Wanddikte voor klein drukvat?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wanddikte voor klein drukvat?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

spinningwheels schreef: 04 okt 2021 23:02 Als ik naar die onderschroef busjes kijk voor gasbranders is dat zo ongeveer conservenblik dikte. Ik zou zelf zo denken 1.5 mm is meer dan zat. Ga dan uit van een stukje RVS buis.
Dat is denk ik butaan, is volgens mij wel een lagere druk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Wanddikte voor klein drukvat?

Bericht door motormuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 okt 2021 13:47
spinningwheels schreef: 04 okt 2021 23:02 Als ik naar die onderschroef busjes kijk voor gasbranders is dat zo ongeveer conservenblik dikte. Ik zou zelf zo denken 1.5 mm is meer dan zat. Ga dan uit van een stukje RVS buis.
Dat is denk ik butaan, is volgens mij wel een lagere druk.
klopt
LPG = in de zomer 70 % propaan en 30% butaan en in de winter 70% butaan en 30 % propaan dit omdat propaan kan bevriezen
de druk van de twee is nagenoeg gelijk
wat dabit geschreven heeft de warmte onder de motorkan moet je wel degelijk rekening me hoeden want als het vat te warm wordt is het een bom
als je door te veel warmteinvloet een ontlediging van het gas krijg dan loopt de druk op van 10 bar na ( wat was de warde 1ltr vloeibaar gas is 450 ltr gas ) kan je de druk uitrekenen
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Wanddikte voor klein drukvat?

Bericht door spinningwheels »

Dank voor alle tips,
De druk ben ik niet zo heel bang voor. een LPG tank heeft een veiligheid dij bij 25bar af gaat blazen. Zelfs met volle tank met uitgeschakelde 80% vulstop. In de laadbak volle zon er op. Gaat die veiligheid er nog niet uit.
Maar better safe than sorry, een duikfles is dan wel het mooiste.
Tankje komt niet in motor ruimte, onder dashboard tegen schutbord.
3 leidingen naar voren is geen optie, dan moet ik aan het boren in LPG tanks waar nog en restant gas in zit, Of een buffer achterin, en dan grote afsluiters zien te vinden en met een 15 mm leiding naar voren.
In theorie kan ik praktisch alles
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Wanddikte voor klein drukvat?

Bericht door xander janssen »

Een 454 ci motor, geen lullig ding.

Hoe lossen anderen dit probleem op? Want deze motoren worden wel vaker op de 1/4 mijl race gebruikt.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Wanddikte voor klein drukvat?

Bericht door spinningwheels »

xander janssen schreef: 06 okt 2021 16:10 Een 454 ci motor, geen lullig ding.

Hoe lossen anderen dit probleem op? Want deze motoren worden wel vaker op de 1/4 mijl race gebruikt.
Anderen stoken geen LPG maar 102 octane of E85.
Maar voor mij is het straatgebruik, met zo af en toe strip.
En voor op straat moet het wel een beetje betaalbaar blijven, vandaar dus LPG.
Een beetje rustig rijden dan is 1op 3 a 1op 3.5 te halen en op gas nog te betalen, op benzine word het wat duur zeg maar .
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Wanddikte voor klein drukvat?

Bericht door benkr »

spinningwheels schreef: 06 okt 2021 17:59
xander janssen schreef: 06 okt 2021 16:10 Een 454 ci motor, geen lullig ding.

Hoe lossen anderen dit probleem op? Want deze motoren worden wel vaker op de 1/4 mijl race gebruikt.
Anderen stoken geen LPG maar 102 octane of E85.
Maar voor mij is het straatgebruik, met zo af en toe strip.
En voor op straat moet het wel een beetje betaalbaar blijven, vandaar dus LPG.
Een beetje rustig rijden dan is 1op 3 a 1op 3.5 te halen en op gas nog te betalen, op benzine word het wat duur zeg maar .
Een kennis van me had dezelfde gedachtengang, hij kocht daarom een heel jonge (ca. 1 jaar oud) Cadillac Escalade op LPG, hij had al de vrees dat die keuze wellicht voor problemen met de kleppen zou gaan betekenen, en dat bleek waar te zijn, na iets van 60.000 km was het zo ver.
Ik ging een keer met hem via de A2 richting midden Nederland, op een gegeven moment werden we ingehaald door een nog meer aso ding, een Ford of Ram met achter dubbel lucht, hij wist meteen alles van die auto, 150 paarden meer in de machinekamer en zo.
Dat moest natuurlijk wel getest worden, op een gegeven moment reden we beiden richting 200 km/u over een vrijwel lege A2. Woow wat een geweld en toch echt heel luxe qua inrichting en comfort. Leuk om een keer meegemaakt te hebben, maar voor mij toch maar niet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wanddikte voor klein drukvat?

Bericht door DaBit »

spinningwheels schreef: 05 okt 2021 23:59 Tankje komt niet in motor ruimte, onder dashboard tegen schutbord.
Dan nog zit het idee dat het buffertankje een hogere temperatuur kan krijgen dan de LPG tank zelf me niet lekker.

Stel dat we puur propaan in de LPG tank hadden zitten, en de tank 20 graden is. Dan is de heersende druk in die tank 7,4 bar.
Je buffervat loopt in temperatuur op naar 30 graden, want er sijpelt wat warmte door van de rit naar de strip toe. Als er nog enige vloeistof in dat buffervat zit dan loopt de druk daar op naar 9,8 bar.
Gevolg: de vloeistof word vrolijk teruggeduwd naar de hoofdtank zo gauw de afsluiters open gaan, en er blijft alleen gas in je buffer over. Dan is de situatie dus slechter dan wanneer je de buffer niet zou hebben.

Of ook een leuke: buffervat is kouder dan de tank. Dan vult-ie zich bij gebrek aan lucht in het systeem voor de volle 100% met vloeistof. Afsluiters dicht, warmte sijpelt door, vloeistof probeert uit te zetten maar kan het niet....

Als je het voor jezelf eens wil zien dan kun je in theorie wat butaan in een paar colaflesjes doen met een slang ertussen. In theorie dan he, want ik zou je natuurlijk nooit dergelijke levensgevaarlijke exercities aanraden. :mrgreen:
3 leidingen naar voren is geen optie, dan moet ik aan het boren in LPG tanks waar nog en restant gas in zit, Of een buffer achterin, en dan grote afsluiters zien te vinden en met een 15 mm leiding naar voren.
Tsja, die LPG tank kun je best leegpompen naar een andere tank (eentje koelen, eentje verwarmen) of afblazen, en dan vacuum trekken en vullen met argon/CO2/stikstof/water/whatever. Als er minder dan 2 volume-% LPG achterblijft in die tank en de resterende 98% is inert dan is het mengsel niet explosief, dus diep vacuum hoeft niet eens. Wat dat betreft zijn propaan/butaan wel mooie koolwaterstoffen; ze zijn best kritisch kwa hoeveelheid zuurstof (propaan tussen de 2,1% en 9,5% in lucht) dus zo explosief zijn ze niet.
Lijkt me technisch een stuk makkelijker te realiseren dan buffervaten + buizenwinkel. Of je ruzie krijgt met ambtenaren als je een LPG tank gaat verbouwen weet ik niet.

Andere optie is misschien een pomp toevoegen om drukval over de leiding te compenseren?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: Wanddikte voor klein drukvat?

Bericht door EyEleSS »

Ik neem aan dat de buffer na de verdamper geplaatst wordt met een terugslag klep..Dus teruglopen heb je dan geen last van..Hij wil volgens mij gewoon een x aantal liter gasvormige lpg in een buffer hebben zitten om tijdens een drag run een meer brandbaar mengsel te verkrijgen (als een Nos systeem ) maar dan wat goedkoper..En ik denk dat zijn probleem in die verdamper zit ,dat die niet genoeg kan leveren zonder dicht te vriezen..Vandaar de buffer.. ;-)
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Wanddikte voor klein drukvat?

Bericht door spinningwheels »

Dabit, Wat jij schrijft zit wat in, met de drukverschillen door temperatuur verschil.
EyEleSS Neen een paar liter dampgas heb ik helemaal niets aan .
Moet echt een vloeibaar gas buffer hebben redelijk dicht bij de verdampers.
Ga rijden met een tripple setup. drie verdampers en drie mixers. in verband met de flow die de motor nodig heeft en de max flow wat een mixer heeft.
Het mooiste is nog wel wat Dabit beschrijft. een voldoende dikke leiding gebruiken , maar dan moeten de afsluiters en de aanzuigbuis in de LPG tank ook vergroot worden.
Eens zien of ik de tanks leeg kan krijgen.
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie