hoofdbeugel maken voor oordoppen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

hoofdbeugel maken voor oordoppen

Bericht door keesfrees »

Vriendelijke vraag aan de meedenkers hier, ik gebruik peltor oordoppen over een stofhelm, dat gaat echt net, eigenlijk is de hoofdband ietsjes te kort, maar nu i-sie ook gebroken :

23633

Dus ik dacht handig te zijn, cq van de nood een deugd te maken door de beugel na te maken van verenstaal D2 maar dan ietsjes langer, maar helaas is het nieuwe verenstaal minder verend en ook door de extra lengte ook nog iets minder sterk.
En eigenlijk is de veerkracht toch al aan de krappe kant bij deze verder prima functionerende oordoppen.
Dus ja, wat nu, iemand een goed idee voor een ander materiaal ?
Ja, dikker verenstaal natuurlijk, maar dat past dan niet door de bestaande klemmen.
Maar, toch maar bestellen, bedenk ik me nu ik dit schrijf.
Op zich bevalt me dit gebruik goed, een losse stofhelm met losse oordoppen, aan deze stofhelm zit ook geen bevestigings mogelijkheid voor vaste oordoppen, gelukkig maar, bij een eerder model was dat geen succes.
Dit is de (wat ik noem) stofhelm :

16188

Kost een paar centen maar dan heb je wat :-)

Eventueel ben ik in de markt voor andere soort type/merk oordoppen, de peltors hebben allemaal (voor zo ver ik zie) beugels met verenstaal, alhoewel ik de beugel achter het hoofd langs ook wel eens zou willen zien, testen, kent iemand die ?
En anders kan ik nog kijken naar een clark (die groene van helikopters ed) maarrrr, prijzig spul, wel erg goed, ik had ze jaren gelden regelmatig in m'n handen bij een vorige werk omgeving.

( tot zo ver dit hardop denken )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: hoofdbeugel maken voor oordoppen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Otoplastieken aan laten meten.. Niks beugel, niks zwetende rubberboten op mijn oren..
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: hoofdbeugel maken voor oordoppen

Bericht door keesfrees »

Dat was de vraag niet, zo gaat dat heel vaak met vragen op een forum, maar, mee eens, die op maat gemaakte oordopjes heb ik ook al jaren, bevalt me erg goed, maar niet voor dit gebruik.
Ze zitten tegenwoordig in m'n jas, nog uit de de tijd dat ik wel eens bij een bandje ging kijken met een dove geluidstechnicus, dat het hard kan wil niet zeggen dat het ook hard moet !

In de regel sta ik maar kort tussen het stof en de herrie, daarom wil ik iets hebben wat snel op-en-af is te zetten, eindelijk heb ik dat gevonden in deze combi, daar ben ik erg blij mee.
En, o ja, ik heb er ook luidsprekers in zitten, met een ontvanger uit een draadloze koptelefoon, dat werkt ook perfect. (GEEN bluetooth)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: hoofdbeugel maken voor oordoppen

Bericht door Arie Kabaalstra »

tja, Ik heb ze in het verleden wel gebruikt, maar ik moet gewoon niets hebben van die Rubberboten op mijn oren.

Sinds ik motor rij, heb ik Otoplastieken, en eigenlijk prop ik die dingen in mijn oren zodra ik mijn werkplaats inloop.. Muziek?.. vind ik niet belangrijk, 'k moet mijn machines kunnen horen.
Als ik muziek wil luisteren, dan doe ik dat bij voorkeur thuis, met een CD Speler en een redelijke geluidsinstallatie, onder het genot van een goede sigaar, en een glas van één of ander gedistilleerd

Otoplastieken zijn er overigens tegenwoordig ook met speakertjes erin.

Wat het repareren van de beugel betreft.. wat te denken van een glasvezel beugel?.. Carbon kan ook natuurlijk :lol: maar da's veel duurder.
't zal even uitzoeken zijn wat de juiste maat is, maar glasvezel is niet duur, en Polyesterhars is in een mum van tijd uitgehard, Lappie Nepleer eromheen.. eventueel wat schuimrubber aan de binnenkant zodat ie wat comfortabeler is op je bolletje..
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: hoofdbeugel maken voor oordoppen

Bericht door keesfrees »

Muziek heb ik er ook niet op, wel praat radio of TV oid.
In-oor dingen met geluid zal bluetooth zijn, volgens het "plug & pray" principe :-/
Dat gedoe moet ik er niet bij hebben als ik me moet concentreren op frees werk en daar bij geeft blue tooth een vertraging tov de luidsprekers, dat valt op te lossen misschien.

Maar, ok, glasvezel, interessant, maar hoe dat aan te pakken dat weet ik zo niet.
Ik ben helemaal niet zo van de smeersels in het algemeen, dat laat ik graag aan anderen over.
Arie Kabaalstra schreef: 06 jul 2021 23:01 Lappie Nepleer eromheen.. eventueel wat schuimrubber aan de binnenkant zodat ie wat comfortabeler is op je bolletje..
Dat hoeft dan weer niet want de beugel gaat over de stofhelm heen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: hoofdbeugel maken voor oordoppen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Glasvezel is niet zo ingewikkeld.. Reepjes knippen, stukje buis opsnorren dat een wat kleinere diameter heeft dan je "bolletje" of de stofhelm, insmeren met was, reepjes erop, en met een kwastje insoppen met polyesterhars.
als't te krap is, grotere mal nemen, als het te groot is, kleinere mal..
Als je een stuk PVC buis neemt (een ring van 50-100 mm breed is zat, kun je em openzagen aan één kant, naar binnen trekken als ie kleiner moet, of naar buiten drukken als ie groter moet.. meer dan dat is het niet, was het niet, zal het nooit worden :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: hoofdbeugel maken voor oordoppen

Bericht door Arie Kabaalstra »

een stuk plat verenstaal zou ook een optie kunnen zijn overigens.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: hoofdbeugel maken voor oordoppen

Bericht door keesfrees »

Dank !

Die Clark 's hebben een beugel met plat verenstaal inderdaad.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: hoofdbeugel maken voor oordoppen

Bericht door Sven »

Peltor heeft toch ook gehoordoppen voor aan een helm, kan je dat niet aan de adembeschermingdinges doen?

Qua bluetooth, ik heb een keer voor de grap mijn bose quiet comfort in ears in gehouden toen ik ging frezen. Ik vond het onthutsend stil... Als in stiller dan mijn enorme peltors.

Maar omdat ik niet weet of die stilte ook wel echt beschermend is gebruik ik het niet standaard.

Maar je kan wel je telefoon nog horen overgaan ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: hoofdbeugel maken voor oordoppen

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 07 jul 2021 08:34 Qua bluetooth, ik heb een keer voor de grap mijn bose quiet comfort in ears in gehouden toen ik ging frezen. Ik vond het onthutsend stil... Als in stiller dan mijn enorme peltors.

Maar omdat ik niet weet of die stilte ook wel echt beschermend is gebruik ik het niet standaard.
Dat is een hele goede vraag inderdaad.
Het principe werkt uitstekend met monotone geluiden. Dynamische geluiden werken niet.
Dus op kantoor valt de airconditioning zoem bv weg maar helaas pratende collegas sijpelen gewoon door.

In theorie meet de noise cancelling systeem het inkomende geluid en produceert het tegenovergestelde geluid zodat deze golven elkaar opheffen. De vraag is dus wat er nog overblijft aan geluidssterkte en of dit kwaad kan voor de oren.
Omdat het geen constante demping is kunnen ze dit waarschijnlijk niet meten en dus niet kwantificeren waardoor er geen "veiligheids goedkeuring" kan worden afgegeven. Misschien komen er nog combinaties ooit op de markt.
Plaats reactie