Schuifdeuren automatiseren

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door DaBit »

rien1959 schreef: 10 mei 2021 20:20 Drie spoelen, een stalen strip boven de deur en een frequentieregelaar. Een lineaire draaistroom motor.
Zo gek vind ik dat idee eigenlijk nog niet eens. Deur kan gewoon met de hand open en dicht schuiven zoals altijd, en de kabouter kan het ook. Lekker simpel en robuust ook.
Maar die dingen zullen wel weer onbetaalbaar zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 11 mei 2021 10:05
rien1959 schreef: 10 mei 2021 20:20 Drie spoelen, een stalen strip boven de deur en een frequentieregelaar. Een lineaire draaistroom motor.
Zo gek vind ik dat idee eigenlijk nog niet eens. Deur kan gewoon met de hand open en dicht schuiven zoals altijd, en de kabouter kan het ook. Lekker simpel en robuust ook.
Maar die dingen zullen wel weer onbetaalbaar zijn.
Bestaat zoiets dan, of is het een zelfbouw idee?
Volgens mij heeft een draaistroommotor ook nog een kooianker, dus alleen een stalen strip lijkt me iets te simplistisch voorgesteld.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door DaBit »

Lineaire inductiemotoren bestaan, gebruiken ze onder andere ook om achtbaankarretjes mee af te schieten. Familie DaBit op uitje naar sixflags, ik: 'Ik wil voorin zitten, want dan kan ik dat deel eens goed bestuderen'. De rest van de familie: 'koek-koek!' :mrgreen:

In principe heb je aan een (dikke) strip koper of aluminium met een strip ijzer eronder genoeg om dat spul te laten bewegen. Maar voor 100N word zo'n ding al best groot.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 11 mei 2021 11:17 Lineaire inductiemotoren bestaan, gebruiken ze onder andere ook om achtbaankarretjes mee af te schieten.
Daar heb je dan toch speciale met de spoelen matchende gepolariseerde magneetstrips voor nodig ? Toch niet alleen een simpele strip ijzer ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door DaBit »

Met spoelen aan 2 kanten is een strip of plaat aluminium voldoende. Of een ander materiaal, als het maar een lage electrische weerstand heeft. Met spoelen aan 1 kant heb je nog een 'magnetischveld-geleider' nodig aan de andere kant, bijvoorbeeld een strip ijzer dus.

In Sixflags word die Platform 13 ofzoiets zo afgeschoten, in Toverland die motorfietsjes. Beiden zijn voor een snelheidsliefhebbende vonkenboer best gaaf, effe een paar megawatt in wat spoelen opstoken. Zie die koperwindingen maar eens op de plek te houden met zoveel geweld.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 11 mei 2021 11:27 Met spoelen aan 2 kanten is een strip of plaat aluminium voldoende. Of een ander materiaal, als het maar een lage electrische weerstand heeft. Met spoelen aan 1 kant heb je nog een 'magnetischveld-geleider' nodig aan de andere kant, bijvoorbeeld een strip ijzer dus.
In Sixflags word die Platform 13 ofzoiets zo afgeschoten, in Toverland die motorfietsjes. Beiden zijn voor een snelheidsliefhebbende vonkenboer best gaaf, effe een paar megawatt in wat spoelen opstoken. Zie die koperwindingen maar eens op de plek te houden met zoveel geweld.
MegaWatt .... :roll:
Goed dan hier alle opties: pneumatisch, hydraulisch of elektrisch :mrgreen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lancering_(achtbaan)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 11 mei 2021 11:53 MegaWatt .... :roll:
Sja, schaalgrootte, wat verwacht je dan? Je wil een zwik karretjes die stuk voor stuk niet erg licht zijn (want bonk lomp staal vanwege de veiligheid) met ook nog een hoop zware zakken gillend water erin fors accelereren. Dan is een megawatt aan mechanisch vermogen zo op. Vergelijk ook maar eens met sportwagens die vergelijkbare acceleraties halen.
Rendement van lineaire inductiemotoren is niet erg hoog, dus dan hebben ze echt wel (tijdelijk) >5 MW aan electrische energie nodig.

