Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door benkr »

Ik heb tussendoor als ik genoeg gebaald had van de verzopen vloer als afleiding toch nog wat gemaakt, een wat handzamere versie van mijn lampenpaneel voor het testen en instellen van VFD's. 4 stuks 300 Watt gloeilampjes per fase in serie met de motor, dan kan de stroom nooit te hoog worden en de motor in rook op laten gaan. Zelfde truuk met een onbekende VFD of iets anders, deze doos tussen het net en het te testen apparaat en als het fout gaat dan gaan de lampen branden, maar de zekeringen blijven heel.

Ik heb nog zo'n soort doos voor éénfase apparaten, ook met 4 stuks 300 Watt gloeilampjes die ik elk apart kan in- of uitschakelen, daar heb ik echt al heel veel versterkers mee gerepareerd zonder ook maar één zekering op te blazen.

21452

21451

21450

Ik had nog nooit van mijn leven polyester gefreesd, en ook geen perspex, beide de eerste keer goed gelukt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13491
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Vandeweek even een Binnendraaibeiteltje gemaakt.. ø3 mm VHM, die Horn SUPERMINI's zijn leuk, maar te duur voor mij.. Introducing the GF MINI

ik werd via Facebook benaderd door een klokkenmaker die een ø6 Binnendraaibeitel van mij gezien had:

Afbeelding

met de vraag of lk ze ook in ø3 mm kon maken..Ja dus.. binnenkort krijgt ie er 2 in de bus.
Ik heb meteen wat extra staafjes VHM besteld, ik ga er nog een paar maken.. leuk voor mijn Emcootje, of voor de handel :lol:
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door stef110 »

Een tijd geleden had ik een paar foto's gepost van een work in progress van een carter helft voor een Zundapp.
Momenteel ben ik weer paar stapjes verder die ik graag wou delen met jullie.
Het 2e carter begint ook al mooi vorm te krijgen. Volgende stap wordt nu de cilinder aansluiting frezen met de 2 carter helften tegen elkaar aan.

Stef

onderdeel afgerond van vorige post:
Afbeelding
OP1 van het 2e carter
Afbeelding
De 2 carters tegen elkaar aan:
Afbeelding
Ontstekings kant van het 2e carter:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Oscar f1 »

benkr schreef: 02 aug 2020 20:58............................ en als het fout gaat dan gaan de lampen branden, maar de zekeringen blijven heel.

Ik heb nog zo'n soort doos voor éénfase apparaten, ook met 4 stuks 300 Watt gloeilampjes die ik elk apart kan in- of uitschakelen, daar heb ik echt al heel veel versterkers mee gerepareerd zonder ook maar één zekering op te blazen.
Heb je een schema van deze schakeling?
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door benkr »

Oscar f1 schreef: 29 aug 2020 18:42
benkr schreef: 02 aug 2020 20:58............................ en als het fout gaat dan gaan de lampen branden, maar de zekeringen blijven heel.

Ik heb nog zo'n soort doos voor éénfase apparaten, ook met 4 stuks 300 Watt gloeilampjes die ik elk apart kan in- of uitschakelen, daar heb ik echt al heel veel versterkers mee gerepareerd zonder ook maar één zekering op te blazen.
Heb je een schema van deze schakeling?
Nee, ik heb er geen schema van, simpel omdat het zo eenvoudig is dat dat niet hoeft.

Voor de éénfase uitvoering is het eigenlijk niet meer dan een gloeilamp in serie met de belasting, lees het te testen apparaat. In mijn geval heb ik 4 gloeilampen die ik elk apart kan inschakelen, zo kan ik dan kiezen uit 1 lamp van 300 Watt, 2 lampen, 3 lampen en 4 lampen. Elke lamp begrenst de stroom op net iets meer dan 1 A, 1,3 A om precies te zijn, elke lamp extra geeft 1,3 A max er bij, bij 4 lampen is het dus max. 5,2 A wat er kan gaan lopen bij een volledig kortgesloten belasting, lees hier te testen apparaat. Meestal is 1 lamp voldoende, maar ik heb ooit echt hele zware audio versterkers gerepareerd, soms moest je echt meer dan 1kW als beveiliging in serie schakelen om een goede versterker uberhaupt op te laten starten.

