Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6004
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Sven »

Ik had jou toch niet bij de simpele zielen ingedeeld Hugo...
Of heb je de werkplaats heringericht?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door serum »

Er zijn altijd extremen Sven. Wanneer iemand toevallig ergens een keer iets van gereedschap laat liggen is het volgens degene met een diagnose in het neurotische spectrum 'een enorme sloddervos die altijd overal alles laat slingeren', terwijl eerstgenoemde in de ogen van een echte sloddervos (kaliber werkplaats=varkensstal waar je het gereedschap moet herkennen aan de hand van de contouren in het stof) de titel perfectionist krijgt.

It's all in the eye of the beholder. Ken er ook geen Nederlandse uitdrukking voor.
Laatst gewijzigd door serum op 01 mar 2021 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Swake »

Er is een verschil tussen 'vuil' en wat sommigen 'rommelig' noemen. Dit laatste is een organisatiemethode. Niet iedereen is in staat om die methode toe te passen. Een aantal hebben er zich aan gewaagd om dit klassiek te structureren echter met magere resultaten. Zelfs met de hulp van de de meest gevorderde artificiële intelligentie is dat niet te ontknopen, technologie staat gewoon nog niet ver genoeg. Het gaat nog even duren eer dat gaat gebeuren :mrgreen:
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6004
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Sven »

Swake schreef: 01 mar 2021 09:46 echte sloddervos (kaliber werkplaats=varkensstal
You talking to me? Huh? ;)

Dit is voor mij een zeer actueel thema... Ik probeer een beginnetje te vinden om het weer een beetje beter te structureren.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door serum »

Wat basisdingen op orde zien te krijgen. Doe het zo praktisch mogelijk. gereedschap altijd op een vaste plek in een kar/lades wat dan ook. rolmaat links, potlood rechts. Ik moet er ook wel eens om lachen. Ben je ergens mee bezig, is het gereedschap dat je nog geen 5 seconden geleden vast had verdampt.
Laatst gewijzigd door serum op 01 mar 2021 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Swake »

Sven schreef: 01 mar 2021 09:54
Swake schreef: 01 mar 2021 09:46 echte sloddervos (kaliber werkplaats=varkensstal
You talking to me? Huh? ;)
Nope, dat was Serum, maar ik had dat ook wel durven uiten, ik dacht zelfs dat ik het echt had geschreven :lol:

Zo lang de deur van de werkplaats normaal open gaat is er nog wat marge.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door serum »

Swake schreef: 01 mar 2021 10:43
Sven schreef: 01 mar 2021 09:54
Swake schreef: 01 mar 2021 09:46 echte sloddervos (kaliber werkplaats=varkensstal
You talking to me? Huh? ;)
Nope, dat was Serum, maar ik had dat ook wel durven uiten, ik dacht zelfs dat ik het echt had geschreven :lol:

Zo lang de deur van de werkplaats normaal open gaat is er nog wat marge.
LOL! Ik zag de quote ook van Sven. Die eenvoudig te openen deur; dan heb je nog zeker een 3/5e vierkante meter niet optimaal benut. Ruimte genoeg dus. Uitbreiden vloeroppervlakte niet nodig. Tenzij we het over een roldeur hebben.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 01 mar 2021 09:29 Ik had jou toch niet bij de simpele zielen ingedeeld Hugo...
Of heb je de werkplaats heringericht?
Ik moet toegeven dat ik met het beheersen van de chaos vroeger veel minder moeite had. :lol: Zal de leeftijd wel zijn. :cry:

Of was het toen misschien nog een onbeheerde chaos? Zodra de chaos beheerst wordt is er toch geen chaos? 8)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6004
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Sven »

Swake schreef: 01 mar 2021 10:43 Zo lang de deur van de werkplaats normaal open gaat is er nog wat marge.
Nope.

Schuifdeur.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door motormuis »

Of was het toen misschien nog een onbeheerde chaos? Zodra de chaos beheerst wordt is er toch geen chaos? 8)
[/quote]

dan is het een georganiseerde cao's :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Swake schreef: 01 mar 2021 10:43 Zo lang de deur van de werkplaats normaal open gaat is er nog wat marge.
Kijk, iemand die snapt hoe het werkt! :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door audiomanics »

serum schreef: 01 mar 2021 10:17 Ben je ergens mee bezig, is het gereedschap dat je nog geen 5 seconden geleden vast had verdampt.
Bekend.. Vooral dingen die je even daar neerlegt waar je denkt "ik leg het hier even neer want ik heb het zo weer nodig.." een dag later zie je het ineens weer liggen..
Heb het ook wel eens met dingen waarvan ik zeker weet dat ik ze heb, en dan ga ik het even nazoeken en dan blijkt dat ze nog geleverd moeten worden.. :lol: (geen wonder dat ik ze niet kon vinden...)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Swake »

Dat, beste Kees, is ouderdom..... (ik ben ervaringsdeskundige) :mrgreen:
When it fits stop using the hammer.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3088
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Een vervolg van mijn eerder gemaakte rotary broach: viewtopic.php?p=206507#p206507
De rotary broach wordt best veel gebruikt. Het draaien (broachen) van een binnen 6 kantje is veel minder werk dan het frezen van een 6 kantje. De 608 lagers kunnen (zo als verwacht) niet goed tegen de axiale belasting.
Als vervanging heb ik een hoek contact lager gemaakt (8°)met 3 mm kogeltjes van alie. Het prototype is gemaakt uit aluminium en ik heb hem 5 minuten laten inlopen op de draaibank (120..600 RPM). Ik moet zeggen, de lagers lopen echt soepel. Hierna de speling gemeten (0.02 mm). Die komt hoofdzakelijk door de ruime passing van de aluminium lagerschalen. De runout is ook 0.02 mm. Dat was wel te verwachten want de as is niet in één opspanning gemaakt.
Inmiddels weer een paar 6 kantjes gemaakt om te testen (5..7 mm) en de lagers houden zich goed. Al met al denk ik dat ik dit vaker gaan doen, vooral daar waar ruimte een probleem is (en dit toepasbaar is). Dan zal ik de lagerschalen uit staal maken en misschien na het inlopen harden.
Natuurlijk is van dit zelf gemaakte lager de maximale belasting en toerental beperkt. Ook zal de nauwkeurigheid minder zijn dan van een "echt" lager.

Het maken is niet echt spannend, 4 radiussen draaien uit een stukje staf en wat kogeltjes.

De lagerblokken in onderdelen (boven de zelfgemaakte hoekcontactlagers)
23052

De 2 samengestelde lagerblokken, boven de nieuwe versie
23051
Plaats reactie