OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 15 jun 2021 09:24 Volgens mij kan geen van onze hobbybesturingen circelsegmenten in het XA-euh-'vlak'....
Dus als je circelsegmenten wil gebruiken met je hobbybesturing moet je je Y-as op het roterende ding aansluiten.
Precies dat, maar daar is toch niks verkeerds aan?
Net zoiets als dat je geen multimeter hebt omdat ie niet geel is. (nu zijn dat wel de fijnste)
Gewoon een kwestie van een andere configuratie toch?
Doe je ook als je de 4e-as op de freesbank gebruikt als draaibank.
Dat die Y opeens een draaiende drieklauw is vind ik niet zo spannend. Dat hele XYZ gebeuren is ons ook maar wijsgemaakt. :lol:
(net als dat met die aarde .... :mrgreen: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 15 jun 2021 09:24 Dat zet een riedel G1's die een circel beschrijven weer om naar G2/G3. Word bij de kitspuiten vooral gebruikt als compressie van de code.

Geen idee of dat ook standalone kan draaien, nooit geprobeerd. Ik heb de hoop op enige verbetering van het input-taaltje van kaboutersturingen opgegeven; over 100 jaar zitten we nog te kijken met dat inflexibele taaltje dat ooit voor ponskaarten verzonnen is, dus ervoor zorgen dat je met gemak honderden tot duizenden lijnsegmenten per seconde kunt verwerken is het veiligste.
Is die compressie dan nodig?
Om vervolgens de controller weer extra rekenwerk te geven om die cirkel te interpoleren.

Ik dacht dat jij die plasticpoeper-G-code juist ideaal vond omdat je alles on the flow kon regelen.

Ben wel nieuwsgierig hoe jij je zo'n taaltje dan voor je zou zien, wat zo vreselijk simpel is dat je er alles mee kunt wat een bewegend ding zou moeten kunnen.
Anders bouw je een makro-tje of extra G-code en doet ie dat ook. Lijkt Forth wel.
Je hoort mij niet zeggen dat er niks aan die G-code gedaan mag worden, in de basis is het door iedereen te volgen, beetje evolutie kan altijd natuurlijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Op het gevaar af dat het gigantisch off topic gaat..

Dat inflexibele taaltje, is eigenlijk wel praktisch, omdat het zo algemeen geaccepteerd is, en eigenlijk vrij makkelijk te lezen, zeker waar het gaat om "rechttoe-rechtaan" contouren (wat een Plasticpoeper wel fijn vindt, want die doen echt geen Canned Cycles)
hugo stoutjesdijk schreef: 15 jun 2021 10:54 Ben wel nieuwsgierig hoe jij je zo'n taaltje dan voor je zou zien, wat zo vreselijk simpel is dat je er alles mee kunt wat een bewegend ding zou moeten kunnen.
Heidenhain Klartekst?.. dat heeft wat meer mogelijkheden voor baanbeschrijving, met name voor Cirkelbogen, en dan heb je ook nog FK.. maar da's tamelijk complexe bedoening, omdat je daar niet met pure coordinaten of hoeken werkt, maar eerder met "lijn", Hoek 45 graden.. (waar ie uitkomt?.. dat wordt bepaald door het volgende element.. of het element daarna... of daarna.
't is heel krachtig.. maar voor ons eenvoudige stervelingen al amper meer te lezen
DXF is ook niet makkelijk te lezen, en de volgorde van een DXF bestand ligt ook niet vast..ook niet handig
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 jun 2021 10:40 Precies dat, maar daar is toch niks verkeerds aan?
Nee, zeker niet. Wat mij betreft is elk truukje toegestaan zolang het tot het gewenste eindresultaat leid.
hugo stoutjesdijk schreef: 15 jun 2021 10:54 Is die compressie dan nodig?
Om vervolgens de controller weer extra rekenwerk te geven om die cirkel te interpoleren.
Wel als je vanaf je Raspberry of iets dergelijks over het seriele touwtje gaat 'dripfeeden' naar de printercontroller. Wat voor veel mensen een stuk handiger is dan het Adidas-netwerk met een SD-kaartje.

Ik heb met mijn dure printercontroller pas circelsegmenten nodig tegen de tijd dat er curves in de brondata richting de slicer zitten; als het daar op STL's blijft hangen kun je net zo goed lijnsegmenten uitspugen. Maar voor het geld wat die controller kost kun je ook een complete 3D printer kopen....
hugo stoutjesdijk schreef: 15 jun 2021 10:54 Ik dacht dat jij die plasticpoeper-G-code juist ideaal vond omdat je alles on the flow kon regelen.
Ik vind het ideaal dat ik de machineconfiguratie on the fly kan wijzigen met hetzelfde taaltje als waar ik de bewegingen in programmeer. Maakt de boel weer net wat generieker en krachtiger. Een heel simpele toepassing is bijvoorbeeld schandelijk snelle acceleraties en snelheden voor bewegingen die niet nauwkeurig hoeven en een tandje minder voor bewegingen waar je wel accuraat wil zijn zodat de lijnstukjes mooi soepel in elkaar overvloeien (dan heb je ook circels :roll: ). Zou leuk zijn als LinuxCNC dat ook op hetzelfde niveau kon.

Maar RS274/G-code ansich mag best een upgrade; 1960 is al best lang geleden. Je kunt er nog steeds geen spiraal in programmeren, geen circelboogje in het XA vlak, geen curve beschijven, de manier waarop flowcontrol, variabelen en procedures werken is naar moderne maatstaven tenenkrommend en bij elke sturing anders, de machine heeft zelf totaal geen vrijheid om zaken naar beste kunnen af te handelen, enzovoorts.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 15 jun 2021 11:34 Maar RS274/G-code ansich mag best een upgrade; 1960 is al best lang geleden. Je kunt er nog steeds geen spiraal in programmeren, geen circelboogje in het XA vlak, geen curve beschijven, de manier waarop flowcontrol, variabelen en procedures werken is naar moderne maatstaven tenenkrommend en bij elke sturing anders, de machine heeft zelf totaal geen vrijheid om zaken naar beste kunnen af te handelen, enzovoorts.
Qua cirkelboogjes in XA, YA, ZA.. Ga er maar eens aan staan om dat te beschrijven, want je zit met een Cartesische en polaire coordinaat in één regel..

er zijn, voor zover ik heb begrepen inmiddels wel "G-Code Dialecten" die in gewoon XY, XZ of YZ Polaire coordinaten toestaan.
Dat geeft al meer mogelijkheden, want Gaatjes op een Cirkeltje, da's in standaard G-Code al niet handig..zodra ik polaire Coordinaten zou kunnen gebruiken, dan wordt het al een stuk makkelijker.. Neem daarbij dan ook de mogelijkheid mee om Incrementele waarden te kunnen gebruiken naast absolute in één regel, dan kom je al heel wat verder..

Spiralen programmeren wordt dan ook een stuk makkelijker.. Je progt: een cirkel, radius 6Hoek?.. laten we zeggen 5400 graden (15 rondjes, Z incrementeel -1, en met het juiste gereedschap heb je ineens M12 x 1 in je werk zitten..

in Heidenhain Klartekst: Lineair-Polair: je zet eerst een Cirkel-center (CC), en vanaf dat punt ga je positioneren:
CC IX0 IY0 (of gewoon CC), de I voor de X en Y geeft aan Incrementeel
LP PR 20 PA 30 R0 FMAX Positioneert je tool op een radius van 20 tenopzichte van je CC, onder 30 Graden. (dan staat ie 17.320508mm verder op de X, en 10 mm op de Y., wil je een aantal gaten maken?.. Sommige Heidenhain besturingen geven de mogelijkheid om het laatst ingevoerde blok te herhalen,
LP IPA 30 R0 FMAX
LP IPA 30 R0 FMAX
LP IPA 30 R0 FMAX
geeft 3 keer een verplaatsing van 30 graden.. makkelijk zat..

een Helix?.. in Klartekst:
CC voor het middelpunt
en dan LP PR6 PA0 RR FMAX (Radius comp rechts G42 als het ware)
Gevolgd door CP IPA 5400 IZ-15 RR F200 (cirkel incrementeel 5400 graden, incrementeel Z-15, RadiusComp rechts.
dan onderin het gat:
LP PR 0

Hoe je dit in G-Code implenteert?.. dan zou je dus echt in de Interpreters van onze machines moeten gaan zitten hacken. .ik heb daar de kennis niet voor... en ik beschik ook niet over de broncode van een NIST interpreter.. lijkt me wel een leuke klus om te doen..

