Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Moderator: Moderators
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Die frontplaat dateert uit 1929... Toen had ik nog geen frees. Sterker: ik was zelfs nog geen zaadje...
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
wat mooi Kees!audiomanics schreef: ↑26 jan 2021 01:08 Nog steeds heel blij met je titanium pincet! voor dat kleine friemelwerk ideaal, al heb ik er wel wat aan geslepen (materiaal was net te dik om twee van die friemeltjes naast elkaar te zetten)..
Laatste ding dat vol zit met die friemeltjes:
Ja, dat knopje komt uit een peuk messing van 20 rond.. bestond namelijk helemaal niet..
Kees
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Tijd om een nieuw topic aan te maken; Waanzinnig mooie werkstukken.
Daar mag deze direct in geplaatst worden...
Daar mag deze direct in geplaatst worden...
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12054
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Precies.. dat is 'm.. dit plaatje was ik nog niet tegen gekomen..
Daar is de knop ook wat beter te zien.. had dan toch een peuk messing van 30 rond moeten gebruiken.
Kees
Daar is de knop ook wat beter te zien.. had dan toch een peuk messing van 30 rond moeten gebruiken.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Ik geniet steeds van de variëteit en de inventiviteit als ik deze rubriek lees. Zeker in het begin een hoog “naambord” gehalte, maar er zitten ook vele parels tussen, zoals dat Zündapp blok.
Zelf opereer ik in een wat grofstoffelijker domein: inbouwen van motoren in boten en restaureren en aanpassen van platbodem lieren. Je hebt geen idee welke bewerkingen daar allemaal bij komen kijken.
Een paar jaar terug verving ik de Volvo-Penta benzinemotor in mijn houten sloep voor een 1.4 VW dieseltje uit een Polo.
Daar komt nogal wat bij kijken, het motortje zelf scoorde ik voor € 200. Tegen de tijd, dat de klus klaar was zat ik op ca € 2.000,-. Wat daar tussen zit? Een keerkoppeling, een Velvet van Borg Warner voor € 400, schroefas met koppelingen en stuwlager, een stel koelers, een watergekoeld uitlaatspruitstuk, een waterpomp voor buitenkoelwater, poelies, allerlei slangen en slangklemmen, en motorsteunen. En een list om die motor vast te knopen aan de keerkoppeling. Daartussen zit dan nog een trillingsdemper en vliegwielverzwaring.
Dan nog een stalen doos laten vouwen, waar alles in zit.
En het bootje zelf. Bouwjaar 1959, ik heb het sinds 1973.
En dan de lieren. 17 jaar voer ik rond met deze tjalk:
Ook daar de oorspronkelijke Mercedes OM 312 vanwege herrie en ouderdom vervangen door een VW D24 6 cilinder uit een Volvo 240, die ik kreeg voor twee flessen wijn. Met alle aanpassingen ook weer een klus.
Op zo’n schip zitten allerlei lieren, tuiglieren, een ankerlier, zwaardlieren. Allemaal gebouwd rond de vorige eeuwwisseling, dus ruim een eeuw oud. Mijn schip was van 1909, 10 jaar geleden verkocht.
De tandwielen werden allemaal gegoten en zonder nabewerking toegepast. Door bedieningsfouten breken daar nogal eens tanden uit. Lagers en assen lopen uit, er komt een moment dat je dat moet aanpakken.
Straks verder
Zelf opereer ik in een wat grofstoffelijker domein: inbouwen van motoren in boten en restaureren en aanpassen van platbodem lieren. Je hebt geen idee welke bewerkingen daar allemaal bij komen kijken.
Een paar jaar terug verving ik de Volvo-Penta benzinemotor in mijn houten sloep voor een 1.4 VW dieseltje uit een Polo.
Daar komt nogal wat bij kijken, het motortje zelf scoorde ik voor € 200. Tegen de tijd, dat de klus klaar was zat ik op ca € 2.000,-. Wat daar tussen zit? Een keerkoppeling, een Velvet van Borg Warner voor € 400, schroefas met koppelingen en stuwlager, een stel koelers, een watergekoeld uitlaatspruitstuk, een waterpomp voor buitenkoelwater, poelies, allerlei slangen en slangklemmen, en motorsteunen. En een list om die motor vast te knopen aan de keerkoppeling. Daartussen zit dan nog een trillingsdemper en vliegwielverzwaring.
Dan nog een stalen doos laten vouwen, waar alles in zit.
En het bootje zelf. Bouwjaar 1959, ik heb het sinds 1973.
En dan de lieren. 17 jaar voer ik rond met deze tjalk:
Ook daar de oorspronkelijke Mercedes OM 312 vanwege herrie en ouderdom vervangen door een VW D24 6 cilinder uit een Volvo 240, die ik kreeg voor twee flessen wijn. Met alle aanpassingen ook weer een klus.
Op zo’n schip zitten allerlei lieren, tuiglieren, een ankerlier, zwaardlieren. Allemaal gebouwd rond de vorige eeuwwisseling, dus ruim een eeuw oud. Mijn schip was van 1909, 10 jaar geleden verkocht.
De tandwielen werden allemaal gegoten en zonder nabewerking toegepast. Door bedieningsfouten breken daar nogal eens tanden uit. Lagers en assen lopen uit, er komt een moment dat je dat moet aanpakken.
Straks verder
Laatst gewijzigd door JanSr op 29 jan 2021 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
De tandwielen werden allemaal gegoten en zonder nabewerking toegepast. Door bedieningsfouten breken daar nogal eens tanden uit. Lagers en assen lopen uit, er komt een moment dat je dat moet aanpakken.
De eerste tandwielen maakte ik op mijn AI FR1 met een verdeelkop. Met benaderde tanden, door vele procesgangen. Duurde ff, maar ze deden het prima.
Vorig jaar kreeg ik een klus van een kennis met een Lemster aak. Die wilde een ankerlier op het voordek, met daarbij een draadtrommel, waarmee hij het stag van de kluiver strak kon trekken.
Op een pallet lag een partij oud roest van wat ooit een ankerlier was maar zonder draadtrommel. Die heb ik nieuw gemaakt. Niets paste. Wat er moest gebeuren stond op wat schetsen, die jarenlang op een werkbank hadden gelegen:
Het uitgangspunt:
Inmiddels ben ik zo ver:
Over die RVS strippen komt nog een RVS plaat, die dan net vrijloopt van het tussentandwiel.
Tussen begin en eind zit nog een heel verhaal. Als ik weer moed heb plaats ik dat ook
De eerste tandwielen maakte ik op mijn AI FR1 met een verdeelkop. Met benaderde tanden, door vele procesgangen. Duurde ff, maar ze deden het prima.
Vorig jaar kreeg ik een klus van een kennis met een Lemster aak. Die wilde een ankerlier op het voordek, met daarbij een draadtrommel, waarmee hij het stag van de kluiver strak kon trekken.
Op een pallet lag een partij oud roest van wat ooit een ankerlier was maar zonder draadtrommel. Die heb ik nieuw gemaakt. Niets paste. Wat er moest gebeuren stond op wat schetsen, die jarenlang op een werkbank hadden gelegen:
Het uitgangspunt:
Inmiddels ben ik zo ver:
Over die RVS strippen komt nog een RVS plaat, die dan net vrijloopt van het tussentandwiel.
Tussen begin en eind zit nog een heel verhaal. Als ik weer moed heb plaats ik dat ook
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Mooi, Jan! Nu is mij altijd verteld dat je niet zomaar een automotor in een "vaste" opstelling mag gebruiken, dus in een boot of aandrijfgroep. Zowat alle motorfabrikanten hebben hier specifieke motoren voor. Larie of misschien enkel van toepassing op grote machines?
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Zolang je de koeling aanpast, die motor zelf heeft verder geen benul of die in een auto of boot hangt natuurlijk.
Volkswagen dieseltjes worden daar regelmatig voor gebruikt.
Volkswagen dieseltjes worden daar regelmatig voor gebruikt.
-
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
- Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
- Contacteer:
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Leuke reportage !Tussen begin en eind zit nog een heel verhaal. Als ik weer moed heb plaats ik dat ook.
Hou er de (je) moed maar in !
H.
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
@WillyH: Het belangrijkste is de oliekoeling. In een auto gebeurt dat meestal door de rijwind. In het buitenkoelwater systeem plaats je een koeler, onder het oliefilter een adapter (pakweg € 20).
In plaats van de radiator komt ook een koeler. Dikwijls geïntegreerd in het watergekoelde uitlaatspruitstuk. Je wilt nu eenmaal geen kersrode uitlaat in je machinekamer. Die dingen zijn her en der te koop voor de populaire Motoren.
@hfjbuis: Typisch een klusje voor CNC. In mijn werkplaats niet te vinden. Tegenwoordig koop je zo'n tandwiel voor ca €60 "van de plank", prijzen lopen op met tandental. In deze lier zit voor € 600 aan tandwielen.
Omdat het allemaal handbediend is, heb ik ook gezocht naar kunststoftandwielen, maar niet gevonden. Dat moet daarmee dus veel goedkoper kunnen.
In plaats van de radiator komt ook een koeler. Dikwijls geïntegreerd in het watergekoelde uitlaatspruitstuk. Je wilt nu eenmaal geen kersrode uitlaat in je machinekamer. Die dingen zijn her en der te koop voor de populaire Motoren.
@hfjbuis: Typisch een klusje voor CNC. In mijn werkplaats niet te vinden. Tegenwoordig koop je zo'n tandwiel voor ca €60 "van de plank", prijzen lopen op met tandental. In deze lier zit voor € 600 aan tandwielen.
Omdat het allemaal handbediend is, heb ik ook gezocht naar kunststoftandwielen, maar niet gevonden. Dat moet daarmee dus veel goedkoper kunnen.
Laatst gewijzigd door JanSr op 31 jan 2021 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Ik maak mijn tandwielfrezen op de draaibank. Om zo'n grote stalen tandwielen te frezen met zo'n zelf gemaakte tandwielfrees, is mijn freesmachine (BF16) niet geschikt. In POM of PVC lijkt mij dat geen probleem.
Een kleine CNC freesmachine (A4 formaat) staat op de planning als de draaibank helemaal af is.
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Ik ben heel benieuwd wat jij allemaal kunt als je een CNC-machine ter beschikking hebt en er mee om hebt leren gaan. Als ik zie wat je conventioneel allemaal doet dan heb ik daar al diep respect voor; ik ben er zoeen die de kabouter hard nodig heeft omdat-ie zonder kabouter nergens komt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'