Biomeiler versus hoge gasprijs

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door DaBit »

TestCase schreef: 11 okt 2021 20:16 Ik zei niet voor niets dat ik zo'n zaken altijd te simpel zie. :mrgreen:
Maar op sommige plaatsen werkt het wel.
Zeker. Hangt er sterk vanaf waar je zit. Zelfs in dat beperkte postzegeltje aan aardoppervlak dat Nederland heet schommelt het al aanzienlijk:

Afbeelding

bartL schreef: 11 okt 2021 20:25 waar wel mooie vrouwen op straat lopen tijdens carnaval.
Dan weet je waarom we hier in Brabant zoveel bier drinken tijdens de carnaval.
- De veehouderij de schuld krijgt van de stikstofcrisis terwijl ze voor het gemak even vergeten dat deze sector meer stikstof bindt dan ze uitstoot.
Waarmee bind die veehouderij meer stikstofverbindingen dan? Volgens mij is het overschot aan stikstofverbindingen hier in NL, dus emissie minus absorptie in plantjes en andere opnamemechanismen van stikstofverbindingen heel dik boven de 100kg/hectare. Waar die in de rest van Europa op Denemarken en wat andere kleine gebieden na vrijwel overal ruim onder de 50kg/hectare zit.

Ik kan me goed indenken dat het als boer knap vervelend is om continu overal de schuld van te krijgen, bij elke politieke scheet weer een paar ton aan maatregelen te moeten nemen waardoor je ook op moet schalen om het rendabel te houden, maar het aantal beestjes per vierkante kilometer is inmiddels toch wel hoog. Niet erg, als je maar accepteert dat er andere dingen dan niet kunnen, en daar knelt het.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door serum »

kawarider schreef: 11 okt 2021 21:04
serum schreef: 11 okt 2021 20:58 Ben ik trouwens de enige die het meer dan toevallig vindt dat nu net het 'van het gas af' verhaal zo samenvalt met de gasprijsverdubbelaar?
Haha, sorry Serum. Mijn theorie is Corona en de ongelofelijke hoeveelheid geld die bijgedrukt wordt om dit te bestrijden. Tel daar de onverwachte economische groei bij op , en voila, 10 jaar na dato is er dan eindelijk inflatie. Dit spook is lang weggeweest maar haalt de schade snel in.

Niet meer dan een mening/gedachte trouwens.
Ja, die inflatie is hard gegaan in de afgelopen 3 maanden. Supermarkten, energie, eigenlijk hangt alles samen. Mijn hout koop ik ook een flinke factor duurder in dan nog geen jaar geleden. En toch is er iemand die er meer aan verdient. Zou sympathiek zijn van de overheid als ze wat verlichting gaven op de gasprijs, omdat een dubbele gasprijs ook een iets meer dan dubbele inkomstenbron betekent voor hen. Ik wacht nieuwsgierig af wat de toekomst brengt. Het woord crisis mag je nog niet noemen, maar het heeft toch wel kenmerken. Om te sturen kan je de rente wat verlagen, maar daar is nu geen speelruimte meer. Die vastgoedmagnaat in China die op wankelen staan. We wachten geduldig af.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door kawarider »

Die vastgoedmagnaat in China die op wankelen staan.
Hier heb ik iets van meegekregen maar ben gestopt bij de gedachte, Chine is toch communistisch? Het zou de eerste zijn die failliet ging. En wat dan nog? Waar praten we over? Dat bedrag wat daar verdampt komt er dagelijks in Amerika bij ter bestrijding va Corona. Daar merkt toch helemaal niemand iets van? (zegt iemand die in 2006 dacht: hypotheekbank in de US failliet, kan mij het schelen, ik heb geen hypotheek in Amerika).

Leveranties moeten weer op gang komen anders gaan er echt onvoorspelbare dingen gebeuren.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door kawarider »

Dan weet je waarom we hier in Brabant zoveel bier drinken tijdens de carnaval.
Kijk, en nu gaat het tenminste echt ergens over :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door kawarider »

DaBit schreef: 11 okt 2021 18:29
kawarider schreef: 11 okt 2021 17:42 Maar iedereen is veel te veel gefocused op die warmte. Dat is het probleem totaal niet.
Hoezo niet? Warmte heb je het al gauw over vele kilowatten over langere tijd. Dat zijn sloten energie.
We besluiten met z'n allen om minder CO2 de lucht in te pompen dus we gaan vervolgens lekker van dat mooie spul met 1 koolstofatoompje en 4 waterstofatoompjes af en hout met veel koolstof erin laten rotten of affakkelen. Om nog maar niet te spreken van de bijprodukten; buurman stookt ook hout en zeker tijdens de periode kachel-word-aangestoken tot kachel-is-op-temperatuur is de ramen dichtdoen echt wel nodig.

