Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Mooi, stabiel en een lange schuurband.
Ballegooijen schreef: 24 mar 2020 21:51 De zwarte plaat achter de band is HMPE1000
Daar had ik metaal (temperatuur bestendig) of teflon (glad) voor gekozen maar de keuze heb je niet toevallig gemaakt verwacht ik?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Niet strikt een CNC-werkstukje, maar hier zitten er genoeg die ook wel eens printplaatjes in elkaar solderen, dus misschien valt het wel onder de noemer 'leuke werkstukjes'.
Ik had een tijdje geleden KiCAD eens aan de tand gevoeld; de enige manier om een mening over iets te vormen is er wat mee doen.

Dat beviel wel aardig eigenlijk:

Afbeelding

Afbeelding

(niet alle 3D modellen kloppen helemaal, maar dat zal me voor zo'n testprintje een worst wezen zolang de volumeclaim maar klopt)

Die printjes vervolgens bij de afhaalchinees besteld:

Afbeelding

EUR 1,85 voor 5 van die printjes en zesenhalf voor een stencil. Hoe kunnen ze het toch voor dat geld :shock:
Ik frees niet vaak printjes meer in ieder geval.

Een goeie week later was het binnen en kunnen we bouwen:

Afbeelding

Stenciltje uitlijnen op de printjes. Dat viel even niet mee; de printjes zijn 0,8mm dik en ik heb zo gauw geen strips van dat spul, verder geen uitlijngaten in het stencil en een framepje met dezelfde uitlijning rondom de PCB. Magoed, dit is knap grofstoffelijk spul allemaal, boeien.

Afbeelding

Beetje soldeerpasta een een creditcard-achtig stukje plastic:

Afbeelding

Keertje vegen:

Afbeelding

Met als resultaat dit. Zit er niet erg netjes op, en normaal zou ik het schoonmaken met wat IPA en een keer overnieuw doen, maar zoals gezegd; dit is grofstoffelijk spul.

Afbeelding

Met een pincetje de componenten op de plek laten vallen:

Afbeelding

Dan kan het gesoldeerd worden. Ik heb een oven gebruikt want dan had ik de handen vrij om nog wat anders te doen tussendoor, maar met hete lucht werkt het ook prima. Zelfs met een verfbrander en wat beleid.

Afbeelding

En dan ziet het er zo uit:

Afbeelding

De andere kant is handmatig gesoldeerd (en dat had ik zo aan de foto te zien ook wel wat netter kunnen doen :oops:):

Afbeelding

In totaal anderhalf uur werk inclusief schoonmaken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door henkzelf »

Netjes. Volgens mij zijn diegene die netter met de hand kunnen solderen een uitstervend ras.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kjelt »

Is inderdaad geen geld zeg en binnen een week thuis :shock:
Hoe hoog waren de verzendkosten?

Tip ipv creditcard: Bij de action afdeling verf hebben ze setje dunne metalen schrapers, die gebruik ik altijd. Wel met rvs stencil.

Andere tips ipv handsolderen met dun tin kun je ook de soldeerpasta gebruiken. Ik heb zo'n doseermachine die pufjes perslucht in een dunne spuit perst dan kun je mooi doseren.
Tweede stencil kan ook. Microschroevendraaiertje als spatel kan ook.
Component er op met linkerhand en pincet op de plaats houden , rechterhand micropencil soldeerbout er even tegenaan op 275 graden, klaar. Wel noclean flux pasta gebruiken.

Componenten plaatsen is makkelijker met een vacuumpincet. Kosten ook niets tegenwoorfig met aquariumpompje ;-)

Voorbeeldje wat ik in opdracht voor iemand met de hand heb bestuckt, overigens had hij de verkeerde plastick connectoren besteld, deze smolten , later opgelost door er een zilverpapiertje op te leggen

20890
Laatst gewijzigd door Kjelt op 14 mei 2020 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Erik »

2.4 GHz en een microcontroller. Je maakt me nieuwsgierig wat het is...
Gr.

Erik
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Die printjes vervolgens bij de afhaalchinees besteld:
Welke afhaalchinees was dat?
Dat wil ik ook wel eens proberen!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 14 mei 2020 00:04 Is inderdaad geen geld zeg en binnen een week thuis :shock:
Mjah, goeie week he? Ik had het de 5e besteld.
Hoe hoog waren de verzendkosten?
18 euro. Dat dan weer wel.
Tip ipv creditcard: Bij de action afdeling verf hebben ze setje dunne metalen schrapers, die gebruik ik altijd. Wel met rvs stencil.
Ik kan ook zo'n grote rakel gebruiken, maar voor dit soort kleine printjes vind ik een plastic kaartje net zo handig eigenlijk. Verder ook wel leuk om te laten zien dat je helemaal geen ingewikkelde spullen nodig hebt.
Tweede stencil kan ook. Microschroevendraaiertje als spatel kan ook.
Ik had een tweede stencil (nouja, top&bottom op dezelfde), maar ik wilde de radiomodules toch niet reflowen en besloot die paar weerstandjes er maar even met de hand op te zetten.
Componenten plaatsen is makkelijker met een vacuumpincet. Kosten ook niets tegenwoorfig met aquariumpompje ;-)
Mjah, soms. Moet je weer het goede nozzletje pakken voor het juiste ding, en als je weerstandjes uit een rol aftelt om er geen te vergeten vallen ze opzekop. Met een gewone pincet wip je ze even recht, pak je ze op, en doet ze op de plek. Met dit 0603 en groter spul niet veel onhandiger.
Erik schreef: 14 mei 2020 00:05 2.4 GHz en een microcontroller. Je maakt me nieuwsgierig wat het is...
Ik wil eens een 2,4GHz variant van ExpressLRS bouwen. Op 868MHz werkt het ook met 200 pakketten per seconde best leuk hoor; na bijna 5km nog steeds 98-100% link quality (klikerdieklik voor een saai videootje). Maar die 868MHz antennes zijn zo achterlijk groot en de hoeveelheid beschikbare bandbreedte op de 868MHz ISM-band is eigenlijk te klein. Het spul zou nooit een RED keuring doorkomen in ieder geval.

Op de 2.4GHz band is het beschikbare stuk spectrum een stuk groter en de LoRa modulatie bijt niet heel hard met OFDM/GFSK wat de meeste andere 2.4GHz radios zoals WiFi, Bluetooth, etc. gebruiken. Ik zie dat wel als een geschikte kandidaat; meestal hoef ik toch niet verder dan een paar honderd meter maar wil ik wel een stevige update-rate van 200-250Hz. Ik ben een zodanig slechte piloot dat een beetje meer of minder latency me normaal niet zo boeit, maar het verschil tussen het standaardspul van de zender en om de 5 milliseconden een pakketje dat ook nog eens aan beide kanten van de link gesynchroniseerd is met de rest van de software voel ik wel degelijk.
En voor die keer dat ik ooit wel ver weg zou willen is terugschalen in bitrate en daarmee omhoog schalen in afstand heel makkelijk met LoRa.

Spul is gebaseerd op de Semtech SX1280 met extra PA en LNA, door de fabrikant Ebyte in een module gegoten. Ik kan de onderdelen voor het geld wat die dingen kosten niet kopen.
De processor is echt complete overkill: dat is een Cortex-M4 op 80MHz, zelfs met floating-point unit. Maar die was kwa package en prijs best prettig, voldoende flash voor over-the-air firmwareupdates, en de arduino core zorgt stiekum voor aardig wat overhead en zo hoef je niet al te gek veel te optimaliseren waardoor je eerder werkende software hebt. Verder is het een low-power uitvoering, die zijn meestal toch net even wat stiller kwa RF-uitstraling. En als je signalen van -120dBm (dus 10^-15 Watt) ook nog op wil pakken dan moet er niet iets pal eronder aan het stralen zijn.

Schema

Nu alleen nog een beetje software.
hfjbuis schreef: 14 mei 2020 00:18 Welke afhaalchinees was dat?
Dat wil ik ook wel eens proberen!
JLCPCB in dit geval. Maar je moet gewoon per printje even rondshoppen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: Maar je moet gewoon per printje even rondshoppen.
Letterlijk in dit geval :lol:
https://pcbshopper.com/
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Jammer van die hoge verzendkosten. Dan blijft het voor mij toch maar zelf maken met de "toner transfer" methode, gaatjes boren op de freesmachine en de soldeerpasta met een injectie spuitje met dikke naald aanbrengen.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Leeuwinga »

ik gebruik JLCPCB... prototypes voor $2,00
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door lordprimoz »

hfjbuis schreef: 14 mei 2020 09:06 Jammer van die hoge verzendkosten. Dan blijft het voor mij toch maar zelf maken met de "toner transfer" methode, gaatjes boren op de freesmachine en de soldeerpasta met een injectie spuitje met dikke naald aanbrengen.
Je kan ook prima voor de goedkope verzendoptie gaan, maar dan moet je minimaal 3 weken wachten
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

lordprimoz schreef: 14 mei 2020 09:44 Je kan ook prima voor de goedkope verzendoptie gaan, maar dan moet je minimaal 3 weken wachten
Ik maak alleen enkel stuks prototypes. Voor mijn hobby is zolang wachten of hoge verzendkosten geen optie en het zelf maken is voor mij ook de fun. Als je de uren moet tellen, kun je ze voor dat geld niet zelf maken.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door stef110 »

Eigenlijk meer een work in progess, mijn vader is fanatiek Zndapp lief hebber. Als nieuw projectje heb ik een heel blok om getekend en ben deze nu aan het uitfrezen.
Totaal gaat er ongeveer 35kg aan ruw aluminium in om alle delen te kunnen maken. Vandaag OP1 van het eerste carter kunnen afronden.

Stef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Mooi en glimmend. Nu hopen dat het past en de het blok niet gaat lekken.
Heb je de bovenkant voor de pakking als laatste gefreesd?
Plaats reactie