Gebrek aan mensen in de bouw. Als dat maar goed gaat....

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6002
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Gebrek aan mensen in de bouw. Als dat maar goed gaat....

Bericht door Sven »

Bij een wolkbreuk een paar weken geleden hadden we opeens vrij grote lekkage in ons met de buren gedeelde platte dakje bij de voordeur.

De schade daarvan lijkt gelukkig mee te vallen, ondanks dat het met lopende-kraan-snelheid door het armatuur van de plafondlamp naar beneden stroomde.

De buren hebben met redelijk onthutsende vlotheid een dakdekker weten te kunnen regelen, een redelijk grote die met meerdere bussen door de regio rijdt en meer doet dan alleen daken.

Opdracht:
Alle dakbedekking en isolatie er af en opnieuw opbouwen.
Prijzig maar ok, het is druk en een klein dakje. Onder voorbehoud van bouwkundig extra werk.

Ze hebben de offerte inmiddels ingetrokken. Al het houtwerk is rot. De lekkage was een samenkomst van decennia slecht onderhoud.

De boel moest uiteraard wel dicht zijn, dus een dekzeil geplaatst.
Daar komt de dikke shit...

Gisteravond stroomde het water door de meterkast bij de buren, met geknetter als gevolg. Dekzeiltje was niet goed geplaatst.
Storingsdienst moest terug komen van vakantie, 2 en een half uur heen en weer terug. Tegen elf uur gisteravond konden ze weer weg.

En omdat het water in plaats van slecht weg kon in de eerste situatie, na het werk van gisteravond kon het helemaal niet meer weg kon mochten ze vandaag rond lunchtijd weer terug komen.
In plaats van dat het meeste water bij de buren niet weg kan blijft nu het meeste water aan onze kant liggen.

Is het inmiddels zo dat ik het als absolute dakamateur beter zou kunnen doen dan iemand die als professional wordt ingeschakeld?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gebrek aan mensen in de bouw. Als dat maar goed gaat....

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 08 aug 2021 16:08 Is het inmiddels zo dat ik het als absolute dakamateur beter zou kunnen doen dan iemand die als professional wordt ingeschakeld?
Ja.

Mijn ervaring met bouwvakkers en zeiltjes is dusdanig dat ik zeker weet dat jij dat veel beter kunt.
Platte daken moeten ze verbieden, en de bedenkers ervan ergens naar een onbewoond eiland sturen (waar het heel veel regent, en ook veel blad van bomen en dergelijke)
En als het dak al plat lijkt, nooit een opstaande rand er omheen, maar een goot er naast.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Gebrek aan mensen in de bouw. Als dat maar goed gaat....

Bericht door Bjornski1976 »

In eerste instantie zou ik de verzekering inlichten. Eventuele schade als gevolg van lekkage kan gedekt zijn in je verzekering.

Een plat dak vervangen is mijn inziens niet heel moeilijk. Het verrotte hout moet je vervangen en zorgen dat er een degelijke constructie is.

Voor het dak en water afloop voldoende afschot toepassen. 1 a 3 cm per meter is wenselijk, te veel is ook niet goed.

Op dit moment hoef je niet te rekenen op deskundige en capabele handige Harries. De goede zijn druk of op vakantie en tegenwoordig mag je blij zijn met wat je krijgt. Iemand is al snel goed bij gebrek aan beter.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6322
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gebrek aan mensen in de bouw. Als dat maar goed gaat....

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 aug 2021 16:23 Platte daken moeten ze verbieden, en de bedenkers ervan ergens naar een onbewoond eiland sturen (waar het heel veel regent, en ook veel blad van bomen en dergelijke)
Beetje overdreven Hugo, probleem is alleen dat veel mensen het balkwerk eronder dichtmaken met bv gipsplaat en dan afstucken. Dan zie je dus nooit dat er een klein lek (daar begint het mee) zit dat het houtwerk aantast.
Als je voldoende afschot inbouwt (ik heb bij mijn uitbouw het viervoudige van voorgeschreven genomen) en inderdaad aan de zijkant voldoende afwateringsgaten of goot dan kan moderne bitumen of nog beter EPDM best 20 tot 40 jaar meegaan als er niemand met spikes overheen wandelt of midden in de zomer op het heetst van de dag.

Nee wat vind je dan van zakgoten en kilgoten ? ;-)
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Gebrek aan mensen in de bouw. Als dat maar goed gaat....

Bericht door zeeschuim »

Als ik dit soort dingen lees, heb ik toch echt wel medelijden met de medemens die geen praktisch onderwijs hebben genoten.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gebrek aan mensen in de bouw. Als dat maar goed gaat....

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 08 aug 2021 19:12 Nee wat vind je dan van zakgoten en kilgoten ? ;-)
Wat denk je? ook niks natuurlijk.
Misschien overdrijf ik een beetje, maar met de ervaring die ik ondertussen heb, en wat ik om me heen zie gebeuren.
Zorg dat je ontwerpen dusdanig zijn dat ook met de huidige afraffel mentaliteit de kans op lekkage minimaal is. En daar passen geen platte daken in. (de grote stukken zijn niet zo lastig, het zijn net die paar lastige hoekjes)
De meest elementaire voorbereidingen worden dus gewoon niet gedaan (als ze al weten hoe het moet), en achteraf krijg je dat dus nooit meer goed.

Als je het allemaal zelf doet en er de tijd voor neemt om de onderliggende details netjes uit te voeren, zal het allemaal heus wel goed gaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6322
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gebrek aan mensen in de bouw. Als dat maar goed gaat....

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 aug 2021 10:02 - huidige afraffel mentaliteit
- meest elementaire voorbereidingen worden dus gewoon niet gedaan (als ze al weten hoe het moet)
Dit soort dingen wil je dus niet zwart laten uitvoeren zonder garantie en zelf zul je je ook wat moeten verdiepen in hoe het werkt maar dat geldt letterlijk voor alles.

Zo ook bij mijn uitbouw. De buurman had al een uitbouw en ik heb toch puur voor geluidsisolatie gekozen om een spouwmuur er tegen aan te zetten, dat is minder mooi want je springt qua originele muur 10cm in maar ik heb geen zin in hun geluid in mijn woonkamer en andersom. Legt mijn aannemer een ijzeren H balk over de hele lengte door de spouw heen tegen de buurman zijn muur aan, die lengte had hij met zo'n laser ding gemeten en was vergeten de spouw er af te trekken. Het stond overigens wel goed op de bouwtekening maar daar kijken ze kennelijk maar half naar.
Het was dat ik er nog bij stond en hem eigenlijk heb gedwongen er nog 10cm af te slijpen want anders was het dus nog steeds niet goed. Dat soort dingen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gebrek aan mensen in de bouw. Als dat maar goed gaat....

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb het ook niet over zwart, kans dat een 'klusser' het wel serieus doet is misschien nog groter.
Kjelt schreef: 09 aug 2021 10:30 Legt mijn aannemer een ijzeren H balk over de hele lengte door de spouw heen tegen de buurman zijn muur aan,
Bij mij bracht dat stuk hoekijzer de kou prachtig van buiten naar binnen. :evil:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Gebrek aan mensen in de bouw. Als dat maar goed gaat....

Bericht door keesfrees »

En alweer is het frappant om te zien dat Sven vaak met dezelfde dingen bezig was/is/gaat zoals ik die bij de hand heb.

Ik heb hier meest dakpannen, onder een hoek van ~45gr.
Als de pannen heel zijn (!) dan werkt dat perfect, maar we hebben ook nog 2 stukjes plat dak en daar is het meeste gedoe mee.
Alhoewel ik wel moet zeggen dat dat dan weer vaak komt doordat er water onder de dakbedekking loopt (liep :-) ) middels een stukkende pan en dat komt dan weer omdat het onderdak niet goed is dan wel de dakbedekking ligt OP het onderdak. ( voor het gemak zo aangelegd door dakdekker )
Echt heel vervelend als er water onder de platte dak bedekking komt, eerst zie je het niet maar het gaat wel rotten.

Maar met zeiltjes knoeien is meestal geen goed idee, zeker niet die lichte goedkope dingen, ik heb hier diverse stukken bisoniel, oa gebruikte schuifzeilen van een vrachtwagen.
Die zijn wel goed maar onhandig, pffff. En zo is het altijd wat.

Onlangs een gesprek met iemand over werk aan z'n huis, ik vroeg, "heb je dat zelf gedaan ?", antwoord : "nee, heb ik laten doen want het moet goed gebeuren, ik : "Ik doe alles zelf want het moet goed gebeuren".
Niet dat ik alles even goed kan, maar met wat goed uitzoeken en denken lukt er veel, en vaak beter dan het geknoei wat ik een aannemer zag doen, of het hulpje er van.
Maar ik mag niet te hard mopperen want het is nu een klant geworden.

En toen ik nog wel buren had heb ik 2 keer schade gehad door het weer ( wind en later blikseminslag) aan het dak, omdat het bij ons en de buren zat en omdat het verzekeringswerk was en omdat ik toen druk was met opstartend cnc -bedrrijfje kwam er een aannemer, via de verzekering die met een vork schreef. Ik had zelf graag voor de helft gedaan . .
Sven schreef: 08 aug 2021 16:08 Is het inmiddels zo dat ik het als absolute dakamateur beter zou kunnen doen dan iemand die als professional wordt ingeschakeld?
Die kans acht ik heel groot, als het je eigen dak is en je ebnt handig en je hebt tde tijd om er over na te denken en je niet "op uren staat"
Gebrek aan mensen in de bouw. Als dat maar goed gaat....
Een goede bouwer hoeft geen goede probleem oplosser te zijn.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Gebrek aan mensen in de bouw. Als dat maar goed gaat....

Bericht door andrefc101 »

keesfrees schreef: 09 aug 2021 20:26 er water onder de dakbedekking loopt (liep :-) ) middels een stukkende pan en dat komt dan weer omdat het onderdak niet goed is dan wel de dakbedekking ligt OP het onderdak. ( voor het gemak zo aangelegd door dakdekker )
Uit nieuwsgierigheid wil ik wel graag weten hoe die dakbedekking dan WEL op het schuine dak moet?

Doe jij ook een binnenband in een tubeless band voor de zekerheid?
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Gebrek aan mensen in de bouw. Als dat maar goed gaat....

Bericht door keesfrees »

Die vergelijking begrijp ik niet maar ik maak daar zo veel mogelijk geen gebruik van want bijna altijd : https://nl.wikipedia.org/wiki/Valse_analogie

Maar, ik legde het niet goed uit want ik ken de termen niet goed genoeg.
De folie onder de pannen moet afwateren op het platte dak.
Een dakdekker heeft (voor mijn tijd hier) de dakbedekking op de folie gelegd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Gebrek aan mensen in de bouw. Als dat maar goed gaat....

Bericht door andrefc101 »

De vergelijking was zodanig, en niet vals, wanneer de dakbedekking van je platte dak schuin oploopt tegen het schuine dakbeschot, en hoger zit dan de opstaande kanten van boeidelen kan het nooit gaan lekken. Maar wanneer er kapotte dakpannen tussen zitten, en het water loopt onder de pannen door, dan kan je wel eens natte poten krijgen. Dus ik zou dan zelf eerst de kapotte dakpannen vervangen.
Dat kan best wel wat lekkage schelen misschien…..
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebrek aan mensen in de bouw. Als dat maar goed gaat....

Bericht door kawarider »

He Dre, tegenwoordig zit er nog een folie onder je panlatten om extra te isoleren en bij lekkage nog wat te doen. Vandaar.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Gebrek aan mensen in de bouw. Als dat maar goed gaat....

Bericht door andrefc101 »

kawarider schreef: 10 aug 2021 01:36 He Dre, tegenwoordig zit er nog een folie onder je panlatten om extra te isoleren en bij lekkage nog wat te doen. Vandaar.
Dan is het uiteraard wel handig om daar je dakbedekking onder te doen. Maar daar hoef je toch niet voor naar de universiteit 😉
Plaats reactie