En daar is inderdaad nog veel te winnen. Hier ben ik wel allert op, geen rook, hooguit wat condens die je 20 cm boven de pijp ziet ontstaan.

Als je dat nou doet met afval dat je verder amper bewerkt, dan word het tenminste nog nuttig gebruikt. Maar als je eerst bomen moet gaan planten, tig liters viezel moet verstoken om ze te snoeien, nog meer viezel verstoken om ze te hakselen en dan nog 1 keer de olieboer bellen voor de viezel die nodig is om al het spul op de plek te krijgen, meh. Gooi die dooie dino dan maar direct in de kachel.

Elektriciteitsnet maak ik me al jaren 'zorgen' om.
En die diesel valt best mee, mits je niet te dikken bomen neemt. Zelf aanplanten en weer omhalen met een accuzaagje lijkt me milieutechnisch niet echt af te kraken. Daarna in stukke hakken kost ook niet alles bij de juiste machine. Hakselen of snipperen wordt inderdaad een ander verhaal.

Maar waarom geen wkk op aardgas?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 11 okt 2021 21:12]
Dan weet je waarom we hier in Brabant zoveel bier drinken tijdens de carnaval.
Dat wist ik al. Ik heb er ook veelvuldig tussen staan tanken. 8)
DaBit schreef: 11 okt 2021 21:12]
Waarmee bind die veehouderij meer stikstofverbindingen dan? Volgens mij is het overschot aan stikstofverbindingen hier in NL, dus emissie minus absorptie in plantjes en andere opnamemechanismen van stikstofverbindingen heel dik boven de 100kg/hectare. Waar die in de rest van Europa op Denemarken en wat andere kleine gebieden na vrijwel overal ruim onder de 50kg/hectare zit.
De landbouw bindt heel veel door simpelweg het land zelf. De rekenfout zit hem m.i. in het feit dat ammoniak veel minder ver reist dan in de Aerius modellen wordt berekent. Hierdoor wordt de depositie die op de landbouwgrond (veelal om de bron) plaats vindt te laag in geschat en daardoor de depositie verder weg te hoog.
DaBit schreef: 11 okt 2021 21:12]
Ik kan me goed indenken dat het als boer knap vervelend is om continu overal de schuld van te krijgen, bij elke politieke scheet weer een paar ton aan maatregelen te moeten nemen waardoor je ook op moet schalen om het rendabel te houden, maar het aantal beestjes per vierkante kilometer is inmiddels toch wel hoog.
Tsja dat laatste is maar net wat je je door de D66'ers van deze wereld aan laat praten. Feit is dat het aantal koeien (de grootste vervuilers) sinds 1980 met 20% is gedaald terwijl het aantal mensen in NL met 35% toenam in diezelfde periode. Wie houden we dan voor de gek?
Maar wat ik met name vreemd vind is dat NL zich zo graag profileerd als technologische grootmacht maar wanneer er een technologische oplossing wordt gepresenteerd wordt voor het reduceren van stikstof op veebedrijven (onlangs een systeem met een reductie van zo'n 70-80%) dit vakkundig terzijde wordt geschoven en er weer vrolijk verder wordt gegaan met geldverslindende maatregelen voor de bühne.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door kawarider »

De landbouw bindt heel veel door simpelweg het land zelf.
De rekenfout zit dat het veevoer aan de andere kant va de wereld groeit en hier uitgescheten wordt.
mensen in NL met 35% toenam in diezelfde periode
Ook dat is de economische groei die o zo nodig is om ons/jouw pensioen te kunnen bekostigen.
onlangs een systeem met een reductie van zo'n 70-80%
Slecht gelobbied zeker? Blijft een grote vriendjespolitiek. Maar trek je eigen plan door dingen te laten zien. Als er werkelijk reductie is, zijn boeren daar gevoelig voor. Laat het niet van wat kleuters afhangen.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door assink »

Nederland is uiterst efficiënt op het gebied van landbouw, of we die aantallen moeten hebben zoals die nu zijn is natuurlijk wel de vraag.
Maar nergens is de milieubelasting per KG product zo laag als in NL.
Vind het een beetje makkelijk gedrag van de overheid, boeren zijn de makkelijkste om aan te pakken.
Wie het onderzoek betaald, bepaalt ook de uitslag. Vergeet dat niet! Dit geld ook voor de overheid.
Ze hebben gewoon een probleem jaren voor zich uit geschoven, en 1 of rare idioot uit het zuiden heeft de boel aardig op stelten gezet.
Maar deze beste man laat zich ook gewoon inhuren door de grote vervuilers.

Ja, ik ben van boeren afkomst, mocht dat al niet duidelijk zijn :roll:
Maar het boeren bashen is makkelijk, laag en goedkoop.
Om 108 m2 vierkante meter hoogveen te behouden wordt even meer dan 40 miljoen opgehoest om land er rond omheen uit te kopen. Wie is er nu gek?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 11 okt 2021 22:38 En die diesel valt best mee, mits je niet te dikken bomen neemt. Zelf aanplanten en weer omhalen met een accuzaagje lijkt me milieutechnisch niet echt af te kraken. Daarna in stukke hakken kost ook niet alles bij de juiste machine. Hakselen of snipperen wordt inderdaad een ander verhaal.
Mij ook niet, maar het zou me niks verbazen dat het tegenvalt als ik er eens serieus aan zou gaan rekenen. Emissie van alles wat niet water en CO2 is blijft problematisch met hout. Behalve voor de happy few is het ook niet echt een structurele optie; het merendeel van de bevolking heeft gewoon het oppervlak niet.
Komt het weer neer op teveel tweebenige beestjes in Nederland, maar dat is nou eenmaal zo. 'Gaat heen en vermenigvuldigt U' riep er ooit eentje, en dat hebben we gedaan. Ik zou verder niet weten waarom een immigrant uit bokkiewokkiestan die gewoon meedoet om de BV Nederland draaiend te houden minder recht heeft op de vierkante meters dan een ander.
Maar waarom geen wkk op aardgas?
Is opzich een prima plan natuurlijk, voornamelijk bij de grote producenten. En volgens mij gebeurt het daar al op grote schaal; voor zover ik weet zijn de meeste fossiele centrales van het stoom en gas type en doen ze aan WKK, waarmee het totale rendement best aanzienlijk is.

Zinvol voor het gemiddelde huishouden, mjah, kweenie, heb er zo mijn twijfels bij. De schaal is gewoon niet groot genoeg om het echt efficient te doen. Een HR ketel haalt het maximale uit een kuub gas en genoeg zonnepanelen plaatsen om je eigen electriciteitsverbruik te bedruipen is verder prima te realiseren (en als het al niet individueel lukt dan wel op wijkniveau). Zit je met die zonnepanelen nog wel te kijken met een mismatch tussen vraag en aanbod, maar dat heb je met een micro-WKK ook. De pijlen mikken op lokale opslag lijkt me zinvol.

offtopic: ik hoor echt zelden 'thermische massa' als hulpmiddel, behalve bij projecten zoals die Earthships. En die dingen zijn zo stom nog niet. Muren van 50-300cm dik werken al eeuwenlang best prima in het relatief constant houden van het binnenklimaat. Als je hier in NL de buitenmuren+isolatie een halve meter verder naar buiten plaatst en je knikkert er een bult grond tussen dan kost dat de wereld niet, de vermindering van tuinoppervlak is ook wel te behappen, en het scheelt weken voordat de verwarming of airco aan moet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zou het nu nog steeds zo zijn dat de commerciële belangen van diverse industrieën en de daarbij horende lobby zo groot is dat de goede ideeën die misschien wel eens niet zo goed uit zouden kunnen pakken voor sommigen, categorisch weggemoffeld worden?
Of zien 'wij' iets over het hoofd waardoor we denken dat het beter/goedkoper/ ?? kan, maar ons ernstig vergissen.

Want het gaat er bij niet in dat de partijen die zich met deze zaken bezig houden gewoon dom zijn. :shock:

Al zit er natuurlijk wel een bewust opgeworpen verwarring (in mijn beleving) in het klimaatakkoord verhaal en het van het gas af, wat niets met elkaar te maken heeft, maar waardoor we wel opeens 2 uitdagingen hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 12 okt 2021 09:38 offtopic: ik hoor echt zelden 'thermische massa' als hulpmiddel,
Alles behalve off topic wat mij betreft.
Het probleem voor wat betreft het land is denk ik vooral "de buren meekrijgen".

Ik probeer in de straat de buren mee te krijgen voor een gemeenschappelijk onderhoud/renovatieplan.
Een paar jaar terug met de hele rij (rijtjeshuizen) de muren laten isoleren. Scheelde iets van 40% in kosten en werd een no-brainer.

Maar spouwmuren isoleren is een makkelijke.
Vloeren isoleren is ook redelijk makkelijk, niet super duur en niet erg ingrijpend. Toch is daar de interesse niet echt de moeite, 3 van de 38 huizen hebben interesse.

Maar als je je bestaande huis naar nul op de meter zou willen brengen dan is dat technisch al niet heel makkelijk, en als het al lukt dan is het uiterst kostbaar. Bovendien moet je je huis dan buitenop extra isoleren en die isolatie steekt uit en ziet er anders uit.

En wat ik vervelend vind is dat het huis steeds meer een gebakje wordt:
Als er binnenin iets mis blijkt dan moeten alle opliggende lagen er eerst af.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door bartL »

kawarider schreef: 11 okt 2021 23:00 De rekenfout zit dat het veevoer aan de andere kant va de wereld groeit en hier uitgescheten wordt.
Deze opmerking legt maar weer pijnlijk de onwetendheid van de gemiddelde burger bloot.
We horen iemand iets roepen en blèren er vrolijk achteraan. Waarheid of niet.
kawarider schreef: 11 okt 2021 23:00
onlangs een systeem met een reductie van zo'n 70-80%
Slecht gelobbied zeker? Blijft een grote vriendjespolitiek. Maar trek je eigen plan door dingen te laten zien. Als er werkelijk reductie is, zijn boeren daar gevoelig voor. Laat het niet van wat kleuters afhangen.
Was dat het probleem maar. De overheid heeft deze specifieke technische oplossing zelf erkend en de emissiewaarde eraan gehangen. Het wrange is dat diezelfde overheid een dergelijk systeem niet accepteert als (een deel van) de oplossing.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door serum »

bartL schreef: 12 okt 2021 20:24
kawarider schreef: 11 okt 2021 23:00 De rekenfout zit dat het veevoer aan de andere kant va de wereld groeit en hier uitgescheten wordt.
Deze opmerking legt maar weer pijnlijk de onwetendheid van de gemiddelde burger bloot.
We horen iemand iets roepen en blèren er vrolijk achteraan. Waarheid of niet.
Vind dit een naargeestige manier om je punt te maken. Of ik vat het helemaal verkeerd op.

Los van of je gelijk hebt of niet, 1 zoekopdracht op google laat mij dit zien. Helemaal nageblert zal het ook niet zijn;

https://www.mo.be/wereldblog/hoe-lokaal ... ceaan-komt
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door bartL »

serum schreef: 12 okt 2021 20:36
bartL schreef: 12 okt 2021 20:24
kawarider schreef: 11 okt 2021 23:00 De rekenfout zit dat het veevoer aan de andere kant va de wereld groeit en hier uitgescheten wordt.
Deze opmerking legt maar weer pijnlijk de onwetendheid van de gemiddelde burger bloot.
We horen iemand iets roepen en blèren er vrolijk achteraan. Waarheid of niet.
Vind dit een naargeestige manier om je punt te maken. Of ik vat het helemaal verkeerd op.

Los van of je gelijk hebt of niet, 1 zoekopdracht op google laat mij dit zien. Helemaal nageblert zal het ook niet zijn;

https://www.mo.be/wereldblog/hoe-lokaal ... ceaan-komt
Dat mag je vinden maar ik sta er volledig achter. "Het veevoer" suggereert namelijk AL het veevoer, en juist daarom stoor ik me enorm aan dat soort teksten. Terwijl we het bij bijvoorbeeld melkvee over minder dan 5% hebben. Ik denk (Weet ik niet zeker) dat de gemiddelde Nederlander een groter percentage overzees voedsel eet.
Helaas is het deze 5% die hier moeilijk wil groeien maar daar wordt hard aan gewerkt.
Deze import wordt vervolgens enorm benadrukt terwijl alle voordelen zoals Assink al benoemde voor het gemak even vergeten worden.
Ik ga niet beweren dat er niets moet gebeuren. Maar voor een eerlijk verhaal moeten alle kanten belicht worden. Uiteindelijk is NL historisch gezien zo dicht bevolkt geraakt door de vruchtbare grond waar we bovenop zitten. En nu mag die vruchtbare grond niet meer benut worden omdat al die mensen er wonen.
Plaats reactie