luchtbandjes vol schuimen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3113
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

luchtbandjes vol schuimen

Bericht door keesfrees »

Een niet-cnc vraag.
Voor een kar gebruik ik de bekende luchtband-wieltjes zoals op een steekwagentje bijvoorbeeld.
D250 x 80 x 20mm (as)
Je kent ze wel.

Maar, die kar heeft veel wieltjes, weinig gewicht per wiel, staat veelal buiten, wordt maar af en toe gebruikt en dan is/zijn er altijd wel weer een of meerdere wieltjes lek/leeg !
Grote ergernis dus.
Dezelfde wieltjes zijn er ook in de gele massieve uitvoering maar die zijn nog best kostbaar en te hard voor mijn toepassing.
Verder werkt die constructie in prototype uitstekend maar het hout ga ik vervangen door T-sleuf profielen.

Ik zal nog wel vaker met vragen komen over andere aspecten van deze constructie maar voor nu even dit.
De wieltjes wil ik gaan vol schuimen, zoals vaak is er al een ander op dit idee gekomen, zie de filmpjes hier onder.
Maar nu ben ik nog niet zeker wat voor schuim ik zal gebruiken, de gangbare bouw-pur ligt voor de hand, die ken ik maar al te goed, een experiment is zo gedaan maar hoe zal dit zich houden op termijn ?
Dat schuim wordt erg hard, het zit niet in het zonlicht maar wordt wel erg warm natuurlijk. Ik ben bang dat het schuim zal gaan verkruimelen bij gebruik.
Is er een schuimkenner hier ?

How To Fix a Deflated Tire Using FlexFoam-iT! 25 Expanding Foam
https://www.youtube.com/watch?v=7zmQl3KTy0Y

en deez met schuim uit de bouwmarkt als ik het goed heb :
https://www.youtube.com/watch?v=KnpHSMAvPPc
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: luchtbandjes vol schuimen

Bericht door Swake »

Ben het ook gaan overwegen omdat ik het beu was die wielen te herstellen. Na wat zoeken naar antwoorden op dezelfde vraag als jij heb ik besloten:

- Dat die gele wielen, die ook in het zwart bestaan trouwens, voor mij de beste keuze waren. Wel belangrijk is dat belasting van die wielen niet al te overdreven wordt want dat verdragen ze veel minder goed dan opgepompte wielen. Als dat gerespecteerd wordt gaan ze lang mee (7 jaar hier, dagelijks meerdere keren gebruikt om pakweg 15 à 25 kg te versleuren).

- Dat de op te pompen wielen de enige goede keuze zijn wanneer de kruiwagen regelmatig overvol met zeer zwaar spul komt te staan zoals stortbeton of zand en stenen. Maar je moet dan wel een wat duurder 'merk' wiel kopen met degelijke dikke binnenband en deftige lagers (je weegt direct het verschil als je vergelijkt en de lagers zien er ook goed uit en zijn geen metalen staafjes in een plastic huisje zonder vet). Ondertussen al 6 jaar geen probleem meer sinds op de andere kruiwagens 'goed spul' werd geplaatst. Ze moeten eens in het jaar of zo eens aan de pomp, maar het is niet dat die helemaal plat staan dan, het is een kwestie van onderhoud.

- Dat standaard PU isolatieschuim in de wielen spuiten ook wel werkt, maar eigenlijk alleen geschikt is voor kleinere belastingen. Er zit zo goed als geen 'vering' in dat schuim en ik denk dat dit het toch kapot maakt na een tijd. Het is wel een snelle oplossing voor een wiel dat anders niet echt meer herstelbaar is. Het is ook een klotewerk om zo'n binnenband te vervangen op die wielen, dat biedt een snuifje PU schuin ook wel een snelle uitkomst.

En belangrijk: je mag geen van die dingen in de zon laten staan, want al die wielen houden niet van die UV stralen. Ze vertonen dan zeer snel barsten.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: luchtbandjes vol schuimen

Bericht door spinningwheels »

Of je haalt bij de Ac-Tion van die spuitbussen anti lek,
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie