Onderdelen (heel) lossolderen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Onderdelen (heel) lossolderen

Bericht door JanSr »

Ik doe dat met een soldeerboutje en perslucht. Gewoon het gesmolten soldeer wegblazen, pinnetje voor pinnetje.
Zal wel heiligschennis zijn, maar het werkt perfect, zonder schade.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Onderdelen (heel) lossolderen

Bericht door Kars-cnc »

JanSr schreef: 25 apr 2021 19:12 Ik doe dat met een soldeerboutje en perslucht. Gewoon het gesmolten soldeer wegblazen, pinnetje voor pinnetje.
Zal wel heiligschennis zijn, maar het werkt perfect, zonder schade.
Hmm... nog nooit aan gedacht, in een elektronica werkplaat heb je meestal geen perslucht ter beschikking, maar dit zou best goed kunnen werken.

"heiligschennis" bij het desolderen van oude printen bestaat volgens mij niet :lol: Al zou je misschien met de ESD die perslucht kan veroorzaken sommige gevoelige componenten kapot kunnen maken. Slecht ontvochtigde perslucht is dan het beste...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Onderdelen (heel) lossolderen

Bericht door Kjelt »

Perslucht ? Dan blaas je gesmolten soldeer van 300C door de ruimte. :shock:
Desoldeerbout doet tegenovergesteldem, zuigt met vacuum het tin in een afgesloten kleine ruimte.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Onderdelen (heel) lossolderen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 26 apr 2021 00:32 Perslucht ? Dan blaas je gesmolten soldeer van 300C door de ruimte. :shock:
Desoldeerbout doet tegenovergesteldem, zuigt met vacuum het tin in een afgesloten kleine ruimte.
En hoe lang blijft dat tin 300 °C?.. als ik wat desoldeer, dan blaas ik er ook wel eens stevig op.. maar plasjes vloeibaar tin tref ik daarna niet aan..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Onderdelen (heel) lossolderen

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 26 apr 2021 00:32 Perslucht ? Dan blaas je gesmolten soldeer van 300C door de ruimte. :shock:
Desoldeerbout doet tegenovergesteldem, zuigt met vacuum het tin in een afgesloten kleine ruimte.
Het is natuurlijk niet ideaal, maar ja... als je freest of draaid vliegen de spanen van 300C of meer ook door de ruimte ;-)

Zo'n professionele desoldeerbout met elektrische pomp, is inderdaad het allermooist voor dit soort werk. maar weinig hobbyisten zullen die hebben. Zo'n handzuigertje waar je eerst met de gewone bout het tin smelt en daarna met een "plop" probeert het tin weg te zuigen is toch maar een gepruts vind ik.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Onderdelen (heel) lossolderen

Bericht door Kjelt »

Het scheelt natuurlijk ook of je reparatie of sloopwerk verricht.
Bij sloopwerk komt het niet kritisch.
Bij reparatie wil je willekeurige soldeer restanten absoluut vermijden ivm kortsluit of storingsgevaar.
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Onderdelen (heel) lossolderen

Bericht door henkzelf »

Ik doe dit meestal zo (wat plastisch uitgelegd):
Sla met een vuist op tafel, en stop dan de print tussen duim en wijsvinger zodat hij vuistdik boven de tafel zweeft.
Dan stook de soldeer vloeibaar, en sla weer met die vuist op tafel. De print raakt de tafel nooit maar wordt wel veel sneller vertraagd dan de vloeibare soldeer. Die komt dan mooi op tafel terecht.
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Onderdelen (heel) lossolderen

Bericht door JanSr »

Kars-cnc schreef: 25 apr 2021 21:53
JanSr schreef: 25 apr 2021 19:12 Ik doe dat met een soldeerboutje en perslucht. Gewoon het gesmolten soldeer wegblazen, pinnetje voor pinnetje.
Zal wel heiligschennis zijn, maar het werkt perfect, zonder schade.
Hmm... nog nooit aan gedacht, in een elektronica werkplaat heb je meestal geen perslucht ter beschikking, maar dit zou best goed kunnen werken.

"heiligschennis" bij het desolderen van oude printen bestaat volgens mij niet :lol: Al zou je misschien met de ESD die perslucht kan veroorzaken sommige gevoelige componenten kapot kunnen maken. Slecht ontvochtigde perslucht is dan het beste...
Ik ben maar een eenvoudige werktuigbouwer, die types hebben meestal wel perslucht en geen verstand van elektronica. Dat leidt tot de weg van de minste weerstand, in dit geval gaat dat supersnel. En die "plassen tin" vind ik niet terug tussen de staalkrullen.
Palmerlivesteam
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Onderdelen (heel) lossolderen

Bericht door Palmerlivesteam »

Yep, verffohn, en die verbrande printplatenlucht trekt in je haren en kleren........ 8) ;-)

En/of mogelijk rondom de component die je wil redden de print verzagen of knippen en dan klemmen in de of het bankschroef(je) en dan soldeerbout.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V11
Plaats reactie