De 3 fase uitvoering, die ik gebruik om VFD's in te regelen, heeft per fase 4 lampen parallel in serie staan met de belasting, dus 3 x 4 lampen van elk 300 Watt.
Hier zitten verder ook geen schakelaars of zoiets in, als de VFD is ingesteld en de lampen branden maar zwak of helemaal niet dan haal ik de testkast er tussen uit en kan die VFD veilig op zijn normale voeding van b.v. 3 x 400V. Die doos krijgt dus aan de ene kant 3 x 400V vanuit het net en geeft aan de andere kant 3 x 400V door met bij elke fase een setje gloeilampen van 1200W in serie, die fungeren dus puur als stroom begrenzing.

Het mooie van deze manier van testen is dat je nooit meer een zekering opblaast door een defect apparaat of instelling én de mate van oplichten van de lampen zegt je meteen iets van de fout, een klein beetje licht is heel waarschijnlijk normaal terwijl heel veel licht bijna zeker een kapot of verkeerd ingesteld apparaat. Het enige waar je rekening mee moet houden als je het bouwt zoals ik dat heb gedaan is het feit dat 4 of 12 van die lampen echt heel veel warmte geven en dat dat in zo'n kleine behuizing heel snel leidt tot veel te veel warmte, als de lampen dus voluit branden schakel ik de zaak dan ook redelijk snel, zeg binnen 5 seconden, weer uit.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Swake »

Mooi freesstuk Stef. De tekenkunsten zijn ook niet min om dat toch wel complex stuk te laten passen.
Zijn die carters dan niet te kopen, of wilde je vader een aanpassen?
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kars-cnc »

stef110 schreef: 29 aug 2020 17:54 Een tijd geleden had ik een paar foto's gepost van een work in progress van een carter helft voor een Zundapp.
Momenteel ben ik weer paar stapjes verder die ik graag wou delen met jullie.
Het 2e carter begint ook al mooi vorm te krijgen. Volgende stap wordt nu de cilinder aansluiting frezen met de 2 carter helften tegen elkaar aan.
Dat is een heel mooi stuk freeswerk! Nog een paar onderdelen er bij en die Zündapp motor kan weer nieuw geproduceerd worden.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Oscar f1 »

Zoiets?

21538
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door stef110 »

Voor Zundapp worden de carters niet meer gemaakt, zo ver bij mij bekend is dit het eerste cnc gefreesde carter voor Zundapp.
Voor Kreidler zijn ze wel al te koop omdat die nog wel in de racerij gebruikt worden. Ik maak hem nu zo veel mogelijk identiek aan het origineel.
Wat mijn oorspronkelijke idee was om een hybride motorblok te bouwen. Ik heb in het verleden al eens een elektro motor in een zundapp blok weg gewerkt.
Zou graag willen proberen om te kijken of ik het samen in 1 blok kan maken wat dan ook nog een beetje op een Zundapp blok lijkt. Daarvoor moest ik eerst het hele blok getekend hebben.
En probeer ik nu eerst een gewoon blok te frezen om te zien of het überhaupt lukt en of de tekening klopt.

stef
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 22 aug 2020 13:40 met de vraag of lk ze ook in ø3 mm kon maken..Ja dus.. binnenkort krijgt ie er 2 in de bus.
Ik heb meteen wat extra staafjes VHM besteld, ik ga er nog een paar maken.. leuk voor mijn Emcootje, of voor de handel :lol:
Wat kost dat? Ik misbruik nu een 6mm eensnijdertje als ik een klein binnendraaibeiteltje nodig hebt, wat opzich de truuk ook prima doet. Misschien vind ik die van jou ook wel leuk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door benkr »

Oscar f1 schreef: 30 aug 2020 09:31 Zoiets?

21538
Ja, precies goed.
En die tekening met die 3 lampen daar heb ik in serie met elke lamp nog een schakelaar zitten zodat ik kan kiezen hoe veel max. stroom ik wil laten lopen.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Swake »

Arie & DaBit" schreef:in ø3 mm ,,,, wat extra staafjes VHM besteld ,,,, een 6mm eensnijdertje
Ook mogelijk een paar goedkope (gebroken) boortjes af te slijpen. En voor de durvers een stuk zagen uit een cirkelzaagblad met widia tand.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Oscar f1 »

21539

zo dan.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Jasper »

Zo zou je onbeschermd kunnen inschakelen.
Plaats reactie