OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door Ballegooijen »

Helaas. Het had zo mooi kunnen zijn :roll:
Als het niet te veel tekst is zou je het misschien kunnen overtrekken in Fusion of zoiets?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door keesfrees »

O ja, voor windows is er fontster.
https://alternativeto.net/software/fontster/about/
http://www.nattyware.com/fontster.php
Heel simpel en klein, om snel door de geïnstalleerde fonts te bladeren.
Maar er zijn er meer van dat soort :
https://alternativeto.net/software/fontster/?p=2
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vectoren is ook geen garantie voor cirkels. Eigenlijk helemaal niet zelfs.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 jun 2021 22:25 Vectoren is ook geen garantie voor cirkels. Eigenlijk helemaal niet zelfs.
Een lijn is ook een vector.
Maar er zijn allerlei programma's die voor het gemak alles benaderen met lijntjes ook al stop je er boogjes in.
Da's toch jammer en onhandig.
Ballegooijen schreef: 11 jun 2021 22:22 . . .overtrekken . .
Dat is wel de laatste optie alhoewel ik dat toch ook al te vaak deed.
Doet me denken aan de tijd van tekstverwerker -> afdrukken -> faxen -> overtypen voor drukwerk of krant.

In dit geval zou ik een grote bitmap kunnen tracen (automatisch overtrekken)
Daar heb ik goede resultaten mee gehad.

Maar ik probeer met hulp van de forum-ers een meer structurele oplossing te vinden :-)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6004
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door Sven »

Waar gaat het nou mis?
Toch niet in inkscape?

Heb ik nog nooit rechtlijnige problemen mee gehad.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

In een letter contour zitten 99.9% zeker geen cirkels. TTF letters worden allemaal door een paar steunpunten en slimme (bezier?) curve's beschreven. (en daar zit geen cirkel in)
Wanneer je die eerst omzet naar vectoren, en daarna gaat schalen zal het wel grof worden omdat er vast ergens wat afrondingen op resolutie gedaan worden (of dat nu mm of dpi zijn maakt niet veel uit) Maar als je zo'n TTF tot op gebruiksgrootte opblaast zal de bezier curve z'n werk blijven doen, en krijg je er lijntjes vanaf die je niet terugvind na het frezen. (hoe groot die lijnsegmentjes zijn is natuurlijk een CAM instelling)
En dan neem ik aan dat jouw frees besturing geen moeite heeft met een paar regeltjes meer freesprogramma.
Ik heb ooit wel eens een CAM programma gezien wat cirkels kon fitten door punten (deed ik vroeger zelf ook) Maar sinds besturingen geen moeite meer hebben met een freesprogramma wat elke 0.1mm een coördinaat heeft, is de moeite om cirkels te fitten zonde van de inspanning van de software ontwikkelaar, met alle negatieve effecten die op kunnen treden bij zo'n curve-fit mee gerekend.
Je kunt heel makkelijk de proef op de som nemen, 2 dezelfde letters, waarvan één 10 zo groot, omzetten naar vektoren, vervolgens de kleinste 10x vergroten zodat de 2 even groot zijn, en ze dan beide frezen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door Ballegooijen »

Hoe hoog moeten de letters eigenlijk worden?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door keesfrees »

Sven schreef: 12 jun 2021 07:45 Waar gaat het nou mis?
Toch niet in inkscape?

Heb ik nog nooit rechtlijnige problemen mee gehad.
Nu probeer ik het nog een keer in inkscape en nu werkt het (wel ???).
Bij "opslaan als" komt er na de keuze voor DXFR14 ( gelukkig is er geen R12 optie ! ) komt er een keuze venster "Desktop Cutting Plotter" met een keuze voor :
use ROBO-Master type of spline output
en / of
use LWPOLYLINE type of line output
Maar dat maakt in praktijk weinig uit, alleen een ander soort spline wordt gebruikt maar allen bruikbaar voor mij.
Rechte lijnen zijn gewone lijnstukken.
En zo hoort dat, dat is het mooiste, dan kun je ze zo groot maken als je wilt.

Waar ik die uitvoer met rechte lijntjes vandaan had kan ik niet meer achterhalen.
Ballegooijen schreef: 12 jun 2021 12:47 Hoe hoog moeten de letters eigenlijk worden?
Dat weet ik nog niet / doet er niet toe, ik vind het zonde / jammer / niet handig om lijntjes te gebruiken als het eigenlijk een glooiende lijn zou moeten zijn.
hugo stoutjesdijk schreef: 12 jun 2021 12:43 In een letter contour zitten 99.9% zeker geen cirkels.
Dat dacht ik dus ook, dank voor bevestiging, tenzij er een fontmaker is bezig geweest met %$%#$%# software.
Ik heb ook wel eens letters gezien die niet dicht waren (geen geslotern lijn).
hugo stoutjesdijk schreef: 12 jun 2021 12:43 TTF letters worden allemaal door een paar steunpunten en slimme (bezier?) curve's beschreven. (en daar zit geen cirkel in)
Wanneer je die eerst omzet naar vectoren,
Dan ben ik even in vertwijfeling over de term "vectoren" , al die (wat ik noem) slappe latjes (zijnde geen boog of lijn) zijn toch ook vectoren ?
hugo stoutjesdijk schreef: 12 jun 2021 12:43 En dan neem ik aan dat jouw frees besturing geen moeite heeft met een paar regeltjes meer freesprogramma.
Nee, dat niet, eventueel over op dripfeed, maar al die hoekjes worden te serieus genomen en veroorzaken dus steeds een stopje en dan kan een eenvoudige contour een langdurig gebeuren worden.
Daar kan je natuurlijk wel weer een instelling op los laten maar dat is nmi een lapmiddel cq een "oplossing" voor een fout EN dan worden de wel als hoek bedoelde hoeken ook rond.
Alhoewel, je zou in de software een beperking kunnen verwachten voor alleen stompe hoeken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 12 jun 2021 15:14
hugo stoutjesdijk schreef: 12 jun 2021 12:43 TTF letters worden allemaal door een paar steunpunten en slimme (bezier?) curve's beschreven. (en daar zit geen cirkel in)
Wanneer je die eerst omzet naar vectoren,
Dan ben ik even in vertwijfeling over de term "vectoren" , al die (wat ik noem) slappe latjes (zijnde geen boog of lijn) zijn toch ook vectoren ?
daar durf ik ook niet te stellig te zijn, maar naar mijn idee is een vektor eigenlijk de aanduiding van een punt, en vertrekkende van je huidige locatie krijg je dan een lijn.
hugo stoutjesdijk schreef: 12 jun 2021 12:43 En dan neem ik aan dat jouw frees besturing geen moeite heeft met een paar regeltjes meer freesprogramma.
Nee, dat niet, eventueel over op dripfeed, maar al die hoekjes worden te serieus genomen en veroorzaken dus steeds een stopje en dan kan een eenvoudige contour een langdurig gebeuren worden.
Daar kan je natuurlijk wel weer een instelling op los laten maar dat is nmi een lapmiddel cq een "oplossing" voor een fout EN dan worden de wel als hoek bedoelde hoeken ook rond.
Alhoewel, je zou in de software een beperking kunnen verwachten voor alleen stompe hoeken.
Volgens mij is dat toch typisch iets voor de G64 functie, en daar zit dacht ik ook een nuance in voor de richtingsverandering op het punt waar het gebeurd. Dus 2 lijnen onder een hoek van 5 graden wil je meestal wel afgerond hebben maar de lijnstukken onder 90 graden tov elkaar weer niet.
Een keer experimenteren met LAF hoek, volgens mij heeft dat alles daarmee te maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door keesfrees »

Bij een papieren tekening staat vaak een opmerking "in het werk te bekijken" oid, dat is een eufemisme voor "maak er maar iets van cq zoek het maar uit" :-)

Wat ik bedoel, ik wil dat de machine precies doet wat ik 'm stuur met de gcode en dan niet er bij hoeven te vertellen dat het eigenlijk iets anders is bedoelt.
Bijvoorbeeld, als ik een veelhoek stuur die lijkt op een cirkel, hoe moet de besturing dan weten of ik het zo bedoel of niet ?
Ja, een grens opgeven voor lengte lijnstukje / de hoek tussen de lijntjes.
Maar ja, waarom, alles met lijntjes en boogjes werkt prima !
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 jun 2021 12:43 In een letter contour zitten 99.9% zeker geen cirkels. TTF letters worden allemaal door een paar steunpunten en slimme (bezier?) curve's beschreven. (en daar zit geen cirkel in)
Wanneer je die eerst omzet naar vectoren, en daarna gaat schalen zal het wel grof worden omdat er vast ergens wat afrondingen op resolutie gedaan worden (of dat nu mm of dpi zijn maakt niet veel uit) Maar als je zo'n TTF tot op gebruiksgrootte opblaast zal de bezier curve z'n werk blijven doen, en krijg je er lijntjes vanaf die je niet terugvind na het frezen. (hoe groot die lijnsegmentjes zijn is natuurlijk een CAM instelling)
En dan neem ik aan dat jouw frees besturing geen moeite heeft met een paar regeltjes meer freesprogramma.
Ik heb ooit wel eens een CAM programma gezien wat cirkels kon fitten door punten (deed ik vroeger zelf ook) Maar sinds besturingen geen moeite meer hebben met een freesprogramma wat elke 0.1mm een coördinaat heeft, is de moeite om cirkels te fitten zonde van de inspanning van de software ontwikkelaar, met alle negatieve effecten die op kunnen treden bij zo'n curve-fit mee gerekend.
Je kunt heel makkelijk de proef op de som nemen, 2 dezelfde letters, waarvan één 10 zo groot, omzetten naar vektoren, vervolgens de kleinste 10x vergroten zodat de 2 even groot zijn, en ze dan beide frezen.

Op zich.. is het helemaal niet erg dat Letters uit lijntjes bestaan.. als je ze wilt gaan frezen.. want!..
20210611_191939.jpg
zodra je tekst op een cilinder wilt gaan frezen.. .. dá ga nie met cirkelboogjes.. op de A as wordt alles opgedeeld in X bewegingen en A rotaties..

omdat ik de hele mik opgemaakt had in QCad (waar je Letters ook kunt Exploden tot vectoren, en dan krijg je alleen de Contouren) Zaten daar nog wel bogen in.. Lettertype was "Courier Cad).
nou kreeg ik in CamBam dubbele lijnen.. en da's ongewenst.. Tuurlijk ik had daar een V-Engrave op kunnen zetten.. maar ik wil de alles in één klap selecteren en programmeren.. dus alle tekst geselecteert, Font veranderd naar een CamBam StickFont, alles omgezet naar lijnstukjes.. en klaar.. dat wil zeggen.. Programmeren, en daarna omzetten met de "Wrapper"
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 12 jun 2021 16:26 zodra je tekst op een cilinder wilt gaan frezen.. .. dá ga nie met cirkelboogjes.. op de A as wordt alles opgedeeld in X bewegingen en A rotaties..
Zo jammer.... :lol:

Dat jij dat niet kunt Arie, betekend niet dat HET niet kan.
Ik freesde in 1984 al cirkelbogen met de 4e as, nooit bedacht hoe die torpedoschroef gefreesd werd op een besturing met 32kB zeker? Dat gaat niet lukken hoor met lijntjes, zelfs niet met cirkels, dus eerst maar 32kB er bij prikken.
Blad oppervlak benaderd met 3 cirkelbogen afwijking van de theoretische contour <0.03mm.

Gewoon een kwestie van de juiste parameter aan de besturing vertellen (dus de verhouding graden / omtrek) en G2/3 Y B R in mijn geval.
Ja, wel een paar opties bijkopen voor de siemens besturing: 32kB extra geheugen 20.000DM, polarcoördinaten 20.000DM, cilindermantelinterpolatie .....
ja correct wederom 20.000DM (gewoon standaard prijs per optie, activeren via dipswitch) :mrgreen:

Die 20.000 kan in de loop der jaren wat vertroebeld zijn, maar het waren geen misselijke bedragen weet ik nog wel.

En ik denk dat het wel kan met welke besturing dan ook, alleen je moet per diameter waar je freest de step ratio aan passen, dan hoeft die besturing niet te weten dat je stiekum op de 4e as aan het werk bent. Desnoods noem je hem ook nog X.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door DaBit »

Volgens mij kan geen van onze hobbybesturingen circelsegmenten in het XA-euh-'vlak'....
Dus als je circelsegmenten wil gebruiken met je hobbybesturing moet je je Y-as op het roterende ding aansluiten.

Voor kaboutergestuurde plasticpoepers heb je trouwens nog zoiets als ArcWelder.

Afbeelding

Dat zet een riedel G1's die een circel beschrijven weer om naar G2/G3. Word bij de kitspuiten vooral gebruikt als compressie van de code.

Geen idee of dat ook standalone kan draaien, nooit geprobeerd. Ik heb de hoop op enige verbetering van het input-taaltje van kaboutersturingen opgegeven; over 100 jaar zitten we nog te kijken met dat inflexibele taaltje dat ooit voor ponskaarten verzonnen is, dus ervoor zorgen dat je met gemak honderden tot duizenden lijnsegmenten per seconde kunt verwerken is het veiligste.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie