Invoerrechten-gids

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Invoerrechten-gids

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 14 jun 2021 12:56 Begrijp alleen niet goed dat postnl eerst ruwweg 10 euro aan administratiekosten rekende, maar dat ze nu ineens op 4 euro uitkomen.
Dan zou ik de email nog eens goed lezen.
De invoerrechten worden nu automatisch verwerkt, bedrag op pakket, naam en postcode is genoeg. 4 euro is alleen als jij dus online betaald dan zijn er verder geen kosten aan manuren.
Boven de €150 blijft het hetzelfde. Dan moeten er formulieren etc ingevuld worden. Dus ze vereenvoudigen gewoon de manier van aangifte bij de douane voor goederen tot €150
Wellicht hier en daarveen steekproef zoals bij de apk en indien je betrapt wordt de paar volgende keren ook maar dat vertellen ze niet ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Invoerrechten-gids

Bericht door serum »

Ik bedoel dat het huidige bedrag van pakketten onder de 150e 10 of 14e aan administratiekosten oplevert en straks 4. Massa is kassa.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Invoerrechten-gids

Bericht door Kjelt »

Zojuist bericht van Ali gehad dat als je een bedrijf bent dat zelf BTW afdracht doet je je nu moet melden.
Ze gaan zelf BTW incasseren:

"Persuant to the relevant EU tax laws, starting from July 1st, 2021, AliExpress is obliged to collect VAT for purchases made through the marketplace under certain circumstances."
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Invoerrechten-gids

Bericht door WillyH »

Even opletten, blijkbaar is er geen garantie dat je geen invoerrechten moet betalen bij een Aliexpress aankoop met verzending vanuit een EU-warehouse. Daarbij zou de vestigingsplaats van de verkoper belangrijker zijn dan de plaats van verzending. Bovendien kan het best zijn dat het product er niet in voorraad is (of verkooppraatjes) en toch nog vanuit China wordt verzonden zonder dat je enige inspraak hebt.
Daarom zeker opletten dat de btw is voldaan bij het afrekenen als je verrassingen wil vermijden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Invoerrechten-gids

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 02 jul 2021 18:09 Even opletten, blijkbaar is er geen garantie dat je geen invoerrechten moet betalen bij een Aliexpress aankoop met verzending vanuit een EU-warehouse.
Waar haal je dat vandaan? Als goederen zich in de EU bevinden dan heeft de importeur toch de btw voldaan, en zo niet is dat zijn pakkie an. Niemand kan dit na de import/invoer nog controleren.
Bovendien kan het best zijn dat het product er niet in voorraad is (of verkooppraatjes) en toch nog vanuit China wordt verzonden zonder dat je enige inspraak hebt.
Dan weiger je de ontvangst en claim je het nooit ontvangen te hebben. Dit heb ik overigens nog nooit meegemaakt, wel dat het na bestelling toch niet op voorraad bleek te liggen en geld retour gekregen.
Daarom zeker opletten dat de btw is voldaan bij het afrekenen als je verrassingen wil vermijden.
Daar zit nu de grote crux. Als ik enkele zaken bekijk die ik afgelopen maart bij Ali heb besteld zie ik dat deze ruim 20% duurder zijn geworden. Maar ik lees of zie niets over EU tax in de afrekening dus cancel ik. Ik wacht nu rustig af tot het allemaal wat duidelijker is geworden bij onze chinese vrienden en tot het zwart op wit vermeld staat dat Ali het inhoudt bestel ik even niets of het moeten kleine bedragen zijn.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Invoerrechten-gids

Bericht door Swake »

Kjelt schreef: 02 jul 2021 18:20 WillyH schreef: ↑02 jul 2021 17:09
Even opletten, blijkbaar is er geen garantie dat je geen invoerrechten moet betalen bij een Aliexpress aankoop met verzending vanuit een EU-warehouse.

Waar haal je dat vandaan? Als goederen zich in de EU bevinden dan heeft de importeur toch de btw voldaan, en zo niet is dat zijn pakkie an. Niemand kan dit na de import/invoer nog controleren.
Mjaaaaa.... daar wringt het schoentje dus hé. Het is niet omdat het object ergens in Europa ligt dat de douane formaliteiten (inclusief BTW) achter de rug zijn. Je besteld iets op een Chinese site van een Chinese leverancier en je betaald op een rekening van een Chinees bedrijf. Wie is de importeur, die leverancier of jij? Heb geen idee hoe je dat moet uitmaken.

Als je iets koopt binnen Europa kan je daar een keurig opgestelde factuur bij eisen. Eentje waar de BTW op vermeld staat. Dan pas is het zeker dat het ingeklaard werd, of toch dat de verkoper de verantwoordelijkheid nam hiervoor.

Als je bedrijfsmatig iets importeert kan je die betaalde BTW ook weer helemaal aftrekken, en de inklaringskosten natuurlijk ook.
Ook als je een aankoop verricht bij een buiten-EU bedrijf dat voldoet aan dat fast-track import systeem (of hoe heet dat ding ook al weer). Dus die moeten zeker ook de correcte documenten ter beschikking stellen. Ik weet niet of de factuur volstaat.
When it fits stop using the hammer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Invoerrechten-gids

Bericht door Kjelt »

Even stapje opzij dan.
Als iemand hetzij prive of als bedrijf iets verstuurd vanuit een Schengen land dan is dat vrij verkeer van goederen, geen douane haan die daar naar kraait of kijkt.
Het punt waarop de controle en heffing plaats vindt alsook de potentiele controle of de goederen voldoen aan de CE eisen en geen oktrooirechten schenden vindt plaats op het moment van inklaring bij de haven of vliegveld.
Het vrije verkeer van goederen wordt gewaarborgd door de afschaffing van douanerechten en kwantitatieve beperkingen, alsook door het verbod op maatregelen die een gelijke werking hebben. Ook de beginselen van wederzijdse erkenning, de afschaffing van materiële en technische belemmeringen en de bevordering van normalisatie dragen bij aan de verdere verwezenlijking van de interne markt. De vaststelling van het nieuwe wetgevingskader (NWK) in 2008 zorgde voor een verbetering van het vrije verkeer van goederen, het markttoezicht in de EU en de CE-markering.
https://www.europarl.europa.eu/factshee ... n-goederen
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Invoerrechten-gids

Bericht door benkr »

Ik heb zojuist weer wat dingen bij Ali besteld, bedrag was 49,11, toen ik op betalen drukte werd het opeens 60,32 Euro, ik denk dat op dat moment de IOSS procedure ingreep en de BTW er bij kwam, het klopt niet helemaal, maar wel erg dicht in de buurt. Meestal zit er een klein verschil in, zal wel iets van handlingkosten zijn, dat was voorheen ook zo.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Invoerrechten-gids

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 02 jul 2021 21:22 Ik heb zojuist weer wat dingen bij Ali besteld, bedrag was 49,11, toen ik op betalen drukte werd het opeens 60,32 Euro, ik denk dat op dat moment de IOSS procedure ingreep en de BTW er bij kwam, het klopt niet helemaal, maar wel erg dicht in de buurt. Meestal zit er een klein verschil in, zal wel iets van handlingkosten zijn, dat was voorheen ook zo.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Interessant, hou ons op de hoogte.
Het waren niet de verzendkosten die er bij kwamen ?
Ben ook benieuwd of het voor postnl duidelijk aangegeven wordt anders is het dadelijk dubbel betalen.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Invoerrechten-gids

Bericht door benkr »

Nee, was "free shipping" maar als je het bedrag maal 1,21 doet zit het aardig in de buurt.
Ik heb wel meer gehad dat ik achteraf bedragen door moest berekenen en dat het sommetje toen ook niet helemaal klopte, dus dit is denk ik niets vreemds.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Invoerrechten-gids

Bericht door spinningwheels »

Weet iemand al hoe het zit met handeling kosten van de andere vervoerders ? UPS-Fedex etc?
En vanaf welk bedrag worden de verzenkosten bij de waarde van het pakket opgeteld?
Moet een AC compressor hebben , ding kost zo tussen de 120 en 140 Euro maar daar komt nog 80 a 90 euro shipping bij.
Hoe dan ook toch nog een stuk voordeliger dan bij indi Daar kost een Chinees no brand ding met de korting eraf een 380 excl btw
In theorie kan ik praktisch alles
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Invoerrechten-gids

Bericht door Swake »

Of die vervoerkosten nu groot of klein zijn maakt niet uit ze worden altijd opgeteld bij de objectprijs om de BTW en inklaringskosten te berekenen.
When it fits stop using the hammer.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Invoerrechten-gids

Bericht door benkr »

spinningwheels schreef: 02 jul 2021 22:08 Weet iemand al hoe het zit met handeling kosten van de andere vervoerders ? UPS-Fedex etc?
En vanaf welk bedrag worden de verzenkosten bij de waarde van het pakket opgeteld?
Moet een AC compressor hebben , ding kost zo tussen de 120 en 140 Euro maar daar komt nog 80 a 90 euro shipping bij.
Hoe dan ook toch nog een stuk voordeliger dan bij indi Daar kost een Chinees no brand ding met de korting eraf een 380 excl btw
Heb je hier al eens gekeken:

https://www.toolmania.nl/nl/100-liter-p ... 76340.html

Ze verkopen ook losse compressor units, dus alleen motor en pomp.
Geen idee wat je zoekt.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Invoerrechten-gids

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 02 jul 2021 21:18 Even stapje opzij dan.
Als iemand hetzij prive of als bedrijf iets verstuurd vanuit een Schengen land dan is dat vrij verkeer van goederen, geen douane haan die daar naar kraait of kijkt.
De douane heeft hier inderdaad niets mee te maken. De belastingdienst echter wel. In deze situaties wordt de BTW veelal verlegd. De verkopende partij berekent geen BTW en geeft dit in de aangifte aan. De kopende partij doet hetzelfde en dient deze btw in eigen land te betalen, maar omdat ditzelfde bedrag weer afgetrokken wordt is het saldo 0. Scheelt een hoop ge-heen-en-weer.
Overigens nooit begrepen waarom dit internationaal wel gedaan wordt maar nationaal niet.
Plaats reactie