Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

@Ebos.. jouw hotend ziet er in elk geval een stuk netter uit dan de meeste zelfbouwpogingen die ik totnogtoe gezien heb.. die hangen meestal van Tie-raps en Kapton tape aan elkaar.. :lol:

en die Klok.. Ja.. als je em met CNC maakt, dan zal ie beter lopen dan de met een lintzaag uitgezaagde werkjes..
als een tandwiel niet centrisch is.. dan heeft dat zijn invloed op het (gelijk) lopen van de klok.. "klokkenman" Gerben hier op het forum kan je daar ook alles van vertellen denk ik.. dit is meer zijn formaat uurwerken.. :)

er bestaat een Applicatie voor smartphones genaamd "Clocktuner" die je kunt gebruiken om je klok af te stellen..

Ik heb zelf een russisch horloge, dat op zich zuiver loopt.. maar de grafiek zwalkt tussen +25 en -22 seconden per dag.. grosso modo komt dat neer op +3 sec.per dag.. maar er zit dus duidelijk ergens in de tandwieltrein iets niet helemaal centrisch.. ik denk het derde rad... moet ik nog eens naar kijken.. of ik em kan centreren.. :)
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door EBos »

Arie Kabaalstra schreef:@Ebos.. jouw hotend ziet er in elk geval een stuk netter uit dan de meeste zelfbouwpogingen die ik totnogtoe gezien heb.. die hangen meestal van Tie-raps en Kapton tape aan elkaar.. :lol:
Thanks! Ben er ook niet ontevreden over. Heb er 2 gemaakt. Moet alleen nog 'fine tunen'.
Moet wel bij zeggen dat het een kopie is van iemand op kickstarter, maar wel alleen van een plaatje zonder bemating.

Komende week testen. :mrgreen:


Gr
Erik

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door spinningwheels »

Een jou buis filmpje van mijn leukste werkstukje.
Al het draaiwerk wat er aan zit zit verborgen , maar het gaat om het resultaat.
Juist dor de dingen die ik wil bouwen ben ik zelf weer gaan draaien, uitbesteden duurt te lang en is ook vaak gewoon te kostbaar.
Maar dan kom je weer op het punt dat je toch steeds lastigere dingen zelf wilt kunnen maken
Heb nu een redelijk draaibankje, en ben nu dan ook aan het kijken om met stoom aan de gang te gaan.
Frezen ga ik binnenkort mee aan de gang, heb een frees hulpstuk gemaakt voor op de draaibank, maar moet eerst een elektrische lier aan de zoldering hebben om dat hulpstuk op de plek te krijgen. weegt zo,n 80 kilo.
Is ook wel handig voor de grote vierklauw, die kan ik ook maar net tillen.
Maar hier het filmpje,
https://www.youtube.com/watch?v=1_00vqYoqr4
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Damic »

Wat steekt daar in :/
klokkenman
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 feb 2010 22:17

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door klokkenman »

Hallo

Ik wil wel een synchroniseer systeem met automatische opwind inrichting verkopen.

Dan loopt het allemaal perfect op tijd en hoef je het niet meer op te draaien/trekken.

:lol: .


Groetjes, Klokkenman
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

jaja.. alles electrisch geregeld.. gatver.. waar is het ambacht gebleven?..

mijn ouders hebben al vastgelegd dat als zij komen te overlijden dat ik de Comtoise krijg. en ik zal er echt geen enkele moeite mee hebben om 2 keer per week de gewichten op te draaien..
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door EBos »

Arie Kabaalstra schreef:jaja.. alles electrisch geregeld.. gatver.. waar is het ambacht gebleven?..

mijn ouders hebben al vastgelegd dat als zij komen te overlijden dat ik de Comtoise krijg. en ik zal er echt geen enkele moeite mee hebben om 2 keer per week de gewichten op te draaien..
Zo is dat. Waar blijft dan de charme?
Mijn ouders hebben ook een Comtoise, echter zit de kast er niet om heen. Die werden rond die tijd veel op gevreten door hout wormen.
De slinger mag wel vervangen worden. Deze is erg gevoelig voor temperatuur verschillen.

Over kasten te spreken. In frankrijk kun je hele mooie nieuwe kasten voor deze klokken krijgen. Daar staan de echte klokken makers op de markt.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Floppy »

Mijn vrouw werkt veel met textiel en gebrruikt daarvoor ook sjablonen om patronen op textiel over te brengen.
Dus vroeg ze mij of ik ook sjablonen kon maken.
Nu had ik al een sleepmes
https://cnc-plus.de/Router-Accessories/ ... lder-.html
maar helemaal lekker ging dat niet en het materiaal voor de sjablonen is ook wat dikker, 0.15mm polyester sheets. Het probleem was dat het mes de sheet opstroopte. In het begin gaat het nog wel maar naarmate er meer uitgesneden wordt wordt de sheet steeds slapper.
In plaats van een gewone snijmat zocht ik nu iets wat enigszins kleverig was. Op mijn werk hadden we vroeger een kleefmat voor een clean room die van een soort plakkerig siliconen gemaakt was maar dat is weer nergens in een kleinere maat te vinden.
Toen kwam iemand op het idee om van 3M ReMount lijmspray te gebruiken en als ik dat op mijn snijmat spuit blijft alles op zijn plaats en kan ik toch heel makkelijk het sjabloon verwijderen. Daarnaast kun je het meerdere malen gebruiken.
De patronen zijn meestal een jpeg die ik met CorelTrace omzet in een vectorplaatje en vervolgens als een DXF in CamBam stop. Ik gebruik de standaard graveerfunctie uit CamBam, er is een script te krijgen dat de file aanpast speciaal voor een sleepmes maar dat heb ik nog niet gebruikt. Ik ben ook wel tevreden over de lookahead functie in EdingCNC want het patroon uit de foto bestaat uit 189 slingertjes en elk bestaat uit 612 segmentjes. Toch blijft mijn machine haast op de opgegeven snelheid draaien en was het in 10 minuten klaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Toch ook leuk spul, zo'n sleepmes.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kees Moret

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kees Moret »

DaBit schreef:Toch ook leuk spul, zo'n sleepmes.
Helemaal mee eens :mrgreen:
vincenttor
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:00
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door vincenttor »

Pakking gemaakt met de co2 laser wat bijzonder goed ging mag ik wel zeggen, en heeft uiteindelijk toch 32 euro gescheeld in kosten.
Ik had de buitenboord motor even een stukje uit elkaar gehaald vanwege de koeling die niet echt goed doorliep en toen trok ik natuurlijk de oude pakkingen kapot, eenmaal bij de watersport zaak aangekomen vertelde die me dat 2 pakkingen 19 euro per stuk waren.
Toen ben ik even naar de bromfiets zaak er vlakbij gegaan en een vel pakking materiaal gehaald, klep ingescanned waar ik een pakking van moest maken en deze toen overgetekend en naar een snij bestand omgezet ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En hij doet het weer aardig ;)
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door veteq »

Nice..!!! Altijd leuk een snelle boot
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door skillalot »

Zo, die gaat als de brandweer. En een mooie toepassing voor je cnc laser inderdaad.
vincenttor
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:00
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door vincenttor »

Valt mee op zich hoor, ik hoopte dat ik de auto's kon bijhouden langs de weg maar het viel tegen.
Met 25 PK wat die officieel kan verdragen ging de boot 55 Km/h , na versteviging en 50 PK ging deze krap aan 10 KM/h sneller alleen hij schiet nu wel uit het water.
Maar water skieen wakeboarden kneeboarden etc kan makkelijk met 2 / 3 personen er achter :mrgreen:
Plaats reactie