Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door audiomanics »

Hij is ook te koop hoor.. in de afgelopen jaren heb ik 'm misschien 3 keer gebruikt, waar van twee keer om een gebroken tap uit te vonken.. dat is niet heel veel..
Eigenlijk zou het mooi zijn als er iemand is die er meer toepassingen voor heeft en 'm wel bijna dagelijks/wekelijks kan gebruiken..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Komende Donderdag komt er een AGIE 45 K zinkvonkmachine in mijn werkplaats te staan, en momenteel ben ik ook bezig om een Brother HS 100 Draadvonkmachine te bemachtigen.. 'k moet alleen nog een nier verkopen.. :lol:

Doel van die machines?.. voor mij als horlogemaker, lijkt me dat nogal duidelijk.. onderdelen verfraaien, en maken.. maar ook snijgereedschapjes maken.. stukje ø6 VHM in een vierkant blokje zetten.. over een stukje de helft eraf vonken, kwartslag draaien, vrijloopje eraan vonken.. even tegen de slijpsteen, en Hopsa.. en boorbaartje..
Schroefdraad en steekbeiteltjes?.. zelfde verhaal.. 'k heb in het verleden al met zo'n zelfde machine gewerkt.. en één van de eerste werkstukjes die ik er op maakte.. was een speciale schroefdraadbeitel.. (de geschiedenis herhaalt zich )
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Een quick change tool post voor de draaibank.
Als ik een gangbaar multifix of ander systeem zou gebruiken, zou de houder met schuitjes meer kosten dan de draaibank. Daarnaast hangen dan de beitels buiten de tool post wat zeker voor mijn kleine HBM 300 funest is. Ook het opbergen van zo'n 40 schuitjes kost ruimte die ik niet heb. Voor mij reden genoeg om te kiezen voor een andere oplossing.

Inmiddels is deze (50 mm) tool post 3 maanden in gebruik op de HBM 300 en ik ben er tevreden over. De materialen voor mijn 2e draaibank (80 mm tool post) zijn besteld. De gemeten herhaalnauwkeurigheid van 0.0188 mm draaidiameter (3S grens, 99.7 % van de metingen valt binnen deze waarde) is minstens zo goed als de specificaties van de goede merk producten. Ik kan de tool post niet draaien (voor afschuinen) maar onder CNC is dat ook niet nodig en bij het draaien met de hand plaats ik een 45° beitel.

De tool post vervangt alleen het blok van de 4 voudige originele houder. Het (onderste) blok wordt op de slede geschroefd i.p.v. het oude blok. Een plaat op de achterkant voorkomt dat hij kan draaien als er te veel kracht op wordt gezet. Daarop komt de veer en de drukplaat. De veer houd de drukplaat omhoog wat makkelijk is bij het wisselen van de beitel. De drukplaat rust met 2 punten op de beitel en met 1 punt op het blok. Op die manier wordt de beitel altijd voor en achter met evenveel kracht vast gehouden. De kracht wordt aangebracht met een handel. Een bolle schijf en een holle schijf zorgen voor de compensatie van verschil in beitel hoogtes. In het blok zitten 2 gaten voor de positie van de drukplaat, één om de beitels links te plaatsen en één om de beitels aan de voorkant te plaatsen.

De veer is gedraaid uit een stuk dikwandig CV buis. Met een 1.6 mm cirkelzaagje zijn er om en om 4 sleuven gefreesd om van de buis een veer te maken. Dit was gemakkelijker dan een veer uit verenstaal draaien.

De drukpunten van het bovenste deel zijn gemaakt uit 8 mm zilverstaal. Op de einden is een radius van 8 mm gedraaid. De drukpunten zijn niet gehard en met zacht soldeer (3% zilver) en S39 op de druk plaat gesoldeerd. Dit is gedaan door de drukplaat op een inductie kookplaat te leggen met een laagje glasvezel als warmte isolatie. In nog geen 2 minuten was het klaar, sneller als met de vlam.

De beitels zijn aan de onderkant voorzien van een gelijmd/gesoldeerd vulplaatje om ze op de juiste hoogte te krijgen. Een vulplaatje aan de achterkant zorgt er voor dat de beitels 0.5 mm uit de tool post steken. Een vulplaatje op de bovenkant zorgt ervoor dat alle beitels even hoog zijn. Ik hoef de hevel maar een kwart slag los te draaien om de beitel te kunnen wisselen. In de achterkant van de insert beitels is een M3 imbus geschroefd als aanslag. Bij HSS beitels is de aanslag (3x3 mm busje) gelijmd op de zijkant omdat een aanslag op de onderkant in de weg zit bij het slijpen.

De tool post in onderdelen:
19936

De tool post gemonteerd op de HBM 300 met een insert beitel. Let op de M3 schroef (aanslag) aan de achterkant van de beitel en de plaat op het blok dat verdraaien van het blok moet voorkomen.
19935

Een insert beitel met gesoldeerde stalen vulplaatjes en een M3 imbus als aanslag aan de onderkant
Een HSS beitel met gelijmde trespa vulplaatjes en een gelijmd 3x3 mm busje als aanslag aan de zijkant.
19937

Meetresultaten:
19939
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Lekker rechttoe-rechtaan constructie.
als je een Binnendraaibeitel gebruikt, dan draai je de bovenplaat gewoon een kwartslagje..Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Die veer is ook mooi gevonden.. inderdaad.. hoe eenvoudig kun je het bedenken!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

staandeklok schreef: 02 feb 2020 21:07 Ik heb er zelf ook één gemaakt, naar aanleiding van voorbeelden op youtube, omdat ik grotere zeskanten in staal moest hebben.
Grotere zeskanten kan ik ook wel frezen, maar dat is bewerkelijk. Deze rotary brootz past ook in de freesmachine. Dan is het gemakkelijk om na het voorboren de zes of vier kant te brootsen. Of ik met mijn zilverstaal brootzen grote gaten kan brootzen in staal, betwijfel ik.
staandeklok schreef: 02 feb 2020 21:07 bovendien was de kracht aanzienlijk, die ik moest uitoefenen.
Dat probleem had ik ook met mijn 2e versie, de broots onder een hoek gemonteerd op een meedraaiend center. Dat werkte totaal niet. Het koste heel veel kracht en ik drukte zelfs de geharde zilverstaal brootz kapot op aluminium! De oplossing was om de broots in een gelagerde as onder een hoek op een vast center te zetten. Dat was versie drie (van de foto) die het prima doet, net als versie een.
marten optimum schreef: 03 feb 2020 09:58 is het niet mogelijk om een stukje hss op je broots te plakken?
Voor 4 kant en 6 kant is dat wel een goede oplossing omdat dat "eenvoudig" in de juiste maat te slijpen is. Voor enkel stuks aluminium voldoet het zilverstaal na harden ook prima. Voor POM doe ik het niet eens harden. De HSS brootzen op eBay zijn te duur voor hobby gebruik.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik (youtube als voorbeeld) een klein waterpasje voor het afstellen van de beitelhoogte.
Het is een blokje alu, vlak gefreesd, gat geboord voor een waterpas (ebay € 1,--). Waterpas gelijmd met seconde lijm en na het drogen de onderkant waterpas gefreesd. Waterpas is als hij op een vlak stuk gemeten (bed draaibank) in een richting en 180 graden gedraaid, hetzelfde aangeeft.
Vervolgens de bovenkant vlak gefreesd, is dan ook waterpas.
Daarna, het blokje omgedraaid en het gat voor de as in de klauwplaat voorgeboord met 9.5 en daarna gefreesd met 10 mm en de uitlezing op nul gezet.
Vervolgens in dezelfde opspanning met dezelfde frees de uitsparing (rechte onderste vlak waar de beitel op rust) voor de beitelhouder gefreesd zodat deze gelijk ligt met het midden van het gat.
Daarna nog de uitsparing voor het meten van binnendraaibeitels uitfrezen.
De gevoeligheid is voldoende om het dikte verschil in beitelplaatjes van verschillende merken/types te zien.

Beitel met waterpas. Het hoogte verschil met de libelle helemaal rechts en helemaal links tegen de eerste twee zwarte strepen is een hoogte verschil van 0.2 mm:
Als as dient een lange 10 mm beitel van de freesmachine. Bij de meting de waterpas zo dicht mogelijk bij de kop zetten i.v.m. excentriciteit van de klauwplaat.
Het resultaat is beter dan het afstellen door het afdraaien van de kopse kant en veel beter dan het afstellen op de centerpunt.
20043

Voor wie nog moet leren draaien, een stukje van de TU delfthttps://d1rkab7tlqy5f1.cloudfront.net/I ... ebreid.pdf
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kjelt »

Mooi gemaakt hoor 8)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Dankjewel, maar het is namaak!
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door WillyH »

Mooi afstelblokje! Persoonlijk zou ik het apparaatje dubbel zo lang maken, dan wordt de nauwkeurigheid om af te stellen dubbel zo groot en mogelijk ook eenvoudiger om af te lezen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Bij dubbel zolang wordt de gevoeligheid gehalveerd (zelfde hoogte verschil over groter afstand = kleinere hoek = kleiner libelle verplaatsing)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

WillyH schreef: 26 feb 2020 11:17 Mooi afstelblokje! Persoonlijk zou ik het apparaatje dubbel zo lang maken, dan wordt de nauwkeurigheid om af te stellen dubbel zo groot en mogelijk ook eenvoudiger om af te lezen.
2x zo lang geeft de helft van de hoek afwijking bij gelijk hoogte verschil, dus lijkt me niet handig. :idea:
(ook hfjbuis trapt er niet in zie ik, maar die had er natuurlijk ook al langer over nagedacht. )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door WillyH »

Oeps, foutje! En ik die dacht dat langere waterpassen (cfr bouw) nauwkeuriger meetresultaat gaven. :oops:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door serum »

Langere waterpassen van de timmerman of in de bouw kijken naar een langere lengte, om oneffenheden op een kleiner deel weg te poetsen. Zo loopt een gestucte muur doorgaans verticaal hol. Raamwaterpasjes van 150mm die kunnen 1 a 2cm per kilometer nauwkeurig zijn.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Danny »

Altijd gedacht dat de nauwkeurigheid van een waterpas afhankelijk was van de kromming van het buisje met het luchtbelletje.
Hoe rechter het buisje hoe nauwkeuriger het waterpas.
Plaats reactie