Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Leeuwinga »

Voor het reflow solderen van die kleine onderdelen een automatisch soldeer systeem gemaakt.
Aankoop van een brood toaster, deze voorzien van een nieuw alu cnc gemaakt front.
De elektronica ondergebracht in een metalen plaatstalen gezet huis met alu frontraam,
via een mulikabel verbonden met de toaster. De elementen worden met een SSR aangestuurd.

18956
18955
18954
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door nijsinkgj »

Machtig mooi gedaan

Ziet er zeer profi uit
Groet Gertjan
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door audiomanics »

Mooi!!
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Ballegooijen »

Met iets kleins de vrouw ook weer gelukkig gemaakt.

18983
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Geinig soldeeroventje zo. Ik zit wel eens aan een vapor-phase oventje te denken. Ik blijf dat een mooi proces vinden.

Ik zal ook eens een duit in het zakje doen hier. Eentje noodzaak, nieuwe brommer, nog niks voor leverbaar en wat er leverbaar is werkt niet goed. En ik heb die GPS soms toch echt even nodig om m'n bestemming te vinden, waaronder morgen. Dan maar even zelf hobbyen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals het KTM betaamt is het een en al hoeken onderling, dus frezen uit een blokje POM was op z'n best een klus met een stuk of 3 opspanningen en een sterke behoefte aan luchtankers. Dan maar printen. Dat heb ik met ASA gedaan, prima weersbestendig en sterk spul.
De print is niet mooi, maar die is dan ook gemaakt op mechanische degelijkheid. Relatief dikke laagjes, laagjes haaks op het bovenoppervlak (en daarmee de bevestigingsboutjes) zodat de meeste krachten niet proberen de laagjes uit elkaar te trekken, relatief warm en traag geprint om goede hechting van de lagen onderling te krijgen. Daarmee heb je wel dat de onderliggende laagjes ook weer zacht worden wat de visuele kwaliteit niet ten goede komt.
Magoed, als het voldoende werkt dan schuur ik 'm wel een keer op en mik ik er een laagje zwarte lak overheen, probleem opgelost. Tot nu toe ben ik nog niet heel tevreden met hoe het geheel uitpakt, maar eerst maar eens rijden.

En omdat het leuk blijft om te zien: https://www.youtube.com/watch?v=DhZnjLrOx1M


Verder vandaag eindelijk eens de zelfgefreesde/geprintte/gedraaide 'racedrone' afgebouwd:

Afbeelding

Afbeelding

De huidige is knap robuust maar wat aan de zware kant, en mijn vliegkunsten beginnen zodanig te worden dat ik dat begin te merken. Verder word het carbon van dat frame aardig spaghetti-achtig dus die nadert zowiezo zijn einde.
Vandaar een wat lichtere waar de balans meer richting stuwkracht per kilo ligt en minder richting degelijkheid. Wel nog gewoon stalen boutjes ipv nylon/titanium, relatief dik carbon voor de frameplaten en geen al te dunne behuizing erop. De armpjes zijn wel vrij dunnetjes wat de propellers minder in de weg zit en ze zijn niet voorzien van stootbumpers. Nu zijn die makkelijk te vervangen zonder alles uit elkaar te hoeven halen en ik hoef er niet voor op China te wachten.
Deze is overigens niet mijn eigen ontwerp, maar van iemand waarvoor ik al proto-onderdelen gefreesd had. Toevallig heeft die meneer (Thomas den Braber, ere wie ere toekomt) dezelfde ideeen over hoe een drone in elkaar moet zitten als ik, en dan ben ik liever lui dan moe. Enkel wat kleine aanpassingen dus.

Het leukste aan de werkstukjes is dat tegenwoordig eigenlijk alle kaboutergestuurde machines gezamelijk ingezet worden om een doel te bereiken. Gefreesde delen, gedraaide delen, geprintte delen.

Tijdens het maken en de bouw heb ik een filmploeg van de lokale filmclub op bezoek gehad, dus als het goed is komt er ook nog een documentaire van. Ik ben benieuwd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Tonybryden »

Zo blijven we bezig Bart 👍
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door -rick »

Iemand toevallig een leuke feeesbare ER20 spantang houder gemodelleerd?
Kan ik mooi mn spantangen op volgorde in zetten.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Jasper »

Hier staan er een aantal, Zit vast een freesbare bij.
https://www.thingiverse.com/search?q=Er ... aca5d62bdb
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door keesfrees »

Het bed vlakken met een portaal schuif :
19035
19036
Da's weer een wat anders.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

En ik maar denken dat als je de beton dun genoeg maakt en er snel in gooit, het vanzelf waterpas staat!

Maar het kan ook zand zijn, dan liggen de tegels zo waterpas dat er altijd wel ergens een plasje water blijft staan na een regenbui.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is dat de basis van je nieuwe frees ?
hfjbuis schreef: 29 aug 2019 23:18 Maar het kan ook zand zijn, dan liggen de tegels zo waterpas dat er altijd wel ergens een plasje water blijft staan na een regenbui.
Hij kan de geleiders ook op afschot hebben staan. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door serum »

Lijkt mij handiger. :mrgreen:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door audiomanics »

Nu nog CNC aansturen. ;-)
( ik stond er bij en ik keek er naar.. zag twee beren)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door keesfrees »

Het vervolg, geen tegels en geen afschot dus.
Links zie je de slangwaterpas, simpel en doeltreffend, net als een schietlood, maar dan moet het niet waaien.
Er om heen komt een vlakke straat, H-klinkers, voor pompwagen, water loopt daar prima tussen door weet ik uit ervaring, aan de andere kant ligt een plein, wel op afschot, een beetje bol.
Wat het moet worden vertel ik later, is cnc gerelateerd, maar of het allemaal gaat werken is nog spannend. Voorlopig ligt het even stil want de helper (foto) en ik hebben beiden eerst wat anders als prioriteit.

19037
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie