Uit de oude doos

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2464
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit de oude doos

Bericht door hainjedaf »

Beter gezegd, voor de weefgetouwen heeft meneer Jacquard de ponskaart uitgevonden.
Zodat je met een handweefgetouw eenvoudig de juiste scheringen kon optillen voor een patroon.

Vervolgens heeft een ander bedacht dat je die ponskaarten ook aan elkaar kan rijgen en
mechanisch kan laten doorschuiven zodat je meerdere patronen achter elkaar kon weven.

Met de massaproductie in de 19e eeuw hebben ze er toen loops van gemaakt om herhalende
patronen op rol te kunnen maken (vb de burberry ruit).

Ponskaarten waren nogal groot.

Met de komst van de morsetelegraaf is de ponsband ontstaan. In eerste instantie om de
morse code te noteren, later om gecodeerd de stand van de aandelen door te sturen...
(die laatste is de ponsband geworden die wij nog kennen uit het (pre)-pc tijdperk
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13519
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Uit de oude doos

Bericht door Arie Kabaalstra »

In de Manuals van mijn EMCOtronic TM02 en Brother HS-100 besturingen wordt ook nog uitgebreid geschreven over Ponsbanden, sterker nog.. één van de machine parameters van de EMCOTronic TM02 is specifiek voor het verzenden van een reeks "Null" karakters om een "aanloopstrook" en een "uitloopstrook" op de ponsband te genereren..

deze beide besturingen beschikken daartoe, en voor de communicatie met een PC over een RS232 aansluiting..
op een ander forum kreeg ik de opmerking "1980 heeft gebeld.. ze willen hun RS232 terug.."
't werkt.. dus ik blijf het lekker gebruiken.. zolang ik de EMCO nog niet omgebouwd heb naar EdingCNC..
op de Mitsubishi DWC200 H Draadvonkmachine zat tevens nog een Tape-reel waar je dus gewoon een klos magneettape op kon zetten met programma's...
de EMCOtronic heeft daarnaast nog een Diskettestation.. 't was al een moderne besturing in 1992.. helaas heeft die van mij wat kuren.. maar ik kan in elk geval backups maken.. en die kan ik op de PC gewoon lezen..

die "ouwe meuk" was zo gek nog niet..
Radiuscompensatie was wel een grote stap voorwaarts.. ik moet er niet aan denken dat ik zelf alle equidistante banen zou moeten uitrekenen.. ik kan het wel.. maar man.. wat een klus is dat.. tussen rechte lijnen valt het wel mee.. da's Cos (½ hoek ) x Rfrees Plus bij een buiten hoek Min bij een binnenhoek, maar zodra je van een lijn naar een cirkel gaat?.. dan wordt het andere koek.. die heb ik ook wel moeten berekenen in een macro ooit.. maar daar wordt je behoorlijk simpel van..
Plaats reactie