Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Mijn freesmachine is geen koppel wonder maar tappen tot M10 gaat wel, zeker om het begin te maken. Helaas ontbreekt een reverse schakelaar en dat is een gemis.
Ik heb een schakelaar toegevoegd die de 0.5 kw DC motor andersom laat draaien. Het is een drie standen schakelaar om er zeker van te zijn dat alle contacten ook echt open zijn ter voorkoming van sluiting. Uit schakelen (middelste stand) bij een draaiende motor kan geen kwaad. Bij het omschakelen moet de motor op het laagste toerental staan of uit staan, anders gaat de controller kapot.
Het omdraaien van de draairichting van deze DC motor is niet zo goed voor de levensduur van de koolborstels maar dat zal voor deze toepassing niet echt van invloed zijn.

Hier een schema (op internet gevonden) van de schakelaar. De draden richting de controller zijn de originele draden voor het aansluiten van de motor. Hoe ze op de controller verbonden zijn maakt niet uit.
21960
Het resultaat na een middagje prutsen om de schakelaar tussen de rest van het spul te krijgen.
21961
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

afgelopen weekend een batch messing onderdeeltjes gedraaid, 't zijn bevestigings elementjes voor een antiek wandrek systeem, Lekker.. ¼-20 BSW draad erin.. Ik hou niet van Imperial.. maar goed.. boortje 5 was goed.. en omdat het tapje een dunne schacht had, kon ik bij de dikkere onderdelen het tappen als laatste bewerking doen op de draaibank.. tapje in de losse kop, spindel aan.. tapje erdoor drukken, spindel uit klauwplaat open, volgende.. spindel aan.. tapje erdoor.. en na 4 stuks, de tap uit de machine halen, onderdelen aan de achterkant van de tap eraf schuiven.. volgende 4 stuks..
De kleine bolle ringetjes hebben ook schroefdraad.. dat was een kwestie van een flink diep gat boren, tap erdoor.. ringetje draaien en afsteken, aanslag voor de spindel, werk opschuiven, start heien.. geen koffie.. dit was eerder secondenwerk.. vlakken, diameter draaien, afronding, klein kamertje aan de voorkant, afsteken.. volgende..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Arie,
Zo'n serie doe jij toch CNC gestuurd?
Kun je voor dit serie werk niet een tap kop gebruiken, eventueel gemonteerd in de toolpost?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 23 nov 2020 13:12 Arie,
Zo'n serie doe jij toch CNC gestuurd?
Kun je voor dit serie werk niet een tap kop gebruiken, eventueel gemonteerd in de toolpost?
Ik heb nog geen geregelde spindel op Mijn Emcootje 5..
de rest is wel gewoon geprogrammeerd met mijn Macro, allemaal cycli.. voor het eerste onderdeeltje moest ik cyclus voor cyclus programmeren en aflopen, en ze daarna opslaan in een Partprogram, daarna was het een kwestie van partprogram laden en start heien.
'k heb een poosje geleden al eens een Positioneermacrootje gemaakt.. in een "boorhouder" een VHM staafje gezet (achterkant van een gebroken frees.. die laat ik met 200 mm/min naar Z0.5 lopen, druk het werk er tegenaan, en laat em dan door die "aanslag" op diepte drukken.. klauwplaat dicht, start drukken.. dan loopt de slede weg, en pauzeert het programma 2 seconden, zodat ik mijn spindel aan kan zetten, daarna gaat alles automagisch.

Er moet toch binnenkort eens een Servomotor op mijn Emcootje komen.. 'k zoek nog naar een manier om die spindel ook te gebruiken om te indexeren..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Ik heb nog geen geregelde spindel op Mijn Emcootje 5..
Daarom dacht ik dat dit, met een tapkop met een slipkoppeling die de draairichting omdraait als je er aan trekt, wel zou kunnen.
Zo iets als deze:https://www.hbm-machines.com/producten/ ... -tapkoppen

edit, ik zie het al, gaat niet omdat de spindel in dezelfde richting blijft draaien.
Er moet toch binnenkort eens een Servomotor op mijn Emcootje komen.. 'k zoek nog naar een manier om die spindel ook te gebruiken om te indexeren
Ik heb een stappenmotor op de spindel die ik met een handel kan activeren. Dan draait de hoofdmotor ook mee maar voor de hobby is het goed genoeg.

Er zijn ook servo motoren met step/dir aansturing. Daar moet het mee kunnen. TanTan heeft dacht ik ook zo'n ding op zijn emco.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Die extra stappenmotor en een Hirth-vertandingkje ofzo is de beste optie imho. Een beetje dikke stepper is een stuk stijver kwa positionering als-ie stil staat dan een servo. Ik kan op mijn Compact8 ook indexeren, maar de stijfheid van de positionering is leuk voor dwarsgaatjes boren, maar eigenlijk onvoldoende voor frezen met roterend gereedschap op de slede. Stappenmotor is verder ook wel snel & sterk genoeg voor het snijden van draad; dat hoeft niet met 3000 toeren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 23 nov 2020 14:09 Die extra stappenmotor en een Hirth-vertandingkje ofzo is de beste optie imho. Een beetje dikke stepper is een stuk stijver kwa positionering als-ie stil staat dan een servo. Ik kan op mijn Compact8 ook indexeren, maar de stijfheid van de positionering is leuk voor dwarsgaatjes boren, maar eigenlijk onvoldoende voor frezen met roterend gereedschap op de slede. Stappenmotor is verder ook wel snel & sterk genoeg voor het snijden van draad; dat hoeft niet met 3000 toeren.
Dat is ook iets waar ik aan zat te denken.. een Hirth Vertanding, da's zoiets als wat je op Toolchangers vindt toch?.. moet te doen zijn, moet ie alleen wel spelingsvrij over de spindel kunnen glijden.. een Conax koppeling is dan misschien beter..maar dan wordt het al weer snel complex..

als ik mijn 4de as op de freesbank aanpas, dan redt ik het daar ook wel mee.. Voordeel van een stepper op de Spindel is wel weer dat als je em als rotatie as gebruikt, dat Ridgid tapping ineens een klein kunstje is..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

DaBit schreef: 23 nov 2020 14:09 Een beetje dikke stepper is een stuk stijver kwa positionering als-ie stil staat dan een servo
Voor het locken van de spindel ga ik ooit een hydraulisch remmetje van een fiets gebruiken (perslucht of servo bekrachtigd). Dat kan dan tevens dienst doen om de spindel te remmen. De week moest 40 dagen hebben!!!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k moet nog even uitzoeken welke soort Rubber bestand is tegen remvloeistof, 'k heb in het verre verleden al eens remtangen gemaakt voor mijn Minibike, ruim voor de tijd van Hydraulische remmen voor fietsen.
Remcilindertje is zo gedraaid.. zuigertje is ook geen rocketscience.. zodra ik weet welk rubber ik moet hebben, ga ik nieuwe remtangen maken voor mijn minibike, mogelijk van TItanium.. omdat het kan.. :)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 23 nov 2020 14:13 Dat is ook iets waar ik aan zat te denken.. een Hirth Vertanding, da's zoiets als wat je op Toolchangers vindt toch?.. moet te doen zijn
Ja, zoiets inderdaad. Zijn wel meer constructies die hetzelfde doel behalen.
Is zeker te doen om te maken, en al helemaal als je zelf even een geschikt freesje kunt slijpen.

Dat verschuiven over de as lijkt me ook niet zo'n drama. Het is echter niet de handigste koppeling als je nog doorlaat wil houden op je draaibank. Nouja, vind een leuke andere, er zijn er zat. Wormwiel met de worm verplaatsbaar lijkt me ook wel wat. Als je stappenmotor en worm dan pneumatisch op de plek duwt dan heb je van omkeerspeling niet heel veel last, heb je een vergrendeling, hou je je doorlaat, en de constructie is niet superlastig.

Kwa rubber: Viton moet de truuk wel doen lijkt me.
hfjbuis schreef: 23 nov 2020 14:27 Voor het locken van de spindel ga ik ooit een hydraulisch remmetje van een fiets gebruiken (perslucht of servo bekrachtigd). Dat kan dan tevens dienst doen om de spindel te remmen. De week moest 40 dagen hebben!!!
Vastzetten is 1 ding, maar als je een CNC-draaibank hebt met aangedreven gereedschap is het frezen van buitenzeskanten bijna verplicht, en dan heb je niet zoveel aan een rem :lol:
Dan zou ik een stappenmotor met vertraging en een Hirth-vertanding leuker vinden, of een wormaandrijving zoals boven beschreven.

Maar tot nu toe is de noodzaak bij mij niet zo groot geweest. Mijn roterende gereedschap is een luchttolletje en da's toch al best beperkt kwa freesjes en boortjes die ik kan gebruiken (maar desalniettemin nuttig genoeg!), en aangezien ik meestal ver wegblijf bij alles wat naar serieproductie riekt is even het freeswerk aan een onderdeeltje op de freesmachine doen geen drama.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 23 nov 2020 14:35 Vastzetten is 1 ding, maar als je een CNC-draaibank hebt met aangedreven gereedschap is het frezen van buitenzeskanten bijna verplicht
Nu steek ik een spiebaan in een tandwiel of slijp ik met een dremel in de toolpost een 6 kant rotary broach zonder de spindel vast te zetten. Dat is nog nooit verkeerd gegaan. Om een binnen tandwiel te steken wil ik de spindel echt vast zetten. Dat even doen op om mijn handbediende freesmachine is teveel werk. Vandaar een al heel lang openstaande wens.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 23 nov 2020 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat verschuiven over de as lijkt me ook niet zo'n drama. Het is echter niet de handigste koppeling als je nog doorlaat wil houden op je draaibank. Nouja, vind een leuke andere, er zijn er zat. Wormwiel met de worm verplaatsbaar lijkt me ook wel wat. Als je stappenmotor en worm dan pneumatisch op de plek duwt dan heb je van omkeerspeling niet heel veel last, heb je een vergrendeling, hou je je doorlaat, en de constructie is niet superlastig.
Je kunt de koppeling ook axiaal met de motor maken.. dan zit ie niet om de hoofdspindel.. :lol:

Wormwieltje is ook wel een leuke.. Stepper er haaks op, Pneumatisch aandrukken, instant antibacklash.

Nu ik er zo over nadenk.. Hirth Koppeling.. je zet de motor op een slede, ene helft van de koppeling op de motor as, en de andere aan je Poelie.. dan heb je ook geen speling... zo eenvoudig kan het zijn..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

hfjbuis schreef: 23 nov 2020 16:59 Nu steek ik een spiebaan in een tandwiel of slijp ik met een dremel in de toolpost een 6 kant rotary broach zonder de spindel vast te zetten.
Jij had al een stappenmotor voor dat doel, en da's best een geschikte setup imho.
Arie Kabaalstra schreef: 23 nov 2020 17:21 Je kunt de koppeling ook axiaal met de motor maken.. dan zit ie niet om de hoofdspindel.. :lol:
Ja, maar ik zou dat positioneren van de hoofdas liever niet via een stuk elastiek, euh, (tand)riem laten lopen. Je gaat positioneren omdat je dat ding op moment A stijf op positie B wil hebben.

Als je die riem nou een beetje intelligent kiest en de belasting is niet zo zwaar dan zal het allemaal wel meevallen, maar aan de andere kant: waarom zou je? Worm en wiel zijn vast wel uit een bestaande haakse reductie te slopen, of je trekt een verdeeltafel uit elkaar. Past met wat aanpassing ook mooi om de hoofdas.
Nu ik er zo over nadenk.. Hirth Koppeling.. je zet de motor op een slede, ene helft van de koppeling op de motor as, en de andere aan je Poelie.. dan heb je ook geen speling... zo eenvoudig kan het zijn..
PRecies, daarom haalde ik 'm aan :)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 867
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door zeeschuim »

zeeschuim schreef: 11 nov 2020 17:44
zeeschuim schreef: 04 sep 2020 17:52 Keukenboer
https://twitter.com/nahup100/status/1332752702611337220
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Plaats reactie