Motedis

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Motedis

Bericht door diepchess »

heleboel profielen ontbreken ineens op homepage van motedis.
kan zijn dat ze nieuwe website hebben die niet goed werkt hier - of maken ze voorraad op of zijn ze out of business doordat SMT goedkoper is in Duitsland met profielen?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Motedis

Bericht door serum »

Die twee bestaan al langer naast elkaar dan de korte tijd dat jij je verdiept in de profielen. Tot een jaar of 5 geleden bestond Motedis alleen in Duitsland en sinds een tigtal jaar ook in NL variant De site is ruck van motedis. (van SMT is dat niet anders) Veel dingen hebben ze bij motedis ook nooit gehad. (40x240 oid).

Ik weet niet wat je mist en of je die op de Duitse site wel kan vinden?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Motedis

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het zou me niets verbazen als er even geen voorraad is, en dat ze tijdelijk die modellen ‘uit’ hebben staan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Motedis

Bericht door Arie Kabaalstra »

vroeger bestelde ik zo'n beetje alles bij Motedis, zoals velen wel weten, ik bouw Horlogemakers werkbanken met die profielen.

Tegenwoordig.. komt alles bij Boikon vandaan.. en om meerdere redenen.
De belangrijkste.. CONTACT.. Motedis claimt dat ze zo goedkoop kunnen zijn, omdat ze geen klantenservice hebben.. allemaal fijn.. maar dan moet je wel foutloos en snel leveren.. en .. daar ontbreekt het bij Motedis ook aan..

Ik heb ooit het telefoonnummer van Motedis Nederland kunnen achterhalen, en dat heb ik ook gebeld, omdat ik beschadigde profielen geleverd kreeg.. dat kan ik mijn klanten niet leveren.. dus.. ik was boos..
krijg ik een reactie "als je dit in Duitsland zou flikken.. dan wordt je account gewist.. en krijg je niets meer"..

Goed om te weten.. daarna dus NOOIT meer besteld bij Motedis.. op wat kleine onderdelen na, zoals profiel verbinders.. maar die zijn elders ook wel te krijgen.. en anders.. dikke boeie.. maak ik ze zelf wel

bij Boikon heb ik één contactpersoon, die weet wat ik zoal nodig heb, ze leveren snel, ze zitten in Leek, vlakbij Groningen, da's bij mij vandaan prima aan te rijden, dus als ik een werkbank moet bouwen.. dan bestel ik mijn alu profielen, mijn werkblad (bij een houthandel om de hoek), en zodra de spullen binnenzijn, stap ik in de auto, en ga ik mijn spullen halen..

de webshop van Motedis is ook een RAMP, je weet niet goed wat je nou eigenlijk koopt, sommige dingen die echt bij elkaar horen, worden apart verkocht, (zoals de boutjes bij de profielverbinders), Ik ben veel te veel bezig met uitzoeken en opzoeken.

Ik heb voor mijn werkbanken een Excel bestand gemaakt waar ik middels een Dialoog de specificaties voor een werkbank in kan geven, die gegevens worden per klant in een sheet gezet, en direct worden daarmee de offerte, of factuur gegenereerd, alsmede de stuklijsten, en bestellijsten per leverancier, Ik kan het deel wat ik bij Boikon moet bestellen gewoon in een mailtje plakken, met het verzoek even een berichtje te geven als het klaar ligt..

Als je goedkoop wilt.. dan moet je bij Motedis zijn, maar je hebt een grote kans dat je nog eens dingen moet bij bestellen omdat ze niet standaard mee geleverd worden, en dan zit je nog met de kwaliteit, en maatvoering (het is me meerdere keren overkomen dat ik de verkeerde maten geleverd kreeg, of de verkeerde aantallen).. en dat geeft gezeik en gedoe..
kortom.. ik ben klaar met die amateurs
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Motedis

Bericht door diepchess »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 mei 2021 20:52 Het zou me niets verbazen als er even geen voorraad is, en dat ze tijdelijk die modellen ‘uit’ hebben staan.
Er mist echt heel veel. Zo iets doe je niet als maar 1 dingetje niet meer in voorraad is. Het is zelfmoord voor een bedrijf normaliter als je eerst X producten, die toch de core van je online webshop zijn, in de aanbieding doet en dan trek je vervolgens gros van met name de grotere extrusies terug.

Nu leven we echter in andere tijden dus we zullen zien wat er gebeurt!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Motedis

Bericht door hugo stoutjesdijk »

diepchess schreef: 13 mei 2021 14:00
hugo stoutjesdijk schreef: 12 mei 2021 20:52 Het zou me niets verbazen als er even geen voorraad is, en dat ze tijdelijk die modellen ‘uit’ hebben staan.
Er mist echt heel veel. Zo iets doe je niet als maar 1 dingetje niet meer in voorraad is. Het is zelfmoord voor een bedrijf normaliter als je eerst X producten, die toch de core van je online webshop zijn, in de aanbieding doet en dan trek je vervolgens gros van met name de grotere extrusies terug.

Nu leven we echter in andere tijden dus we zullen zien wat er gebeurt!
Precies, andere tijden, er is een serieus toelever probleem op dit moment gaande. Als Motedis niet een eigen extrusie lijn heeft, en overal zo goedkoop mogelijk inkoopt, zou er nu dus echt wel een serieus probleem kunnen zijn. En als ze wel eigen extrusie lijn hebben en aluminium op voorraad kan ik me voorstellen dat ze dat voor de hardlopers gebruiken, en de dikkere profielen even in de wacht zetten. (je kunt je kilo aluminium maar 1x extruderen)
Of ze zijn zich aan het bezinnen waar de meeste omzet zit en gaan zich daar op richten.

(ik heb klanten die veel extrusie laten maken, die al geïnformeerd zijn over deze problemen)


Nu is het niet zo dat er een aluminium schaarste is, maar die fabrieken houden gewoon de productie op, waarschijnlijk wachtend op betere tijden. En er zijn wereldwijd niet zo veel aluminium fabrieken. (daarom is het schroot ook niet veel waard, geen vraag)
Het zit dus wel iets anders dan bij het silicium, daar is gewoon geen capaciteit genoeg voor de vraag.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Motedis

Bericht door diepchess »

Die siliciumfabrikanten zijn mooie jongens. Die willen gewoon veel verdienen en degenen die 't goedkoopste hebben ingekocht, lees de autoindustrie die meestal bijna geen stuiver winst maakt op auto's, die mogen dan ueberhaupt al achteraan aansluiten natuurlijk, want daar verdienen ze niet genoeg aan.

Productiecapaciteit zat in de siliciumfabrieken.

Van die oude fabriekjes in China die hele oude machines van ASML daar hebben staan - die produceren al non-stop sinds die machines geleverd zijn.
Van al die dozijnen fabrieken is 'r puur rekentechnisch gesproken maar 1 nodig om letterlijk alle auto's die verkocht worden op de hele planeet in 1 jaar tijd, om alles wat die aan cpu's nodig hebben te produceren in zeg paar weken tijd ofzo?

Maar ja ze willen gewoon heel veel verdienen. Niks wordt zo duur verkocht als CPU's.

Zo'n droogte is prachtig excuus om de prijzen omhoog te krikken.

Zelfs productie van paar miljard smartbombs - wat voor chip doe je dat mee eigenlijk? Dat stelt ook geen fluit voor zo'n chip. Maar ja dat is stuk lucratiever... ...en de wereld is natuurlijk feitelijk al weer in wapenwedloop terecht gekomen - de media slapen daar alleen nog.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Motedis

Bericht door DaBit »

Wafers uitspugen is 1 ding, maar die glimmende schijven moeten ook gemaakt worden, en als ze eenmaal bewerkt zijn moeten ze nog testen, snijden, packagen en verschepen. Bij schaarste zet je die capaciteit in voor de zaken waar een leuke marge op zit, en dat zijn niet de Cortex-M0 processortjes en darlington-arrays.

Het totale oppervlak aan silicium wat er in een auto zit zou je nog wel eens kunnen verbazen. Zeker de electrische varianten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Motedis

Bericht door Kjelt »

In 2007 heb ik een presentatie gegeven en toen zaten er in een middenklasse auto al gemiddeld meer dan 100 processoren en meer software (uitgedrukt in loc -> lines of code) dan in een Boeing/Airbus. Oftewel dat is nu niet minder geworden.
En als een component niet leverbaar iskun je de auto niet bouwen, bv de controller van een knipperlichtje.
Maar goed de auto industrie heeft het wel over zichzelf afgeroepen, ze zijn sinds de jaren 80 al bezig met JIT (Just in time) , geen voorraden, verantwoordelijkheid bij de toeleveranciers leggen etc. etc. Nu hebben ze het proces zo ver door geoptimaliseerd en uitgeknepen dat de lijnen stilstaan. Oeps! ;-)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Motedis

Bericht door Kars-cnc »

diepchess schreef: 13 mei 2021 16:13 Die willen gewoon veel verdienen en degenen die 't goedkoopste hebben ingekocht, lees de auto-industrie die meestal bijna geen stuiver winst maakt op auto's, die mogen dan ueberhaupt al achteraan aansluiten natuurlijk, want daar verdienen ze niet genoeg aan.
Dat valt heel erg mee hoor, de automotive industrie is een zeer gewaardeerde klant in de halfgeleiderindustrie.

