2 x 4K monitor op een RX550

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

2 x 4K monitor op een RX550

Bericht door skillalot »

Ik heb op mijn pc een tijd terug 2 nieuwe 28" 4K monitoren aangesloten, en op zich werkt dat best fijn, maar ik vind het beeld niet heel soepeltjes verlopen, het is net of die Radeon RX550 het niet helemaal trekt.
Kan dat kloppen, of zou die dat wel makkelijk moeten trekken? En zo niet wat heb ik dan voor videokaart nodig wat ook nog betaalbaar is?
Er wordt niet gegamed op deze pc ofzo, ik gebruik Alibre er op en verder gewoon normale windows toepasingen, geen heftig 3D werk ofzo. Dus een workstation kaar zou eventueel ook nog kunnen, al dan niet gebruikt. Maar ik weet gewoon niet wat nodig is voor 2 x 4K aan te sturen zodat het ook nog eens een beetje soepeltjes werkt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 2 x 4K monitor op een RX550

Bericht door DaBit »

Het is een 'instapmodelletje' die RX550, maar opzich zou het volgens mij wel vlot genoeg moeten zijn voor wat 2D en licht 3D werk op 2x 4K monitor.

Je zou eens een keer de resolutie van beide schermen terug kunnen zetten naar QHD (2560x1440), en kijken of dat beter gaat. Dan heb je je antwoord.

Welke videokaart je anders nodig zou hebben, goede vraag. Ik heb 1x 32" 4K monitor en 1x 24" QHD monitor op een RTX2070 en dat loopt prima. Maar dat is al geen instap meer, en 'betaalbaar' is het vandaag de dag zowiezo niet met dank aan de scalpers en miners :evil:.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 2 x 4K monitor op een RX550

Bericht door Kjelt »

Je hebt tooling die CPU en GPU belasting weergeeft.
Bij windows10 zit het standaard in de "task manager".

Je zou de frequentie nog terug kunnen zetten naar 50 Hz afhankelijk wat je nu hebt.
Maar aangezien er drie 4k monitoren op zouden moeten kunnen verwacht ik eigenlijk dat het issue eerder in je processor en de PCI lanes zit (zijn die dezelfde spec als de videokaart ?) dan in je grafische kaart.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 2 x 4K monitor op een RX550

Bericht door skillalot »

Processor is een AMD Ryzen Threadripper 1950X 16-Core Processor 3.40 GHz
Als die het niet meer aan kan dan weet ik het niet meer :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 2 x 4K monitor op een RX550

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zou het niet aan Alibre kunnen liggen?

Ik vond destijds Draftsight tov Autocad ook minder soepel met de muis werken. (dat is echt minimaal maar is puur gevoelsmatig, alsof je muis op een stroef matje staat)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 2 x 4K monitor op een RX550

Bericht door skillalot »

Nee want ik heb het ook met andere toepassingen, youtube schokt bijvoorbeeld ook vaak. Nu heb ik bijvoorbeeld alleen dit scherm open staan, en als ik de muis beweeg dan zie je het pijltje niet vloeiend bewegen, maar hele kleine sprongetjes maken.
Voorheen met oude monitoren (op full hd) nooit last van gehad.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 2 x 4K monitor op een RX550

Bericht door serum »

Je kan je vernieuwingsfrequentie eens naar beneden gooien. Geen idee waar ie nu op staat. Of de officiele drivers van AMD er eens opzetten ipv de standaard windows variant.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 2 x 4K monitor op een RX550

Bericht door hainjedaf »

Dabit heeft gelijk, mijn RX570 trekt een combo van 1920x1600 en 4K ook maar net omdat er 8Gb ram in zit.
Een RX550 is echt te klein en te oud.

Ik zou een 2e videokaart ernaast prikken.
Dan verdeel je de belasting een beetje. En hoef je ook geen bakken met geld uit te geven.
Want de GPU prijzen zijn nog steeds belachelijk
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: 2 x 4K monitor op een RX550

Bericht door Oscar f1 »

Hoe zijn de monitoren aangesloten?
HDMI of display port (laatste heeft voorkeur)
Laatste drivers geïnstalleerd?
FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: 2 x 4K monitor op een RX550

Bericht door FreesKever »

Ik wil ook al een tijdje een 4k monitor, maar dan moet m'n 10 jaar oude PC'tje ook worden vervangen.

De combinatie van 4k en 28" begrijp ik echter niet.
Het zal best een mooi plaatje geven, maar ik heb zelf liever een enkele 4k monitor, maar dan wel wat groter.

B.v:
HP43
LG 43UN700
Gigabyte AORUS FV43U

Maar ik ga niet meedoen met de huidige gekte op de videokaarten markt. Ik wacht liever nog 1 of 2 jaar.

Misschien koop ik een Ryzen 5600G Redelijke prijs/prestatie verhouding, en ik vermoed goed genoeg voor een enkele 4k monitor.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 2 x 4K monitor op een RX550

Bericht door Kjelt »

FreesKever schreef: 10 sep 2021 10:46 Maar ik ga niet meedoen met de huidige gekte op de videokaarten markt. Ik wacht liever nog 1 of 2 jaar.
Als je niet de allerlaatste super duper grafische kaart wilt hebben zijn de prijzen weer aardig terug naar begin corona.
Wat je ook kunt overwegen is via tweakers V&A een tweedehands kaart over te nemen van de vorige generatie, zeker als je niet de laatste spellen op de allerhoogste refresh rate hoeft te spelen is er keuze genoeg.
FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: 2 x 4K monitor op een RX550

Bericht door FreesKever »

Helaas.
Ik weiger om iets van Nvidia te kopen. De hardware zal het wel doen, maar ik ben het niet eens met de filosofie van dat bedrijf.

AMD doet veel beter z'n best om (open) & goede drivers voor Linus te schrijven.

Videokaarten van AMD zijn zo ongeveer onvindbaar of onbetaalbaar.
Ik kan wat RX550 vinden (die wil blijkbaar niemand hebben) en daarboven kost een kaar ineens >EUR600. En dat is niet acceptabel voor mij. Ik ben geen "gamer". Ik wil een goede monitor voor CAD en om af en toe een filmpje te bekijken.

Tweedehands is idd een optie.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 2 x 4K monitor op een RX550

Bericht door DaBit »

Dat hele GPU computing is een aardige vlucht aan het nemen in CAD, rendering, video/beeldbewerking, simulatie, etc.
Dat werkt in mijn ervaring vrijwel altijd met CUDA (en eventueel OptiX voor de renderers) het soepelste; de OpenCL kernels zijn vaak zo'n 'oja, marketing vind dat we die ook moeten doen' implementatie, als OpenCL al ondersteund word.

Ik snap jouw afkeur van NVIDIA heel goed, maar als het apparaat gewoon moet werken dan is dat imho wel de handigste keuze, zeker als je juist niet gamed op je PC. Onder Linux zijn de drivers closed-source, maar ze doen het verder prima. Vind ik onder de streep toch belangrijker dan opensource-idealisme. Maar da's persoonlijk.

Kwa monitor en groote ervan is het ook maar net wat je ermee doet. Als ik printjes aan het layouten ben dan zijn 2 monitoren heerlijk. 27-32" 4K met de PCB erop zorgt voor veel bruikbare werkruimte omdat al die stomme zijbalkjes en propertyvensters minder schermoppervlak innemen, de hoge resolutie zorgt voor veel detail zodat je niet continu aan het zoomen en pannen bent (schaling wel op 100% houden dan), en die 32" van me past nog net in zijn geheel in je blikveld. Monitor(en) ernaast voor het schema en documentatie. Een erg productieve setup. Voor mijn doel dan tenminste. Voor jouw doel kan het anders zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: 2 x 4K monitor op een RX550

Bericht door Swake »

Kjelt schreef: 10 sep 2021 11:28zijn de prijzen weer aardig terug naar begin corona.
Bwa... De prijzen voor kaartjes type RTX 2060 en gelijkaardig zijn op amper een week tijd weer sterk gestegen, soms met 40%.
When it fits stop using the hammer.
Plaats reactie