Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door spinningwheels »

Bij mij zijn het vooral de afteken stiften, van de week weer een pakje van 5 gehaald, vanavond de laatste gepakt en die is nu ook al weer weggelopen.
Je zou toch denken dat je op een gegeven moment zo ongeveer je nek breekt over al die dingen , maar niet dus.
En als ik aan het sleutelen ben vooral dop en sleutel 10 & 13, meestal koop ik er ieder jaar op rommelmarkten genoeg van om wat voorraad te hebben, maar die zijn er al ruim een jaar niet meer
In theorie kan ik praktisch alles
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door demian »

Herkenbaar probleem helaas..

Bij mij zijn het, rolmaat, potlood, en sleutels. Er valt ook niks tegen te beginnen, die dingen zijn zo snel gewoon.! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Rolmaatjes, inbussleutels, Kraspennen, Oogloupes.. maar bij mij hebben ze maar korte pootjes..
't is momenteel een zooitje in mijn werkplaats.. onlangs een werkbank afgeleverd.. en dat werk resulteert altijd in een rommelige werkplaats..
Meteen daarna de frames voor de EMCOturn gaan maken.. die zijn nu klaar.. morgen moet ik een steun voor een werklamp frezen, en een Houder voor mijn mobieltje in de auto, alsmede wat andere kleine dingetjes, zoals de haakjes aan het "rolgordijntje" in de kofferbak.
Als ik een verkeersdrempel af rij, dan rolt dat ding zich steevast op omdat de originele haakjes inmiddels zijn afgebrokkeld.. Ja.. ik heb een oude auto.. maar hij bevalt me

Morgen dus "de bezem erdoor".. en dan komen al die dingen vanzelf weer boven water.. Oogloupes, daar heb ik er meerdere van in de werkplaats, en ik heb er een gewoonte van gemaakt dat ik die na gebruik meteen op de machine neerzet.. dus.. ze staan op de Beagle of op de EMCO 5.. Bitjes.. dat is een ander verhaal.. die gebruik je overal.. maar.. daar heb ik een gereedschapskar voor, met bakjes bovenop.. daar mieter ik ze in.. zo kan ik ze altijd grijpen.. Alles een vaste plek, dan grijp je nooit mis.. "ordnung muss sein!"
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door Kjelt »

Bij mij vooral de dure versies van bitjes , pincetten en inderdaad de ultradunne lange speciale eding boorgat aftekenstiften, speciaal drie gekocht en alledrie foetsie.
Probleem wat ik vooral de laatste paar jaar heb is dat ik iets niet kwijt wil raken en datgene dus non standaard erg goed opberg. Zo goed opgeborgen dat ik het wanneer ik het nodig heb het niet meer kan vinden :oops:
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door benkr »

Bij mij is dat vooral een potlood en rolmaat, die ben ik continu kwijt als ik met een klusje bezig ben.
En verder geldt dat voor eigenlijk alles wanneer ik de hele bende weer eens een keer echt goed opruim, dan kan ik werkelijk helemaal niet meer terugvinden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door DaBit »

Afbreekmessen. Gelukkig is degene waar ik het meest aan gehecht ben ook aan mij gehecht, want zelfs met verbouwen of grondwerk komt-ie altijd spontaan weer ergens onderuit gekropen. Die wil alleen zo af en toe even zwerven, langs de vrouwtjesmessen, drankje doen in de oliebar, en dan komt-ie weer braaf thuis.

Pennen en potloden doen dat niet. Die laffe dingen nemen gewoon de benen en die zie je nooit meer terug.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door audiomanics »

Euro munten... Verdwijnen als sneeuw voor de zon..
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 07 mei 2021 23:18 Probleem wat ik vooral de laatste paar jaar heb is dat ik iets niet kwijt wil raken en datgene dus non standaard erg goed opberg. Zo goed opgeborgen dat ik het wanneer ik het nodig heb het niet meer kan vinden :oops:
Ja, daar heb ik ook nog wel eens last van, volgens mij is dat de leeftijd. ;-) :lol:
Zolang ik het maar op m'n buro of werkbank laat liggen raak ik het niet kwijt, zodra ik denk ik ga de boel eens netjes opruiken, kwijt.
Potloden, op elke werklocatie ligt er 1, zodra er ergens 2 liggen, weet ik dat er een uitbraakpoging gaande is en druk ik die de kop in.
Dat usb-stickie wat ik als pakezel voor vanalles gebruik, kruipt altijd onder de rest op het buro, daar heb ik een ruim geel fluoriserend koordje aan, dat zie je overal tussendoor wel liggen.
Rolmaten zien nog wel eens kans om in vergadering te gaan op een niet vooraf afgesproken plek.

Het blijft natuurlijk een dingetje met routine en regelmaat. Die viltstiften zijn behoorlijk unaniem en eigenlijk ook dakloos. Zodra je ze een identiteitsbewijs geeft en een vast onderkomen, weten ze waar ze thuis horen en kun je ook makkelijker ingrijpen als er eentje aan het zwerven slaat.
Als ik een potlood kwijt ben weet ik bijna 100% dat die bij een van die andere potloden zit, hoeft ik alleen die 3 locaties langs en heb ik hem weer.
Bij een klant van me, vind ik regelmatig steeksleutels van de verkeerde gereedschap kar, als je aan zo'n sleutel niet kunt zien waar die vandaan komt, kun je hem ook niet juist terug leggen. Vooral als er meer van hetzelfde is, is het wel handiger dat je weet wat waarvandaan komt.
(imbussleutels heb ik tegenwoordig altijd m'n eigen setje mee, anders schiet het niet op :lol: )
Laatjes heb ik ook een hekel aan, je ziet niet wat er niet is. Ik werp een blik op de 2 gereedschap borden en zie dat het compleet is, zo ook met borenblok, tappen, souvereinboortjes.
Viltstift, daar begon het mee, ik heb de dop van zo'n viltstift in een voetje vast zitten, ding staat dus altijd rechtop op de werkbank, of ergens waar ik bezig ben, dat zie je een stuk makkelijker, en je zit niet steeds met een dop die je kwijt bent of 2 handen nodig hebt om terug te plaatsen, in je mond stoppen doe ik al een paar jaar niet meer. (viltstift leeg, dop blijft in z'n voetje, komt een nieuwe stift in)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door Kars-cnc »

audiomanics schreef: 08 mei 2021 00:02 Euro munten... Verdwijnen als sneeuw voor de zon..
Sinds ik met de CNC hobby begonnen heb ik daar ook het meest last van...

En waar viltstiften, bitjes of rolmaten nog wel eens spontaan weer op willen duiken gebeurt dat met Euromunten nooit :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door serum »

Met onverdeelde stip op 1. Rolmaat. In de winter gaat het beduidend beter. Rolmaat links, potlood rechts. Dan draag ik een vest. Ondertussen zoveel rolmaten gekocht dat je zou verwachten dat de werkplaats een gele oase moet zijn. Praktijk is anders. Ze leven het liefst in het duister, onttrokken aan licht en zicht. Ondertussen gaat dat ook in de zomer gelukkig beter. Ze zijn minder schuw geworden. Overal waar ik kijk liggen rolmaten.

Ik ga meticuleus te werk bij de keuze van dat gereedschap. Breekmessen moet ik van mijn OCD een setje van hebben in klein/groot. Beoordeeld op bouwkwaliteit, praktisch gemak en veiligheid. Ook esthetiek is een weegfactor in de keuze. Rolbanden hebben ook verscheidene de revue gepasseerd voordat ik een definitieve danspartner uitkies.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 mei 2021 07:58 Het blijft natuurlijk een dingetje met routine en regelmaat. Die viltstiften zijn behoorlijk unaniem en eigenlijk ook dakloos. Zodra je ze een identiteitsbewijs geeft en een vast onderkomen, weten ze waar ze thuis horen en kun je ook makkelijker ingrijpen als er eentje aan het zwerven slaat.

Ik werp een blik op de 2 gereedschap borden en zie dat het compleet is, zo ook met borenblok, tappen, souvereinboortjes.
Ja inderdaad, dat werkte voor mij ook maar heeft ook nadelen.
ik heb tien jaar geleden gewoon een paar platen multiplex tegen de muur geschroefd en het meest gebruikte gereedschap daar met klemmetjes, haakjes en zelfs hun originele plastick houder indien aanwezig opgehangen. Met een viltstift improvisorisch de contouren eromheen getrokken dan weet je wel wat er hoorde te hangen.

Daarna ontwikkelde ik wel weer semi-automatisch, een obsessieve-compulsieve verzamel stoornis. Deze kwam uit mijn jeugd van de voetbalplaatjes- en postzegel- albums, waarbij lege plekken, perse koste wat het kost, gevuld moesten worden. :lol:

Het nadeel van zo'n geregistreerd gereedschapsbord in tegenstelling tot een anonieme la is dat ik regelmatig een uur kostbare hobbietijd kwijt ben om dat ene ontbrekende stuk gereedschap perse terug te moeten vinden :mrgreen:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door serum »

Kjelt schreef: 08 mei 2021 09:45
hugo stoutjesdijk schreef: 08 mei 2021 07:58 Het blijft natuurlijk een dingetje met routine en regelmaat. Die viltstiften zijn behoorlijk unaniem en eigenlijk ook dakloos. Zodra je ze een identiteitsbewijs geeft en een vast onderkomen, weten ze waar ze thuis horen en kun je ook makkelijker ingrijpen als er eentje aan het zwerven slaat.

Ik werp een blik op de 2 gereedschap borden en zie dat het compleet is, zo ook met borenblok, tappen, souvereinboortjes.
Ja inderdaad, dat werkte voor mij ook maar heeft ook nadelen.
ik heb tien jaar geleden gewoon een paar platen multiplex tegen de muur geschroefd en het meest gebruikte gereedschap daar met klemmetjes, haakjes en zelfs hun originele plastick houder indien aanwezig opgehangen. Met een viltstift improvisorisch de contouren eromheen getrokken dan weet je wel wat er hoorde te hangen.

Daarna ontwikkelde ik wel weer semi-automatisch, een obsessieve-compulsieve verzamel stoornis. Deze kwam uit mijn jeugd van de voetbalplaatjes- en postzegel- albums, waarbij lege plekken, perse koste wat het kost, gevuld moesten worden. :lol:

Het nadeel van zo'n geregistreerd gereedschapsbord in tegenstelling tot een anonieme la is dat ik regelmatig een uur kostbare hobbietijd kwijt ben om dat ene ontbrekende stuk gereedschap perse terug te moeten vinden :mrgreen:
Met je opvoeding kan ik je niet helpen, maar qua verlies van bitjes wel. Bij mij heeft zich ook duidelijk een afwijking ontwikkeld op gebied van bitjes.
Als je in het vuur van de klus zit, heb je geen tijd om de bitjes netjes op te ruimen. Wel om te pakken. ALLE bitjes die je wisselt doe je in je rechter broekzak. Je weet zelf wel welke je hebt gebruikt en welke je nog moet, die anderen wissel je met je broekzak.. Geen uitzonderingen.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door joopbos »

Alles wat hierboven staat ben ik ook regelmatig voor kortere of langere tijd zoek.
Tientallen jaren geleden heb ik me aangeleerd om mijn schuifmaat altijd direct na gebruik in mijn achterzak te stoppen.
Dat levert soms bijzondere gevoelens op als je of op toilet of even op de bank gaat zitten. Ongemakkelijk.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat heeft bij jullie nu altijd pootjes?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Even terugkijkend naar de tijd dat ik in de Gereedschapmakerij werkte.. Jongens.. wat hebben we het dan goed in onze eigen werkplaatsjes.

Moet je je voorstellen dat je niet de enige bent die't gereedschap gebruikt, maar dat er een fabriek tegenaan ligt.. waarvan het personeel om de meest vage redenen je gereedschapborden komt leegroven..

toen ik er kwam werken, kon je van 3 kanten de gereedschapmakerij binnenkomen.. , en de gereedschapborden.. hingen het dichtste bij de doorgang die naar de perserij leidde.. hoevaak het niet gebeurde dat er een schroevendraaier geroofd werd om producten uit een stempel te wippen..
wie ooit bedacht heeft dat dat de juiste gang van zaken is?.. als een stempel niet goed werkt, dan hoor je de voorman in te lichten.. die gaat dan wel naar de gereedschapmakerij.. daar heeft een productiewerker niets te zoeken..
Maar.. niet alleen schroevendraaiers, maar ook kunststof hamers, steek en ringsleutels ijzerzagen, vijlen..alles verdween daar..

Als ik "even tijd over had" omdat er een machine met een lang programma stond te draaien.. dan ging ik nog wel eens op "Tool-hunt".. kratje mee.. langs alle persen.. door de productie, lasserij, en de assemblage..elke week weer.. kwam je met een volle krat gereedschap weer terug..

Tot de interne verhuizing... toen zaten we in een deel van het bedrijf waar er eigenlijk nog maar 2 toegangen waren.. één vanuit het kantoor.. , en diegenen die door die deur kwamen, die vroegen dan nog netjes om een schroevendraaier, dus was er feitelijk nog maar 1 ingang in de gaten te houden.. zodra daar een productiemedewerker uit kwam, en hij sloeg rechtsaf.. dan hadden we'meteen in de smiezen.. gereedschapborden hingen ook helemaal aan de andere kant van de gereedschapmakerij.. dus.. ze kwamen niet meer ongezien bij de gereedschappen..

Momenteel, in mijn werkplaatsje.. mis ik 1 rolmaat, maar.. vanmiddag ga ik wat klein freeswerk doen.. en dan gaat onderwijl de bezem door de tent.. letterlijk ook.. want ik heb wat las, en slijpwerk gedaan de afgelopen week.. dus ik glij uit mijn kruis als ik niet uitkijk met al dat gruis op de vloer..

Al zie ik em nu niet liggen.. ik weet zeker.. die rolmaat komt weer boven water..

Ik hanteer zelf 't volgende protocol.. ik ruim niet dagelijks alles op.. maar als ik een keer moet zoeken naar iets wat ik net nog in mijn takken had.. dan is er teveel zooi.. en dan gaat de bezem door de tent..
zorg ervoor dat je niet te veel plaatsen hebt waar je spullen neer kan leggen.. geef dingen zoveel mogelijk een vaste plek, en.. die tip van een stuk felgekleurd koord aan een USB-Zetpil.. is ook geen gek idee..

Ik bedacht me net..

23451

Dit zal ook wel werken.. 'k heb meteen maar even 9 stuks besteld..
de stiften met de dop op een vaste plek.. da's ook een goede.. een soort stiftenrekje.. zodra je klaar bent.. ros je'm weer in zijn doppie..
bij mij hebben stiften wel een vaste plek.. bovenste lade van mijn gereedschapskar.
tevens is ook mijn rechterbroekzak 't grijp-magazijn.. . bitjes, USBsticks.. ,kleine stukjes materiaal, mijn aansteker.. en de afstandsbediening van de roldeur.. :lol: waardoor het nog wel eens wil gebeuren dat ik naar een bitje sta te grabbelen, en de roldeur opengaat.., niet altijd die aan mijn kant.. maar ook wel eens die aan de andere kant.. :lol:

Mijn USB Sticks zijn ook maar een Allegaartje.. eigenlijk .. gewoon eens een paar van het zelfde merk en type.. met een oogje eraan regelen.. "remove before Flight" tag eraan.. klaar..
Plaats reactie