Radio in de 21ste eeuw?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door skillalot »

Sven schreef: 03 okt 2021 10:07 Internet radio, mijn moeder heeft geen internet, alleen een 4G tablet.
Simkaart in een 4G router stoppen? Of anders een T-mobile thuis abo met 4G router afsluiten?
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door Bjornski1976 »

Je kan toch nog steeds fm ontvangen vanuit de ether? Antene radiotje moet gewoon werken anders snap ik niet hoe mijn auto radio werkt. Voor de frequenties van een radio station ff kijken wat in de regio van toepassing is.

https://www.radiofreak.nl/frequenties/
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door hfjbuis »

Als de DAB(+) ontvangst slecht is, is meestal de FM ontvangst ook niet geweldig. Dit is oplosbaar met een antenne.
In de auto op de oprit is mijn DAB+ ontvangst stukken beter dan op de 1e verdieping met een DAB+ wekkerradio. Ik had het andersom verwacht!!! Wel is op de 1e verdieping de DAB+ ontvangst beter dan de FM ontvangst.
Op de meeste digitale TV's kun je ook digitale radio luisteren. Dan kun je weer gebruik maken van de Ziggo kabel.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door fct2 »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 okt 2021 16:14 Vroeger bouwden we zelf een kristal ontvanger, en een antenne van 30 meter de boom in. :mrgreen:
(ontving alleen z'n schip van de Noordzee, maar daar hoefden wij geen moeite voor te doen, in de duinen wonend op steenworp afstand van het strand)
Maar onder de streep luister je dus naar internet radio, en Sven z'n moeder heeft dat alleen op haar tablet via 4G.

Dan woon(de) je vast in duindorp. Kom daar ook vandaan en weet nog dat men daar altijd klaagde over de piepjes van scheveningen radio. OA de duitse Philips radio's hadden een midden frequentie van 460kHz wat problemen gaf. Omregelen naar 452kHz ging al beter al had je soms al genoeg aan een speaker met een stuk draad om sch radio te ontvangen. Dan was er geen redden aan natuurlijk en restte je alleen om te verhuizen.

Wat moeder betreft, tablet met 4G kan toch internetradio weergeven, link dat dan door via een bluetooth onvanger op de stereo installatie.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door zeeschuim »

Is dit niks?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 123
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door PE1BEY »

JAAAAAAA !!!!!

Hier wordt ík dus weer blij van....

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door benkr »

Toen ik in 1977 bij de Kon. Landmacht in hun elektronica onderhoudswerkplaats ging werken werd ik vrijwel meteen opgezadeld met dit ding:
RA17.JPG
Dat is dan echt iets voor jou.

Ik had totaal niets met HF techniek en begon daar als volkomen newby aan. Ik had naast mij iemand die zowat elke voorkomende fout in zijn schriftje had staan, maar als vraagbaak, anders dan "dan moet je dat en dat vervangen" had ik er totaal niets aan.
Dat vond ik ook niet erg, ik heb altijd geprobeerd om te begrijpen waar ik mee bezig was en daar werd ik ook nog eens flink mee geholpen door mijn grote leermeester daar, die man was eigenlijk helemaal gestoord maar hij was wel een kei in HF techniek en daarbij ook nog eens een heel goede leraar. Hij kwam zo ongeveer een keer per dag langs om mij een vraag te stellen, als ik daar het antwoord op had kreeg ik de volgende vraag, had ik geen antwoord kreeg ik ook een nieuwe vraag, zo ongeveer halfweg het probleem, als ik dan nog geen antwoord had weer een nieuwe vraag, weer dichter bij de oplosrichting, maar never nooit een direct antwoord, hij zette je steeds opnieuw aan het denken.Zolang je bleef denken bleef hij vragen stellen, als je het opgaf was je afgedaan bij hem, ik heb collega's zo ongeveer huilend zien proberen hem te ontwijken omdat hij ze het leven compleet zuur maakte terwijl anderen die wel bij hem in de gunst waren bleven bestookt worden met vragen, maar eigenlijk nooit iets fout konden doen, gelukkig viel ik wel bij hem in de smaak, ik heb echt heeeel veel van hem geleerd. Ik heb dat werk denk zo ongeveer een half jaar lang gedaan en naar schatting zo ongeveer 100 van die apparaten gedaan, toen werd ik gevraagd om over te stappen naar de zgn. meetgroep, een groepje mensen die test en meetapparatuur repareerden en kalibreerden, dat heb ik zo ongeveer 20 jaar gedaan waarvan de laatste 8 a 10 jaar als afdelingshoofd. Daarna ben ik overgestapt naar de club die zich bezig hield met dingen ontwerpen en bouwen die niet te koop waren, denk aan interfaces tussen "oude" apparuur en gloednieuwe apparatuur, meestal paste dat niet 1 op 1 op elkaar en de industrie waar het nieuwe apparaat vandaan kwam kreeg de informatie niet om te zorgen dat het al meteen paste.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 123
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door PE1BEY »

Toen ik zo'n 45 jaar geleden zendamateur werd was bovenvernoemde Racal RA-17 echt "top of the bill".
Helaas voor beginners niet te betalen en ook nog vrij zeldzaam om aan te komen...
Het verlangen naar zo'n machine is echter nooit weggegaan en toen ik twee jaar geleden in de gelegenheid was om er een over te nemen, heb ik dat met beide handen aangepakt.... Dus ik ben nu ook de trotse bezitter van een Racal RA-17.
Qua bediening en handling niet te vergelijken met een moderne KG ontvanger, maar het nostalgische gevoel wat je krijgt als je naar zo'n apparaat luistert is niet te betalen...

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door Papaatje »

ik heb sinds een paar maanden een DAB+ radio in mijn auto.
Schrok wel dat ik daar geen DAB+ antenne bij geleverd kreeg, had ik niet goed gezien bij het bestellen.
Eerst maar via de FM-ingang met muziek gereden, uit gierigheid. :lol:
Vond dit uiteindelijk toch wel zonde dus een antenne van 4 tientjes erbij besteld.
De kwaliteit via DAB+ is in mijn ogen stukken beter dan FM.
Dat kun je vooral horen omdat de DAB niet echt overal goed te ontvangen is. Als ik mijn wijk uitrij dan gaat hij een paar keer van DAB naar FM, een heel ander geluid. DAB vind ik wat voller van klank. ;-)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door Sven »

Dank voor alle reacties mannen.

Op het moment moet ik even tussen de bomen doorkijken met de hulp van jullie info.
Dit is geloof ik voor het eerst dat ik mezelf een oude man voel in de context van nieuwe ontwikkeling...
Brrr....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door keesfrees »

Ik kan er nog veel meer over vertellen, maar geen zin/tijd om een heel verhaal te gaan schrijven hier.
Het is heel begrijpelijk dat het voor de meeste mensen niet meer te volgen is, ik ben derhalve op meerdere adressen een eerste lijns hulp.

Maar ik kwam hier naar toe om dit (ter info) te vertellen :
Waarom zou je zelf nog een echte radio (die signalen uit de lucht/ether haalt) willen hebben als je alles zo ook kan beluisteren :
http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/?tune=648am
En zo zijn er nog veeeel meer :
http://www.websdr.org/
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 909
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door joopbos »

Mooi he.
Ik weet nog dat het 10 15 jaar geleden voor het eerst gedemonstreerd op de Dag van de RadioAmateur ( VERON)
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door assink »

Hier in de buurt wordt er volop gespeeld met oude grote lampenzenders.
Rohde & Schwarz, elenos en RVR.
Zitten beste leuke gloeilampjes in zo'n 5 kw kast, en 15 of 20 kw wordt ook regelmatig gebruikt :lol:
Beste knapen van hoogspanning voedingen, armdikke coax kabels en beste antennes en koppelbalken.

Etherpiraterij is een best drukke hobby in deze hoek van het land.

Maar er zijn tegenwoordig genoeg alternatieven, zoals hierboven al genoemd.
Maar behalve bij DAB of FM/AM ben je eigenlijk altijd een internet verbinding nodig lijkt het.

Inderdaad zou ik het zoeken in een losse antenne.
Zal je bij steeds meer huizen ook nodig zijn, vanwege veel isolatiematerialen met een aluminium laag waardoor je een kooi van faraday creëert.
Dus die antennes zullen vast wel te koop zijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Radio in de 21ste eeuw?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 05 okt 2021 13:41 Ik kan er nog veel meer over vertellen, maar geen zin/tijd om een heel verhaal te gaan schrijven hier.
Het is heel begrijpelijk dat het voor de meeste mensen niet meer te volgen is, ik ben derhalve op meerdere adressen een eerste lijns hulp.

Maar ik kwam hier naar toe om dit (ter info) te vertellen :
Waarom zou je zelf nog een echte radio (die signalen uit de lucht/ether haalt) willen hebben als je alles zo ook kan beluisteren :
http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/?tune=648am
En zo zijn er nog veeeel meer :
http://www.websdr.org/
Ik wil gewoon een kastje, met een aan uit, volume, zenderkeuze. Wat het gewoon doet. Niks met computers, apps of andere ongein. En die gewoon geluid geeft als ik hem aan zet, niet eerst 30 sec. opwarmen, zolang deden die oude buizenradio's er niet eens over.
En als ie dat signaal digitaal uit de lucht moet happen maakt mij dat niet uit, alsof ik van frequentie modulatie wel verstand zou hebben.

Het verbaasd me al jaren dat al die achteruitgang van bediencomfort gewoon door iedereen gepikt wordt, want het is nu eenmaal zo, of dat komt door de computer. In plaats dat het allemaal echt slimmer wordt en eenvoudiger te bedienen.
Je zit even een weekendje in een vakantie huisje, Schoonzus: hoe die oven werkt geen idee, ik krijg hem niet aan. Vroeger zat er gewoon een boven onder keuze knop en een temperatuur instelling. (en zo kan ik er nog wel een paar bedenken)
Straks komt er geen water uit de kraan als je niet eerst een menuutje in vult hoeveel en wat je er mee gaat doen.

Zo, lekker even uitgeblazen. (misschien dat Sven zich nu iets minder oud gaat voelen) :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie