wiel montage, 1 of 4 bouten ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: wiel montage, 1 of 4 bouten ?

Bericht door DaBit »

De laatste keer dat ik van die wieltjes gebruikte samen met staal heb ik ook het flens-type met een paar laspuntjes vastgezet. Snel, mooi vlak, en als ze ooit vervangen moeten worden dan is 4 laspuntjes doorslijpen een heel stuk sneller dan de tegen die tijd roestige, beschadigde en ranzige bouten los zien te wurmen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2440
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: wiel montage, 1 of 4 bouten ?

Bericht door hainjedaf »

Mijn bolderkar heeft gelaste ringen, dan een gelagerd wiel, dan weer een ring en zo'n tractor pen door een dwarsgat aan het einde van de as.

(Ik bedoel zo'n pen met veerring aan het uiteinde. Aan die ring kan je hem eruit trekken en omgeklapt borgt de ring de pen. Bij tractoren zitten deze vaak in de 3-punts hefinrichting.)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: wiel montage, 1 of 4 bouten ?

Bericht door keesfrees »

Dank voor het meedenken, ik denk dat ik de constructie die je beschrijft wel ken, maar of ik daar in dit geval iets aan heb ?
De insteek van mijn vraag was eigenlijk, waarom wordt er zo vaak een flens gebruikt terwijl dat beter, sneller, eenvoudiger met een bout zou kunnen.
Nu ik nog eens zocht vond ik het juiste wiel wel.
keesfrees schreef: 13 sep 2021 23:28
Over wielen valt veel te vertellen, en let niet te veel op de getallen die worden gegeven voor (max) draagvermogen, het maakt veel cq alles uit hoe het gebruikt wordt, wat voor ondergrond en de manier van gebruik.

Hier 2 andere onderwerpen van mij over wielen :
zwaarlastkar wielen, bestuurbaar
viewtopic.php?f=38&t=16894
pompwagen rolweerstand
viewtopic.php?f=38&t=18568
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
MRS
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 feb 2011 17:10
Contacteer:

Re: wiel montage, 1 of 4 bouten ?

Bericht door MRS »

Zit er niet een centrale bout voor het taatslager van het wiel?
Dan kan je er een lange bout door doen met een bus er tussen.
Plaats reactie