3mm messing vierkante buis hoe lijmen/zagen ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: 3mm messing vierkante buis hoe lijmen/zagen ?

Bericht door motormuis »

Kjelt ik heb haardwefsel is misschien de betere optie
je weet mij te wonen
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 3mm messing vierkante buis hoe lijmen/zagen ?

Bericht door Kjelt »

Bedankt allemaal, ik ga verder experimenteren ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3mm messing vierkante buis hoe lijmen/zagen ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 26 okt 2021 15:50
hugo stoutjesdijk schreef: 26 okt 2021 15:36 Ik zou het gewoon netjes zachtsolderen. (met tin dus, gewoon met de soldeerbout)
Dat is niet echt sterk, hoop ook dat ik er dan plaatselijk ook voldoende warmte in krijg voordat de andere "takken" weer loslaten.
Maar kan het wel proberen ja.
Zagen met een heel fijn figuurzaagje.
Tip waar te kopen ? Link ? Juwerliersbenodigheden zaak ofzo ?

Freubelwerk inderdaad maar Arie zal zo wel weer zeggen dat dit in vergelijking met zijn 0,4um titanium schroefjes dit niet veel voorstelt :lol:

Mwah.. Messing profieltjes van 3 mm zijn redelijk priegel,

in modelbouw projectjes heb ik dat spul ook wel verwerkt, bij een modelbouw zaak kun je diverse maten verkrijgen..
Solderen van dat spul doe ik met de vlam, met zo'n "Bruleebrandertje".. eventueel kun je nog "koelpasta" gebruiken, of.. klem er gewoon hier en daar blokjes metaal tegenaan als "Heatsink"., ik gebruikte daar wel een stalen parallelklemmetje voor..

Solderen.. rupsje pasta.. kan.. maar wat ik vaak deed.. even met't koppie in 't soldeerwater dopen, in positie leggen, snippertje soldeer afknippen. of snijden.. op de naad leggen, en rustig verwarmen..
Wijzerplaat pootjes soldeer ik net zo, ik heb daar een malletje voor met 2 clipjes, daar zet ik een stukje draad in, op de wijzerplaat.. de draad doop ik eveneens in 't soldeerwater, snippertje soldeer erbij en de vlam er even over..

Als er nog bedrading doorgetrokken moet worden.. haal een klosje RVS binddraad, dat hecht niet aan je soldeer.
Dat rijg je er vantevoren doorheen, dan solderen, en als de soldeer is afgekoeld, knoop je de te trekken bedrading aan't RVS Draadje, en trek je de boel er doorheen..

Vantevoren vertinnen kan ook natuurlijk, maar waarom zou je die moeite doen?.. Soldeer vloeit toch wel..

Ik gebruik voor dergelijke klussen vaak een hittebestendige plaat Vermiculiet, waar ik middels spelden mijn onderdelen op fixeer..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3mm messing vierkante buis hoe lijmen/zagen ?

Bericht door hfjbuis »

Je kunt smd soldeerpasta gebruiken die je met een spuitje aanbrengt. Daar mee kun je een dun rupsje aanbrengen.
Heeft geen lood, smelt 20° warmer en is wat sterker.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 3mm messing vierkante buis hoe lijmen/zagen ?

Bericht door Kjelt »

Inmiddels alweer een maand verder en het ding zit zo goed en kwaad als het kan in elkaar.
Uiteindelijk met een kleine cremebrulee brandertje van de Action inderdaad aan elkaar gesoldeerd, echter de afstanden tussen de verschillende "armen" was zo klein dat als je met de ene bezig was de andere weer losliet. Dit was echt een drama. Nu zitten er 7 redelijk goed vast maar de 8e is nog een probleemkindje, dus die heb ik met een soldeerbout kort wat opgetind. Het is zeker niet mijn beste werk maar ik ben dan ook geen juwelier.
Als ik het over had moeten doen was ik misschien gaan puntlassen en daarna solderen dan zaten de armen tenminste al wat vast.
Nu bezig met een printje van 11x7mm waar 9 weerstanden en de draden naar de armen op moeten komen, dat is tenminste makkelijk (voor mij) :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 3mm messing vierkante buis hoe lijmen/zagen ?

Bericht door Kjelt »

Het messing freest in ieder geval als een zonnetje.
Had eerst afname 0.15mm f700 maar sta nu override op 140% feed.
Geen smering nodig beetje schoonblazen en pufje ipa iedere 6 rondjes.
Nog 4,5 uur freestijd over :shock:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie