Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Danny schreef: 27 feb 2020 00:22 Altijd gedacht dat de nauwkeurigheid van een waterpas afhankelijk was van de kromming van het buisje met het luchtbelletje.
Hoe rechter het buisje hoe nauwkeuriger het waterpas.
Ja, dat ook.
Maar als je 3 waterpassen hebt, die allemaal een nauwkeurigheid van 0.5mm/m hebben (standaard bouw waterpas) Dan zijn die op een vlaktafel allemaal hetzelfde.
Maar dat modelletje van 25cm op 1 stoeptegel geeft alleen de scheefstand van die tegel aan, en het model 2 meter laat zien of de hele stoep een beetje op afschot ligt (of waterpas net wat je wilt)
Groter of kleiner van het meetinstrument is niet de definitie van de nauwkeurigheid, wel hoe je meet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hobbycnc23 »

Ja, en als je over een hele grote afstand wilt waterpassen doe je dat heel eenvoudig met een doorzichtige tuinslang, heel nauwkeurig! :roll:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Ballegooijen »

hobbycnc23 schreef: 27 feb 2020 10:27 Ja, en als je over een hele grote afstand wilt waterpassen doe je dat heel eenvoudig met een doorzichtige tuinslang, heel nauwkeurig! :roll:
Ja, en dat noemen ze een slangenwaterpas. Vroeger op school geleerd om er mee te werken maar in de praktijk nooit meer gezien ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ballegooijen schreef: 27 feb 2020 10:30
hobbycnc23 schreef: 27 feb 2020 10:27 Ja, en als je over een hele grote afstand wilt waterpassen doe je dat heel eenvoudig met een doorzichtige tuinslang, heel nauwkeurig! :roll:
Ja, en dat noemen ze een slangenwaterpas. Vroeger op school geleerd om er mee te werken maar in de praktijk nooit meer gezien ;-)
Die kun je gewoon kopen hoor.
https://www.toolstation.nl/slangwaterpas/p21198
Ik kende vroeger mensen die zo de heg knipte. :lol: (tegenwoordig misschien een bouwlaser op de heggenschaar :mrgreen: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door karangetang »

Ik heb mijn hele aanbouw van mijn huis met zo'n slang de boel aardig precies gekregen .
wanneer je goede ogen hebt ( of de goede sterkte bril) kan je over 20 30 of 40 meter of meer binnen een halve mm nauwkeurig water pas blijven . Wel is het handig wanneer je met zijn tweeën bent en je hebt ook is enig geduld nodig.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door serum »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 feb 2020 12:44
Die kun je gewoon kopen hoor.
https://www.toolstation.nl/slangwaterpas/p21198
Ik kende vroeger mensen die zo de heg knipte. :lol: (tegenwoordig misschien een bouwlaser op de heggenschaar :mrgreen: )
Welkom bij de opening van de training ' hoe herken je OCD'.

Hoewel.. De echten lopen natuurlijk met een raamwaterpasje te snoeien..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

OCD ik had het even niet paraat. :lol:
Ik hield destijds de heg op schouder hoogte en liep er langs, vond ik mooi genoeg. (en liep de hoogte van de heg mooi mee met het afschot van de oprit)
Heb er nog eens over gedacht, was volgens mij een leraar op school, had wel meer van die 'opvallende' dingen. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Ballegooijen »

Ik had behoefte aan een bandschuurmachine. Alles kun je natuurlijk kopen maar het is veel leuker om het zelf te maken.

20201

20200

20199
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Firehunter »

Heel mooi gemaakt! Misschien handig om er nog een klein onderstel bij te maken met een afzuiging onder de 1e roller?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Ballegooijen »

Firehunter schreef: 24 mar 2020 20:55 Heel mooi gemaakt! Misschien handig om er nog een klein onderstel bij te maken met een afzuiging onder de 1e roller?
Ja, een onderstel zou idd handig zijn maar ik weet nog niet goed waar ik hem een definitieve plaats kan geven ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Firehunter »

Het ging me eigenlijk meer om de afzuiging dan om het onderstel ;-)
Bijvoorbeeld een dikke voet waarbij je aan de achterkant, of onderkant natuurlijk, een stofzuiger kunt aansluiten.

Hoe heb je de randen van de aluminium platen afgerond? Gefreesd of geschuurd of??
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kars-cnc »

Ballegooijen schreef: 24 mar 2020 20:21 Ik had behoefte aan een bandschuurmachine. Alles kun je natuurlijk kopen maar het is veel leuker om het zelf te maken.
Dat is een mooie degelijke schuurmachine geworden! Ik loop ook al een tijdje met het plan om zoiets zelf te maken. Tenslotte, een Ferm kost niet veel maar daar zit er geen 20mm tooling plate in :lol:

Ik heb er dan ook twee vraagjes over; heb je de rollen een bolling gegeven om de schuurband er op te houden? Of doe je dat op een andere manier.
Verder zie ik een zwarte kunststof plaat achter de schuurband op de plek waar geschuurd wordt, is dat een speciaal materiaal wat je daarvoor gebruikt hebt?
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door staandeklok »

Mooi gemaakt. Een aantal platen zetten om er een bescherming om te maken, waarin ook gelijk een afzuigkanaal kan worden gemaakt, want je zult versteld staan hoeveel rotzooi zo'n ding maakt. Voor de aandrijfrol zul je echter binnen afzienbare tijd een nieuwe maken, omdat deze erg snel gaat slippen, indien je de band wat zwaarder belast.
Ik heb er al meerdere gebouwd en ben door ervaring inmiddels wat wijzer geworden. Veel plezier met de leuke machine.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Ballegooijen »

Hoe heb je de randen van de aluminium platen afgerond? Gefreesd of geschuurd of??
Alle aluminium is gefreesd op mijn portaalfrees.
Ik heb er dan ook twee vraagjes over; heb je de rollen een bolling gegeven om de schuurband er op te houden? Of doe je dat op een andere manier.
Verder zie ik een zwarte kunststof plaat achter de schuurband op de plek waar geschuurd wordt, is dat een speciaal materiaal wat je daarvoor gebruikt hebt?
De rollen hebben idd een heel lichte bolling. Tevens is de bovenste rol verstelbaar (kantelbaar) waardoor je de band naar het midden kan sturen.
De zwarte plaat achter de band is HMPE1000
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie