Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Jasper »

Net een 3D werkstuk gemaakt maar het resultaat valt me tegen.
Zal moeten kijken hoe ik hem eruit ga laten springen.
https://photos.app.goo.gl/9HTNmpXBGHegB2m49
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door K.J. »

Behandelen met een olie of lak.
Als je een lak er op aanbrengt en dan voorzichtig de reliefen opschuurt krijg je versterking van het effect.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Swake »

Er is niet voldoende contrast.
- Experimenteer met gekleurde beitsen voor de verschillende dieren en de achtergrond. Eventueel zelf wat mengen dan heb je meer kleuren voorhanden of het beits er wat op/afwrijven met een vod.
- Pak een brandertje en geef het zo wat kleur, al naar gelang de gebruikte hoek en hoe lang er op een bepaalde plek wordt gebrand zal het min of meer donker worden en krijg je een ander effect. Zorg dat het niet helemaal verbrand want daar blijft dan geen beschermlaag meer opzitten.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door zeeschuim »

zeeschuim schreef: 04 sep 2020 17:52 Keukenboer
Het begint op zijn eind te lopen.

21889

Fronten moeten nog worden gespoten en er komt nog een Noordzee kreeft in geschilderde tegeltjes.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Caesar »

Heel gaaf filmpje,wordt mooi! Dat wil ik over paar jaar ook gaan doen, mijn eigen keuken frezen. Inspiratievol om te zien dat je dat zelf maakt.

Mag ik vragen wat je feeds en speeds zijn, een een-snijder of twee-snijder? Zelf zeer slechte ervaring met het frezen van spaanplaat (verbranden), ik zoek wat richt snelheden/informatie en een geschikte frees, zonde om mijn alu-snijders hier voor op te offeren denk ik.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door zeeschuim »

Eigenlijk gebruik ik alleen de 6mm compressie freesjes, ik heb ook 8 pcd geprobeerd maar dat vind ik geen succes. Zaagje is een heel goedkoop chinees 2 snijdertje. Forstner boor is ook een goedkope chinees.
Voeding zit zo tussen de 2600mm en 3600mm en het delen van platen van 2800mm x 2080 mm doe ik in twee stappen.
De hele keuken is gewoon 2d getekend in Vcarve in 14 lagen en ging wel goed. Lades zijn van Grass Nova Pro greeploos met tip on.
Aanrecht bladen van 40mm bamboe 700mm diep, gespoten met zijdeglans Placrylat, transparante 2 componenten lak op basis van acrylaathars.De Tonijn en de Noordzeekreeft komen bij https://www.1000graden.art/tegels/ vandaan. Verlichting een Hue led lichtstrip en twee Smart filament lampjes van tuya van de Action, armatuurtjes plus glazen kap uit China en de base plaatjes getekend in vcarve (een Jacobsschelp) bij 24/7tailorsteel. Er komt er nog 1 aan, maar dat laat nogal lang op zich wachten.
Al met al veel werk maar heul leuk en ik ben er trots op.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door serum »

Mooi werk toch, keukens maken. Ik werk tegenwoordig met Blum. In onze eigen keuken (ondertussen ook alweer 16 jaar oud) heb ook grass gebruikt. Die is nog van voor mijn cnc tijdperk. :)

Wat voor pcd freesje heb je getest? Met rechte tanden en een carbide of en hss ziel? Ik wilde er eens 1 testen. Tot nu toe met een 16mm pcd, en af en toe met een 6mm compressie als de ruimte nodig is voor gunstiger nesten. Meelopend of tegenlopend getest?

Gaan je compressie freesjes lang mee? Ik heb er een aantal laten slijpen in fijn carbide (hrc60) iets steilere helix en relatief korte upcut (frees er ook de evt. sponningen voor achterwanden mee) voorheen moest ik iedere plaat de frees wisselen, omdat het melamine uitbrak. Nu heb ik met 1 6mm freesje al een 14 platen spaanplaat gedaan en 12 platen mdf en nog een paar platen hpl beplakt berken mpx, deze blijft scherp. Ik ga met een 6mm frees met 14000rpm op 7m/min door spaanplaat, blijven ze langer scherp is mijn ervaring.

Ik vind die 207/210x280 platen zo belabberd groot.. heb daar nog wel een idee voor een platenkar/liftje dat je ze alleen kan handelen zonder al teveel moeite.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door WillyH »

Mooi werk, top!
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door zeeschuim »

serum schreef: 11 nov 2020 19:18 Wat voor pcd freesje heb je getest? Met rechte tanden en een carbide of en hss ziel? Ik wilde er eens 1 testen. Tot nu toe met een 16mm pcd, en af en toe met een 6mm compressie als de ruimte nodig is voor gunstiger nesten. Meelopend of tegenlopend getest?

Gaan je compressie freesjes lang mee? Ik heb er een aantal laten slijpen in fijn carbide (hrc60) iets steilere helix en relatief korte upcut (frees er ook de evt. sponningen voor achterwanden mee) voorheen moest ik iedere plaat de frees wisselen, omdat het melamine uitbrak. Nu heb ik met 1 6mm freesje al een 14 platen spaanplaat gedaan en 12 platen mdf en nog een paar platen hpl beplakt berken mpx, deze blijft scherp. Ik ga met een 6mm frees met 14000rpm op 7m/min door spaanplaat, blijven ze langer scherp is mijn ervaring.

Ik vind die 207/210x280 platen zo belabberd groot.. heb daar nog wel een idee voor een platenkar/liftje dat je ze alleen kan handelen zonder al teveel moeite.
De pcd frees is er een met een carbide shaft en up en down cut, na 3 platen was hij bot. Het is een Chinees nu goedkoop https://nl.aliexpress.com/item/40002373 ... 4c4dExi6DX
De compressie freesjes ook van ali doen het veel beter zeker gezien de prijs (iets van 9 euro)
De platen kunnen met de kooiaap van de leverancier naar binnen en ik heb langs de voorkant van mijn frees een stalen balkje met een loopkat en een elektrische takel, in de haak een glaszuiger met 3 zuignappen en ik trek ze zo omhoog tegen de wand die ook in het verlengde van mijn frees staat. Als je de glaszuiger net iets boven het midden plaatst kun je de platen recht standig voor de freestafel rijden en dan op het blad kantelen. De glaszuiger gebruik ik dan om de plaat handmatig op het blad tegen de pneumatische pin te schuiven. Dit doe ik nadat ik er eerst een strook van 60cm af gefreesd heb. Mijn tafel is 4100 x 1780mm. Dus eigenlijk pak ik die platen niet met de handen, de tijd dat ik ooit met 2 zakken cement van 50 kilo de macho uit liep te hangen is ver in de vorige eeuw geweest. Naarmate je een oud kadaver wordt komt ook beetje bij beetje het verstand, dus ik zoek steeds naar oplossingen om het gebrek te compenseren.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 123
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door PE1BEY »

Luitjes....

Bij deze mijn eerste pogingen om foto's te plaatsen....

21892

Dit is het werkstuk, waar ik afgelopen maandag bij Motormuis de laatste freesbewerkingen heb mogen doen.
Materiaal is aluminium, gespoten met etsprimer en daarna met legergroen...

21893

De "componenten" geplaatst ( potmeter, draaispoelmeter en connector aan de achterzijde ) ....

21894

Klaar !!!..... en wat is het nou ????

Als radioamateur houdt ik me de laatste tijd bezig met oude militaire radio's.
Dit is een aanvulling voor een AN/GRC-9, ook wel de Angry Nine genoemd.
Om het toestel goed af te kunnen stemmen op de gebuikte antenne is een antennestroom indicator een welkome aanvulling en dat heb ik nu gemaakt...

De stroomsensor komt nog; daarvoor wacht ik nog op Chinese Ali....

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

PE1BEY schreef: 12 nov 2020 13:07 Luitjes....

Bij deze mijn eerste pogingen om foto's te plaatsen....
Nou dat is dan mooi gelukt, net als het werkstukje. :lol:
Alleen die tekst, daar mist het laatste woordje 'smoke' volgens mij. ;-)

Mooie wijzerplaat trouwens, hoe heb je die gemaakt? Gewoon geprint?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 123
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door PE1BEY »

Hallo Hugo...

Bedankt voor het compliment...

De schaalverdeling is gemaakt door de originele schaalverdeling uit de meter te halen. Vervolgens zo recht mogelijk op een flat-bed scanner leggen en inscannen. Dit plaatje als achtergrond in een tekenprogramma gebruiken ( in dit geval Visio ) en als eerste de omtrek, bevestigingsgaatjes en begin en einde van de schaal en de schaalcurve over te tekenen. Daarna ben je vrij om er van alles van te maken; de belangrijkste dingen heb je....

Als je klaar bent print je de schaal op decal papier wat je o.a. hier:
https://www.lion-art.nl/
kunt kopen. Printen, grofweg uitknippen en met warm water de decal van het draagpapier af laten weken en ( heel voorzichtig !! ) op de originele schaal ( achterkant ) aanbrengen. Dit gebeurt geheel ónder water... Dat vergt enige oefening, dus je kunt het beste de schaal meerdere keren op het papier zetten, dan heb je meerder exemplaren. Met een penseel glad strijken en laten drogen...
Eventueel een laagje doorzichtige lak aanbrengen en de meter weer in elkaar zetten... Een sticker lijkt makkelijker, maar daar heb je maar één poging en dan plakt ie; decals zijn wat dat betreft wat meer vergevingsgezind....

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13522
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Decal Sheet.. Ja.. ik ken dat spul.. veel gebruikt in de modelbouw.. voor als je een andere versie racewagen wilde maken dan er in het doosje zat.. Uren achter de PC om ze te ontwerpen, dan afdrukken en op je model zetten.. priegelwerk.. maar een mooi resultaat
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

PE1BEY schreef: 12 nov 2020 13:48 Een sticker lijkt makkelijker, maar daar heb je maar één poging en dan plakt ie; decals zijn wat dat betreft wat meer vergevingsgezind....
Sticker doe je meestal ook met een laagje zeepsop of water. Inspuiten met wat zeepsop, sticker positioneren, en rustigaan vanuit het midden naar de randen het vocht er onderuit drukken.

Doosje ziet er wel leuk uit met die bejaarde meter. Lijkt op de foto wel lichter groen dan het olijfgroene legerspul waar ik wel eens geacht word mijn elektronica in te stoppen. De discussie of antennestroom een goede maat voor de afstemming is ga ik niet aan; antennes en batterijen zijn verantwoordelijk voor het merendeel van mijn grijze haren :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie