Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nice job!.. en nu je weet hoe je lagerschaaltjes maakt.. volgende stap: Stalen lagerschaaltjes maken ( maak ze dan van zilverstaal, dat kun je harden.. moet je wel overmaats voordraaien, en dan na het harden nadraaien..
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door assink »

waarom maken?
Die kun je prima kopen, bij de lagerboer voor weinagh :lol:
Je kunt ook 3 delige BO17 lagers gebruiken, dan schuren de kogels ook niet tegen elkaar aan.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Ook Ik koop alle lagers. Het stond op mijn "todo" lijst en dit leek mij een mooie manier om het te proberen en vooral het resultaat op langere termijn te kunnen ervaren. Dus puur voor de fun.
Als ik zelf de lagers kan draaien, dan kan ik de lagerschalen in het werkstuk draaien en dat kost minder ruimte. Misschien komt het ooit nog een keer van pas.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Oscar f1 »

Voor electrisch aangedreven skateboard

PETG 3D geprint wieladapter
23157

23156

Motor mount

23155

Mount met spanrol

23154

de wielen hebben een diameter van 96mm

Gemaakt door mij en mijn zoon ( vader zoon projectje)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kars-cnc »

Interessant project! Heb je daar al een geschikte brusless motor voor gevonden?
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Oscar f1 »

Kars-cnc schreef: 04 apr 2021 20:17 Interessant project! Heb je daar al een geschikte brusless motor voor gevonden?
Die zit er op ( komt er nog een bij )
en dan een VESC dual als controller.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k zou toch eerder mijn geld zetten op een gefreesde adapter.. een geprint exemplaar is leuk als "proof of concept", om te kijken of alles daar past waar je het wilt hebben..
Maar als deze de geest geeft.. dan kan ie klem gaan lopen om de Hanger, en dan kan je wiel vastslaan (wel eens wheelbite gehad?, zelfde effect)
Verder... Double Kingpin trucks?.. Ehrm.. dat zijn eigenlijk meer "surftrucks" zou ik persoonlijk nooit voor kiezen..
Dat zijn meer trucks voor Carving en Pumping.. en als je Pumping beheerst.. dan heb je geen motortje meer nodig.. hoewel je met Double Kingpin trucks vanwege de symmetrische layout van je trucks voor en achter niet het beste rendement hebt..
Voor LDP heb ik onder mijn Longboard een Bennet Vector 6.0 voor, met 10° Wedge en een imitatie Independent met 5°de-Wedge achter.
Daarmee haal ik zonder motortje, en zonder af te zetten met mijn voet al makkelijk 25 Km/h mee
eerder een paar "luie" Reversed Kingpin trucks. of als je voor Traditional Kingpin Trucks gaat.. iets met de Geometrie van een Independent of een Tracker RTS.

Zeker geen Bennett Vectors in elk geval.. die staan te steil, da's vragen om speedwobble.. en dat wil je ook niet..
'k heb wel 2 Vectors onder mijn 27" deck zitten, vanwege de symmetrie (voor en achter dezelfde truck, en geen wedges) is het rendement bij Pumping wat minder, maar.. door de korte lengte van 27" accelereert ie wel heel sterk.. alleen haal je er niet zo'n hoge topsnelheid mee
Voor een Electrisch board.. Ik zou zeggen. neem een "neutraal" sturende truck, zoals de eerder genoemde Independent of Tracker.. achter.. eigenlijk zou een LDP Rear truck, een 0° truck dus.. die NIET stuurt prima voldoen.. een Torsiontail zou ook gaan.. maakt de aandrijving minder complex, maar je krijgt dan wel een Bracket Deck.. of je moet er een stapel Risers op zetten
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door keesfrees »

Over de printplaat hier boven, wat me opvalt, de (dikke) draden rechtstreeks op de print gesoldeerd ?
Of zit daar nog iets slims bij wat ik niet zie.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Swake »

PETG is dan wel wat steviger dan 'gewone plastic' maar ben toch ook curieus om te weten hoe lang het echt gaat meegaan. De indruk dat ik heb is dat de eerste keer dat je eens goed gaat doortrekken al die pinnen er zo gaan afbreken. Eigenlijk weet ik er niks van en hoop ik voor jou dat mijn gevoel er totaal naast zit. Een paar opgezochte cijfers geven aan dat Aluminium gemiddeld 20x steviger is dan PETG. Maar misschien is het stevig genoeg zo en is het alleen maar overkill om metaal te gebruiken. Laat weten wat de resultaten worden.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

keesfrees schreef: 05 apr 2021 00:06 Over de printplaat hier boven, wat me opvalt, de (dikke) draden rechtstreeks op de print gesoldeerd ?
Da's bij veel van die ESC's toch wel de norm geloof ik. Werkt bij die quadcopterdingen van me niet anders.
Degelijkheid valt me niks tegen. Meestal zitten er ook een bult via's in die soldeerpads, dat helpt enorm met losscheuren van de draad.
Swake schreef: 05 apr 2021 08:55 De indruk dat ik heb is dat de eerste keer dat je eens goed gaat doortrekken al die pinnen er zo gaan afbreken.
Ik denk dat dat wel mee zou kunnen vallen. Die naaf is conisch, binnenkant wiel ook neem ik aan. Dan zou dat toch al een aardig deel van het koppel op zich nemen.

En zelfs als het al niet zo is; 3D printen is druk op de knop en even wachten. Frezen uit een stukje aluminium is een bult werk. Het is dus opzich best slim om er eerst maar eentje te printen en te kijken of het allemaal wel lekker werkt en waar de zwakke punten liggen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Oscar f1 »

Swake schreef: 05 apr 2021 08:55 PETG is dan wel wat steviger dan 'gewone plastic' maar ben toch ook curieus om te weten hoe lang het echt gaat meegaan. De indruk dat ik heb is dat de eerste keer dat je eens goed gaat doortrekken al die pinnen er zo gaan afbreken.
Ja dat is zeker spannend.
Het ontwerp is zo gemaakt dat de adapter een eigen lager heeft precies in het hart van de
tandriemschijf.
Verder lukt het niet om met de hand de pinnen van de wieladapter er aft te breken.
De passing is zo precies dat het lastig is de adapter weer van het wiel af te halen.
Er is nog een mogelijkheid om door de "pennen"van de adapter
m4 bouten te maken met een ring aan de andere kant van het wiel.

Maar we gaan het zien.

We zijn nu bezig het deck te ontwerpen ( 1000mm lang)
dank ook voor de input van Arie dat gaan we zeker bestuderen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

dank ook voor de input van Arie dat gaan we zeker bestuderen.
Graag gedaan.. Dit jaar.. sta ik inmiddels 42 jaar op diverse skateboards.. Ik zou tegen iedereen die na 1979 geboren is, kunnen zeggen.. "ik stond al op een skateboard toen jij nog niet meer dan een schunnige gedachte van het vriendje van je moeder was.. 😋

Hoe dan ook been there done that.. rode them all..
Eigenlijk... heb ik een bloedhekel aan Electrische skateboards.. Waarom een motortje eraan..als je met simpele bewegingen je board op gang kan houden en dan ook nog snel genoeg gaat om fietsers in te halen?

Vraag ik me meteen af.. Kan de motor op jouw board ook opgewekte energie opslaan?.. als je em dan met een "LDP" Setup opbouwt.. dan hoef je alleen de motor maar bij te schakelen als je heuveltje op gaat..

Voor het bouwen van het Deck..



Dit is een mooie DIY handleiding voor het maken van een Deck., ja't is een Rus, en.. Russen hebben een andere benadering voor het oplossen van problemen.. Waar de meesten een 2 delige Pers maken om hun board te persen, draait hij het probleem letterlijk om..

Nog één dingetje..

23155

Als je je motor zo monteert... dan kom je geen bocht meer om.. de motor zit bijna net zo hoog als de Baseplate van je Truck..bedenk je.. de Baseplate zit vast aan je Deck, maar de motor zit aan je Truck.

je hebt Grote wielen.. da's een Plus.. want die rollen lekkerder.. maar met "Sidewinders" (gangbare benaming voor Double Kingpin trucks, vanwege de Gullwing Sidewinder Truck, de eerste "DKP") "duiken" meer, dat wil zeggen.. je moet voor de zelfde radius bocht het deck meer kantelen.. meer kans op vastlopen van bepaalde onderdelen tegen het deck.
Als de motor tegen het deck komt.. dat beperkt je alleen in de bochtradius.. maar als een wiel vastloopt tegen je Deck.. dan hang je in één keer met je voortanden in de stoeprand.

je zou de Boardside Stage van je Sidewinders kunnen voorzien van hardere bushings, zodat 't meeste sturen uit de andere stage komt, dat maakt ze wat "Scherper

Om even een idee te geven:

23178

Dit zijn de twee boards waar ik het meeste op rijd, 't longboard is een 44" No-Fear, waar ik andere trucks, andere wielen en andere Griptape op gezet heb

23176

Zoals te zien.. voor en achter verschillende Trucks.. de voorste is een Bennett Vector 6.0, met 10°Wiggen eronder zodat de Pivot-angle, de hoek van het scharnierpunt wat steiler komt te staan (wat heet.. 55°), waardoor met name de voorkant heel scherp stuurt, waardoor je dit board door te Pumpen op snelheid kan houden.. niks afzetten met je voet, niks electromotortje, maar gewoon slalommen.. en hij blijft gaan..
Achter zitten de wiggen andersom, zodat ie minder stuurt.. vergeleken met de Bennett is die achterste truck toch al een "lui ding", maar dat maakte em uitstekend geschikt voor street, vert en Freestyle skating (Geometrie is vergelijkbaar met de Independent Trucks van mijn Vert-Deck)

23175

en mijn 27" Cruisertje.. eigenlijk het board dat ik wilde hebben in 1979.. maar die waren toen nog niet te betalen..
Ik heb het Deck van dit board zelf gebouwd in ..jee.. da's ook alweer 30 jaar geleden.. 1991.. paar laagjes Berkentriplex, malletje gemaakt.. lijmen, persen.. uitzagen, gaten boren .. en klaar.. ohja.. Griptape natuurlijk..
2 jaar geleden heb ik dit board zijn huidige vorm gegeven, hij was min of meer symmetrisch, omdat ik toendertijd ook wel Freestyle deed, en street.. en voor Street was een korter board wel lekker.. die draaien lekker snel..
Voor en achter een Bennet Vector 4.3, met lekker retro transparant rode wielen.. OJ's

23177

Hier even een detail van de "Bad Motherfucker", zoals je ziet, is er een uitsparing voor het wiel in het dek gemaakt, zodat je minder snel last van Wheelbite hebt, ook zijn de wiggen hier goed zichtbaar.
Wielen zijn 70 mm Orangatang 4President, 80 A.

Ik weet niet wat de hardheid van jouw wielen is.. maar veel harder dan 84 zou ik niet gaan.. en niet zachter dan 80, die "grote units" rollen toch wel lekker door..

Wat je ook kan overwegen.. voor de vorm van je Deck

Afbeelding

Is deze vorm, specifieke Longboard vorm, zodat je minder last hebt van Wheelbite
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 05 apr 2021 14:45
Eigenlijk... heb ik een bloedhekel aan Electrische skateboards.. Waarom een motortje eraan..als je met simpele bewegingen je board op gang kan houden en dan ook nog snel genoeg gaat om fietsers in te halen?
Ik zou het eerder omdraaien... waarom zelf doen als het ook met een motortje kan? :lol: Als het aangedreven is is het toch veel leuker!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

bartL schreef: 05 apr 2021 14:54
Arie Kabaalstra schreef: 05 apr 2021 14:45
Eigenlijk... heb ik een bloedhekel aan Electrische skateboards.. Waarom een motortje eraan..als je met simpele bewegingen je board op gang kan houden en dan ook nog snel genoeg gaat om fietsers in te halen?
Ik zou het eerder omdraaien... waarom zelf doen als het ook met een motortje kan? :lol: Als het aangedreven is is het toch veel leuker!
toen ik .. ergens in de vroege jaren '80 van de vorige eeuw, ontdekte hoe Pumping werkte.. ging er een wereld voor me open.. je board op gang houden zonder af te zetten.. 'k kon met een 24" slalomboard de hele straat uitrijden met maar één keer afzetten.. dit tot grote verbazing van mijn vrienden die toch echt elke keer weer't voetje aan de grond moesten zetten.
Ik ga nog wel eens boodschappen doen op mijn Longboard, Grote verbazing altijd bij fietsers als ik ze inhaal.. vaak gehoorde reactie "da's vast een electrische".. mooi niet dus..
De Techniek achter "LDP" ofwel Long Distance Pumping is ook heel interessant.

23179

Ik ben ook doende met het ontwerpen van een zogenaamde "precision truck", waarbij de Pivot ( het draaipunt van de Hanger ) niet in een Urethaan Cupje draait, maar in een spherical bearing, en de Kingpin ook, zo heb je een hoger rendement, want de Hanger "zwemt" niet meer in de rubbers.
de hoek is instelbaar, hoe steiler de Pivot staat, hoe scherper de truck zal sturen, en dat is van belang voor het effect van Pumping
ze zijn zo vorm gegeven dat de hoogte niet veranderd als je de hoek verstelt, de achterste truck komt juist weer veel vlakker te staan, zodat die minder stuurt..

de grap is dat je bij Pumping een slalombeweging maakt.. maar door tegelijkertijd ook kracht te zetten, krijg je een resulterende kracht in voorwaartse richting, Ik ben "regular" ofwel Linksvoorstaand, als ik naar Rechts stuur dan trek ik het board naar rechts, en als ik naar links stuur, dan druk ik het board naar links.
'k heb gemerkt dat het op een snowboard ook zo werkt.. en zo hou ik de snelheid erin op de vlakke "hausfrauenstrecken".. zodat je op het volgende steile stuk een hogere aanvangssnelheid hebt..
Plaats reactie