€ 22 vrijstelling er vanaf 1 juli vanaf

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

€ 22 vrijstelling er vanaf 1 juli vanaf

Bericht door spinningwheels »

Ik dacht toch gelezen te hebben dat het was uitgesteld tot 1 Jan 2022 maar nu toch vanaf 1 juli de vrijstelling eraf bij import van buiten de EU ?
Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen, over iedere kleine bestelling handling kosten betalen gaat niet werken denk ik .
Vel is al te krijgen via een zogenaamd EU warehouse ,
In theorie kan ik praktisch alles
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: € 22 vrijstelling er vanaf 1 juli vanaf

Bericht door Swake »

Ja, die 01/07 is bevestigd.
Ik moet een goede klant zijn want bpost, het nationale postbedrijf, stak me een gepersonaliseerde brief in de bus. Het ging over hoe eenvoudig die kosten online betaald gingen kunnen worden via hun website. Geen woord over de kosten zelf, naast dan dat er BTW en invoerkosten moeten betaald worden. In het verleden waren die 'administratieve' kosten bij bpost wel acceptabel. Niet zoals bij de drie-letter bedrijven.

Vervelend is dat je eerst moet betalen en dat het dan pas ter controle naar de douane gaat. Als dat mis gaat ben je èn je pakje èn je kosten kwijt.

Het viel me ook op dat de 3 laatste pakjes van bij de Chinesen hier binnen de 2 weken aangekomen zijn en dat de pakjes verstuurd werden vanuit een postbus in Brucargo (dat is een plek met hopen loodsen nabij de luchthaven van Brussel/Zaventem). Op de pakjes werd daar blijkbaar een nieuwe sticker gezet bovenop een Chinese.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: € 22 vrijstelling er vanaf 1 juli vanaf

Bericht door Sven »

Het VK heeft dit spulletje bij de brexit wat naar voren getrokken en doen het nu ongeveer hetzelfde als de EU het gaat doen:

De verzender gaat btw aangeven en afdragen "aan het land waar het naartoe gaat".
Alle zendingen naar het VK onder 135 pond daar moet de verzender btw over aangeven en afdragen aan de VK douane.
Dat kan eventueel via het platform dat innen van de betaling doet.

In mijn geval gaat het om zulke pietluttige bedragen en aantallen dat ik niet meer naar het VK exporteer.
Ik ga voor enkele tientallen euro's btw per jaar geen VK btw nummer aanvragen en een administratie bijhouden.

Er zijn aardig wat bedrijven die niet meer naar het VK versturen om die reden.

Als ik het goed heb begrepen komt er voor de EU een centrale manier om de btw af te dragen. Voor 10 keer zoveel mensen dan het VK zal dat voor voor veel bedrijven eerder een optie zijn.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: € 22 vrijstelling er vanaf 1 juli vanaf

Bericht door Swake »

Een geregistreerde webshop heeft zich aangepast aan de nieuwe EU-wetgeving en gebruikt het Europese éénloketsysteem voor invoer (Import One Stop Shop of IOSS). De webshop verrekent de btw en invoerkosten vooraf.

Je kent én betaalt het totaalbedrag bij de bestelling
Je hoeft geen extra kosten te betalen op het moment dat je zending het land binnenkomt
Je zending wordt sneller geleverd
Volgens het voorbeeld komt er dan geen administratieve kost meer bij.

Bij een niet geregistreerde webshop zijn er 5€ tot 15€ extra invoerkosten
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: € 22 vrijstelling er vanaf 1 juli vanaf

Bericht door WillyH »

Helaas zijn de betrouwbare ALiexpress verkopers van freesjes met een uitstekende kwaliteit deze die enkel vanuit China versturen. Als ondertussen iemand een goede Ali verkoper kent die vanuit EU verstuurt, voor dezelfde goede freesjes, graag een linkje alstublieft.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: € 22 vrijstelling er vanaf 1 juli vanaf

Bericht door Tolp2 »

De pakketjes van Ali komen bij mij altijd via een verzenddepot van regio Rotterdam als ik Ali Standard Shipping aanvink. Ook hier weer een NL sticker er op geplakt. Dus ik hoop dat dat goed blijft gaan...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: € 22 vrijstelling er vanaf 1 juli vanaf

Bericht door Kjelt »

Ik hoop dat Ali dit dan bij de bestelling gaat afhandelen, anders wordt het niet te doen, zeker niet voor de NL douane. Als ze zelf een luchtvloot kunnen optuigen dan moet dit ook wel lukken.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: € 22 vrijstelling er vanaf 1 juli vanaf

Bericht door Swake »

Bij post NL staat er ondertussen te lezen dat
13 euro aan afhandelingskosten. Voor een zending via Express Mail Service (EMS) betaal je 17,50 euro
Die hebben iets niet goed begrepen. De meeste webshops in onze landen regelen express verzending en de betaling van een aankoop voor pakweg 6 à 10 euro. Dat is inclusief stockage, picking, verpakking, risico op product, en nog zoveel meer.

Zo'n exorbitante kost aanrekenen enkel om de BTW te innen is eenvoudigweg afzetting, te meer dat er geen concurrentie mogelijk is omdat je de keuze niet krijgt van wie de afhandeling mag doen. Om het pakje aan te bieden en te stockeren zijn ze trouwens al voor betaald volgens de internationale postregels, ook de douanecontrole is daar reeds in voorzien.

Voor alle duidelijkheid, ik heb er geen probleem mee dat ik BTW moet betalen. Dat is het Europees 'business model' en daar plukken we ook de vruchten van.

Nu hoop ik wel dat de Ali Standard Shipping blijft werken zoals het nu gaat. Centraal inklaren en in een lokaal depot 2de sticker erop plakken met jouw adres. Heb zo al een paar pakjes kunnen ontvangen, het gaat nog veel sneller ook. Afwachten hoe lang dat gaat meegaan want ik kon nog nergens lezen of ze ook meedoen met het IOSS systeem.
When it fits stop using the hammer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: € 22 vrijstelling er vanaf 1 juli vanaf

Bericht door Kjelt »

De officiele douane en btw inklaring kost best even tijd.
Maar voor kleine goedkope pakjes moet de EU gewoon een nieuw geautomatiseerd fastlane proces invoeren, dat moet en wil je niet op de oude manier doen.
Dus hopelijk komt dat snel
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: € 22 vrijstelling er vanaf 1 juli vanaf

Bericht door Kjelt »

Ik krijg net bericht van PostNl hoe het gaat lopen vanaf 1 juli.
Echt blij wordt ik daar niet van want alle kleine leuke pakketjes zeg de connectortjes, kabeltjes enz. van een tot een paar dollar worden nu minimaal met de BTW en 4 euro extra kosten belast.

Ik denk dat Ali veel omzet gaat mislopen nu.

23580
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: € 22 vrijstelling er vanaf 1 juli vanaf

Bericht door skillalot »

Ik denk dat er een stuk meer EU warehouses gaan komen, en dat je uiteindelijk alleen een beetje BTW betaald die dan al bij de prijs in zit.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: € 22 vrijstelling er vanaf 1 juli vanaf

Bericht door Goudgele »

Erg vervelend voor het bestellen van kleine, simpele dingen inderdaad. Ik lees op onderstaande website wel dat er een soort omzeiling bestaat, waardoor alleen de btw er bij komt en geen verdere kosten, via een zogehete IOSS shop.
Of de shops van Aliexpress hier makkelijk voor in aanmerking komen weet ik niet....

https://chinafans.nl/btw-invoerrechten-gids/
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: € 22 vrijstelling er vanaf 1 juli vanaf

Bericht door Ballegooijen »

In het stuk waar de bovenstaande link naar verwijst lees ik: Er is namelijk mogelijk een oplossing: IOSS. Dat onderwerp lichten we zo verder uit.
Ik lees daar dat er dus webwinkels zijn aangesloten bij IOSS en ook Postnl is daar bij aangesloten. Als je dus bij webwinkels koopt die zijn aangesloten dan is de BTW al meegerekend en kom je niet voor verrassingen te staan bij aankomst van een pakket. Ook schijnt het dan nog een stuk sneller te gaan.
Iemand al een ervaring er mee opgedaan?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: € 22 vrijstelling er vanaf 1 juli vanaf

Bericht door spinningwheels »

Ballegooijen schreef: 10 jun 2021 21:31
Ik lees daar dat er dus webwinkels zijn aangesloten bij IOSS en ook Postnl is daar bij aangesloten. Als je dus bij webwinkels koopt die zijn aangesloten dan is de BTW al meegerekend en kom je niet voor verrassingen te staan bij aankomst van een pakket. Ook schijnt het dan nog een stuk sneller te gaan.
Iemand al een ervaring er mee opgedaan?
Diverse USA auto onderdelen sites en ook op Ebay,com. kan je er vaak voor kiezen en soms kan je niet anders om vooraf de invoer en BTW via de verkoper te betalen. Gaat wel vlot, maar zending komt eigenlijk altijd met UPS of fedex , met bijbehorend verzenkosten plaatje.
Maar het snelste was op een vrijdag besteld en Dinsdag de onderdelen in huis
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie