Machines verplaatsen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Machines verplaatsen

Bericht door Firehunter »

Binnenkort wil ik m'n werkplaats wat anders gaan indelen, wat betekent dat er een aantal machines verplaatst moeten worden. Helaas heeft m'n werkplaats niet echt een vlakke vloer. Ruimte voor een heftruck is er helaas niet. En de vorige keren vond de pompkar het gewicht ook niet zo leuk.

Het gaat om een freesmachine en draaibank, ongeveer 2000kg per stuk. Heb een machinekrik, dus ik krijg ze wel van de vloer af. Maar wat is een handige machine om ze naar hun nieuwe plek te krijgen?

Heb ze zelf niet en ook nog nooit gebruikt, maar volgens mij werken van die machine rollers/skates alleen goed op een vlakke vloer. Stalen buizen er onder zag ik als suggestie op dit forum, maar gezien de oneffenheden in de vloer werkt dit hier misschien niet zo goed. Zouden ronde houten tuinpalen ook werken? Deze vangen de oneffenheden een beetje beter op dacht ik.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Machines verplaatsen

Bericht door xander janssen »

Kun je de vloer niet tijdelijk glad maken met dikke multiplex, OSB platen? En dan de gebruikelijke middelen gebruiken?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Machines verplaatsen

Bericht door benkr »

Ik heb zowel mijn Hembrug DR1 als mijn boor - freesmachine op met HPL (of formica in de volksmond) afgewerkte platen staan, de basis van die platen is MDF, dat is zo hard en glad dat ik bij wijze van spreken de machines daar zo over weg kan schuiven. Nu weeg geen van beide machines 2000 kg, maar de Hembrug weegt toch wel 850 kg en die zakt beslist niet weg in de oppervlakte van die plaat. (in een vorig leven was die plaat een werkblad)
En de plaat waarop de boor freesmachine staat heb ik toen de Hembrug er bij moest met een lange lijmklem zo'n 20 cm verschoven over de vinyl vloerbedekking waar die plaat op lag, was wel even werken, maar een uurtje later stond de hele machine toch zo'n 20 cm verderop zonder meer dan een paar zere handen van het steeds opnieuw aandraaien van de spanhendel van de lijmklem, iedere keer een cm of 3, blokje er tussen en weer 3 cm enz. enz.
Ik moet wel zeggen dat mijn ondergrond redelijk vlak is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Machines verplaatsen

Bericht door Kjelt »

Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Machines verplaatsen

Bericht door WillyH »

Rijplaten kan je ook huren bij Boels en andere.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Machines verplaatsen

Bericht door keesfrees »

Ik lees al even mee maar nu zie ik pas dat je de/een buurtman bent :-)
Waarschijnlijk heb ik alles in huis om dit te doen, rolschaatsen en (handzame) rijplaten, en evt . een dommekracht, krikjes, roept u maar.
Je weet me te vinden.

Een goede pompwagen kan overigens veel hebben, maar wel met goede rollen en een goede vloer, zoals hier :-)

pompwagen rolweerstand
viewtopic.php?f=38&t=18568
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Machines verplaatsen

Bericht door Firehunter »

Bedankt voor de suggesties. Rijplaten had ik nog niet aan gedacht. Maar zelfs die ruime cm omhoog om ze op de rijplaten te krijgen kan al een uitdaging zijn :lol:

Bedankt Kees, als het zo ver is dan mag je wel even weer op visite komen. Het is al weer een poosje geleden dat je in m'n werkplaats was. Maar ik moet eerst nog opruimen en plek maken voor de machines.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Machines verplaatsen

Bericht door Kjelt »

Firehunter schreef: 04 aug 2021 10:36 Bedankt voor de suggesties. Rijplaten had ik nog niet aan gedacht. Maar zelfs die ruime cm omhoog om ze op de rijplaten te krijgen kan al een uitdaging zijn :lol:
Je hebt zonder heftruck ruimte volgens mij maar twee opties:
- of je verbeterd je vloer: tijdelijk met vloerplaten of permanent door er een goede dekvloer in te storten
- of je gaat via het plafond met stalen H balken, loopkatten en elektrische takels.
derde optie: - wachten op de uitvinding van de zero gravity floating transporter :mrgreen:

En anders zul je op de een of andere manier toch ruimte moeten maken voor een heftruck.
Op welke manier zijn die machines daar dan terecht gekomen ?
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Machines verplaatsen

Bericht door Firehunter »

De freesmachine staat nu hoog op houten blokjes, om hem ook makkelijk weer te kunnen verplaatsen. Hij is op die plek gekomen met een pompkar, maar die had er wel erg veel moeite mee. Vooral het laten zakken gaat mij veel te snel. En door de vorm en het formaat van de machine is het gewicht niet optimaal verdeeld op de pompkar. De draaibanken zijn vanaf buiten met een shovel binnen gezet, vlak achter een grote deur. Maar nu moeten ze naar de andere kant van de werkplaats en er is binnen vrijwel geen ruimte om met de shovel of een heftruck te kunnen draaien. Het is een huurpand, dus ik ga er geen nieuwe vloer in maken. Door de hoogteverschillen van de ruimtes is het ook niet mogelijk om een takelsysteem van bovenaf te gebruiken. Er kan dus alleen iets onder de machines gemaakt worden. De draaibanken staan nu ook nog op hout, om ze makkelijker te kunnen optillen en verplaatsen. Ik denk dat het verplaatsen van de draaibanken nog wel te doen is met wat extra karretjes. Maar de freesmachine is een beetje lastiger.

19991

21315

21311
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Machines verplaatsen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zo slecht ziet die vloer er niet uit vind ik, tenminste ik zie geen scheefliggende stoeptegels of klinkertjes.
Een flinke koevoet (2m) en wat stalen assen van 30-40 mm en je hebt de boel voor de koffie aan de andere kant. (ik ben een voorstander van zo min mogelijk hulp, dus 1 iemand erbij zou voor mij meer dan voldoende zijn)
Ik heb ooit m'n AI over het grindpad verplaatst, alleen een paar planken er tussen en een paar assen om te rollen.
Zo'n houten plaat glijd trouwens ook opvallend makkelijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Machines verplaatsen

Bericht door Firehunter »

Op de foto's kan je de vloer lastig beoordelen. Over de hele vloer zitten hoge en lage stukken met cm's verschil in hoogte. En Op sommige plekken wat uitstekende bobbels/vegen. Een pompkar vangt dit soort hoogteverschillen op zich wel goed op, maar als je met meerdere karretjes gaat werken verlies je halverwege soms 1 :lol:

Misschien valt het allemaal wel mee. Maar ik wou toch even advies vragen, goeie ideeën zijn altijd welkom. Ik denk dat het met hulp van Kees en z'n materiaal wel gaat lukken.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Machines verplaatsen

Bericht door Markus »

Hoi Firehunter,

zoals je weet ik heb zon kantoorcontainer in de loods, en ook daar is de vloer niet geweldig.
Wij hebben transportrollen gebruikt, gewoon gehuurd en waar nodig de boel even opgetild met een dommekracht.

https://www.sijperdaverhuur.nl/huren/hi ... kracht-5-t

Je tilt het op verschuift de rollen naar een betere plek op de vloer en je kunt weer verder.
Geen idee wat zon conatiner weegt, iets van 1,5 ton ?? maar we konden hem gemakkelijk met 2 man en 2 dames op zijn plaats krijgen,

https://www.sijperdaverhuur.nl/huren/tr ... et-12-24-t

Ook kunsstof rijplaten kun je huren.

https://www.sijperdaverhuur.nl/huren/gr ... mm-60-kg-1


Greezt,

Markus
Plaats reactie