Voor zo'n schuifdeur kan het allemaal een stuk beschaafder. Die hoeft niet met een paar G naar 100km/u :lol:

Geen idee of je zoiets gewoon zou kunnen kopen voor een normaal bedrag. Het is as usual niet veel meer dan een bonk ijzer en koper.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 11 mei 2021 10:05
rien1959 schreef: 10 mei 2021 20:20 Drie spoelen, een stalen strip boven de deur en een frequentieregelaar. Een lineaire draaistroom motor.
Zo gek vind ik dat idee eigenlijk nog niet eens. Deur kan gewoon met de hand open en dicht schuiven zoals altijd, en de kabouter kan het ook. Lekker simpel en robuust ook.
Maar die dingen zullen wel weer onbetaalbaar zijn.
Ik vond het idee ook nog niet zo gek, alleen dacht ik meer aan die Japanse bullettrain die met magneten werkt.
DaBit schreef: 11 mei 2021 11:17 Familie DaBit op uitje naar sixflags, ik: 'Ik wil voorin zitten, want dan kan ik dat deel eens goed bestuderen'. De rest van de familie: 'koek-koek!' :mrgreen:
En ik maar denken dat ik de enige was die in een looping nog steeds de techniek zit te bestuderen :lol:

Maargoed ik moet iets simpels en betrouwbaars hebben. Zoiets proberen doen we wel in het rommelhok.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door Kjelt »

Zou een rack en pinion systeem zoals bij poorten gebruikt wordt maar dan omgekeerd kunnen werken ?
Zoiets als beneden dus , voor het idee alleen want uitverkocht maar misschien zijn er wel alternatieven verkrijgbaar.

https://de.aliexpress.com/item/33010656776.html
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 11 mei 2021 14:07 Zou een rack en pinion systeem zoals bij poorten gebruikt wordt maar dan omgekeerd kunnen werken ?
Dat was eigenlijk mijn eerste gedachte. Maar dan loop je een beetje tegen de nauwkeurigheid aan. Het tandwiel moet wel een beetje netjes in het heugel vallen. Vandaar dat ik daarna aan een riem ben gaan denken, die flext wel een beetje mee als het nodig is.
Maar nu neig ik vooral naar de staalkabel zoals Swake eerder al aangaf. Dit is flexibel, makkelijk onder spanning te houden. En als hij kapot gaat heb ik morgen een nieuwe.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door rien1959 »

Mijn idee van de lineaire motor komt bij Prof. Eric Laithwaite vandaan : https://youtu.be/OI_HFnNTfyU (lange versie)
en hele korte versie : https://youtu.be/vxrUR_zZcmU
sbos
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door sbos »

Hallo,
Nog een suggestie; Als je toch voor zelfbouw gaat en een stappenmotor wilt gebruiken dan zou je kan ook een Kogelomloop Spindel van bv. 16mm met een 20mm spoed kunnen gebruiken. waarom 20mm spoed gaat de deur per omwenteling sneller open. Je kan dan ook de stappenmotor direct op de spindel zetten.

Het is wel een duurdere oplossing als een tandwiel en een tandriem.
Maar wel zeer direct en je hoeft geen tandriem spanner te gebruiken om de riem op spanning te zetten.
Bij stappenmotor.nl is een kogelomloop spindel van 20mm dik en een spoed van 20mm incl. moer te verkrijgen voor €168,95
in china land of amazon mogelijk nog goedkoper.

Bij 50 omwentelingen heb je dan al een meter afgelegd. En dat kan zeer snel gaan.

Door de spindel heb je een grootte kracht overbrenging. aan een nema23 3nm heb je meer als voldoende aan. Het hoeven geen super de luxe te zijn. het gaat hier niet om nauwkeurigheid.

Bij een dubbele deur zou ik mogelijk toch een tandriem of draad nemen. Dan kan je de twee deuren gelijktijdig openen op een tandradriem of kabel
De aansturing kan met een android of een gbrl.
Je kan dan ook zo programmeren dat de deuren op het eind langzaam gaan sluiten en bij het openen aan het eind rustig naar het eindpunt gaat. met eindschakelaars voorkom je dat het door de eindpunten loopt.
En met een infrarood sensor (evt. een infrarode reflectie sensor) zoals in liften kan je het proces van sluiten stoppen (bijv. E-Stop) als deze wordt onder broken of als iemand tussen de deurstaat en de deur gaat daarna automatisch weer open.
Als de spanning wegvalt dan kan je met wat kracht de deur open krijgen. Een zware brug van een cnc kan je ook met de hand verplaatsen als de motoren uitstaan.

Mogelijk is dit ook een optie voor jou
https://www.dictator.nl/producten/deura ... opendo-t2/

Succes met het project

Sjaak
sbos
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door sbos »

Hallo,

sorry ik heb over de lengte van de deur heen gekeken.
het gaat om 4m lange deuren. dan is een spindel niet echt een optie. Standaard maximale lengte is 3mtr. Dan wordt het wel een kostbare aangelegenheid voor Een deuropener.
Maar het gaat om het idee.

Nogmaals

Succes.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 147
Lid geworden op: 14 mar 2009 15:07
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Schuifdeuren automatiseren

Bericht door Mr.Q »

Hier zie je een tandriem aangedreven-systeem voor grotere deuren (10mtr; 4000kg):
https://nl.dictator.de/wp-content/uploa ... 900-21.pdf

Greetz, Q
Plaats reactie