Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Oscar f1 »

Arie Kabaalstra schreef: 05 apr 2021 14:45Vraag ik me meteen af.. Kan de motor op jouw board ook opgewekte energie opslaan?.. als je em dan met een "LDP" Setup opbouwt.. dan hoef je alleen de motor maar bij te schakelen als je heuveltje op gaat..
Ja de VESC regelaar en software kunnen dat ook.
Ook is de software opensource
https://vesc-project.com/vesc_tool
Afbeelding

Ook erg mooi om te zien hoe de regelaar de motor inleert en de settings dan zelf aanpast.
En dan nog alles in te stellen met een usb kabeltje en software.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kijk.. dan kun je er dus een "hybride" van maken.. Electrisch als't nodig is.. spierkracht of zwaartekracht waar het kan.. en zo kun je heuvelaf, of door te pumpen je batterij opladen.. en dan kom je verder op een lading..
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door TomAndKobus »

Wow, er gaat een hele wereld van skateboards voor mij open :shock: Ik dacht dat dit iets was voor jongens die tegenwoordig lachgas inhaleren :roll:
Er zit een hele techniek achter. Wel leuk om te volgen :P
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

TomAndKobus schreef: 05 apr 2021 16:03 Wow, er gaat een hele wereld van skateboards voor mij open :shock: Ik dacht dat dit iets was voor jongens die tegenwoordig lachgas inhaleren :roll:
Er zit een hele techniek achter. Wel leuk om te volgen :P
Tja.. ik sta al 42 jaar op allerhande skateboards.. en dan leer je wel het een en ander.. zo'n LDP board is gaaf.. vooruitkomen zonder af te zetten..
Als tijd en materiaal voorraad het toelaten ga ik die "precision trucks" eens maken.. ik zal ze hier dan ook delen..

Even heel wat anders.. Ik had voor een project een Vacuum Ejector nodig.. besteld.. backorder.. maar.. ik moet em uiterlijk morgen hebben..

Dus.. vandeweek de werkplaats in.. stukje Messing in de draaibank geknoopt en

Afbeelding

Dit deeltje komt in een verdeelblokje.. makkelijk.. dan hoef ik geen behuizing te maken.. en voor 5.95 ex ga je dat ook niet zelf doen..

Afbeelding

't ding erin geschoven.. Nippels erin gedraaid, en 1 blinde plug..

Afbeelding

en klaar is Arie..
Het korte slangetje is de uitgang, de zuigleiding zit linksboven, en de Perslucht komt linksonder.
de Lucht stroomt dus door de 6 gaatjes om het buisje heen, in het korte stukje slang (rondom een spleet van 0.75 mm, dus daar gaat de lucht wel met een bloedgang langs.. zodat er een flinke onderdruk ontstaat en de lucht door het buisje wordt aangezogen.. andersom werkt het ook, als ik lucht linksboven op de ingang zet, dan trekt ie linksonder een vacuum.. nadeel daarvan is dat de stroomsnelheid in het blokje dan flink afneemt, waardoor vuildeeltjes zich daar kunnen ophopen.. en dat wil je niet.. Ik kan altijd nog een gaaskorfje bedenken aan de uitgang, om Vuiltjes en eventueel opgezogen schroefjes op te vangen.. en dat zal ook nog wel een beetje geluid dempen..

't leuke is ook nog.. een kant en klare kost inkoop al dik 40,- ex, dit is 12,- ex aan onderdelen, en een paar minuutjes draai en freeswerk..(vulwerk).
(had ik nou maar een swiss-lathe met 16 mm spindel.. 🤪)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Ik ben er niet ontevreden over hoe het uitgepakt heeft:

Afbeelding

Afbeelding

Voor een deel bestaand ontwerp (FR7 frame) want wat goed is en bij revisie 5 aangekomen kun je maar beter recyclen dan zelf het wiel overnieuw uitvinden, voor een deel eigen werk want ik was het niet met alle ontwerpkeuzes eens.

Frameplaten zijn massief carbon, armpjes zijn 2x dun carbon met Rohacell schuim ertussen. Dat haalde niet de torsiestijfheid die ik ervan wenste (had ik kunnen weten....), dus nog carbonvezel om de armpjes gewikkeld zodat het kokers worden. De oranje delen zijn TPU, dat kan wel een crash zo hier en daar hebben; als het buigt gaat het niet kapot.

Camera zit ver naar voren, wat bij hard en laag best lekker voelt. Zoals deze meneer doet bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=G_i5PKt ... nel=IamFPV

Binnenkort maar eens uitlaten. Ik ben benieuwd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Floppy »

Een kennis had gevraagd of ik een stempel kom maken om een afdruk in leer te maken.
Messing 2 mm dik, 1 mm diep uitgefreesd. Randjes zijn 0.5 mm. Afmetingen 44x27mm.
Freesjes van 1 en 0.5mm gebruikt. Natuurlijk brak er halverwege een 1 mm freesje. Ik had geen reserve.
Frees uitgezet en een paar dagen later weer opgestart. Edingcnc onthoud het laatste werkstuknulpunt.
Frees genuld met de eindschakelaars (proximity) en natuurlijk het nieuwe freesje genuld op het oppervlak en weer doorgegaan.
Geen afwijking zichtbaar. Goede eindschakelaars dus.
23306
23307
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door serum »

Zow! strak vliegwerk in de video. NICE. geen regel in acht genomen, maar dat mag de pret niet drukken. Verder mooi promotiemateriaal voor de hobby.

Ik heb recent dat 'brevet' gehaald, moet alleen nog bij de RDW aankloppen. Aan de andere kant hangen er bij mij al een jaar of 2 een dozijn quads bewegingsloos aan de muur. Zonde. Meest recent FC is een F4, zal ook wel hopeloos achterlopen ondertussen. :mrgreen:

Heb je ondertussen al een digitale overdracht voor de FPV of nog analoog?

Dat is inderdaad het voordeel van goede homingsensoren Floppy. ;) Kom je mooi mee weg. Je hebt nog geen absolute encoders nodig op je machine met een bijbehorende controller. Scheelt weer in de investering.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

serum schreef: 17 apr 2021 12:17 Zow! strak vliegwerk in de video. NICE. geen regel in acht genomen, maar dat mag de pret niet drukken. Verder mooi promotiemateriaal voor de hobby.
Is niet mijn videootje (en ook niet in NL), maar wel een lekker videootje. Deze quad heeft in de schuur even gehoverd om te kijken of-ie niet direct van plan is om naar de maan te vliegen, verder moet-ie zijn maiden en tuningsessie nog krijgen. Nog even een paar extra bumpertjes printen, die zullen wel nodig zijn.
Ik heb recent dat 'brevet' gehaald, moet alleen nog bij de RDW aankloppen. Aan de andere kant hangen er bij mij al een jaar of 2 een dozijn quads bewegingsloos aan de muur. Zonde. Meest recent FC is een F4, zal ook wel hopeloos achterlopen ondertussen. :mrgreen:
Valt wel mee. Looptimes zijn weer naar normale waarden (4-8kHz) gegaan, dus een F405 is nog steeds meer dan capabel genoeg.
Kwa ESC's hetzelfde; de quad hierboven heeft er de goeie oude Racerstar Anniversary Edition in zitten. Die gaat ook alweer een tijdje mee. Wel met JESC firmware en bidirectionele DShot.

Dat brevet heb ik ook, destijds in Luxemburg gehaald.
Heb je ondertussen al een digitale overdracht voor de FPV of nog analoog?
Nog steeds analoog. Met een fatsoenlijke camera is het beeld in de FPV-bril best okee, al heb ik van de winter toen er nog net sneeuw in de sloten lag maar verder de boel wel gesmolten was een keer het water in gemoeten omdat ik een bladerloze tak niet zag (brrrrr). :roll:
En het kost me toch weer 1000+ euro als ik digitaal wil. Met DJI kan ik verder niemand mee laten kijken want die ratten blokkeren de USB-C output voor alles behalve hun eigen drones. Het recentelijk geintroduceerde Fatshark systeem (Byte Shark) spuugt gewoon HDMI uit dus dat werkt met 'alles', maar die vind ik kwa beeldkwaliteit aardig achterblijven. En verder maakt het ook weinig uit of ik het zou willen, want beiden zijn vanwege tekort aan silicium gewoon overal out of stock.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door bartL »

serum schreef: 17 apr 2021 12:17Aan de andere kant hangen er bij mij al een jaar of 2 een dozijn quads bewegingsloos aan de muur.
Zo. Dat duurde even voordat ik doorhad waar het over ging. Bij een quad denk ik aan een ATV, dus ik vond het idee van 12 quads aan de muur nogal.... vreemd :lol:
Maar nu we het toch over drones hebben. Ik zoek eigenlijk nog een goed gebruikte. Ben al een poos op zoek naar een DJI voor een betaalbare prijs, hier heb ik eens mee gevlogen en beviel me bijzonder goed. Maar een vergelijkbaar alternatief vind ik ook prima. Als hij maar voldoende bereik heeft +/- een kilometer zou mooi zijn. Als iemand eens iets weet of heeft...
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door TomAndKobus »

Mooie Video DaBit, ook al heb je dan zelf niet gevlogen. ;-) Ik heb ook alle spullen in huis, maar ja je moet je vrijetijd ook prioriseren. Ik kan niet alles doen hè.
Leuk zo'n stempel. Ziet er goed uit. Grappig om op die manier je logo in leer te drukken. Zal ik onthouden.
Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

De lol was van korte duur..

Afbeelding

Mooi licht en stijf, dat carbon met rohacell ertussen. Maar niet degelijk genoeg helaas.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door HD13 »

Honingraadje printen voor tussenlaag ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Neu, gewoon kijken of ik nog een stukje 6mm carbonplaat heb liggen.
Idee was leuk, zo aan de vliegeigenschappen zonder enige verdere tuning te merken presteerde het heel behoorlijk, maar het euvel is verder hetzelfde als met koolstofvezel buis; stijfheid te hoog voor de sterkte.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kjelt »

Dure hobbie zeg en dan maar hopen dat de elektronica de paar G van de landing overleven :cry:
Plaats reactie