LPS3 waar te koop?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

LPS3 waar te koop?

Bericht door Kjelt »

Iemand een idee waar je dit kunt krijgen?
Ik zag Stefan Gotteswinter dit gebruiken in zijn laatste video.
Het lijkt me prima spul om bv mijn eindmaten, klemmen etc te beschermen ipv iedere keer vaseline te moeten smeren.

23334
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: LPS3 waar te koop?

Bericht door Grafjan »

Eindmaten invetten?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: LPS3 waar te koop?

Bericht door Markus »

Je hoeft Vaseline toch niet te smeren ?

https://eurol.com/en/products/eurol-vas ... ray-400ml/

Europees alternatief is volgens mij CRC SP 350

Greezt,

Markus
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: LPS3 waar te koop?

Bericht door Kjelt »

Grafjan schreef: 21 apr 2021 09:47 Eindmaten invetten?
Ooit bij Troostwijk een Mitutoyo eindmaten setje gezien waarbij dit duidelijk nooit gebeurd was -> kliko.
Markus schreef: 21 apr 2021 09:51 Je hoeft Vaseline toch niet te smeren ?
Klopt heb ik ook zo'n spuitbus mjah ik krijg het niet mooi egaal het droogt ook niet op, was benieuwd of dit spul wel een droog beschermingslaagje achterliet wat er ook weer zo af te halen is bij gebruik. Kortom proberen waard.
Europees alternatief is volgens mij CRC SP 350
Ah super, dat is makkelijk verkrijgbaar, bedankt !
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: LPS3 waar te koop?

Bericht door Grafjan »

Hier staan die kisten van mitutoyo ook, van wel 40 jaar oud, nooit ingevet, gewoon van staal , geen roest. Anders moet je elke keer als je iets wilt meten eerst de boel ontvetten. Maar als jij extra zuinig bent op je spullen, dan is daar natuurlijk helemaal niks mis mee! En kwaad kn het natuurlijk nooit.😉
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: LPS3 waar te koop?

Bericht door Kjelt »

Grafjan schreef: 21 apr 2021 14:04 Hier staan die kisten van mitutoyo ook, van wel 40 jaar oud, nooit ingevet, gewoon van staal , geen roest. Anders moet je elke keer als je iets wilt meten eerst de boel ontvetten. Maar als jij extra zuinig bent op je spullen, dan is daar natuurlijk helemaal niks mis mee! En kwaad kn het natuurlijk nooit.😉
Misschien overkill, aan de andere kant hebben in de werkplaatsen de medewerkers natuurlijk al goed ingevette/geoliede handen :mrgreen:
Ook de gebruikte setjes daar is het hout al vaak bijna bruinzwart van de olie/smeer/vet noem het maar, niets mis mee en dan is het minder kritisch lijkt me. Ach ik heb een incompleet setje gekocht destijds en de paar ontbrekende waren duurder dan de hele set, vandaar dat ik wellicht wat overvoorzichtig ben met die dingen, het is bijna goud ;-)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: LPS3 waar te koop?

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 21 apr 2021 14:16 Europees alternatief is volgens mij CRC SP 350

Ah super, dat is makkelijk verkrijgbaar, bedankt !
Ik heb me laten vertellen dat dit ook heel goed werkt:https://www.futurumshop.nl/product-revi ... -001-N1412
Het wordt veel door fietsers gebruikt maar ik kreeg de tip van een houtdraaien. Zijn houtdraaibank staat in een vochtig schuurtje en met dit spul erop kunnen de dauwdruppels er op liggen zonder sporen van roest. Het is dus van horen zeggen, geen garanties...
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: LPS3 waar te koop?

Bericht door Swake »

Der staat: "breng Boeshield T-9 royaal aan". Het ding kost 15,95€ voor 113gr; oftewel 141€ de kilo.

Lijkt me veel geld voor een glaasje poetsbenzine gemixed met vloeibaar paraffine; een snuifje natriumsulfaat (E514 oftewel de droogmaker van het spul) en een lepeltje Sorbitan tristearate (= E492 oftwel de 'wax' in het product).

Zie inhoud hier:
https://www.boeshield.nl/en/chemical-safety-sheet/
Er zijn safety sheets uit verschillende continenten die redelijk sterk verschillen qua verhouding van de ingrediënten. De werkelijke mix zal dus niet zo nauw zitten en ze gebruiken wat lokaal voorhanden is en wettelijk mag.

Als alternatief zal de superzuinige regelmatig wat gebruikte motorolie aanbrengen met een grote borstel. Diegene die verliefd is op zijn machine zal ze boenen met bijenwax voor eiken parket, dit werkt super bij gietijzeren houtbewerkingsmachines en je hoeft ook niks proper te maken achteraf).
En als het rap moet gaan dan kan de bus WD40 bovengehaald worden, of wat silicone olie dat lukt ook best.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: LPS3 waar te koop?

Bericht door Kars-cnc »

Aha, meer marketing dan werking dus ;-)

Bedankt voor deze informatie, goed om te weten. Ik had al wel een busje bestelt om het eens te proberen, maar misschien is CRC SP 350 dan toch een betere keuze.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LPS3 waar te koop?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Onder de streep: "als het maar een beetje vet is"

Ik heb ballistol nog niet voorbij zien komen :lol: wat toch een echte conserveer olie is.
Eerlijk gezegd heb ik het meeste vertrouwen in WD40, als mitutoyo in z'n gebruiksaanwijzing durft te schrijven dat dat het enigste onderhoudsmiddel is wat je op de schuifmaat (digitale) mag gebruiken. Denk ik bij mezelf, daar lopen ze dan waarschijnlijk het minste risico mee.

Je kunt ook keramische eindmaten kopen, heb je nergens meer last van. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: LPS3 waar te koop?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 apr 2021 07:54 Eerlijk gezegd heb ik het meeste vertrouwen in WD40
Ik niet want die heeft meerdere toevoegingen/toepassingen.
WD40 is ook een roest verwijderaar/oplosser niet primair een beschermer.

Maar dit spul is anders, het laat een heel dun laagje achter en dat blijft gewoon goed. Olie druipt er af en dan ontbloot het metaal weer.

Ieder spul heeft zijn recept en toepassing, om te zeggen als het maar een beetje vet is, is als zeggen als het maar aluminium is en je weet dat er niet voor niet 30 verschillende legeringen met verschillende toepassingen zijn ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: LPS3 waar te koop?

Bericht door serum »

Kritische mensen hebben maar een lastig leven weet ik uit ervaring. :mrgreen: Viel mij op een gegeven moment op dat ik drukker was om uit te zoeken wat voor olie er in de versnellingsbak moest van de auto en dat je bij jezelf naar binnen giet zonder de tijd te nemen het etiket te lezen. Maar da's een heel ander verhaal.

WD40 werkt perfect, zuurvrije vaseline ook.

Ik gebruik zuurvrije vaseline uit een potje. Zo kan ik ieder deel in poetsen met de blote handen en voel ik waar een evt. beschadiging zit. Ik doe het al jaren zo en het werkt domweg prima.

bij veel tegelijk werkt WD40 werkt ook prima. het primaire doel van wd40 is trouwens niet beschermen, maar om water te verdrijven. Dat beschermen is daaraan ondergeschikt. Ik gebruikte WD40 op het stalen bed icm de stalen machineklem wanneer ik met koolmist had gewerkt. Zonder wd40 vliegroest, met wd40 nergens meer last van. Daarnaast vind ik het prettig ruiken.

Spuitbus vind ik voor gereedschap niet zo fijn, je spuit er gauw veel naast op plaatsen waar je het eigenlijk niet wilt.
Maar. Soms is het toch handig.

https://www.btndehaas.nl/kroon-oil-vase ... 8005-400ml
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: LPS3 waar te koop?

Bericht door Kjelt »

Ach ja als je het binnen gebruikt zal het wel loslopen.
Voor buiten blijft het een ander verhaal

https://www.youtube.com/watch?v=0dSnaefdExQ
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: LPS3 waar te koop?

Bericht door Markus »

WD40 werkt perfect, zuurvrije vaseline ook.
WD40 haalt heel goed roest weg maar is niet aan te raden voor langdurige opslag

WD40 trekt vocht aan (hygroscopisch) , en daarmee veroorzaakt het roest, ik heb dat een paar keer gezien

Greezt,

Markus
Plaats reactie