Welke lijm?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Welke lijm?

Bericht door Portje »

Beste allemaal,

Ik wil rvs moeren, waar ik later moeilijk bij kan, op aluminium lijmen.
Weten jullie welke lijm ik daar het béste voor kan nemen?
Iets van Loctite?

Dit om een cirkelzaag, die steeds weer van de verticale paneel die buiten staat af moet, op een plaat te kunnen vastzetten.
De aluminium plaat is 6mm en ik denk niet als ik daar schroefdraad in tap dat dat lang mee zal gaan.
Laatst gewijzigd door Portje op 03 okt 2021 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Welke lijm?

Bericht door Piet Versleijen »

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welke lijm?

Bericht door serum »

Of helicoils erin. Gaat ook prima in 6mm dikte. Anders kan je inderdaad de blindklinkmoeren gebruiken. Lijmen zie ik niet zo zitten.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Welke lijm?

Bericht door keesfrees »

Een blokje er achter met een paar getapte gaten voor boutjes, een sparing in het blokje voor een een glijmoer, grotere moer, iets wat vervangbaar is eventueel.
O ja, je kan er slecht bij, maar die moer zal wel even mee gaan toch ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Welke lijm?

Bericht door Portje »

Aan de kant waar het te zagen plaatmateriaal komt wil ik eigenlijk zo min mogelijk aan uitsteeksels hebben.
Ik dacht zelf aan verdiept boren en daar een platte moer in te lijmen zodat ik sterknoppen met draadstang kan gebruiken.
Aan de kant waar de machinezool zit wil ik alleen gaten hebben.

zo'n tubtara steekt een eind uit, die heb ik wel op zolder liggen.
helicoils zou ook kunnen als ze een kraagje hebben die weer verdiept zou zitten.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Welke lijm?

Bericht door keesfrees »

Er is er maar 1 die kan zien wat de (on)mogelijkheden zijn. :-)
Is het een optie om ipv een moer er een bout uit te laten steken ? Een slotbout bv, dan er alleen iets achter maken tegen er uit vallen.
Of ipv losse moeren een plaat met schroefgaten er achter.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke lijm?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik frees wel eens zeskantjes en pers daar de moeren in. (en je hebt per slot een freesbank)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welke lijm?

Bericht door spinningwheels »

Lijmen is helemaal niets nis mee,ze gebruiken ook plaksel om vliegtuigen in elkaar te zetten en je leest niet zo heel vaak dat die dingen in de lucht uit elkaar vallen.
Nu is het oppervlak van een moer wat je kunt lijmen wel redelijk klein, zou dan eerder een vierkant plaatje pakken met schroefdraad erin om het lijmoppervlak te vergroten.
Een goede epoxy lijm zou het moeten kunnen doen
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke lijm?

Bericht door DaBit »

spinningwheels schreef: 03 okt 2021 19:55 Lijmen is helemaal niets nis mee,ze gebruiken ook plaksel om vliegtuigen in elkaar te zetten en je leest niet zo heel vaak dat die dingen in de lucht uit elkaar vallen.
Nee, maar de hoeveelheid voorbereiding die ze eraan doen om dat mogelijk te maken zeg je dan weer niks over, en het is ook geen RVS op aluminium...

Ik zou Hugo z'n zeskantje frezen en de moeren erin plakken met epoxy. Niet frezen en een zetmoer erin plakken kan ook.
Of er gewoon een helicoil in draaien. Die dingen doen het al sinds jaar en dag prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Welke lijm?

Bericht door HD13 »

motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Welke lijm?

Bericht door motormuis »

Martien
wat voor maat schroeven komen erin ?
ik heb helicoils en inserts en een apparaat om vierkante en seshoekige gaten te maken en een draaibank en frees om er iets te maken wat past
Hans
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Welke lijm?

Bericht door Bjornski1976 »

Om iets redelijk vast te bouten houd ik altijd anderhalf keer de diameter aan voor de lengte.

Voor 6mm plaat dikte kom ik uit op M4. Welke diameter heb jezelf in gedachte en waarom RVS (roest bestendig)?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Welke lijm?

Bericht door Portje »

En ik maar denken dat ik een simpele vraag stelde, grin
een beetje lijm om een rvs bout in een verdiept gat te lijmen, hahaha
geweldig weer..

idd, rvs tegen het roesten.
De vertical panel saw die ik aan het maken ben staat buiten onder een afdak dus wil ik zoveel mogelijk spul gebruiken wat "niet" roest.
Inmiddels ben ik bij Klein Kelders een doosje aluminium moeren, m8, tegen gekomen.
Dat zou dus ook kunnen als dat beter zou plakken.

boutjes van achteruit kan niet omdat de cirkelzaag een kwartslag gedraaid moet kunnen worden om lange platen te kunnen zagen.
Ook is de bedoeling dat er een bovenfrees opgezet kan worden mocht ik dat eens nodig hebben.
Maar dat staat allemaal in het fotoverslag.

Ik heb wel eens met helicoil gewerkt in een plaat maar dat ging na een tijdje los zitten.
Een zeskant frezen zoals Hugo zei zou ook kunnen, maar ook dan wil ik het goed vastlijmen.
En dan zijn we weer bij het begin, de loop is rond.... joepieee


Hans, ik hou het in gedachte.
Heb ik een doel om weer eens bij je langs te gaan...
Laatst gewijzigd door Portje op 03 okt 2021 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Welke lijm?

Bericht door Bjornski1976 »

Aluminium an zich kan wel gelijmd worden maar in het algemeen heeft aluminium een oxide laagje.

Nu je aluminium moertjes hebt, lekker vast buttere met een las apparaat.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie