Radio in de 21ste eeuw?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door keesfrees »

Haha, we zijn het weer helemaal eens Hugo.

Ik haal wel eens het voorbeeld aan van een oppas (voor kleine kinderen), voorheen was je lang bezig met uitleg over het kind, tegenwoordig ben je langer bezig met hoe de TV aan moet, o wacht, da's ook al weer achterhaald, iedereen heeft z'n eigen TV-tje of hoe zo'n ding ook heet bij zich.
Er blijft ook helemaal niets hetzelfde :/
"Vroegah . . . maar nu moet het allemaal elektriek weze en geluid maken" (citaat)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door joopbos »

Wie van jullie kent nog die grote bakeliete knop in de huiskamer? Radiodistributie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

joopbos schreef: 05 okt 2021 17:45 Wie van jullie kent nog die grote bakeliete knop in de huiskamer? Radiodistributie
Alleen dat ik weet dat ik wel eens zo'n kast sloopte ahum demonteerde. :mrgreen: (dat deed ik met zo'n beetje alles wat ik vond en demonteerbaar was)
Een standenschakelaar (of was dat alleen maar aan/uit?), volumeknop en een luidspreker als ik me niet vergis. Zal ook wel iets van een trafo ingezeten hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door DaBit »

keesfrees schreef: 05 okt 2021 17:36 tegenwoordig ben je langer bezig met hoe de TV aan moet, o wacht, da's ook al weer achterhaald
'Op dit briefje staat de wifi code'. Dat duurt nog geen 5 seconden :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door keesfrees »

En ook dat is al niet meer nodig tegenwoordig.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door bertus1945 »

ik heb sinds vorige week ook een DAB radio gekocht prima ding,maar ik luister voornamelijk radio via internet ,piraten zenders gaat prima ben er ergblij mee,ik ben ook bij Ziggo ,die er dus met analoog signaal mee gestopt is,vandaar deze gekocht.
Je kan ook makkelijk met je computer zelf zenders toevoegen.
https://nl.hama.com/00054238/hama-hifi- ... etooth-app
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door Jacala »

Ik heb meerdere DAB radio's. In de auto, in de werkplaats en thuis.
Allemaal hetzelfde probleem: haperend ontvangst. FM is in mijn beleving vaak beter.
Vooral in een stalen hal is DAB echt waardeloos. FM komt beter door de kooi van faraday dan DAB lijkt het.

Voordeel van DAB is wel dat als het werkt je enorm veel leuke zenders hebt (zoals radio tien 60&70's hits)
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door skillalot »

Ik heb google nest audio in huis, gewoon een paar speakers via wifi.
"Hey google, speel radio 538", werkt perfect, en het geluid wat er uit die speakers komt is ook prima.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door hobbycnc23 »

joopbos schreef: 05 okt 2021 17:45 Wie van jullie kent nog die grote bakeliete knop in de huiskamer? Radiodistributie
Ja, dat is heel lang geleden. Ik bouwde mijn eerste kristalontvanger met een OC44 en/of OC70 geloof ik, aangesloten op een draad antenne van 20 mtr in de tuin.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door serum »

skillalot schreef: 08 okt 2021 10:18 Ik heb google nest audio in huis, gewoon een paar speakers via wifi.
"Hey google, speel radio 538", werkt perfect, en het geluid wat er uit die speakers komt is ook prima.
Perfect werkt het niet. Van tijd tot tijd worden de commando's weer mild aangepast, waardoor je bv geen qmusic kan luisteren zonder te zeggen 'hey google, speel qmusic af via tunein op luidsprekers beneden' terwijl normaalgesproken 'hey google speel qmusic' voldoende was. En de routines (die in het Nederlands beschikbaar zijn) werken voor commando's wbt volumeaanpassingen voor alle luidsprekers (onze oudste heeft de gewoonte om 's ochtends te vragen hoe warm het vandaag wordt, het hele huis wakker als je 's avonds op vol volume muziek hebt geluisterd). Dmv een routine zet ik ze 's avonds om 2100 op 20 %, maar die routine werkt alleen als de luidsprekers een Engelse naam hebben. Het is gewoon een verkreupelde halfwerkende beta ervaring. verre van perfect. En de momenten dat het perfect werkt is het na een week weer naar de knoppen. En wanneer je muziek wilt luisteren van spotify pakt hij meestal een of andere cheesy b-variant van het nummer.. Je hoort het al. Frustratie genoeg om 'perfect' als werktitel af te vlaggen..
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door Arie Kabaalstra »

joopbos schreef: 05 okt 2021 17:45 Wie van jullie kent nog die grote bakeliete knop in de huiskamer? Radiodistributie
Mijn grootvader zaliger werkte vroeger in Amsterdam bij de Radiocentrale waar die signalen dus gedistribueerd werden.
Feitelijk al een voorloper van de Kabel..

Qua radio.. 'k heb thuis een Google Nest.. 't is maar één speaker.. maar voor het gewoon naar de radio luisteren is het prima voor mij..
Als ik wat betere muziek wil horen.. dan speel ik mijn CD verzameling wel af via de PC..

In mijn werkplaats staat een oude Sony radio, achtergelaten door de vorige huurder.. echt een oudje.. er zit nog een Cassettespeler in..
'k heb daar een redelijke FM ontvangst, hier thuis niet.. maar thuis luister ik via Internet..
In de auto?.. 'k heb het met mijn huidige auto eigenlijk nog niet geprobeerd, maar de FM ontvangs hier in Friesland is niet denderend.. Sommige stations kun je ook niet meer door heel Nederland ontvangen.
'k weet nog wel dat ik een keer met de auto onderweg was naar Eindhoven (moest bij Bert Eding zijn), en tot Emmeloord had ik een beroerd signaal, en vlak na Den Bosch begon het ook weer minder te worden..

Hoe dat met DAB+ is, daar ben ik wel benieuwd naar, al moet ik zeggen dat ik in de auto meestal CD's vanaf een USB Stengel luister.. gewoon mijn eigen collectie "middle of the road" muziek.. Björk, Pink Floyd, Thijs van Leer, Jamiroquai.. dat werk.. ja.. ik heb een brede smaak..
Plaats reactie