Het is gewoon zo dat de halfgeleiderindustrie niet snel kan schalen. Daarvoor zijn te veel gespecialiseerde machines nodig met levertijden die onder normale omstandigheden al gemakkelijk 6 maanden kunnen zijn. Die apparatuur gaat in productiehallen die er meestal speciaal voor gebouwd worden met voorzieningen in de fundering tegen trillingen, verhoogde productievloeren voor alle kabels en leidingen, alles ESD veilig en bij wafer fabricage is de hele ruimte één grote cleanroom.

Ik heb het in mijn 40 jaar in de halfgeleiderindustrie vele keren meegemaakt, de vraag wordt net iets groter dan de productiecapaciteit waardoor de levertijden oplopen, alle afnemers gaan meteen grotere aantallen inkopen om een voorraad op te bouwen, waardoor de levertijden nog veel groter worden en er een reuze schaarste lijkt te zijn. Als na, meestal zo'n 6 tot 12 maanden, de boel stabiliseert gaat iedereen eerst de voorraden opmaken en is er opeens een overschot...
DaBit schreef: 13 mei 2021 19:09 en als ze eenmaal bewerkt zijn moeten ze nog testen, snijden, packagen en verschepen.
Inderdaad, het packagen gebeurt vaak door aparte bedrijven en het testen soms door weer andere bedrijven, die moeten ook allemaal mee schalen...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Motedis

Bericht door DaBit »

Het word dit jaar in ieder geval een bijzonder grote opgave om meer dan proto-aantallen van ontwikkelde elektronica aan klanten te leveren. Ik heb me een paar keer kunnen redden met ontwerpen sturen naar wat er te krijgen was, maar ook dat word lastiger en lastiger :roll:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Motedis

Bericht door diepchess »

DaBit schreef: 13 mei 2021 19:09 Wafers uitspugen is 1 ding, maar die glimmende schijven moeten ook gemaakt worden, en als ze eenmaal bewerkt zijn moeten ze nog testen, snijden, packagen en verschepen. Bij schaarste zet je die capaciteit in voor de zaken waar een leuke marge op zit, en dat zijn niet de Cortex-M0 processortjes en darlington-arrays.

Het totale oppervlak aan silicium wat er in een auto zit zou je nog wel eens kunnen verbazen. Zeker de electrische varianten.
Nah dat valt reuze mee. In een auto uit de jaren 90 zit meer - zo'n 100 cpu's, maar gros is echt superklein en bijvoorbeeld alleen voor de elektrische ramen. Die worden per miljard geproduceerd en er zitten zoals we weten lage marges op.

Wat er natuurlijk gebeurt is dat gros auto's een soort van bouwpakket is wat uit 1000 verschillende kleine fabriekjes en werkplaatsjes komt. En elk directeurtje met half dozijn werknemers die 1 onderdeel levert aan de autoindustrie - die heeft natuurlijk niks besteld tijdens de pandemie en mag nu achteraan aansluiten. Het probleem zullen vast niet de grote autofabrikanten zelf zijn maar al die kleine bedrijfjes die 1 component mogen leveren.

Typisch gaat dat voor kwart miljoen per product en dan prijs per product afgenomen. Zo'n autofabrikant dokt alleen voor wat wordt afgenomen en gros van wat geleverd wordt werkt maar voor beperkt aantal automodellen - dus elk klein fabriekje gaat bijzonder weinig op voorraad daar houden anders dan wat ze contractueel overeengekomen waren dat er op vorraad diende te zijn.

Dus het zijn met name dikke krokodillentranen geproduceerd door de hoofdschuldigen zelf - de autofabrikanten zelf. Als jij niks bij je kleine onderaanafnemers bestelt dan hebben die niks in huis natuurlijk.

Dus een klein fabriekje die weer paar duizend cpu'tjejejejejes wil hebben die mag achteraan in de rij - maar ja als jij miljard bommen produceert - kijk dan krijg je vast voorrang!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Motedis

Bericht door DaBit »

Ja, goh, zo'n beetje elk complex produkt is een bouwpakket bestaande uit onderdelen van diverse leveranciers. Geld voor jouw gantry net zo goed; lineaire rails van X, profielen van Y, boutjes van Z, ventilatortje van A, kabeltje van B, enzovoorts.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Motedis

Bericht door Rocnc »

Een van de redenen waarom dit forum een plezier is om te volgen.
Begin met een stuk aluminium, knipper met je ogen en je zit in filosofische mijmeringen over bommen die voorrang krijgen op auto's en industrieën die hun optimalisatie schijnbaar te ver hebben doorgevoerd. :lol:
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Plaats reactie