Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door TomAndKobus »

Voornamelijk de hoogte. Deze klem is inclusief interface plaat maar 25 mm hoog. Dit geeft dus heel veel ruimte voor hogere werkstukken. Daarnaast kan je ook grote werkstukken inklemmen doordat de bekken gedeeld zijn. Ik wil nog een grote interface plaat maken van 300x400 mm en dan 2 klemmen erop. Dan kan ik nog grotere werkstukken klemmen. dan maak ik wel de interface plaat 15 mm dik en dan wordt de totale hoogte 30 mm.
Verder is het leuk om te maken :P

Groeten, Tom.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Papaatje »

TomAndKobus schreef: 03 dec 2021 11:12 Hallo allemaal, Ik heb een klem gemaakt zoals die van SMW (Saunders Machine Works) maar dan in de oude variant. Ik had eerst de nieuwe variant gemaakt, die heeft een groot klemblok. Maar ik vond dat de bouten voor het klemmen elkaar beïnvloede bij het aandraaien. Dus ben ik n u gegaan voor het oude model met 3 klemblokken. Ik vind dat het geheel goed geslaagd is en hoop veel plezier te hebben van deze klem.

IMG_20211203_095422151.jpgIMG_20211203_095116603_HDR.jpgIMG_20211203_095008220.jpg

Dit is de oude klem, waar mee je het bovenste klemdeel laat klemmen met 2 bouten.
IMG_20210811_122627524 (1).jpg

Groeten, Tom.
super Tom!

mooi gelukt. :P
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt :!:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het maken van je eigen spanmiddelen is wel één van de leukste klusjes op je eigen CNC machine.. of zelfs op die "van de zaak"
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Sven »

Vervolg op mijn vorige "leukste", hier de eerste dmv centrifugaal gieten. Nog niet vaak zo tevreden geweest met een eerste resultaat:

24093

De dag na de gieting bleek de hele omgeving voorzien van kleine epoxydruppeltjes. Die moet zich door de naden van de mal heen hebben geperst.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Oscar f1 »

SNELWISSEL-SCHUITJES
SNELWISSEL-SCHUITJES-2021.jpg
Van rechts naar links:
afgedraaid blokje tot werkend schuitje

Omdat je er niet snel te veel van hebt,
12 stuks bij gemaakt.
Zitten nog best veel bewerkingen aan.
(zagen , draaien, borern, tappen, frezen en slijpen )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door zeeschuim »

Sven schreef: 20 dec 2021 20:00 Vervolg op mijn vorige "leukste", hier de eerste dmv centrifugaal gieten. Nog niet vaak zo tevreden geweest met een eerste resultaat:

24093

De dag na de gieting bleek de hele omgeving voorzien van kleine epoxydruppeltjes. Die moet zich door de naden van de mal heen hebben geperst.
Wat is het en waarvoor dient het?
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Oscar f1 schreef: 23 dec 2021 10:06
Van rechts naar links:
afgedraaid blokje tot werkend schuitje

Omdat je er niet snel te veel van hebt,
12 stuks bij gemaakt.
Zitten nog best veel bewerkingen aan.
(zagen , draaien, borern, tappen, frezen en slijpen )
Alles afgetekend.. dus, nog conventioneel gemaakt?.. en inderdaad.. je hebt er nooit teveel..
ze zien er netjes uit!
Persoonlijk.. zou ik ze allemaal nog even in de machine knopen, en de buitenranden voorzien van een 1-1½ x 45° schuin kantje.. dat pakt wat vriendelijker beet..
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door xander janssen »

Zuiger/cilinder combinatie (beide in perlitisch gietijzer) voor een kleine verbrandingsmotor. Luchtdicht zonder olie en/of zuigerveren om wrijving voor deze mini motor tot uiterste te beperken.

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kars-cnc »

Dat is een mooi stukje precisie draaiwerk!

Is dat CNC gedaan met je Denford Orac?
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door xander janssen »

Kars-cnc schreef: 12 jan 2022 16:18 Is dat CNC gedaan met je Denford Orac?
Gemaakt op een Proxxon PD400. Speelgoed volgens sommige mensen ;-)

Eerst is de cilinder gemaakt omdat binnendraaiwerk mij qua maatvoering minder goed af gaat. Die gemeten en de zuiger pas gemaakt. Dit is voor een 1-cilinder.

Omdat ik ook eens een meer-cilinder motor wil maken heb ik de Orac aangeschaft. Hopelijk gaat die dit ook kunnen en kan ik op die manier iets meer seriematig cilinders/zuiger-paren gaan maken.

Herhaal nauwkeurigheid en cilindriciteit is voor mij heel belangrijk. Exacte maatvoering niet, in de zin dat zuger/cilinder diameter best wat groter/kleiner mogen zijn dan op tekening als ze maar binnen 0.01 over de volledige lengte constant in diameter zijn en zuiger 0.01 mm kleiner.

13 mm en 12.99 mm is voor deze toepassing net zo goed als 13.05 mm en 13.04.

Slechtste geval haalt de Orac het niet en gaat hij het voordraaien onbemand doen, wat me al zeer veel werk scheelt voor wat betreft zwengelen bij uitdraaien met kleine snededieptes.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kars-cnc »

xander janssen schreef: 12 jan 2022 16:42 Slechtste geval haalt de Orac het niet en gaat hij het voordraaien onbemand doen
Je zou het met de Orac toch gewoon moeten kunnen doen? Belangrijk is dat de Z-as goed uitgelijnd is zodat je geen tapse cylinders krijgt. Die uitlijning is niet zo moeilijk maar je moet wel een stevige basis onder de draaibank hebben om het bed iets te kunnen torderen.

Trouwens, een afwijking over de z-as moet je bij CNC ook in de software kunnen corrigeren lijkt mij...

Om de zuiger precies 10um kleiner te krijgen dan de cylinder zal op elke draaibank wel een beetje "trail and error" blijven denk ik.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door serum »

Ik weet niet of dit regulier is of niet, maar ik weet dat zuigerveer loze motortjes dikwijls marginaal taps zijn, om de opgebouwde druk bovenin zo hoog mogelijk te krijgen bij de verbranding. Zijn wel prestatiemotoren waar dat bij gebeurt (paar pk uit een paar cc op belachelijk toerental). Vond het een interessante benadering.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 12 jan 2022 20:51 ik weet dat zuigerveer loze motortjes dikwijls marginaal taps zijn, om de opgebouwde druk bovenin zo hoog mogelijk te krijgen bij de verbranding.
Hmm... dat klinkt eigenlijk wel logisch ja. Dan is het een kwestie van de afwijking van je draaibank op de juiste manier inzetten :P
Plaats reactie