Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kars-cnc »

Mooi product geworden. Het lijkt me ook een duur ding gezien het stuk teflon wat hiervoor nodig zal zijn geweest. Nog afgezien van het maken zelf natuurlijk.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12032
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 31 okt 2021 23:16 Teflon is toch een thermoplast die je kunt spuitgieten!
maar dat wil je niet, is een fluorpolymeer
Als je het kunt spuitgieten, dan kun je het ook 3D printen zeg ik zonder enige kennis van zaken. Daar teflon nogal zacht is en kruip gedrag vertoont, is de maatvoering minder kritisch.
die kruip wil je zo min mogelijk als het mooi moet passen, dus gewoon nette passing draaien

Ja, Hans die heeft het door hoe je zoiets moet maken. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Mooi gemaakt met die zwaluwstaartjes.

Kwa maken uit vol materiaal: in vergelijking met de hoeveelheid bewerking vallen de materiaalkosten van dat peukje PTFE ook wel mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Sven »

Waar is je youtubekanaal?
Ik wil het maakproces graag terug zien in het grote youtube draadje ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door serum »

Knap werkstuk Hans!

Kunstwerkje!
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door motormuis »

hfjbuis
de maatvoering is wel belangrijk het is een as seal waarbij lucht door de gaten geblazen wordt te veel lucht is niet goed te weinig dan werkt het niet
de binnen en buiten diameter heeft een tol.van +0.1 - 0,0 en -0,1- 0,0 en dit is de uitdaging
omdat teflon heel zacht materiaal is moet je met spannen in de klauw opletten te vast en je heb een vierkant of driekant gaat te los en het komt tijdens het draaien uit de klauw ;-) omdat ze gedeeld zijn is dit nog belangrijker
spuitgieten is geen optie het zijn maar enkele stuks per keer
ze zijn bedacht om niet de hele machine te slopen om die afdichtingen te vervangen

sven youtubekanaal is geen optie voor mij
Hugo het kruipen krijg je pas als je teflon spanning komt
Hans
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kjelt »

Hans, top zeg 8)
Met die zwaluwverbinding betekent dat je voor 2 passende delen, dus 1 eindpassing, twee keer die ring moet draaien ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door serum »

Ik vermoed dat je eerst die zwaluwstaart erin maakt en dan het onderdeel op de draaibank plaatst. Eerst de kern bewerken omdat je dan voldoende stijfheid uit je restmateriaal kan halen, dan een massieve kern van alu ofzo plaatsen en dan de buitenkant afwerken.

Maar Hans heeft er vast een veel knappere en handigere uitleg voor.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Daar komt het wel op neer ja..
Eigenlijk gooi je de helft (of bijna de helft) weg.. als je de ring in 3 delen zou maken.. dan wordt het een stuk economischer, dan kun je er 6 uit 3 ringen maken..
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door motormuis »

Kjelt
ik maak de ringen van blok of staf wat op dit moment makkelijker te krijgen en het goedkoopste is
ik werk voor dit soort werk lever met plaat / blok dan met staf omdat in blokmateriaal minder spanning in zit
een ring van 120 mm buiten met een gat van 60mm wordt na doorzagen 0,5 mm kleiner
daarom boor ik ze ook zo groot mogelijk voor om krimpen zo klein mogelijk te houden
want hij wordt niet alleen kleiner maar de twee vlakken zijn ok niet meer vlak
bij staf moet voldoende diameter zijn dat ik hem na vlakken en boren door kan zagen
dus zoals nu
eindmaat buiten 113 mm staf 120 die heeft een + tol van +2,0 - 0,0 zijn dus 9 mm over
3 mm voor de zwaluwstaart en 1,5 mm voor de zaagsnede dan is er voldoende materiaal om eerst te vlakken
dan de zwaluwstartjes erin in elkaar schuiven en dan inderdaad eerst de binnenkant draaien
dat is de echte uitdaging dit moet in een keer goed gaan
bedenk dat de spanning op het materiaal afneemt naarmate je aan de binnenkant weg draait
Laatst gewijzigd door motormuis op 01 nov 2021 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12032
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 01 nov 2021 11:57 Eigenlijk gooi je de helft (of bijna de helft) weg.. als je de ring in 3 delen zou maken.. dan wordt het een stuk economischer, dan kun je er 6 uit 3 ringen maken..
Soms is wat extra materiaal weggooien economischer dan slim proberen te doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door serum »

Die stelregel geldt ook voor hout, zo leert ervaring. Efficienter en minder risico op verknallen, maar materiaal x 1,5. Kies ik toch snel voor de veilige weg. Als het net niet lukt, kan je materiaal bijbestellen, mag je weer langer wachten. Kosten van het materiaal zijn ondergeschikt aan de arbeid die je erin stop. Als je massaproductie hanteert kan je erover na gaan denken. Je moet niet overal een engineeringproject van maken.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal, Ik heb een klem gemaakt zoals die van SMW (Saunders Machine Works) maar dan in de oude variant. Ik had eerst de nieuwe variant gemaakt, die heeft een groot klemblok. Maar ik vond dat de bouten voor het klemmen elkaar beïnvloede bij het aandraaien. Dus ben ik n u gegaan voor het oude model met 3 klemblokken. Ik vind dat het geheel goed geslaagd is en hoop veel plezier te hebben van deze klem.
IMG_20211203_095422151.jpg
IMG_20211203_095116603_HDR.jpg
IMG_20211203_095008220.jpg
Dit is de oude klem, waar mee je het bovenste klemdeel laat klemmen met 2 bouten.
IMG_20210811_122627524 (1).jpg
Groeten, Tom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Jantje2k »

TomAndKobus schreef: 03 dec 2021 11:12 Hallo allemaal, Ik heb een klem gemaakt zoals die van SMW (Saunders Machine Works) maar dan in de oude variant. Ik had eerst de nieuwe variant gemaakt, die heeft een groot klemblok. Maar ik vond dat de bouten voor het klemmen elkaar beïnvloede bij het aandraaien. Dus ben ik n u gegaan voor het oude model met 3 klemblokken. Ik vind dat het geheel goed geslaagd is en hoop veel plezier te hebben van deze klem.

IMG_20211203_095422151.jpgIMG_20211203_095116603_HDR.jpgIMG_20211203_095008220.jpg

Dit is de oude klem, waar mee je het bovenste klemdeel laat klemmen met 2 bouten.
IMG_20210811_122627524 (1).jpg

Groeten, Tom.
Interessant en leuk gedaan. Wat is precies het voordeel hiervan tegenover bijvoorbeeld een standaard machineklem?
Plaats reactie