Laten we eens zien.. we hebben G00 en G01 voor Lineaire bewegingen, G02 en G03 voor Cirkels naar Vaste Coordinaten (die in sommige gevallen, zoals bij EdingCNC ook met Incrementele coordinaten geprogd kunnen worden door : X[#5001+30] , Actuele positie +30.. dus 30 mm incrementeel.
dan hebben we G04.. Pauze.. laten we zeggen dat we dan G05 pakken als CC

Dus.. G05 X20 Y30 zet het cirkelmiddelpunt op X20 Y30 (deze moet dan modaal zijn.. zodat het center daar blijft tot we een andere programmeren..
G06 kan dan een Lineair Polaire G0/G1 zijn..(ISO Code zou dan FMAX moeten krijgen als Ijlgang)
laten we zeggen :

G06 A30 R20 FMAX, Lineare verplaatsing Hoek 30, Radius 20

't plaatsen van een I voor een asletter voor Incrementele maten zou in ISO ook wel handig zijn.. , dan kan een volgende positie geprogrammeerd worden met

G06 IA30 R20..

Cirkels dan?.. In Klartekst zijn er geen CW of CCW cirkels.. wel - of +

laten we daar dan G07 voor pakken..
daar waar we met G02/G03 in ISO ook wat opties hebben zoals G02 X0 Y20 I-20 J0, of.. voor't zelfde boogje G02 X0 Y20 R20..

zouden we dan kunnen krijgen:

G07 X0 Y20 I-20 J0 DR+ (linksom) of G07 X0 Y20 I-20 J0 DR- (Rechtsom)
Of
G07 X0 Y20 R20 DR+/-
of.. als we Polair gaan doen..

G05 X0Y0
G07 A90 DR+

't is maar een ideetje..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ga het niet meer herhalen.
De siemens van 1984 deed gewoon cirkels in YB (of hoe die combinatie dan ook was op dat moment, horizontale machine, XY dus links-recht/hoog/laag 4e as dus evenwijdig aan Y, ik denk dat ik goed gok)
Mijn besturing doet alle mogelijke cartesische en poolcoördinaten die je kunt verzinnen
Rond hoeken af tussen lijnen-lijnen, cirkel-lijnen, cirkels-cirkels, of als je dat liever hebt maakt er een facet van.
Doet freesradius toeslag zonder daar je tooltabel voor te hoeven misbruiken.
Vergroot, verkleint, roteert, wat je maar wil in elke combinatie. (vooral de combinatie van verschillende mogelijkheden hebben andere besturingen vaak moeite mee)
Doet ook gewoon cirkels op een 4e as, zo nodig met freesradiuscompensatie (en dat is een dingetje want wil je dat goed doen moet dat opeens wel in het XY vlak.
Kan ook torus-frezen in z'n tooltabel definieren, en als je kans ziet de normaal vektor van het coördinaat mee te geven in je 3D file, wil die dat ook nog wel in 3D voor je compenseren. (maar dat is dan weer een taak voor CAM die dat moet doen)

Dat doet ie sinds zo'n beetje 1990, met een update ergens in 2000, en allemaal in heel begrijpelijke G-code.
Dus het ligt allemaal niet aan de G-code, wel aan de creativiteit van de besturing bouwer hoe ze er mee om gaan.

En o-ja, contourbereken doet ie as een malle, en niks niet flexK waar de huis tuin en keuken bediener niet uitkomt, en als extra, de berekende geometrie ook beschikbaar. (handig als je nog een coördinaatje wilt weten van een snijpunt of zo)

Verder alles wat genoemd is, op 1 ding na: spiralen en ellipsen (maar wanneer zie je die dingen op een technische tekening?)
Eigenlijk 2 dingen: cirkels buiten de vlakken (wat in LinuxCNC dan weer wel kan, maar dat zal wel met commerciele zaken en ontwikkel resources te maken hebben gehad)
Helaas, de hardware is inmiddels ernstig ingehaald door veel snellere mogelijkheden, zo ook het geheugen, het gemis aan ethernet en nog zo wat van die comfort zaken, maar kwa bediening denk ik superieur. Al loopt de discussie over bedienen ook al zeker 30 jaar, in de toekomst hoef je alleen een groene knop op de besturing was het toen :lol: helaas is er nog niemand die dat aan durft. Al zie ik Datron daar nog wel als 1e toe in staat.

Heerlijk dat topic vervuilen, en Kees vind het vast niet erg. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door keesfrees »

Mijn vraagstuk is inmiddels opgelost dus we kunnen dit draadje wel omdopen in "bogen of korte lijnstukjes" oid.

Hier een eerdere conversatie over iets degelijks :

boog frezen in het XZ werkvlak
viewtopic.php?p=108868#p108868

Maar ik zocht nog een ander eerder onderwerp er over, kan ik nog niet vinden, of het is er niet :/
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 jun 2021 13:00 op 1 ding na: spiralen en ellipsen
Dat zijn toch echt twee dingen Hugo :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 16 jun 2021 09:14
hugo stoutjesdijk schreef: 15 jun 2021 13:00 op 1 ding na: spiralen en ellipsen
Dat zijn toch echt twee dingen Hugo :mrgreen:
Ik dacht zeg het in een regel. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 jun 2021 11:27
Kars-cnc schreef: 16 jun 2021 09:14
hugo stoutjesdijk schreef: 15 jun 2021 13:00 op 1 ding na: spiralen en ellipsen
Dat zijn toch echt twee dingen Hugo :mrgreen:
Ik dacht zeg het in een regel. :lol:
Spiralen.. eh.. in het platte vlak?.. of bedoel je Helixen?.. want dat kan zo'n beetje elke besturing die ik ken.. (hoe kan ik anders schroefdraad frezen met de Beagle.

Ellipsen ... da's een ander verhaal..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 16 jun 2021 11:56 Spiralen.. eh.. in het platte vlak?.. of bedoel je Helixen?..
Als ik spiralen schrijf bedoel ik geen helixen, anders schreef ik wel helixen.

Voor de duidelijk : een Archimedes spiraal natuurlijk, een cirkel met constant toenemende radius dus.
Een helix kan volgens mij op elke besturing van na 1985 zo'n beetje. En dat noem je schroeflijn interpolatie.

Volgens mij kan LinuxCNC ook cirkels met afwijkend eindpunt, dan heb je dus een archimedes spiraal. De mitsubishi waar ik ooit mee geschoold heb, kon dat ook. (G2.1 en G3.1, P erbij voor het aantal hele omwentelingen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Spiralen.. da's inderdaad wat lastig ja.. wanneer gebruik je dat?.. als je klauwplaten wilt maken?..
Ik heb een Rondkamer Cyclus geschreven die na elk cirkeldeel voor het volgende stuk een iets grotere radius geeft, met het middelpunt zo gekozen dat ie dus steeds groter gaat.. en dat werkt in elk geval prima voor het uithorrelen van kamers..
een klauwplaatspiraal ga ik daar in elk geval niet mee kunnen maken.. maar.. dat kan de draaibank dan weer wel..

Wil je soms een G-lader op je Solex? :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 16 jun 2021 12:50 Wil je soms een G-lader op je Solex? :lol:
Ik niet, maar de buurman wel. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: OTF font ? (was : lettertype herkening gevraagd)

Bericht door DaBit »

Jullie hebben het allemaal leuk over 'besturing X kan dit wel, Y kan dat wel, Z doet zus makkelijk, U doet zo makkelijk'. Maar ze doen het allemaal op een afwijkende manier omdat die standaard uit de tijd dat de vissen nog over het land liepen en je de ponskaarten nog zelf van papyrus moest maken er niet in voorziet.

En dan is die standaard ook nog eens krom. Waarom moet ik een vlak aangeven voor mijn G2/G3 circelbogen bijvoorbeeld? Ik heb een huidig coordinaat, een doelcoordinaat, en een centerpunt. Dan heb ik dat hele vlak waar het boogsegment op ligt al gedefinieerd (tenzij alle punten op een lijn liggen, wat eigenlijk toch al niet wenselijk is).

En als je nou ook niet meer de restrictie had dat de beginradius gelijk moet zijn aan de eindradius dan is die klauwplaatspiraal ook geen ramp meer.

Best krom eigenlijk. Als ik nou vanuit een CAM-pakket kostprijs 'dikke BMW' een mooie constant scallop 3D bewerking postprocess naar een machine kostprijs 'villa in hartje Amsterdam', gaat dat dan nog steeds met een half miljoen G1's?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie