Biomeiler versus hoge gasprijs

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door serum »

Het wordt er niet beter op zo. Ik heb schoonouders die zich ook aan elkaar ergeren (een scheiding 20 jaar geleden was waarschijnlijk het verstandigst geweest) als zij 5 roept, klinkt er vanaf de andere kant van de kamer, NIET WAAR! 7!!! Of er respect voor elkaar vanaf straalt mag je voor jezelf bepalen.

Schijnt dat 75% van ons voedsel uit het buitenland komt. De hoeveelheid poep die wij afscheiden is ook niet gering. Bron is de telegraaf, dus de korrel zout is op zijn plaats.

https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/eten ... ort-export
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door kawarider »

mismatch tussen vraag en aanbod, quote][/

Nou, die mismatch is er nou net niet. Als je warmte nodig hebt, heb je nou net ook extra stroom nodig omdat pv t niet doet in de winter.

Thermische massa is idd vergeten. Het resultaat is de energieverslindende glastuinbouw. Vroeger stonden daar muren, later een dakje toen geen massa meer maar vol t gas erin pompen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door kawarider »

Oef. Ik loop een paar posten achter.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door kawarider »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 okt 2021 13:20 Zou het nu nog steeds zo zijn dat de commerciële belangen van diverse industrieën en de daarbij horende lobby zo groot is dat de goede ideeën die misschien wel eens niet zo goed uit zouden kunnen pakken voor sommigen, categorisch weggemoffeld worden?
Of zien 'wij' iets over het hoofd waardoor we denken dat het beter/goedkoper/ ?? kan, maar ons ernstig vergissen.

Want het gaat er bij niet in dat de partijen die zich met deze zaken bezig houden gewoon dom zijn. :shock:

Al zit er natuurlijk wel een bewust opgeworpen verwarring (in mijn beleving) in het klimaatakkoord verhaal en het van het gas af, wat niets met elkaar te maken heeft, maar waardoor we wel opeens 2 uitdagingen hebben.
De politiek luisterst gewoon naar de mensen die het meest tegen ze aan lopen te leuteren. Lobbieen heet dat geloof ik. Dat hoeft niet perse waar te zijn. Zo gaat het ook met die Corona discussie. Het blijft moeilijk om je eigen waarheid te vinden.

Zijn wij slimmer dan die grote jongens? Zeker niet. Een energiecentrale is ook gewoon een wkk als er stadsverwarming gebruikt wordt. Kan dat op kleine schaal beter? Geen idee, maar het hoeft ook niet slechter te zijn. In ieder geval stuur je dan zelf en niet een of andere mastodont waar je moet gaan zitten als er gezegd wordt:ZIT. En BETAAL als de rekening komt. Ik heb er schik in om het zelf te doen. Ook de reden dat mijn Trumpf ponsnibbelaar weg is gegaan. Supermachine, bijna nieuw, maar er ontstonden electr problemen die ik niet zelf op kon lossen. Dezelfde insteek.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door kawarider »

bartL schreef: 12 okt 2021 20:24
kawarider schreef: 11 okt 2021 23:00 De rekenfout zit dat het veevoer aan de andere kant va de wereld groeit en hier uitgescheten wordt.
Deze opmerking legt maar weer pijnlijk de onwetendheid van de gemiddelde burger bloot.
We horen iemand iets roepen en blèren er vrolijk achteraan. Waarheid of niet.
kawarider schreef: 11 okt 2021 23:00
onlangs een systeem met een reductie van zo'n 70-80%
Slecht gelobbied zeker? Blijft een grote vriendjespolitiek. Maar trek je eigen plan door dingen te laten zien. Als er werkelijk reductie is, zijn boeren daar gevoelig voor. Laat het niet van wat kleuters afhangen.
Was dat het probleem maar. De overheid heeft deze specifieke technische oplossing zelf erkend en de emissiewaarde eraan gehangen. Het wrange is dat diezelfde overheid een dergelijk systeem niet accepteert als (een deel van) de oplossing.
Ik hoef mijn gelijk niet te hebben, liever niet zelfs. Maar aangezien we in december vrolijk aardbeien uit Australie eten, zal dat met veevoer niet anders gaan. Daar ga ik niet eens op uit om mijn gelijk te halen. Is het voer aan de andere kant van de wereld een halve cent goedkoper, dan wordt dat gewoon heel de wereld overgesleept. Met alle gevolgen van dien.

En voor nieuwe oplossingen is vaak een lange adem nodig, en een groot budget.

Persen heb ik ook wel gehoord.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door kawarider »

vruchtbare grond waar we bovenop zitten
Die vruchtbare grond schijnt niet zo vruchtbaar meer te zijn omdat alle voedingsstoffen uitgespoeld zijn. Kale akkers en opbrengstmaximalisatie hebben dat veroorzaakt. En zo ga je al snel richting een permacultuur discussie. Hoewel ik deze dan liever met een s heb.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door assink »

kawarider schreef: 13 okt 2021 07:17
vruchtbare grond waar we bovenop zitten
Die vruchtbare grond schijnt niet zo vruchtbaar meer te zijn omdat alle voedingsstoffen uitgespoeld zijn. Kale akkers en opbrengstmaximalisatie hebben dat veroorzaakt. En zo ga je al snel richting een permacultuur discussie. Hoewel ik deze dan liever met een s heb.
Nederland heeft verhoudingsgewijs de meeste bruikbare grond voor landbouw, maar wij gooien het vol met zonnepanelen.
Of graven het af voor zogenaamde "wensnatuur" :shock:
En door de wetgeving mag er steeds minder bemest worden, geen wonder dat de bodem uitgeput raakt.
Heb het idee dat het beleid bepaald wordt door mensen die de uitlaatgassen in de stad naar het hoofd zijn gestegen :roll:
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Danny »

kawarider schreef: 13 okt 2021 07:14 Ik hoef mijn gelijk niet te hebben, liever niet zelfs. Maar aangezien we in december vrolijk aardbeien uit Australie eten, zal dat met veevoer niet anders gaan. Daar ga ik niet eens op uit om mijn gelijk te halen. Is het voer aan de andere kant van de wereld een halve cent goedkoper, dan wordt dat gewoon heel de wereld overgesleept. Met alle gevolgen van dien.
100% gelijk.
Een appel en een peer zijn tegenwoordig te gewoontjes. We moeten Kiwi's, mango's en dergelijke eten. Die worden van aan de andere kant van de wereld aangevoerd. Dan kunnen we ook klagen dat we massaal in de file staan aan te schuiven. Tja.........
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Markus »

Nederland heeft verhoudingsgewijs de meeste bruikbare grond voor landbouw, maar wij gooien het vol met zonnepanelen.
Nederland is de 2 na grootste exporteur van landbouw producten ter wereld. We produceren 3x zoveel eten als we nodig hebben dus Ik maak me voorlopig geen zorgen.

Wat wel een probleem is van zonnepanelen is dat de kabel infrastructuur jaren achter loopt op snelle toename van dakplaatsingen en elektrische auto's. Hier op het platteland nemen veel boeren zonnepanelen en dan niet kinderachtig, 2000 m2 (das iets van 400Kw) is geen uitzondering. Daar moeten letterlijk nieuwe grondkabels voor aangelegd worden, voor 1 plaatsing. En dan nog de pieken en dalen, bij 400Kw max output op een zonnige dag is een wolkje een heftige ampere daling. In de stad is het probleem omgekeerd, daar gaat de stroom afname een probleem vormen. Amsterdam wil graag dat straks alle autos elektrisch zijn maar dat kan onmoglijk met de huidige bekabeling, veel te weinig kabel. Moet die hele stad dan op de schop ? Het lijkt er sterk op dat er een behoefte gaat komen naar powerwalls . Flinke accu's bij mensen thuis, want anders zie ik het niet goedkomen.

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Markus schreef: 13 okt 2021 13:37 In de stad is het probleem omgekeerd, daar gaat de stroom afname een probleem vormen. Amsterdam wil graag dat straks alle autos elektrisch zijn maar dat kan onmoglijk met de huidige bekabeling, veel te weinig kabel. Moet die hele stad dan op de schop ?
In Amsterdam hebben ze nu juist geen probleem lijkt me, gooi die kabels door de gracht, hebben ze gelijk watergekoelde kabels. :lol:
(en al die laad palen staan toch ook langs de gracht?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door assink »

En als zo'n elektrische juppenauto in de hens vliegt, druk je 'm ook meteen de gracht in toch?
Blussen kun je zo'n ding toch niet.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Markus »

10 dagen geleden hebben we als experiment een kleine compost doos opgebouwd. Binnen afmetingen 76x117x100cm.

Gevuld met versnipperde takken, maaigras, bladeren, keukenafval

23995

Gister eraan toegekomen een plastic adapter te maken (3D printer) voor een analoge RVS compost sensor eraan vast te schroeven.

Tot mijn verbazing is het na 10 dagen al 60 graden in de kern !, dacht dat het meerdere weken zou duren om op temperatuur te komen

Dit weekend een batterij gevoede ESP32 met waterdichte DS18B20 temperatuur sensor toevoegen. Die gaat om de 15 minuten via wifi de kern tempertuur aan een servertje doorgeven zodat we over de komende maanden kunnen zien wat er gebeurt.

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 29 okt 2021 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door serum »

Zow. Dat gaat vlot! ben vooral benieuwd hoe lang het actief blijft.
TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door TestCase »

Een week of 6 zou ik denken bij die temperatuur. Of anders gezegd, je zou die +/- kuub organisch materiaal op 6 weken volledig gecomposteerd moeten krijgen als je op tijd de boel eens keert. Een kuub is het minimum om die temperatuur te kunnen bereiken en snel te composteren.
Grotere volumes werken beter, zie de hooibergen die vroeger in brand vlogen nadat er een bui overheen was geweest.
Plaats reactie