Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Mijn draaibank zijn CNC met behoud van handbediening en die handbediening gebruik ik best vaak. Ook CNC draai ik "conventioneel" alleen de kabouters draaien na instructie, aan de handwielen. Doordat ze zonder ruzie samen werken, komt er soms nog wat goeds uit ook.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Ja, zo werkt het op de draaibank bij mij ook. Daar gebruik ik de kabouter vooral voor repeterende taken zoals een stuk rondstaf in meerdere gangen afschillen naar de juiste diameter maar meestal gaat de rest met de handwieltjes.

Op de frees werkt het om de een of andere reden nauwelijks zo, daar is 'met de hand frezen' al gauw een riedeltje G-code inkloppen in het MDI-venster.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door JanSr »

Anker/tuiglier, het vervolg

Om iedereen de wind uit de zeilen te nemen, ik ben verkeerd begonnen. En dat kost tijd.
Ik veronderstelde ten onrechte, dat de asgaten in beide borden netjes in lijn zouden zitten. En dat bleek niet zo te zijn. Niet eens een beetje. Nooit eerder meegemaakt.
Was ik mij daar van bewust geweest, dan had ik ze aan elkaar gelast en voor de freesbank gezet om de gaten in lijn te krijgen.
Hier zie je hoe erg het was.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk lukte dat wel, maar na een hoop gehannes.
De gietijzeren lagers zitten op de borden geklonken. En zoals dat met een eeuw oud klinkwerk gebruikelijk is, zat er roest tussen. Dus alle klinknagels er uit, schoonmaken, lagers in de vierklauw. Het midden zoeken, waarbij aandacht nodig is, omdat alle gaten ovaal gesleten zijn. Netjes op passing uitgedraaid, zodat er lagerbussen in kunnen. Ik gooi nooit oude kogellagers weg, omdat die dingen zo heerlijk als kaliber kunnen worden gebruikt.

Afbeelding

Ik bleek een stukje pijp te hebben dat vrij precies in de uitgedraaide bussen paste. In drie stukken gezaagd en zo de lagers op lijn gezet.

Afbeelding

Alle lagers met één boutje vastgezet, alles uit elkaar en dan de andere gaten klinken. Na het klinken de boutjes er uit en weer klinken. Toen zat de boel zo’n beetje in lijn.
Alle tandwielen grondig geïnspecteerd. Eén oude met 40 tanden bleef over, de rest afgekeurd. Al die tandwielen zijn vrijwel altijd moduul 6, dus, omdat ik wel vaker dit soort lieren doe, even op zoek geweest naar moduul 6 frezen. Tijdens die zoektocht gewezen op een site voor tandwielen. Voor € 600 alle benodigde tandwielen in huis. Daar kan je geen set moduul 6 frezen voor kopen. Nog even los van de tijd, die dat frezen zou kosten. Er zitten 143 tanden in die lier.

De gekochte tandwielen zijn 60 mm dik, daar moesten plakken van 20 mm af. De kleintjes kon ik zelf, de grote, met diameters van ca Ø 150 en Ø 250 laten zagen bij mijn vertrouwde machinefabriekje.
Alle gaten pasgemaakt op Ø 30 assen en er spiebanen in laten brootsen.
Spiebanen is ook zo’n thema. Bij mijn AI FR1 hoort ook een steekkop, die ik niet heb. Ik zoek er al jaren vergeefs naar. Eén keer een reactie op een advertentie, maar dat was zo’n warhoofd, de deal kwam niet rond. Spiebanen steken kan ook heel mooi met een schaafbankje, zo’n AI tje koop je voor weinig, maar ik krijg ruimtegebrek.
Dus laat ik het doen bij die machinefabriek. Als je daar al die lades met brootsen ziet, snap je waarom je niet zelf in brootsen moet investeren.

De kettingschijf en rembandschijf en palwiel voor de ankerketting zitten samen vast op de as. De draadtrommel met palwiel en tandwiel zitten aan elkaar vast, maar los op de as. Zo kunnen beide systemen los van elkaar werken.
De as met het handwiel heeft een tandwiel dat over de hele lengte moet kunnen schuiven, om de functies te kunnen kiezen, in enkelwerk, of via de tussenas op dubbel werk.
De hulpas heeft twee schuivende tandwielen, waarmee je de en of de andere functie kan kiezen.

Afbeelding

Afbeelding

Buitenop heeft die as een verhaalkop, in het platbodemjargon een palingkop, waarmee je meerlijnen en dergelijke strak kan trekken.

Al met al een hoop bewerkingen: zagen, lassen, afstandsbussen en tandwielen draaien, spiebanen in assen frezen, draad tappen, klinken, lassen, noem maar op. Van niets is een tekening, elk detail moet je zelf bedenken. Heerlijk.
Telkens kom je onverwachte zaken tegen. Zo had ik de hartafstand tussen handwielas en hoofdas gedimensioneerd op de gekochte tandwielen. Toen de boel in elkaar zat, bleek het enige originele tandwiel op de draadtrommel nogal ovaal te zijn, waardoor het kleine tandwiel er hier en daar op vastliep. Dus tandwiel er af, op de draaibank rond gemaakt en op de freesbank een stel tanden “bijgewerkt.”

Afbeelding

Absoluut niet volgens het boekje, maar nu werkt het. Die tandwielen werden gegoten zonder nabewerking. Met een ruimere hartafstand werkte het origineel redelijk. Trouwens een algemene "hobbyistenkwaal", alles veel te precies maken.
Je kan in dit verhaal heel goed zien, dat de jacht op de laatste honderdste lang niet altijd interssant is.

Mijn machinepark is geheel op dit soort werk ingericht.
Om te beginnen een 250 kg elektrische loopkat, want het spul is niet te tillen. En een zwenkarmkraantje, waarmee ik het spul net buiten de deur kan zetten.

Harrison M250 draaibank met freeskolom. 1000 mm tdc, Ø 250 boven het bed. 80 tot 3000 rpm. Een combinatie die je zelden vindt. € 2.200 voor betaald.
Drieklauw Ø 120, drieklauw Ø 160, vierklauw Ø 160, opspanplaat Ø 230 en voor als het echt spannend wordt een drieklauw Ø 160 met zachte bekken en een ER40 Vertex spantangenset.
Mijn verdeeltafeltje gebruik ik eigenlijk nooit meer sinds ik de Easson DRO heb. Die is ook buitengewoon handig om gaten op steekcirkel te krijgen in combinatie met de freeskolom.
Tevens een vaste bril met een doorlaaat van Ø 100. Standaard brillen hebben voor mijn werk altijd een te kleine doorlaat.
Snelwisselaar met zes schuitjes, dus te weinig.

Recent brandde mijn HBM lintzaagje door, na pakweg 15 jaar trouwe dienst. Nu een Toolmania voor weinig, die na wat aanpassingen goed voldoet. Vooral het instellen tot hij goed haaks zaagt kostte veel geduld. Echt Chinees. De basis is goed, de details steeds dramatisch. Alle boterzachte boutjes hebben afwijkende sleutelmaten, dus allemaal vervangen. Met zaaglinten met wisselende tandsteken zaagt het perfect. Het is altijd even zoeken, voor je in de buurt een bedrijf vindt met een zaaglintlasapparaat.

Zoals gezegd, een AI FR1 voor het freeswerk, met als extra een haakse kop. De eerste ingreep die ik deed, was de motor omdraaien, omdat die mij te vaak in de weg zat. En wat ik eerder had moeten doen was de afvoer van de koellvloeistof verbeteren en vooral vergroten.
Ik heb een paar flinke hoekprofielen en strippen in huis, waarmee je meestal wel een te groot werkstuk voor de frees kan krijgen. Al met al een heerlijk stabiel en robuust ding. Ik overweeg nog om er drie linealen op te zetten.
Gelukkig ook een grote, hufterige kolomboor met een oneindig vermogen.

Mijn meetgereedschap kan beter. Een paar digitale schuifmaten, waarvan twee HBM’s die goed meten, maar batterijen vreten. Ook nog een echte Mitotuyo, maar met een gebroken ruitje.
Een Mitotuyo schroefmicrometer 0-50 mm, diverse meetklokken en standaards, een HMB zwenktaster en voor de passing-gaten een complete Amerikaanse analoge binnenmaten set van Ø 17 mm tot Ø 150 mm. Uiteraard liever binnenmicrometers, maar die vallen buiten budget.
Ik moest nu een passing voor een Ø 52 kogellager draaien, maar helaas geen micrometer voor die maat. Dus maar gesjoemeld met de schuifmaat.
En een redelijk werkende kantentaster.

Tenslotte nog een MIG lasapparaat, idem voor TIG en zelfs ook nog voor elektrodes.
Erg onmisbaar is de HBM 20 tons werkplaatspers. De handbediening nu vervangen door een echte hydraulische bediening. Soms heb je geluk: voor € 60 een flinke dubbelwerkende cilinder van een graafwerktuig met een slag van 180 mm. Een keurig VEB hydraulieksetje, ook voor € 60, helaas maar tot 63 bar. Die ben ik nu aan het ombouwen tot 220 bar, dat kan voor € 120. Ik had nog een 2,2 kW elektromotor, ik ben nu de pasflens aan het draaien om van de elektromotor een flensmotor te maken.
Zo’n pers is trouwens ook heerlijk om houtblokken te kloven….
Laatst gewijzigd door JanSr op 05 feb 2021 13:20, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

JanSr schreef: 02 feb 2021 10:33 Om iedereen de wind uit de zeilen te nemen,
jij blijft natuurlijk wel bij het onderwerp
Mijn machinepark is geheel op dit soort werk ingericht.
Zoals gezegd, een AI FR1 voor het freeswerk, met als extra een haakse kop.
De uitgelezen machine voor dit formaat werk. :lol:

Typisch geval van, het gaat niet om de grootte maar wat je er mee kunt.

Ik vind het mooi.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

JanSr schreef: 02 feb 2021 10:33 Uiteraard liever binnenmicrometers, maar die vallen buiten budget.
Ik heb binnen micrometers van HBM (niet kopen) en gebruik voor diepere gaten deze set 8..150 mm (€ 18,--):
https://www.paulimot.de/search?q=21706
Daarmee kun je de passing overnemen en deze vervolgens meten met een schuifmaat of micrometer. Het vergt wat oefening in het begin, maar werkt boven verwachting goed (Ik heb een paar maanden de resultaten vergeleken met twee schuifmaten en binnen micrometer).

Ik controleer de passing door de micrometer (in een houder) op de gewenste dikte in te stellen. Door de voeler (net als een voeler maat) tussen de bekken te schuiven/draaien/bewegen voel je hoeveel ruimte er nog zit.

Met zo'n ding kun je ook controleren of de diameter over de hele lengte gelijk is.

Voor de rest moet ik zeggen: Mooi ambachtelijk werk en elk werkstuk is toch weer anders.
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door JanSr »

In doe dat dus met dit ding, onderin het beeld:

Afbeelding

Erg handig, bijvoorbeeld hier gaat het om een asgat.
Maar voor een kogellagerpassing werkt het erg simpel. Een deksel van een elektromotor vervang ik door een nieuw deksel met een flens. Ik zet die binnenmeet toestand (uit dat Amerikaanse setje) in het gat in het deksel, stel de klok op 0. Als je het nieuwe gat ook op 0 uitkomt heb je dezelfde passing. Zeer simpel.
Als je geen "oud gat" hebt klem je het lager lichtjes in een machineklem. Zet die die binnenmeet toestand (ik weet het juiste woord niet) ook in die machineklem, zet de klok op 0 en gaan met die banaan.

Voor wie het niet snapt wil ik wel een videootje maken.

NB: Zo'n ding, dus:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JanSr op 05 feb 2021 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Deze modellen worden op zo'n zelfde manier gebruikt. Om de maat te kunnen aflezen moet je hem instellen op een bekende maat waarvoor je een micrometer of schuifmaat kunt gebruiken.

Als je de Inch meter vervangt door een metrische, kun je er ook metrische maten mee meten. De as voor het klemmen zal wel niet passen....

Jij gebruikt hem als "kaliber", ook niet verkeerd!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

een "Intramess" wordt zo'n ding vaak genoemd.. net zo'n generieke naam als "imbussleutel" of "Bahco"
'k heb er ook een, eigenlijk nooit aan gedacht om 'm voor binnenmeetwerk te gebruiken, 'k heb em eigenlijk voor het meten van Cilinders van mijn motorfietsen.

geweldig stuk gereedschap, maar je hebt wel een set eindmaten nodig om em in te stellen
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door JanSr »

Arie Kabaalstra schreef: 02 feb 2021 22:32 'k heb em eigenlijk voor het meten van Cilinders van mijn motorfietsen.
geweldig stuk gereedschap, maar je hebt wel een set eindmaten nodig om em in te stellen
Het meten van een cilinder lijkt verdacht veel op het meten van een binnendiameter.....
Een set eindmaten is niet nodig, zolang je het ding als "vergelijker" gebruikt, zoals ik doe.

Stel je meet een cilinder. Draai een peukje vlak op je draaibank. Zet een stukje toolbit in de beitelhouder. Zet de vlakken van het toolbit en het peukje op de gewenste eindmaat: Dat is dan wat je nodig hebt. Op de klok van die intramess zie je dan, hoever je daar vanaf bent. Kost niets.

Hierbij het Amerikaanse setje, lekker compleet, onchinees van kwaliteit:

Afbeelding

Gekocht voor weinig. Schachtdiameter van de klok is ca 9,5 mm. Ik moet nog steeds een kunststofbusje draaien om er een metrische klok op te zetten. Hindert mij tot nu toe niet echt. 0 is 0.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Een set eindmaten is niet nodig, zolang je het ding als "vergelijker" gebruikt, zoals ik doe.
Dan moet je wel een heel zuivere draaibank hebben, als je die als "schroefmaat" wilt gebruiken.

Hoe dan ook.. Set eindmaten had ik ook al, die dingen komen altijd van pas.
En, vanuit de Gereedschapmakerij was ik sowieso al gewend dat je voor het meten van passingen eerst je meetgereedschap ging controleren op de nominale maat, middels eindmaten,
Setje eindmaten voor de Sinuslineaal en allerhande andere metingen hadden we toch al.
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door JanSr »

Op de draaibank kan ik via mijn DRO bij herhaling elke maat tot op een honderdste reproduceren.
Misschien ben ik te optimistisch, maar ik heb nog niet gemerkt dat het niet werkt.
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door JanSr »

Inmiddels toch ook maar twee kunststof busjes gedraaid, zodat er metrische klokken in kunnen.
De inchklok bijgezet in het rariteitenkabinet.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door javanree »

Ik heb zo'n set , van Mitutoyo , gaat een standaard meetklok in.
Kalibreren doe ik met schroefmaat ; iedere schroefmaat komt met zijn eigen eindmaat dus kalibratie probleem opgelost.
Al heb ik ooit ook van een forum lid een stel ringen overgenomen die op 0.001mm geijkt zijn , maar dat is voor mij zwaar overkill voor het meeste werk.

Zou alleen nog een keer een speerschroefmaat 325-350mm ergens willen kalibreren, daarvoor heb ik in mijn directe kring niemand die me kan helpen.

https://www.flickr.com/photos/36761590@N02/50904874192/
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door JanSr »

Wat denk je van die list met je draaibank? Als je geen DRO hebt waarschijnlijk niet te doen.
Plaats reactie