keren noodzakelijk bleek. Voor vBulletin zijn enorm veel plugins beschikbaar die zeer nuttig kunnen zijn maar spijtig genoeg ook in de weg kunnen gaan zitten bij het updaten, vooral dan bij het updaten naar nieuwere versies. Iets om rekening mee te houden maar wel een superstabiel platform.
Mijn ervaring is dat zo'n WiKi wel een mooi gedachtengoed is maar moeilijk te onderhouden is. Het is typisch voor een forum dat forumleden een tijdje zeer actief zijn en dan verdergaan (andere interesses, tijdsgebrek, onenigheid, ...) .
Het verhaal van de OSPF, toch een beetje de kroon op CNCzone, is zo'n vergelijkbaar verhaal. Als ik de originele topic doorlees zie ik heel wat namen die ik vandaag niet meer tegenkom op het forum. Ook dat mooie project is een beetje doodgebloed, terwijl er toch wat updates gemaakt kunnen worden zoals een versterkte brug, aanpassen of melding kleine foutjes, stappenplan elektrische installatie enz. Zelfs de OSPF clean topic lijkt abrupt gestopt te zijn alsof er geen tijd of interesse meer voor was. Een WiKi vraagt blijvende inspanningen van de auteurs.

Het fotoprobleem is iets wat duidelijk nieuwe leden weerhoudt om actief deel te nemen aan het forumgebeuren, dat zou mijn eerste bekommernis zijn. Door deze beperking haakt men af of men overcompenseert door te kleine foto's of met een te grote compressie te posten waardoor foto's soms quasi onbruikbaar worden. In vBulletin zijn er plugins die dit voor de gebruiker automatiseren.
Echter, probeer toch om het beheer van deze foto's in eigen handen te houden. Het kan handig zijn om vanaf een fotoserver te werken maar die gratis fotoservers kunnen er na enige tijd mee ophouden waardoor er "lege" discussies ontstaan in oude topics zonder afbeeldingen.
En net die oude topics moeten we koesteren, dat is de waarde van CNCzone! Welke weg je ook inslaat, de oude topics (en foto's) moeten behouden blijven.

Reclame zou eventueel wel kunnen maar dan zeer beperkt. Een banner of zo maar aub geen boven, links, rechts en tussen de topics. Een adblokker gebruik ik sowieso. Er zou wat meer aandacht mogen zijn om inkomsten te genereren. Op een gegeven moment lees ik wat over "donateurs", heu? Heb ik moeten opzoeken, blijkt er in een klein hoekje op de portaalpagina wat te vinden is. Wel, ik kom nooit op die portaalpagina kijken. Veruit de meeste gebruikers komen hier terecht via Google, recht in één of ander topic. Om dat later rechtstreeks terug in het forum weer te keren. Maar misschien zijn er helemaal geen ledenbijdragen nodig, ik denk dat enkel een select groepje weet wat de financiële kant van CNCzone is. Voor mij prima hoor.
Nog een ding: dit is een heerlijk rustig forum. Ik bedoel daarmee, geen schreeuwerige avatars en geen animated GIFs. Laat ons dat zo houden.

Willy
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: CNCzone website

Bericht door Pouln »

Ik weet helaas weinig van forums, dus zou er niet bij kunnen helpen.
Maar migratie naar een ander platform, zal vermoedelijk tot gevolg hebben dat de link tussen de posts en de plaatjes verdwijnt.
Immers die link ligt in de logica van PHBB met gebruik van de galerij.
Dat gaat vermoedelijk niet zomaar door een migratietool opgepikt worden en weer netjes in het nieuwe platform verwerkt worden.
Als de link tussen de plaatjes verdwijnt, is de waarde van de oude inhoud in het nieuwe platform grotendeels weg.
Nu zijn er al veel teveel posts waar de plaatjes niet meer van beschikbaar zijn.

Daarom denk ik dat migratie naar een ander platform de laatste optie zou moeten zijn.
Om die reden is het denk ik zaak om eerst uit te zoeken of het mogelijk is met gebruik van phbb extensies de gewenste functionaliteit te realiseren.

Kortom, eerst eisenlijstje, dan wensenlijstje en daarna bekijken of dit met het huidige platform te realiseren is.
Later, Poul
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNCzone website

Bericht door benkr »

Ik hoop dat Breaker zich nog gaat mengen in deze discussie, hij heeft in het verleden een hoop uitgezocht in verband met het makkelijker plaatsen van foto's en maximale formaten. Natuurlijk is de eerste zoektocht naar de huidige mogelijkheden van phpBB, pas als daar uitkomt dat dit een dood spoor is komen denk ik de andere opties aan bod.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: CNCzone website

Bericht door joopbos »

ik zie net dat een deel van de knowledge base weer terug is.
Bedankt create
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: CNCzone website

Bericht door Sven »

Qua reclame:
Ik gebruik ook een adblocker.
Op cnczone.nl wil ik die best uitschakelen maar dan alleen als de advertenties in eigen beheer zijn en ze niet bewegen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNCzone website

Bericht door hfjbuis »

Ik zie heel veel berichten en denk dat create de (een) beheerder is.

Beste beheerder(s) wat is volgens jullie mogelijk en wat is er nodig om dit te realiseren?

Huub
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNCzone website

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 22 apr 2021 10:16 Ik zie heel veel berichten en denk dat create de (een) beheerder is.

Beste beheerder(s) wat is volgens jullie mogelijk en wat is er nodig om dit te realiseren?

Huub
Ja, Create, Jan voor de ingewijden, is de eigenaar van de site, hij houdt de boel al jaren op basis van donaties en een paart sponsors in leven.
Mcgyver en mosoft zijn moderatoren, die doen een flink deel van het dagelijkse werk, als wij b.v. ruzie gaan maken dan springen zij er tussen om de zaak niet uit de hand te laten lopen.
Ik ben gevraagd of ik de Knowlwdge base weer in leven wil gaan brengen, ik heb daar nog geen beslissing over genomen, maar ik wil in ieder geval afwachten waar het met eventuele nieuwe dingen heen gaat.

Ik had gehoopt met dit topic wat meer reacties te krijgen om daar een conclusie over de toekomstige vorm van dit forum uit te kunnen trekken, maar dat lijkt er niet in te zitten, er zijn maar enkele reacties waar iets mee gedaan kan worden en die zitten zeker nog niet op een lijn.
Ik hoop dat er nog enkele mensen bij komen, dan zou daar, zoals ook Create voorstelt, middels een brainstorm sessie mogelijk een vervolg traject uit kunnen voortvloeien.
Plaats reactie