Welke lijm?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Welke lijm?

Bericht door Portje »

Een las apparaat heb ik niet.
Maar goed ook ...
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke lijm?

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik voor het lijmen van aluminium op metaal de grijze 2 componenten epoxy van Bison. Op de gebruiksaanwijzing staat dat het geschikt is voor aluminium en andere metalen!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Welke lijm?

Bericht door xander janssen »

Op het werk verlijmen we wel eens onderdelen voor lucht- en ruimtevaart. Particulier verkrijgbare lijm die qua eigenschappen dicht in de buurt komt vande lijm die wij gebruiken is Bison Epoxy Metaal. Deze gebruik ik zelf naar tevredenheid.

Deze blijft taai in tegenstelling tot sommige andere lijmen die zeer hard worden. Hierdoor kan de lijm nog uitzettingen door temperatuurverschillen opvangen. Ern harde lijm zal eerder kapot gaan.

Zal hier geen cursus lijmen gaan geven, maar voorbereiding en volgens voorschrift werken is heel belangrijk.

Zorg er zeker voor dat je:
- een ontwerp hebt wat geschikt is voor een lijmverbinding. Mechanische krachten zo veel mogelijk mechanisch opvangen. Bijvoorbeeld door moeren in eerder genoemde 6 kant pockets te leggen.
- oppervlakken zo groot mogelijk zijn
- opervlakken goed vetvrij maakt
- dan opschuren met nieuw = schoon schuurpapier
- stofvrij maken, met een schone doek. Niet met een vuil vettig lapje wat in de buurt ligt :lol:
- voldoende lijm mengt, je moet goed kunnen mengen en daarvoor heb je volume nodig. Aan de randjes van je mengsel is de menging altijd minder.
- meng op de juiste manier zonder teveel lucht bij te mengen
- doe de verlijming en laat uitharden. Meest gemaakte fout is te snel voelen of het vast zit. Een lijmverbindinding die bij het uitharden gestoord/bewogen wordt zal nooit zijn eindsterkte halen.
- laat het restant van de lijm daarom naast je werkstuk uitharden. Dit is je testsample waarin je kunt drukken met een vingernagel, spijker, kraspen om te zien of de lijm juist is uitgehard. Dan zul je ook zien dat de randen van je mengpoeltje minder goed uitharden door slechtere menging.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Welke lijm?

Bericht door Storm100210 »

Heb je weleens van Durafix gehoord? het zou moeten RVS aan Aluminium moeten solderen.
https://vymaps.com/NL/Durafix-Benelux-1397800900478414/
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Welke lijm?

Bericht door Kars-cnc »

Portje schreef: 03 okt 2021 23:18 Inmiddels ben ik bij Klein Kelders een doosje aluminium moeren, m8, tegen gekomen.
Dan is de loop inderdaad rond want daarmee ben je weer net zover als M8 in je aluminium plaat tappen... wat je niet wilde :mrgreen:

[Edit] Oeps... foutje, maar kan dit bericht niet meer verwijderen, zie volgende post.
Laatst gewijzigd door Kars-cnc op 04 okt 2021 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Welke lijm?

Bericht door Kars-cnc »

Portje schreef: 03 okt 2021 23:18 Inmiddels ben ik bij Klein Kelders een doosje aluminium moeren, m8, tegen gekomen.
Dan is de loop inderdaad rond want daarmee ben je weer net zover als M8 in je aluminium plaat tappen... wat je niet wilde :mrgreen:

Ik zou dat tappen gewoon doen als ik jou was, als het fout gaat boor de de M8 uit en staan alle hier genoemde mogelijkheden weer helemaal tot je beschikking.

Iets wat overigens hier nog niet genoemd is zijn de inpers moeren voor meubelplaat. Die kun je ook in RVS kopen, je moet dan even de uitstekende flappen weg slijpen en dan in het gat lijmen. Dat voldoet meteen aan de voorschriften van Xander voor wat betreft de mechanische krachten opvangen buiten de lijm verbinding.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke lijm?

Bericht door DaBit »

Portje schreef: 03 okt 2021 23:18 Ik heb wel eens met helicoil gewerkt in een plaat maar dat ging na een tijdje los zitten.
Ook die kun je plakken :mrgreen:

En die moeren van HD13 was wat ik bedoelde met 'zetmoer', al zien de echte zetmoeren er iets anders uit.
Hoef je ook alleen maar een gat te boren en met de bankschroef zo'n ding erin te persen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 867
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Welke lijm?

Bericht door zeeschuim »

Neem een blindklinkmoer.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Welke lijm?

Bericht door xander janssen »

Portje schreef: 03 okt 2021 23:18
Ik heb wel eens met helicoil gewerkt in een plaat maar dat ging na een tijdje los zitten.
Als je een bout vaak in/uit een helicoil moet draaien loop je op een gegeven moment inderdaad het risico dat hij lost komt.

Dan kun je beter Keenserts gebruiken. Deze kun je indraaien en daarna sla je de pennetjes naar binnen waardoor je de draad gecontroleerd beschadigd en alles zit muurvast.

https://www.kvt-fastening.ch/en/product ... keenserts/

Groet,

Xander
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Welke lijm?

Bericht door DirkSchipper »

Als je metaal met een getapt gat wilt verlijmen is epoxy de beste optie.
Gebruik dunne en langzaam uithardende epoxy, die kruipt is alle (microscopisch kleine) groeven en spleten, en geeft daardoor de beste hechting.
Aluminium kan ook prima verlijmd worden met epoxy, alleen die oxide-huid vraagt een slimmigheidje.
Die huid ontstaat nl. binnen een paar milliseconden, dus domweg schuren heeft geen zin.
Maar ... als je het alu nat schuurt met epoxy ipv. water, krijgt zuurstof geen kans, en verlijmt het uitstekend.
Succes.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Welke lijm?

Bericht door Oscar f1 »

Afbeelding

Blindklinkmoeren,
ook fijn voor plaatwerk.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Welke lijm?

Bericht door Swake »

Let erop dat RVS + Alu + vocht = Galvanische Corrosie. Heb honderden schroeven moeten vervangen van iets dat aan buitengevels werd vastgemaakt... Die schroeven vielen er op sommige plaatsen zo uit.
Portje schreef: 03 okt 2021 23:31 Een las apparaat heb ik niet.
Je hebt net een excuus gevonden om een kleine TIG te kopen :lol:

Als je die blindklinkmoeren niet wil omdat die 1 à 2 mm of zo uitsteken en het aluminium misschien niet genoeg 'grip' gaat hebben hiervoor dan gaat lijmen ook niet helpen. Voor Alu op Alu is de huis-tuin-keuken oplossing ofwel lassen ofwel alu rivetten toepassen. Als het gat goed past heb je met een TIG zelfs geen bijvoegsel nodig.

Je kan natuurlijk ook die alu plaat vervangen door een RVS plaat.

Of die zaag laten hangen en er een goed afgesloten, liefst geïsoleerde, zak rondhangen. Indien het enkel een condens probleem is (geen rechtstreekse inval van water dus) dan is zo'n zak voldoende, eventueel aangevuld met een pak her-genereerbare vochtadsorberende kristallen.
When it fits stop using the hammer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke lijm?

Bericht door Kjelt »

DirkSchipper schreef: 04 okt 2021 11:17 Als je metaal met een getapt gat wilt verlijmen is epoxy de beste optie.
En hoe zit het met bv LOCTITE 638 , 648 ?
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Welke lijm?

Bericht door Portje »

Ik had zojuist ff naar die KEENSERTS® threaded inserts with 4 key locks gekeken, M8.
Het was maar ff, toen was ik van schrik van de stoel gevallen.
Mooie dingen, dat wel.
Maar rond de €45.- de 5?
En een slagpen voor €125,-

voor 12 gaatjes te vullen een beetje teveel voor mijn zakgeld... :cry:
€10 per gaatje vullen is nog duurder dan bij de tandarts.

Aangezien ik nog met een test exemplaar bezig ben kijk ik wel of het anders kan.

Ik denk dat ik maar bij bison of loctite ga kijken.
epoxy zou ook nog kunnen.

Ieders bedankt voor de nuttige, leerzame en gezellige bijdrage, tot een volgende vraag...
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie