wiel montage, 1 of 4 bouten ?
Moderator: Moderators
Re: wiel montage, 1 of 4 bouten ?
De laatste keer dat ik van die wieltjes gebruikte samen met staal heb ik ook het flens-type met een paar laspuntjes vastgezet. Snel, mooi vlak, en als ze ooit vervangen moeten worden dan is 4 laspuntjes doorslijpen een heel stuk sneller dan de tegen die tijd roestige, beschadigde en ranzige bouten los zien te wurmen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- hainjedaf
- Donateur
- Berichten: 2468
- Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: wiel montage, 1 of 4 bouten ?
Mijn bolderkar heeft gelaste ringen, dan een gelagerd wiel, dan weer een ring en zo'n tractor pen door een dwarsgat aan het einde van de as.
(Ik bedoel zo'n pen met veerring aan het uiteinde. Aan die ring kan je hem eruit trekken en omgeklapt borgt de ring de pen. Bij tractoren zitten deze vaak in de 3-punts hefinrichting.)
(Ik bedoel zo'n pen met veerring aan het uiteinde. Aan die ring kan je hem eruit trekken en omgeklapt borgt de ring de pen. Bij tractoren zitten deze vaak in de 3-punts hefinrichting.)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Re: wiel montage, 1 of 4 bouten ?
Dank voor het meedenken, ik denk dat ik de constructie die je beschrijft wel ken, maar of ik daar in dit geval iets aan heb ?
De insteek van mijn vraag was eigenlijk, waarom wordt er zo vaak een flens gebruikt terwijl dat beter, sneller, eenvoudiger met een bout zou kunnen.
Nu ik nog eens zocht vond ik het juiste wiel wel.
Hier 2 andere onderwerpen van mij over wielen :
zwaarlastkar wielen, bestuurbaar
viewtopic.php?f=38&t=16894
pompwagen rolweerstand
viewtopic.php?f=38&t=18568
De insteek van mijn vraag was eigenlijk, waarom wordt er zo vaak een flens gebruikt terwijl dat beter, sneller, eenvoudiger met een bout zou kunnen.
Nu ik nog eens zocht vond ik het juiste wiel wel.
Over wielen valt veel te vertellen, en let niet te veel op de getallen die worden gegeven voor (max) draagvermogen, het maakt veel cq alles uit hoe het gebruikt wordt, wat voor ondergrond en de manier van gebruik.
Hier 2 andere onderwerpen van mij over wielen :
zwaarlastkar wielen, bestuurbaar
viewtopic.php?f=38&t=16894
pompwagen rolweerstand
viewtopic.php?f=38&t=18568
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Re: wiel montage, 1 of 4 bouten ?
Zit er niet een centrale bout voor het taatslager van het wiel?
Dan kan je er een lange bout door doen met een bus er tussen.
Dan kan je er een lange bout door doen met een bus er tussen.