Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kjelt »

8) Mooi hoor , vakwerk!
RVS frezen moet ik zelf niet aan denken, om er gaatjes in te boren daar heb ik al schrik van.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Swake »

Ziet er zeer proper uit.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Ik vind ze geweldig!

Maar je hebt toch uiteindelijk ook maar 1 extra gestuurde as nodig? Of anders gezegd: in totaal 3 gestuurde assen?
Die andere twee hoeven toch alleen maar statisch juist te staan?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door rien1959 »

DaBit schreef: 07 mei 2021 09:44 Ik vind ze geweldig!

Maar je hebt toch uiteindelijk ook maar 1 extra gestuurde as nodig? Of anders gezegd: in totaal 3 gestuurde assen?
Die andere twee hoeven toch alleen maar statisch juist te staan?
Dat klopt. Ik heb het maar even vermeld zodat mensen niet denken dat het een echte 5 assige opstelling is. Zou ik wel graag willen maar de besturing staat het niet toe. Maar het zijn wel 4 assen die worden gebruikt. X,Y, Z en A-as. Het hangt af van hoe groot het gat moest zijn. Intussen zit ik wel te denken om de machine om te bouwen omdat de DC-servo's ook niet het eeuwige leven hebben (bouwjaar 1984).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Mij lijkt die trechters draaien uit massief nog de grootste uitdaging.
Maar mooi werk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door bartL »

Erg knap gemaakt! Zeker met een 2mm freesje door dat RVS bocht!
rien1959 schreef: 07 mei 2021 06:56 Ze zijn gemaakt uit RVS 316L as van 130 mm diameter en een wanddikte van 1,5 mm. Dat is vele malen sterker dan plaat.
Hoe kom je hierbij? 316L is 316L, de specs van plaat of as verschillen maar minimaal. Of bedoel je vanwege het verdunnen van de wanddikte bij het vervormen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

bartL schreef: 07 mei 2021 12:43 Hoe kom je hierbij? 316L is 316L, de specs van plaat of as verschillen maar minimaal. Of bedoel je vanwege het verdunnen van de wanddikte bij het vervormen?
En dan verstevigt RVS niet?.. veranderingen in wanddikte, daar hou je in het ontwerp natuurlijk rekening mee als het kritisch is.
Wil je de plaatdikte constant houden.. dan moet je het vloeidraaien.

Maar los daarvan.. RVS?... Brrrrrrrrrrrrrrr.. ik zou 't in Titanium zo doen.. geen probleem..
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Piet Versleijen »

Zo te zien eerst overal een rond gat geboord.
Daarna vanuit het ronde gat het vierkante gat gefreesd, slim bekeken want daarmee vermijd de het zwakste punt van de frees, nl de kopse snijkanten en de uiterste puntjes.
En als de snijkanten aan de lange zijde botter worden, de frees iets minder diep (of juist dieper) voor een verse snijkant.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 07 mei 2021 13:01 En dan verstevigt RVS niet?.. veranderingen in wanddikte, daar hou je in het ontwerp natuurlijk rekening mee als het kritisch is.
Wil je de plaatdikte constant houden.. dan moet je het vloeidraaien.
Ja maar zijn bewering was andersom, het werkstuk uit massief was "vele malen sterker" dan uit plaat. Het enige wat ik dan kan bedenken is dat dat voort komt uit de verdunning van het materiaal.

Even los van dit specifieke werkstuk, bij vervormen kan je materiaal wel "verstevigen" maar dat wil niet zeggen dat het er ook beter van wordt, dan hangt maar net van de toepassing af.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kjelt »

Ik vermoed dat hij bedoeld dat als je met rvs plaat diezelfde radius moet buigen dat je dan veel dunner plaatmateriaal moet gebruiken dan dat je nu kunt kiezen door het uit 1 stuk te frezen ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

bartL schreef: 07 mei 2021 13:24 Ja maar zijn bewering was andersom, het werkstuk uit massief was "vele malen sterker" dan uit plaat. Het enige wat ik dan kan bedenken is dat dat voort komt uit de verdunning van het materiaal.
Dan is alleen het werkstuk sterker, omdat het dikker is.. maar het materiaal is daarmee niet sterker..
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door rien1959 »

We hebben proefondervindelijk vergeleken met een RVS 316 L trechter uit plaat van 1,5 mm en mijn trechters. Het verschil in slijtvastheid en stevigheid is enorm. Hoe het komt ? Geen idee. Feit is dat RVS plaat nauwelijks freesbaar is en stafmateriaal wel. Het zal wel door het vele walsen komen van de plaat. De theorie daarachter interesseert me totaal niet. Ook gerenommeerde Duitse machinebouwers passen de door mij gebruikte methode toe. Dan zal het wel goed zijn.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Tolp2 »

Een frontplaat gemaakt voor mijn EMCO5. Het materiaal is EN AW-5005A H24, met andere woorden kauwgom. Zodra het freesje iets buiten het comfortabele gebied komt, loopt hij vol en heb je een staafje aluminium. Uiteindelijk werkte deze instellingen om alle gaten er in te krijgen:
  • Voorboren met 5 mm boor;
  • 4 mm frees - 12000 rpm - 1200 mm/min - volle diepte - 0,4 mm tot 0,8 mm WOC;
  • Vol lucht druk er op en af en toe een spuitje WD40;
  • Kleine gaten volledig uitgefreesd (Aspire);
  • Grote uitsparing met adaptive clearing van de slots (Fusion360);
De tekst en logo's zijn gemaakt met een diamond drag bit.

23450

Gemonteerd met alle knoppen en het smoelt gelijk al goed.

23449
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Ballegooijen »

Omdat ik de fiber-laser ook in combinatie met een roterende as wil gebruiken, en de galvo kop een vaste hoogte heeft had ik een, in hoogte verstelbaar, tafeltje nodig om het juiste focuspunt te kunnen gebruiken. Deze zijn natuurlijk te koop maar het is veel leuker om het zelf te maken.
20210520_174132.jpg
20210520_174108_001.jpg
20210520_174103.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie