Elektrische storing

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Elektrische storing

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kan een stroomvoerende fasedraad die tegen die schakeldraad aanligt, geen inductie spanning opwekken?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Elektrische storing

Bericht door HD13 »

Misschien begint je schakelaar gewoon gaar te worden.
Al eens getest wat er gebeurt als je de schakeldraad in de schakelaar loskoppelt.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Elektrische storing

Bericht door WillyH »

Een schakelaar die niet goed meer functioneert, het is een wisselschakeling dus met twee schakelaars. Dan zou het fenomeen zich slechts met één schakelaar voordoen.
De stroomvoerende fasedraad die tegen de schakeldraad aanligt, de lampen hebben enkele jaren feilloos gewerkt dat lijkt me nu vreemd. Daarbij in de mate waarin de lampen oplichten zou dat al behoorlijke inductiestromen moeten opwekken.
HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Elektrische storing

Bericht door HD13 »

Zal mijn gedachten gang iets verder toelichten.
Ben er wel vanuit gegaan dat hier geen "Franse" wissel zit en dat er niet in de nul geschakeld wordt.

Schakelaar.
Ding heeft contact puntjes welke tijdens het in en uitschakelen vonken.
Nou blijft dit bij een Ohmse belasting (gloeidraadlamp) beperkt.
Maar juist de elektronica in de ledlampen verergeren dit vonken.
Dit vonken kan naar verloop van duur een geleidend (voor ledlampen) spoortje in je schakelaar achterlaten.
Dan heb je ook nog dat een led heel weinig stroom nodig heeft om op te lichten.
En het menselijk oog heel goed is in het waarnemen van licht.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektrische storing

Bericht door Kjelt »

Tja in dit geval van plotseling optreden zouden het de lampjes zelf kunnen zijn, zeker als ze enkele jaren oud zijn en het een low budget versie is. Om dat uit te sluiten zou ik ze moeten testen met een stroombron en kijken wat er gebeurt bij diverse stromen.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Elektrische storing

Bericht door Swake »

Willy,
Belangrijk :!: : Als je de schakelaar(s) hebt uitgezet en die lampen blijven op ogenschijnlijk halve kracht branden dan is er ergens een serieus probleem en vormt dit een redelijk groot risico (brandgevaar; elektrocutie gevaar). Het feit dat dit zich onverwacht en zonder aanleiding voordoet versterkt mijn mening hierover.

Je moet dat NU oplossen.
Of je hebt kennis van zaken en je haalt een multimeter+megger boven om alles na te meten of je vraagt iemand met kennis en ervaring om het op te lossen. In afwachting maak je dat circuit spanningsloos door de zekering af te zetten. Als de LEDs nog branden niet tegenstaande de zekering af staat (lach niet, zo'n dingen komen wel meer voor) dan moet je heel de installatie afzetten.

Als je wat geluk hebt is er ergens een draadje losgekomen, als je wat pech hebt is er ergens een draad overbelast die nu door zijn isolatie gesmolten is en het appartement afbrand bij volgend gebruik.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Elektrische storing

Bericht door WillyH »

@Swake; gelukkig geen licht bij uitgeschakelde zekering. Morgen gaan we ter plaatse een en andere uitvlooien.
Plaats reactie