Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Breaker schreef: 18 jan 2019 17:50 Of zien jullie steeds meer mogelijkheden en gebruik?
Exact dat.

- Paar kapjes van de schuttingpalen gewaaid? Ik klieder en print wel een paar nieuwe, handiger dan weer 6,95 verzendkosten te betalen en minder lang wachten.
- Afdekdopjes voor boutgaten? Ik print er wel een paar.
- Cameraatje past niet op z'n plek? Ik print wel een adaptertje.
- Doosje nodig om een printje in te stoppen? Ik print er wel even eentje.
- Extra trekontlasting nodig in een stekkertje? Ik print wel wat.

Enzovoorts. Ik gebruik het apparaat niet dagelijks, maar vaak genoeg om het nuttig te laten zijn. Voordeel is dat je de data erheen stuurt, begint met printen, en het resultaat is een onderdeel dat meestal maar weinig nabewerking nodig heeft om ingezet te kunnen worden. Je hoeft er alleen maar op te wachten.

Met frezen en draaien heb je meer werk:
- Kliederen in CAD en CAMmen, waarbij dat CAMmen toch ook al gauw een kwartier kost voor simpele dingen en meer voor complexere zaken.
- Materiaal uit een groter stuk zagen of rondzoeken naar een bruikbaar passend stukje.
- Materiaal op zien te spannen. Soms triviaal, vaak toch ook niet.
- Juiste frezen pakken, in de spantang monteren, nullen, frezen, herhalen.
- Onderdeel schoonpoetsen, kanten breken als je dat al niet op de frees gedaan had, etc.
- Spanen opruimen.

Voor pronkstukjes geen probleem, voor dingen die je eigenlijk wel nodig hebt maar geen zin hebt om te maken is printen een stuk handiger.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef: 19 jan 2019 09:54 Exact dat.
Ik klieder en print wel een paar nieuwe
Met frezen en draaien heb je meer werk:
- Kliederen in CAD en CAMmen
Als je nou ook nog op de groene knop heit en aan de koffie gaat haak ik af.... :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 19 jan 2019 12:01 Als je nou ook nog op de groene knop heit en aan de koffie gaat haak ik af.... :lol:
En er zit nog niet eens het T-woord in. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door karangetang »

Allemaal rezu handig en maar toh ook comlex
Wat denk je van de ouderwetse figuurzaag ? Daar kan je in luttele seonden ook heel veel mee
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Breaker »

@Bjornski1976
Ja, dat kan ik me voorstellen, da's echt een specifiek doel (maar dat heb ik niet direct :oops: )

@DaBit
Ok, een beetje hetzelfde als met een CNC machine, hij komt er vaak om iets ingewikkeld te kunnen maken, maar wanneer beschikbaar kunnen er ook eenvoudigere zaken mee gemaakt worden.

@karangetang
Tja, maar een turbineblad is geen eenvoudige vorm, maak maar eens met de figuurzaag...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Rocnc »

Hoewel ik best wel geïntimideerd ben door wat jullie allemaal presteren, besloot ik toch een berichtje te plaatsen :P
Dit is een van mijn eerste werkstukjes op mijn zelf-geknutselde freesmachine.
18057
Het zijn 2 tandwieltjes uit 8mm MDF. Modul 4, z=10 en ze lopen best soepel, al zeg ik het zelf :lol:
Ik heb het tandprofiel en de freesbaan (3mm frees) zelf uitgerekend m.b.v. VBA in Excel en middelbareschool wiskunde B. SOSCASTOA enzo.
Ik heb geen software gekocht die tandwielen uit kan rekenen (vond het leuker om dit zelf uit te zoeken).
Als ik hiermee uitgespeeld ben ga ik me storten op inwendige vertandingen. Mijn uiteindelijke doel is een werkend planetair tandwielkastje.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
singlefonts
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 okt 2007 13:42
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door singlefonts »

Een eigen ontworpen ring in metaal (brons) laten printen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Thomas Edison (1847-1931): "Ik heb niet gefaald. Ik heb enkel 10.000 manieren gevonden die niet werkten."
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door audiomanics »

shapeways?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
singlefonts
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 okt 2007 13:42
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door singlefonts »

Ja
Thomas Edison (1847-1931): "Ik heb niet gefaald. Ik heb enkel 10.000 manieren gevonden die niet werkten."
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door joopbos »

Dit is een van mijn eerste werkstukjes op mijn zelf-geknutselde freesmachine
Elke knutsel die plezier oplevert is een mooi resultaat!
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Breaker »

Zo’n sintering laser is misschien een leuk volgend projectje voor audiomanics :lol: ‘t Is ook een veelbelovende techniek, en zo te zien heel geschikt voor sierraden. Een turbineblad, om daar maar even op terug te komen, zal waarschijnlijk toch weer nabewerkt moeten worden met een 5-asser en dan is het voordeel weer grotendeels weg.

Zeker een mooi resultaat, maar eigenlijk, voor mij, is het fysieke resultaat hier nog het minst interessant, ben eerder benieuwd hoe deze ring ontworpen is, bijvoorbeeld welke software en wat de basis is geweest, een foto of hersenspinsel?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Leuk, maar ook bijzonder Nuttig..

Eerst de boel opgemeten.. en daarmee aan de slag gegaan.. ik had nog wat 1.2510 staal.. mooi taai gereedschapstaaltje dat indien nodig nog gehard kan worden..

Afbeelding

Eerst het profiel maar eens infrezen..

Afbeelding

Dan, bij stap 2 wordt het al duidelijk wat het moet gaan worden..

Afbeelding

inderdaad... Klauwplaatbekjes!

Afbeelding

Maar niet zomaar bekjes.. bekjes met nokjes en gaatjes..

Afbeelding

Nummertjes ingeslagen.. draadje (M5) getapt,

Afbeelding

En.. alles past.. wel zo lekker.. "net echt"

Afbeelding

De Nokjes op de basis bekken zijn zo vormgegeven dat je in de opzetbekken alleen maar een "kruis" hoeft uit te frezen.. Makkelijk genoeg..2 rechthoekjes proggen.. en klaar.. meer is het echt niet..

Afbeelding

Voor de bevestiging heb ik cilinderkopschroeven genomen.. Imbus kan ook maar die hebben een hogere kop..
Voor deze eerste set opzetbekjes zal het niet heel veel uitmaken.. die krijgen waarschijnlijk een "randje" van 0.8 mm.. dat moet voldoende zijn om mijn horlogedeksels op te spannen (in de sponning voor het glaasje in de deksel)..

'k weet niet eens of ze ook gewoon te koop zijn voor de EMCO Compact 5.. maar ik heb nu een setje.. :)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Breaker schreef: 20 jan 2019 10:29 Zo’n sintering laser is misschien een leuk volgend projectje voor audiomanics :lol:
Ik heb d'r een tijdje terug toch eens enigzins serieus naar zitten kijken, want ik vind een 3D printer best een handig ding, maar de FDM uitvoering heeft naast een hoop voordelen toch ook wel een paar minpunten die een SLS-printer wat minder heeft. Resolutie en supportstructuren bijvoorbeeld.

Echter, toen ik de prijzen van PA12 poeder voor die printersoort zag besloot ik de plannen toch nog maar even uit te stellen.....
Wat bronspoeder kost (en dat moet je ook nog sinteren in een oven) wil ik helemaal niet weten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door willy wonka »

Niet het meest spannende. Maar ik ben altijd blij als ik bij toeval iets tegenkom wat perfect past.
Moest een toolpost maken voor de Multifix houder.
Ik had alleen geen as. En na wat zoeken kwam ik een verdwaalde Chinese ebay opname voor een kotterkop tegen. Die ook nog eens de juiste asmaat had. Alleen iets te lang, maar dat moet ik toch korter maken en M10 in tappen.
Blok 1.1730 staal, passing gemaakt waar de "voet" van de kotterkop perfect inpast en klaar is kees.


Afbeelding

Afbeelding

Nog een leuk klusje de Chinese kotterkop adapter is verdomd hard....Kwam er niet doorheen met HSS boren. VHM was geen probleem.
Plaats reactie