Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zee&Zee schreef: 22 jan 2020 15:51 Als we toch afdwalen... is dit een soort van on-topic op de off-topic boogschietverhalen ... en ook wel erg leuk geknutseld door die kerel...dus toch weer on topic, ook al is het niet mijn werkstukje :mrgreen:
Een boog om snel veel pijlen af te schieten ( en redelijk accuraat )

Hij heeft voor meerder types bogen zo'n repeater gemaakt ( ook een longbow bv) zie zijn kanaal...
Ik zeg Arie, pak maar vast een blokkie titanium en heien op die knop, zul je een paar mondjes zien openvallen op de schietclub volgende keer.
Leuk stukkie Hobbybob werk.. maar accuraat?.. als ik kijk naar zijn groepering en de afstand waarop ie schiet?.. en met een vizier?.. hij zegt dan wel "just a red dot".. meer heb je niet nodig.. meer heb ik ook niet..


Afbeelding

Da's een rondje van 4 Cm, op zeker dubbel de afstand waarvanaf die knutselaar schiet.

Even <azijnpissermodus=aan>
  • de eerste "boog" in het filmpje is geen boog, da's een katapult.
  • Tot aan zijn laatste versie is de treklengte niet constant
  • zijn techniek is slecht, hij heeft geen vast ankerpunt
<azijnpissermodus=iut>

kort en goed.. Spielerij..Leuk gebouwd, maar niets voor mij
Wat mij wel leuk lijkt, is nog eens een stuk Alu "offeren" op een freesbank, en zelf een middenstuk maken..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kjelt »

Mooi zeg, wat is dat voor een laser ?
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door stekkestim »

Ballegooijen schreef: 22 jan 2020 17:53 Heb je dat met een CO2 laser gedaan?
Kjelt schreef: 22 jan 2020 19:55 Mooi zeg, wat is dat voor een laser ?
1Kw fiber
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kars-cnc »

stekkestim schreef: 22 jan 2020 17:36 Na verschillende maanden wachten was dit een leuk eerste "werkstukje" op de nieuwe laser.
19804
0,5mm messing
Het blijft fascinerend hoe dit in enkele seconden gesneden kan worden.
Dat ziet er inderdaad erg mooi uit! Heel strak geworden, en dat in een paar seconden.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door audiomanics »

Geweldig! En gebruik je ook nog een bepaald gas? wat voor messing is dat?(ms58 ofzo?)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door motormuis »

maar goed dat er bedrijven bestaan waar mensen niet van 90 graden houden krijgen wij nog eens leuke opdrachten :mrgreen: :mrgreen: 19811
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Hessel Oosten »

Ha, ha..., of stond je portaal zoooo scheef….. en probeer je dat zo voor ons te verbergen …. :lol: :lol:

Lijkt me nog niet zo eenvoudig om dit, naarmate het product vordert naar z'n uiteindelijke vorm, goed op te spannen.
Mooi !

Hessel
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door motormuis »

Hessel Oosten schreef: 24 jan 2020 11:23 Ha, ha..., of stond je portaal zoooo scheef….. en probeer je dat zo voor ons te verbergen …. :lol: :lol:

Lijkt me nog niet zo eenvoudig om dit, naarmate het product vordert naar z'n uiteindelijke vorm, goed op te spannen.
Mooi !

Hessel
oeps betrapt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
ik heb het conventioneel gemaakt op de Bridgeport opspannen in de verdeeltafel met tegencenter
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door stekkestim »

audiomanics schreef: 23 jan 2020 20:04 Geweldig! En gebruik je ook nog een bepaald gas? wat voor messing is dat?(ms58 ofzo?)

Kees
Legering durf ik niet vanbuiten zeggen staat ook niet op het factuur wat het is.
Freest en snijd heel mooi.
Gesneden met 22Bar stikstof
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Hier de foto's van 2 rotary broaches voor het broachen van 6 kantjes (imbus) of iets anders (4 kantjes).
De 1e is een paar minuten te maken en doet het uitstekend. Het centreren is wat meer werk.
De 2e is wat bewerkelijker. Door de morse conus is hij in de losse kop te plaatsen. Ik denk dat ik hiermee ook een binnen tandwiel in POM kan rotary broachen door een stalen tandwiel te gebruiken (zijkant eerst slijpen). Zo niet, dan maak ik een stalen tandwiel met de tanden onder een hoek van 1.5°.

Broach:
De broach staat onder een hoek van 1.5° op het werkstuk, in het midden. Door deze hoek is de snijkant een fractie kleiner en moet de broach een fractie groter zijn dan de te broachen maat. De snijkanten hebben vrijloophoek nodig net als elk ander snijgereedschap. De vrijloophoek moet groter zijn dan de hoek waaronder de broach staat. Ik gebruik op de broaches een 3° vrijloophoek (net als op mijn HSS draaibeitels).
De broach wordt gemaakt uit 8 mm zilverstaal. In de punt wordt een center geboord waarna de punt met een 12 mm boor hol wordt gemaakt. Dit zorgt voor een scherpe snijkant maakt het slijpen gemakkelijker. De 6 kant wordt op de freesmachine met een hexholder gefreesd met de freesmachine op 3° voor de vrijloophoek. Met de vlam roodgloeiend stoken en afkoelen in water of olie. Eventuel kunnen de snijkanten op een vlakke steen of met de slijpsteen al ligt geslepen worden.

Broachen:
Voorboren met de maat van de broach + 0.1 mm en daarna het gat verzinken. De broach holder in de toolpost of losse kop plaatsen en broachen op 200 RPM. De punt van de broach moet in het midden zitten. Gebruik een druppel olie voor de smering. Elke rotatie gaat de broach met minimale kracht een fractie dieper het gat in. In een paar minuten is de zeskant klaar alleen nog na boren voor het verwijderen van de inwendige bramen.

Broach houder voor in de toolpost:
Deze is in een paar minuten te maken. Plaats een stuk vierkant staal in de toolpost. Steek er aan de achterkant een voelermaatje achte om een hoek van 1.5° te krijgen. Dikte van de voelermaat is Tan 1.5 (0.0262) maak de lengte van de houder die contact maakt met de toolpost (scharnierpunt). Boor een gat van 8 mm in het staal met de boor (voor boren is beter) in de kop van de draaibank. Laat op de bodem van het geboorde gat een klodder vet vallen en plaats er een klein kogeltje in (kogellager) als lagering.

Broach houder voor in de losse kop:
Deze heeft als voordeel dat hij altijd goed in het midden staat. Je kunt hem maken met één kogeltje als druklager of met gebruik van een paar (druk) lagertjes. De krachten die er op komen zijn beperkt. Plaats na het maken een ronde staf in de houder en zoek met een meetklok het punt op waarbij de slag van de staf het minste is. Dit is de lengte van de te maken broach. Ik heb mijn houder gemaakt op de draaibank met een aluminium bus die zorgt voor de hoek en de offset zodat de punt van de broach in het midden staat. Deze aluminium bus heb ik op de freesmachine gemaakt, maar het had ook op de draaibank gekund door het maken van 2 stuks 4 mm brede busjes (2 kragen) met verschillende offsets.

De toolpost broach houder in onderdelen:
19878
De toolpost broach houder met 6 mm zeskant broach:
19879
De losse kop broach houder in onderdelen:
19880
De losse kop broach houder met het draaiend gedeeltje geassembleerd. De aluminium bus zorgt voor de 1.5° hoek en offset. Tussen de lagers zitten 2 busjes voor het fixeren van de lagerschalen en het fixeren van de draairing. Door de buitenste bus wat kleiner te draaien wordt de voorspanning op de lagers verhoogd voor het verminderen van de speling.
19881
De losse kop broach houder met 6 mm zeskant broach:
19882
Een 6 mm zeskant gebroached in 8 mm aluminium. Voor het broachen is het geboorde gat zwart gemaakt om de snijvlakken beter zichtbaar te maken. Ondanks de geringe wanddikte is de buis op maat gebleven.
19883
There are only 2 limits, the sky and your imagination
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door staandeklok »

Mooi gemaakt en goed bruikbaar voor zachtere materialen als aluminium en kunststoffen. Ik heb er zelf ook één gemaakt, naar aanleiding van voorbeelden op youtube, omdat ik grotere zeskanten in staal moest hebben.
Na het gereedkomen heb ik eerst in aluminium wat geprobeerd, hetgeen goed lukte, echter toen ik het uiteindelijk in staal ook probeerde, kwam ik tot de ontdekking, dat de standtijd van de brootsen uit zilverstaal zeer beperkt was, ondanks zorgvuldig harden en slijpen. Bovendien was de kracht aanzienlijk, die ik moest uitoefenen.
Ik had een viertal zeskanten nodig in 12 mm. Het project is inmiddels klaar en had me voorgenomen nog naar beter materiaal te zoeken voor de brootsen. Dit is er echter nog niet van gekomen. Het blijft uitdagend om de meeste zaken zelf op te kunnen lossen.
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door marten optimum »

is het niet mogelijk om een stukje hss op je broots te plakken?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door audiomanics »

staandeklok schreef: 02 feb 2020 21:07Ik had een viertal zeskanten nodig in 12 mm.
Ik heb nog wel een zinkvonker staan.. Kan je ook "vreemde" vormen eenvoudig en betrekkelijk snel in staal vonken..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door staandeklok »

Dat klopt inderdaad. Ik heb in het bedrijf, dat inmiddels verkocht is ook steeds de beschikking gehad over zowel zinkvonkers, alsook draadvonkers. Nog steeds spijt, dat ik destijds niet een flink aantal z.g. multifixhouders heb laten vonken, omdat ook die lastig op een andere manier zijn te vervaardigen.
Ik wilde me voor het maken van de zeskant gaten ook weer zelf kunnen redden en heb daarvoor zo'n rotary broache gemaakt.
Het is goed te weten, dat er onder ons nog mensen zijn, die de beschikking hebben over een zinkvonker. :oops:
Plaats reactie