Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door WillyH »

Een blok beton los op de grond lijkt me geen goed plan. Neem nu 1m³ beton, dat is met gewicht van een simpele lastarm toch al snel 2500 kg. Op 4 meter kan je dan nog maar iets van 150 kg hijsen en het spel kantelt naar voor. Veel meer gewicht ga je met een standaard heftruckje niet moeten nemen, maar ik ken de capaciteiten van jouw heftruck niet. Je zou desnoods de blok beton op een zware staalplaat kunnen gieten, en die staalplaat aan een zijde langer maken zodat je de heftruck erop kan plaatsen dat maakt de zaak een stuk stabieler maar dan moet je natuurlijk voorzien dat die betonblok niet los kan komen van de staalplaat.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door diepchess »

Heh stekkesim je kunt heel simpel een sterke kraan bouwen die mobiel verrijdbaar is, als hij maar klein is, uitgaande van dat je vloerbelasting het aankan (heftruck zal ook niet niks wegen). Het woord wat je zoekt is CONTRAGEWICHT.

Ineens is het supersimpel dan.

Als je dan ook nog een oplossing vindt om contragewicht te kunnen varieren dan ben je home natuurlijk. Je wilt niet continue met joekel van contragewicht rondrijden vermoed ik.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door Sven »

Elektrische takel aan arm aan heftruck?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door keesfrees »

Dat schreef ik ook al.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door stekkestim »

Geeft niet voldoende vrijheid voor het positioneren van alles. Heftruck is vrij oud en minder nauwkeurig als de nieuwe broertjes.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door keesfrees »

Als de plaat aan een kabel van een takel ongeveer boven de plek hangt dan lijkt me de exacte plek van de heftruck niet zo belangrijk.
Maar ja, voor elke oplossing is weer een probleem :->

Kun je wat meer gegevens geven, maten, de vloer, lengte vd panelen.
Sandwich PIR panelen zijn niet echt zwaar.
Heb je al een rolsteiger, zo niet dan direct kopen.

Je bouwt eerst een stalen geraamte ? Dan kun je daar ook van alles bevestigen, een alu tralieligger (staander) met een katrol.

Als je er eenmaal mee bezig gaat dan kan het allemaal erg mee vallen, maar wel afhankelijk van de spullen die voor handen hebt en hoe handig je er mee bent.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door stekkestim »

Mast gaat 4m20 hoog. Zijwand is 3m75 hoog, nok 4m75. Lengte dakpanelen 5m25. Panelen zijn dubbelzijdig staal, 8 en 12cm dik. Dus toch nog
behoorlijk lomp.
Rolstijger heb ik niet en ga ik ook niet speciaal kopen.

Ik waardeer het meedenken, maar mijn vraag was gewoon welke lagering het beste is voor een zwenkkraan.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door keesfrees »

stekkestim schreef: 27 apr 2021 17:28 Ik waardeer het meedenken,
Fijn :-)
stekkestim schreef: 27 apr 2021 17:28 maar mijn vraag was gewoon welke lagering het beste is voor een zwenkkraan.
Dat verschijnsel ken ik ja, ik heb daar wat mooie voorbeelden van opgedaan op de diverse fora, ook al zet ik in de openings vraag HEEL DUIDELIJK wat ik NIET zoek dan toch . . . . grrrrr.
EN het ergste is dan nog dat het gesprek daar na vaak stopt.

Maar in dit geval, je hebt wel een flinke zwenkkraan nodig, die zijn er wel, zie je vaak op de bouw :-)

Een rolsteiger is echt een goede investering, heel handig en een stuk veiliger werken.
Ook die kun je weer voor ongeveer hetzelfde geld door verkopen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door kawarider »

stekkestim schreef: 27 apr 2021 17:28 Mast gaat 4m20 hoog. Zijwand is 3m75 hoog, nok 4m75. Lengte dakpanelen 5m25. Panelen zijn dubbelzijdig staal, 8 en 12cm dik. Dus toch nog
behoorlijk lomp.
Rolstijger heb ik niet en ga ik ook niet speciaal kopen.

Ik waardeer het meedenken, maar mijn vraag was gewoon welke lagering het beste is voor een zwenkkraan.
Boeien. Paar lagers waar een m12 bout doorheen gaan, kunnen al heel wat hebben.

Zwenkkraan is makkelijk. Maar alleen als je hok water en winddicht is. Beter iemand twee dagen inhuren dan een week aan een kraan werken en doodvallen omdat ie net te ver moest rijken.
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door Robbie »

Beide soorten lagering hebben zo hun eigen voordelen.
De 1e: hij heeft mechanisch een onbeperkte slag, afgezien van de voedingskabels maar dat is met sleepringen op te lossen.
heeft vaak een aandrijving tbv zwenken (zie het grijze doosje onder het onderste lager), maar dit hoeft niet.
Steviger constructie en geschikt voor grotere lasten.
De 2e:eenvoudiger constructie en goedkopere lagering, met een paar stang-kop-lagers kom je een heel eind.
Wordt meestal gebruikt voor kleine lasten.
Nadelen:
1e: ingewikkelder en kostbaarder, de onderste lagering is gebaseerd op een glad gedraaide ring op de staander, hiervoor is een grote draaibank nodig, - op die ring lopen nokrollen (rol of naaldlagers).
2e: geen onbeperkte slag.

Nadeel van een vrijstaande zwenkkraan is zoals eerder aangegeven het gevaar van omvallen, dus ben je gebonden aan een contragewicht of zal je de kolom op diverse locaties binnen je hal aan de constructie moeten kunnen koppelen, maar daarvoor moet de hal stijf genoeg zijn.

Succes,
Rob.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door assink »

Ik zou voor deze toepassing gewoon iets huren in plaats van zelf iets bouwen.
Is aan het eind van de streep waarschijnlijk voordeliger.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door keesfrees »

Niet echt een optie vermoed ik , want :
stekkestim schreef: 25 apr 2021 19:29Een bouwkraan lijk het meest logische en dat vind ik zelf ook, alleen is dat een kostelijke zaak aangezien ik aan de werkplaats werk als ik tijd heb. De bouw kan dus evengoed nog 4 maand duren(staal moet ook nog gemaakt en geplaatst worden.
Gereedschap huren deed ik zelden, ik wordt daar een beetje te opgejaagd van.
Ik heb nog wel een ander idee, maarrrr, valt ver buiten de eigenlijke vraag.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door Sven »

350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zelfbouw kolomzwenkkraan?

Bericht door keesfrees »

Die dingen vallen me al een tijdje op, erg leuk maar . . .

Ik heb weer wat verzonnen, een alu tralieligger als mast aan de heftruck maken, op de lepels zetten en boven vastmaken aan de hetruck mast.
Daar een tralieligger op als een T, de ene kant aan de achterkant vd hefruck maken met een kabel.
Aan het andere eind een takel of een katrol.
Zie je het voor je, ik wel.
Die alu buis tralieliggers worden momenteel volop aangeboden, ze worden veel gebruikt in de evenementen om toneel/feest licht aan te hangen.
Ik ga binnenkort ook het eea kopen, in mijn geval, 4 buizen, vierkant, 30x30 cm, lengte 5meter. type : Prolyte H30V

Hoe goed is de heftruck wbt hydrauliek terugloop ?
Plaats reactie