Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesk
Donateur
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 aug 2008 18:44
Locatie: Weerdinge (bij MM)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door keesk »

Wat vinden jullie hiervan? https://youtu.be/ULEJatGhcks

Kees
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat zijn mooie stukje draad- en zinkvonk werk... :shock:
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door marten optimum »

En dan nog polijsten misschien ook nog leppen....dit kijkende
knapt spontaan mijn klomp in tweeën heb nu een matrijs van een chinees in mijn handen die dit bij lange na in nauwkeurigheid niet haalt. tolleranties van 0 +0,005 mm zit er maar 0,05 buiten.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Het zuiver plaatsen van van dunne werkstukken in de klauwplaat is lastig. Met dit hulpstuk gaat het gemakkelijk en zuiver.

De basis (MT5) kan ik door de klauwplaat plaatsen. Om te voorkomen dat ik de spindel beschadig door een achter gebleven spaan, is de basis van hout (oud beuken) gemaakt. De basis komt net niet aan de klauwen. Het opzet stuk (B16) op lengte en diameter gedraaid, zorgt voor het reproduceerbaar (0.02 mm) op de juiste diepte en vlak plaatsen van het werkstuk.

Basis (MT5) met opzet stukken.
18549
Basis met opzet stuk in de klauwplaat.
18548
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door assink »

Zitten er geen looizuren in het hout wat roest veroorzaakt?
Anders het hout nog even behandelen, zou jammer zijn dat je roestpitting in je spindel krijgt.
Voor de rest een mooie oplossing, hoe is de kwaliteit van je klauwplaat trouwens?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Het hout zit er alleen maar in tijdens het draaien, is een oude, ongeverfde trapleuning waarvan 3 mm afgedraaid is. Na het draaien gaat het hout weer uit de klauwplaat, anders kan ik niks doorsteken. Tot nu toe zie ik nog geen vlekken in de spindel.

Deze nieuwe (zat bij de HBM BF290 draaibank) Chinese klauwplaat is eigenlijk super. Het omspannen gaat nauwkeuriger dan op de ER32 collet houder, op zo'n 0.01 mm nauwkeurig. Of dat zo blijft, dat betwijfel ik, maar tot nu toe zeer tevreden.
Ik heb het register van de verloopplaat aan de zijde van de klauwplaat wat groter gedraaid en daarna de klauwplaat op de verloopplaat gecentreerd.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door assink »

Hmm, toch maar eens wagen, zo'n klauwplaat van HBM.
De pratt burnerd uit de 60er jaren is overduidelijk op :lol:
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door WillyH »

hfjbuis schreef: 14 mei 2019 12:46 *snipped*
Deze nieuwe (zat bij de HBM BF290 draaibank) Chinese klauwplaat is eigenlijk super. Het omspannen gaat nauwkeuriger dan op de ER32 collet houder, op zo'n 0.01 mm nauwkeurig. Of dat zo blijft, dat betwijfel ik, maar tot nu toe zeer tevreden.
Lijkt me wel een mooie handelbare draaibank (ik moet ze in mijn kelder krijgen :roll: )
Hoe bevalt je de HBM BF290?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Handelbaar (260 kg) is relatief, volledig gestript kon ik het bed net via de trap in mijn hobby kamer krijgen. Dat was voor mij top sport. Dat is tevens een goede gelegenheid om de "chinese kwaliteit" te controleren en verbeteren. Ik ben, zoals verwacht, nogal wat tegen gekomen (zie topic viewtopic.php?f=44&t=17015&start=70#p192981). Maar zoals gezegd, het meeste is eenvoudig oplosbaar en ik ben er tot op vandaag heel tevreden over en zou er meteen nog een kopen. Bedenk wel dat ik de draaibank voor mijn hobby gebruik en uren kosten niets!
Momenteel ben ik de softstart aan het maken en daarna is hopelijk de stappenmotor binnen om de X-as opnieuw te maken met een betere/ander lagering. Daarmee is het todo lijstje bijna klaar.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door WillyH »

hfjbuis schreef: 14 mei 2019 19:40 Handelbaar (260 kg) is relatief, volledig gestript kon ik het bed net via de trap in mijn hobby kamer krijgen. Dat was voor mij top sport. Dat is tevens een goede gelegenheid om de "chinese kwaliteit" te controleren en verbeteren. Ik ben, zoals verwacht, nogal wat tegen gekomen (zie topic viewtopic.php?f=44&t=17015&start=70#p192981). Maar zoals gezegd, het meeste is eenvoudig oplosbaar en ik ben er tot op vandaag heel tevreden over en zou er meteen nog een kopen. Bedenk wel dat ik de draaibank voor mijn hobby gebruik en uren kosten niets!
Momenteel ben ik de softstart aan het maken en daarna is hopelijk de stappenmotor binnen om de X-as opnieuw te maken met een betere/ander lagering. Daarmee is het todo lijstje bijna klaar.
De link klopt niet helemaal maar heb het hele verhaal toch kunnen volgen. Geen werk om snel op een avondje af te werken! Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de Optimum draaibanken van vergelijkbare grootte toch net iets beter afgewerkt zijn.
Topsport inderdaad zo'n ding een verdieping hijsen! Naar de kelder toe is maar laten zakken :lol: ;-)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de Optimum draaibanken van vergelijkbare grootte toch net iets beter afgewerkt zijn.
Ik heb o.a. daar na gekeken en naar die van paulimot. Ik wilde echter een doorlaat van 38 mm, 220 Volt en T-sleuven op de cross-slide en het moest in onderdelen de trap op kunnen. Ook het budget speelt een rol. Zodoende kwam ik weer bij HBM.
Ik heb kennissen met spullen van Optimum en dat ziet er goed uit. Maar of ik daarop uiteindelijk een beter werkstuk kan maken, ik denk het niet!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Tegenwoordig bestaat zachtsoldeer voor waterleidingen ook deels (3%) uit zilver (net als hardsoldeer). Normaal doe ik HSS hardsolderen maar deze keer heb ik het met zachtsoldeer geprobeerd. Het resultaat (voor deze toepassing) doet niet onder voor hardsolderen, is makkelijker om te doen en het HSS wordt niet gegloeid. Daarom dacht ik dat dit wel gedeeld kon worden!

Werkwijze voor deze 6 mm binnendraaibeitel (schroefdraad 60°):
  • in de machine klem een stukje rond staal 6 mm geplaatst ter ondersteuning.
  • Dit vlak gefreesd
  • Hierop een stukje 2 mm dik HSS geplaatst.
  • Druppelje S39.
  • Daar op een plat geslagen 0.3 mm (zilver) stukje zachtsoldeer.
  • Daarop een druppel S39.
  • De 6 mm beitel ( met de voorkant vlag gedraaid) in de kop van de freesmachine gezet.
  • Voorzichtig op het zachtsoldeer laten zakken en 1 mm verder gedraaid. De beitel wordt nu door het gewicht van de freesmachine op het zachtsoldeer gedrukt
  • Warmgestookt (ca 250°) totdat het zachtsoldeer smelt met hobby brandertje (ca. 1.5 min)*Als het tin gesmolten is, zie je de kop van de frees zakken
  • Af laten koelen
  • Schoon borstelen in warm water
  • Slijpen op de dremel met een diamant schijfje er in
18716
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door spinningwheels »

Stuurtje maken, gaan toch wel de nodige uurtjes inzitten.
Maar het gaat er al aardig op lijken
18744
In theorie kan ik praktisch alles
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Toxiq »

ik mis een klokje
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Plaats reactie